Randonné med start i Uppsala

Är det permanent eller temporärt? Om det är temporärt, finns det hopp att det är fixat tills 60-milaren körs?

Försökte kika i google streetview och där hittade jag inget grusvägsavsnitt, men då samplade jag bara med ca 1 km mellanrum så jag kan ha missat något kort avsnitt.

Peth sa:
På 60-milaren är det en sträcka med grusväg på vägen mellan Edsbyn och Åmot, men det kanske inte gör något.
Strade Bianche hade 176km, med nio grusvägar på totalt 53 km d.v.s nästan 30% och det i en proffstävling lvg, ropen skalla grusväg till alla!

Senast ändrad:
GoranS sa:
Är det permanent eller temporärt? Om det är temporärt, finns det hopp att det är fixat tills 60-milaren körs?

Försökte kika i google streetview och där hittade jag inget grusvägsavsnitt, men då samplade jag bara med ca 1 km mellanrum så jag kan ha missat något kort avsnitt.

Det har, mig veterligen alltid varit en sträcka med grusväg söder om Annefors, men den är nog inte alltför lång (har bara kört bil där).

Roligt med lopp lite norr om Stockholm, bor i Falun och har vänner i Uppsala så det är ju en smidig ort att köra från. Har aldrig kört någon Brevet innan men lägger ribban högt och satsar på en hel serie i år och 30,40 och 60-milaren ligger bra till för min del. Tycker även att det är bra att de långa loppen går på sommaren, dels för ljuset och värmen (förhoppningsvis) men också för att man hunnit cykla mer då.

Är som sagt helt ny inom denna gren av cyklingen så jag undrar varför de flesta lopp går så tidigt på året normalt sett?

För att när det är pbp(paris brest paris you do the Google) år så ska man ha cyklat en full brevetserie innan ett visst datum för att kvalificera sig till pbp, någon mer erfaren vet säkert exakt datum. Dessutom så ger det inte lika många internetcyklingspoäng om man inte cyklar tidigt i kylan :)

svartskägg sa:
För att när det är pbp(paris brest paris you do the Google) år så ska man ha cyklat en full brevetserie innan ett visst datum för att kvalificera sig till pbp, någon mer erfaren vet säkert exakt datum. Dessutom så ger det inte lika många internetcyklingspoäng om man inte cyklar tidigt i kylan :)

Behöver inte googla det :-) Dock så går ju PBP bara vart fjärde år så det borde väl lämna utrymme att cykla under månader som är trevligare än mars de andra tre åren. Synd för mig då som tänkte att jag efter att ha cyklat ute varje vinter sen -00 för att vara i form till div. tävlingar skulle skjuta fram utecyklingen till när det inte tar lika lång tid att klä på sig som själva passet tar :-D

Jocke77 sa:
svartskägg sa:

Behöver inte googla det :-) Dock så går ju PBP bara vart fjärde år så det borde väl lämna utrymme att cykla under månader som är trevligare än mars de andra tre åren. Synd för mig då som tänkte att jag efter att ha cyklat ute varje vinter sen -00 för att vara i form till div. tävlingar skulle skjuta fram utecyklingen till när det inte tar lika lång tid att klä på sig som själva passet tar :-D

Det är en del av kulturen...det ska vara misär och tufft, på så sätt är det färre som bryter när distansen ökar till +1000km. Många PBP, LEL och Sverigetempot inte minst har haft riktigt tufft väder på en del upplagor. Jag tror att utan att ha genomgått detta i kvalloppen (inte alla naturligtvis) så är det jobbigare när väl temperaturen kryper ner under 10 och regnet aldrig avtar. Har man upplevt det innan så vet man sin gräns, det blir sällan värre. Kvalloppen är inte bara till för att träna upp fysiken, den mentala biten måste också gnuggas.

Om man sen tittar på när det går 60-milare i Sverige i år så är det (antal inom parentes om det går fler än en runda på den dagen)

April: 23/4
Maj: 7/5, 21/5 (2), 28/5
Juni: 1/6, 4/6 (2), 11/6 (5), 18/6 (3), 30/6
Juli: 2/7 (2), 9/7, 16/, 22/7, 23/7, 30/7
Augusti: 6/8 (2), 27/8

Detta är ganska centrerat kring den ljusaste tiden på året, med några "outliers". Om man skulle starta senare skulle man få lägga om schemat enligt något av följande koncept:

a) Bara förskjuta hela programmet. Nackdelen är att det blir mer mörkerkörning på den längsta distansen.
b) Öka på distanserna snabbare s.a. man trots allt kan köra 60-milarna under den ljusaste perioden. Då får man antingen färre brevethelger eller så blir det en förskjutning med fler sådana på hösten. Det blir i så fall en kortare period man har på sig att "bygga upp sig" för 60-milaren.

Som det är nu finns det åtminstone i storstadsregionerna rätt gott om möjligheter att köra en hel serie med successivt ökande distanser även om man missar någon/några helg(er).

Dessutom: Om du ägnar dig åt randonnécykling har du aldrig problemet att påklädning/avklädning är någon speciellt stor overhead relativt sett. ;-)

Hej!
Nej, inte än. Vi håller den lite öppen än så länge, bland annat så vi kan använda erfarenheter från säsongens turer. Och lite som överraskning kanske. Men någon tur med mindre vägar och goda möjligheter till fika är det i alla fall tänkt att bli.

kontrapunkt sa:
Hej!
Nej, inte än. Vi håller den lite öppen än så länge, bland annat så vi kan använda erfarenheter från säsongens turer. Och lite som överraskning kanske. Men någon tur med mindre vägar och goda möjligheter till fika är det i alla fall tänkt att bli.

Ok, tänkte göra min randodebut i oktober. Får man medalj även fast det är utanför den ordinarie serien?

Hej alla randonnörer i Uppsala! Här är tider för de breveter vår avdelning av Randonneur Stockholm arrangerar från Uppsala.

Breveter i Uppsala 2017

20 maj kl 9:00 - 20 mil mot Norduppland (lite ny bana i år)
3 juni kl 8:00 - 30 mil mot Dalarna
8 juli kl 7:00 - 40 mil mot Hälsingland
26 augusti kl 8:00 - 60 mil mot Järvsö
7 oktober - 20 mil höstbrevet (kan bli helt ny bana)

Dessutom:
15 juli (preliminärt) - förhandsversion av Randonneur Stockholms nya brevet på 120+ mil, som *eventuellt* startar från Uppsala!

Vill du vara med och planera?

Det är inte lika mycket jobb som förra året nu när vi har banor på plats, men vi skulle gärna vara 1-2 personer till i planeringsgruppen. Vi söker dig som kan hjälpa till att dela ut startkort, ringa något mysigt café och kolla att de är öppet, eller reka lite nya vägar. Det går utmärkt att kombinera detta med att själv köra breveterna.

Kan du vara med? hör av dig till per@ucf.se eller någon annan i Randonneur Stockholms styrelse!

Varmt välkomna! Information (mer kommer närmare loppen) och anmälan finns på http://stockholm.randonneurs.se/

Senast ändrad:
kontrapunkt sa:
Hej alla randonnörer i Uppsala! Här är tider för de breveter vår avdelning av Randonneur Stockholm arrangerar från Uppsala.

Dessutom:
15 juli (preliminärt) - förhandsversion av Randonneur Stockholms nya brevet på 120+ mil, som *eventuellt* startar från Uppsala!

När tror du att det kommer komma mer konkret information kring denna brevet? Det tisslas och tasslas om den lite här och där och jag är nyfiken!

Slutet på maj i alla fall. Arbete pågår för full inom RS ... Om du vill vara med i inne-gänget som tisslar och tasslar och planerar övernattningar, sträckningar, fjäll och småvägar så hör av dig till någon av oss i RS :-)

Roligt att det går lite lopp under sommaren och att randoneecykling växer så att det finns underlag för ett så långt (förhoppningsvis) återkommande lopp. Hoppas kunna cykla något av loppen i sommar även om de flesta datum är mer eller mindre dåliga :)

kontrapunkt sa:
Slutet på maj i alla fall. Arbete pågår för full inom RS ... Om du vill vara med i inne-gänget som tisslar och tasslar och planerar övernattningar, sträckningar, fjäll och småvägar så hör av dig till någon av oss i RS :-)

Jag skulle hemskt gärna vara till mer hjälp än bara bidra med heja-rop på internet.
Men just nu är det svårt att få loss tid till att överhuvudtaget cykla så jag får tyvärr stå vid sidan ett tag till.

Bengt-re sa:
nieves sa:
Bengt-re sa:
Är banan klar till 20 milaren 7/10?
Den bör väl vara samma fina som i våras. Jag jobbar men försöker komma loss, cykling och lunch i Löfsta bruk är en höjdare.

Aha - det är samma som 2016 fast baklänges? Stod "bana kommer" på hemsidan.

Den i våras hade samma sträckning och riktning som hösten 2016 förutom första biten till Alunda som var ny.

Blir vädret ok så tar jag mig till Uppsala. Randonnéhösten har inte blivit som förväntat och detta blir ju sista chansen för i år.

Peth sa:
Bengt-re sa:
nieves sa:
Bengt-re sa:
Är banan klar till 20 milaren 7/10?
Den bör väl vara samma fina som i våras. Jag jobbar men försöker komma loss, cykling och lunch i Löfsta bruk är en höjdare.

Aha - det är samma som 2016 fast baklänges? Stod "bana kommer" på hemsidan.

Den i våras hade samma sträckning och riktning som hösten 2016 förutom första biten till Alunda som var ny.

Blir vädret ok så tar jag mig till Uppsala. Randonnéhösten har inte blivit som förväntat och detta blir ju sista chansen för i år.

Siktar på att köra också om inget ont händer. Tour d'Ötzi XL är väl annars sista chansen - ingen officiell brevet, men 30 mil missär!

Samma här. Trots att jag lovat att bara köra vid finväder tänker jag göra ett undantag i det här fallet (det har ändå blivit som regel undantag den här sommaren). Vi ses där... =)

Peth och Havoc och ingvar - och är olle med som funktionär så har vi ju några av cykelsveriges trevligaste samlade på samma ställe! Går det lösa så är det en given start även för mig!

Har några vägbulor att lösa, men jobbar hårt för att lyckas ta mig till start!

Bilagor

• IMG_20170915_151528.jpg
    IMG_20170915_151528.jpg
    162 KB · Besök: 29
Nån som kan tipsa om parkeringsplats centralt som inte kostar mer än avgiften för själva cykelturen? Ju mer gratis, desto bättre!

Peth sa:
Nån som kan tipsa om parkeringsplats centralt som inte kostar mer än avgiften för själva cykelturen? Ju mer gratis, desto bättre!
Är starten fr CircleK Svartbäcken? Isf går det stå gratis längs smågatorna en bit ut, t.ex. längs Egilsgatan och Swedensborgsgatan norr om G:a Uppsalagatan. Det gick åtminstone i juli, och jag tror inte rödgröna röran hunnit utöka p-avgiftsområdet dit ännu. Men jag lovar inget!

ooms sa:
Peth sa:
Är starten fr CircleK Svartbäcken? Isf går det stå gratis längs smågatorna en bit ut, t.ex. längs Egilsgatan och Swedensborgsgatan norr om G:a Uppsalagatan. Det gick åtminstone i juli, och jag tror inte rödgröna röran hunnit utöka p-avgiftsområdet dit ännu. Men jag lovar inget!

Det är Café Linné Konstantina som är startpunkt – så ganska mitt i smeten.

Peth sa:
ooms sa:
Peth sa:

Då är det nog svårare. Å andra sidan är det inte mer än max 1 km fr CircleK Svartbäcken så mitt tips är nog ändå ett av de bättre du kommer få?

ooms sa:
Peth sa:
ooms sa:
Peth sa:

Då är det nog svårare. Å andra sidan är det inte mer än max 1 km fr CircleK Svartbäcken så mitt tips är nog ändå ett av de bättre du kommer få?

:tummenupp:

Hmm, hela Luthagen/Stabby har ju fått avgift för att stå på gatan efter sommaren så det är nog idé att kolla att det inte är samma i Svartbäcken. Velotek har väl gratis parkering annars och ligger skapligt centralt.
(Obs, detta betyder inte att jag skrivit i tråden)

/Johan

JojjeM sa:
Hmm, hela Luthagen/Stabby har ju fått avgift för att stå på gatan efter sommaren så det är nog idé att kolla att det inte är samma i Svartbäcken. Velotek har väl gratis parkering annars och ligger skapligt centralt.
(Obs, detta betyder inte att jag skrivit i tråden)

/Johan
Jag tror faktiskt Svartbäcken ligger senare i rödgröna planeringen. Jag stod på Swedenborgsgatan i juli el början av augusti, och då var det fritt. Men närmare stan, typ i höjd med OKQ8 ungefär och inåt, var det avgift.

Hittade info på kommunens hemsida. Under "parkeringsområden" finns kartor:
https://www.uppsala.se/parkering

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp