Randonnée 200 km Barkarby

Stort tack till alla som kom och gjorde den här dagen till succé! Tack för allt smicker i tråden och tack ni i snabbgruppen för att ni körde sönder mina ben. Hoppas alla hade lika kul som jag och hoppas vi får samma uppslutning på vår 30-milare den 18:e april. Den kommer bli lite speciell. Mer info kommer.
Ha en riktigt strålande påskafton alla randonneurer!!
/Johan

svartskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad låg snitthastigheten på i "mellangruppen"
> som vissa talar om?
> Kom audax gruppen i mål i tid denna gång?

Jag var en del av en sorts mellangrupp och vårt snitt landade på 30.3km/h..

Tack för en finfin runda och sällskap! :)

Tack för bra arr och trevligt sällskap på cykelturen igår. Speciellt tack till stålcrosskompiasrna Fjärdebrunn och desmo. Skönt med sällskap sista biten hem efter min totalbonk med tillhörande pizza i diket i kantvinden på väg in till Skokloster. Fick i mig en bit paj och en halv dammsugare vid stoppet och det gav lite nya krafter.
Gött att det var medvind sista biten!

heklamama skrev:
> Fantastiskt.
> Pratade med en snel hest.
> Rejjsade med en terrier som kommit lös.
> Tävlingsåt Mazariner med Staine.
> Helt klart bättre än en bal på slottet.
>
> Har nu även lyckats bete mig socialt accepterat
> på påskmiddag.

Nu har jag dåligt samvete att jag stack ifrån dig på slutet men kunde inte stå emot medvind och hemlängtan efter Skokloster :/
Bra att du kom hem och t.o.m. uppförde dig sen, själv bonkade jag på middagsbordet :)
Ses!

Lingon skrev:
> Tack för bra arr och trevligt sällskap på
> cykelturen igår. Speciellt tack till
> stålcrosskompiasrna Fjärdebrunn och desmo.
> Skönt med sällskap sista biten hem efter min
> totalbonk med tillhörande pizza i diket i
> kantvinden på väg in till Skokloster. Fick i mig
> en bit paj och en halv dammsugare vid stoppet och
> det gav lite nya krafter.
> Gött att det var medvind sista biten!

Tack själv. Du var ju med och drog som en häst när vi jagade ikapp täten. Inte konstigt att bonka efter racet Uppsala - Örsundsbro. Backarna in mot Skokloster var elaka. Sista 5 blev bästa biten.

Jag var mäkta imponerad av Fjärdebrunn på det sätt han bidrog i vår grupp efter den "lilla" felkörningen i Uppsala. Gav allt i varje förning plus att han peppade oss andra att också ge allt. Mycket bra kört trots tung cykel och kanske lite varma kläder(?)

Senast ändrad:
S.Englund skrev:
> Jag var mäkta imponerad av Fjärdebrunn på det
> sätt han bidrog i vår grupp efter den "lilla"
> felkörningen i Uppsala. Gav allt i varje förning
> plus att han peppade oss andra att också ge allt.
> Mycket bra kört trots tung cykel och kanske lite
> varma kläder(?)

Tack för det!
Tycker alla i gruppen bidrog med högsta växeln. Du och Otto höll väl dessutom hela vägen.

Kläderna funkade utmärkt. Tala inte om för Järnkorset att hon är tung. Hon blir ledsen då. Hjulen är iaf lätta :) lingons plåtcykel är nog möjligen ännu tyngre.

Det gick bra att ta sig runt, tack som frågar. Det blev verkligen semestertempo; men det är ju också ett sätt att köra. Vi tog fikapaus och dukade fram picnic i slottsparken sen uppe i Skokloster. Sanna var nöjd att kört sin första endagstur över 15 mil, och inte särskilt avskräckt av brevetcykling heller.

IMG_20150403_174529.jpg

Instämmer i beröm om fint dragen bana; särskilt Järlåsa-Örsundsbro som jag inte åkt mycket förr men även småvägarna Ekoln runt är ju fina. Ren propagandacykling även för oss det mesta av vägen söderut. Kom en liten regnskur, men det inträffade lämpligt nog precis när vi var inne och åt i Järlåsa.

En fundering bara :

Jag har faktiskt aldrig varit på "LB", eller ens Barkarby station förr. Har startat rätt ofta från Barkarby på MR och audax, men har då kommit dit per cykel från Sollentuna eller Uppsala.

Nu var det väldigt tydligt rutt på GPS-spåret till målgång, så det var inga problem att hitta dit. Men var det tanken att lägga in en trappa sista biten, eller var det bara vi som missade att det kanske var tanken att lämna cyklar vid hotellet och gå till LB?

Missade att GPS-spåret ledde genom tunneln, det är ju extra knepigt den vägen nu med Mälarbansbygget och allt. Vi som har lite lokalkännedom körde över bilbron, sen vänster, vänster in på Barkarby torg.

Grymt!

Har inte fått nöjet att cykla på vägarna NV om Stockholm ännu och där fanns det ju verkligen en hel del pärlor. Stor kudos till arrangörerna för grusvägsavsnittet också. Fantastiskt fint och väldigt trevligt avbrott i det övriga. Jag tycker nog att varje brevet borde innehålla minst ett avsnitt med grusväg och kantvind (och kudos till Heklamama som uppenbarligen klarade av avsnittet utan att tubdäckspunka den här gången ;) ).

Annars kändes det som om kantvind var dagens melodi. Jag spände bågen alldeles för mycket innan Järlåsa med alladeles för många och långa förningar i kantvinden och fick käka upp det på sista halvan där jag hängde på snöret många gånger med skrikande ben och krampkänningar. I backarna och kantvinden innan Skokloster trodde jag att det var kört, men på något sätt funkade det ändå. Tror att vi landade in någonstans mellan snabbgänget och mellangänget. Pga. familjeåtaganden hann vi inte stanna på LB, men nästa gång så :)

Tack för en grymt fin runda och kanonväder tack Björn, Amir och Fredrikshofaren (Karl G?) för att ni drog mig runt de sista milen :)

JLarsson skrev:
> Missade att GPS-spåret ledde genom tunneln, det
> är ju extra knepigt den vägen nu med
> Mälarbansbygget och allt. Vi som har lite
> lokalkännedom körde över bilbron, sen vänster,
> vänster in på Barkarby torg.

Jo, det där med att köra ner genom tunneln är nog en kvarleva från förut när bron över motorvägen/järnvägen var signalreglerad för enkeltrafik. Då kändes det lättare att ta tunneln, men jag gissar att den trappan inte var rolig med en tandemliggcykel som skulle kånkas upp.

kontrapunkt skrev:
> Det gick bra att ta sig runt, tack som frågar.
> Det blev verkligen semestertempo; men det är ju
> också ett sätt att köra. Vi tog fikapaus och
> dukade fram picnic i slottsparken sen uppe i
> Skokloster. Sanna var nöjd att kört sin första
> endagstur över 15 mil, och inte särskilt
> avskräckt av brevetcykling heller.

Snyggt kört! Katti var också nöjd med sin första 200 och var heller inte avskräckt. Kollade du växeln, cagen såg ut att ha fått sig en liten kyss?

Lingon skrev:
> Tack för bra arr och trevligt sällskap på
> cykelturen igår. Speciellt tack till
> stålcrosskompiasrna Fjärdebrunn och desmo.
> Skönt med sällskap sista biten hem efter min
> totalbonk med tillhörande pizza i diket i
> kantvinden på väg in till Skokloster. Fick i mig
> en bit paj och en halv dammsugare vid stoppet och
> det gav lite nya krafter.
> Gött att det var medvind sista biten!

Ska passa på att tacka Lingon och Fjärdebrunn för sällskapet från Skokloster. Jag fick släppa snabbgänget vid 14 mil, och hade därifrån tungt till fikat. Både Fjärdebrunn och Lingon kom ut som nya människor efter stoppet och gjorde resan tillbaka till Barkaby väldigt trevlig.

Jo, kollade, det kan säkert varit något som kom när vi bar cykeln nedför trappan på Sollentuna station. Verkar inte ha stört växlandet, men kunde böja tillbaka under turen. Tack hursomhelst. Trappan upp vid Barkarby station gick dock att bära cykeln i. Inte kan en låta sådant hindra när det bara är hundra meter kvar ... Men visst, funderade på att ta bron när vi kom framåt mål. Men vi körde enligt spår; det ska man ju, och vem vet var det kan finnas en hemlig kontroll :-)?

Sen var trafikljusen vid Veddesta ganska likgiltiga inför cyklar (lösningen blev att trycka på knappen på övergångstället intill) men det är ju egentligen inte arrangören utan Järfälla kommun som borde se över ...

Tack för trevlig tur hursomhelst!

staine skrev:

> Nu har jag dåligt samvete att jag stack ifrån
> dig på slutet men kunde inte stå emot medvind
> och hemlängtan efter Skokloster :/
> Bra att du kom hem och t.o.m. uppförde dig sen,
> själv bonkade jag på middagsbordet :)
> Ses!

Ingen fara jag hade ju med mig en flarra:
i styrväskan.

Kontrapunkt, det är en riktigt värdelös cykellösning. Det där är alltså den rekommenderade cykelvägen. Det har inte funnits någon annan väg över tågspåret tidigare. Ett stort skämt egentligen. Jag tänkte inte på att ni körde liggcykel. Annars hade jag varnat för trappen. Jag kanske ska rita om rutterna så man tar bron istället. Det kanske skulle kännas naturligare. Inom några år kommer den nya bron bli en ren cykel och gångbro.

Ingen fara! En vanlig liggcykel är inga problem att lyfta; kan tänka att en liggis väger i snitt 2 kg mer än motsvarande diamantramcykel. Springer ofta med min racer uppför diverse trappor i hus och på stationer. Vår gamla touring-tandem är nog den tyngsta liggcykel jag kan komma på, men det gick ju också upp. Hade jag kört velomobil hade det kanske varit en annan sak, mest för att vissa aerodynamiska påskägg inte har så mycket att ta tag i utanpå ...

Gissar att det är tunnel för motortrafik på gång, ungefär där bron går?
Såg ut så på Open Streetmap.

Tillbaka
Topp