Randonnée 200 Täby

Randonnée 200 Täby
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det där DBP för lopp? Är det sånt
> randonne? :-)

DBP = De Brouwerij Pokaal. Ja, det är ungefär som randonnée. Men med fler och krångligare regler, och eventuellt mindre öl.

Randonnée 200 Täby
LTS skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det där DBP för lopp? Är det sånt
> > randonne? :-)
>
> DBP = De Brouwerij Pokaal. Ja, det är ungefär
> som randonnée. Men med fler och krångligare
> regler, och eventuellt mindre öl.

Aha, jag trodde det var någon som i sina randonnéenybörjardagar inte hade full koll på bokstäverna. Där ser man. :-)

Nu har jag iaf anmält mig till lördagen och hoppas att man kan betala med kontanter trots att det står i bekräftelsemailet att anmälningsavgiften skall schwischas. Fast jag kanske blir diskad av den där paragrafryttaren B.S. då. ;-)

Randonnée 200 Täby
DT skrev:
> Nu har jag iaf anmält mig till lördagen och
> hoppas att man kan betala med kontanter trots att
> det står i bekräftelsemailet att
> anmälningsavgiften skall schwischas.

Instämmer. Informationen om betalningen i mailet borde omformuleras, om det inte är så att syftet är att tvinga alla att börja använda swisht.

Randonnée 200 Täby
SvenC skrev:
> Var ska man stämpla? (Eller är det hemligt)

Rimbo, Hallstavik, Uppsala.

Randonnée 200 Täby
bjorre skrev:
> Reflexväst är både dyrt och svårt att få tag
> på.

För tillfället stämmer det.

Randonnée 200 Täby
Synd man har massa familj och så, ingen cykling på lördag.
Men peppra för bövelen gärns med lite fotografier i tråden då den deppiga långfredagstråden helt blev utan!
:-)

Randonnée 200 Täby
DT skrev:
> Reflexväst behövs knappast på lördag, på en
> 20-milare med 12h dagsljus känns risken för
> mörkercykling minimal.

Och lyse, är det verkligen ett absolut krav för denna dagsutflykt?
(hur gör ni andra erfarna randonneurer/internetrandonneurer?)

Randonnée 200 Täby
Jag kan ha fel, men jag har för mig att så länge man cyklar i dagsljus behövs inte väst eller lyse. Genom att saker kan inträffa som kan sinka en och göra att mörkercykling kan krävas för att komma i mål så brukar det väl rekommenderas att man är förberedd för det. Annars får man bryta om mörkret kommer och man är lamp-/västlös.

I praktiken har jag aldrig varit med om klagomål på de rena dagsljusrundor jag kört då jag saknat lyse och väst.

Men herr Sandborgh, eller annan regelkunnig person, kan säkert klargöra läget mer definitivt.

Senast ändrad:
Randonnée 200 Täby
Saxat från hemisdan, där står det tydligt rakt upp och ned.

"Vad ska man ha med sig?

Man måste alltid ha med sig reflexväst och lampor på brevetlopp även om man inte räknar med att köra i mörker. Något kan inträffa som gör att man blir försenad och det är väldigt få som tar konsekvensen och bryter om det blir mörkt och man är dåligt utrustad. Reflexväst är dessutom ett utmärkt förstärkningsplagg."

Ordnung muss sein !

Randonnée 200 Täby
Om man kollar reglementet så verkar det som man inte behöver ha lyse om man tar konsekvenserna och bryter i händelse av att man inte kan nå målet utan att köra i mörker.

Källa: Article 6 i http://www.audax-club-parisien.com/EN/312.html (med brasklapp för språkförbistring då jag misstänker att originalet är på franska)

Sen är det ju inget stort problem att sätta på lampor och ta med sig en tunn reflexväst.

Senast ändrad:
Randonnée 200 Täby
Jannetuba skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Ordnung muss sein !
>
> Nein!

"Erlaubt ist was nicht stören"

Det ligger alltså i betraktarens ögon ...

(Citatet är från Zurich, jag bodde där bland det ordningssamma schweizarna för länge sedan).

Randonnée 200 Täby
Milslukaren har tolkat det liknande.

Artikel 10 • Vid mörkrets inbrott skall fordon (cykel) vara försett med godkänd belysning fram och bak. Belysningen skall alltid vara på vid mörker eller andra förhållanden med dålig sikt, t ex dimma. Trafiklagstiftningen gäller. Det rekommenderas starkt att ha med reservbelysning. Vid nedsatta siktförhållanden pga mörker, dimma, regn skall cyklisten bära godkänd reflexväst eller motsvarande. Även om cyklisterna färdas i grupp måste alla ha belysning och reflexväst.

Vi rekommenderar att deltagaren även bär reflekterande ankelband samt fäster reflexer på cykeln som syns från sidan

Den som bryter mot denna regel om villkor för mörkerkörning diskvalificeras omedelbart.

Randonnée 200 Täby
Reglemente hit och reglemente dit. En 20-milare är ju som en helt vanligt långrunda. Jag har inte med lampor när jag åker ut på en söndagsfikarunda om utifall jag skulle bli 5 timmar försenad heller. Dessutom går det ju tåg från Uppsala om något ofixbart haveri skulle inträffa.

30-milare är skillnad, det är mer av ett heldagsäventyr som kan dra ut lite på tiden.

Randonnée 200 Täby
AxelSthlm skrev:
> Jag såg inte många lysen på långfredagsrundan,
> jag hade inga och blev ej diskad.

Jag hade i sadelväskan. Batteri på ramen

Randonnée 200 Täby
Tycker att det är ganska enkelt: finns det en icke-försumbar risk för mörkercykling så har man med sig utrustning för att kunna cykla säkert. Annars får man i värsta fall vara beredd på att bryta.

Någon sådan risk föreligger inte för mig på en 20-milare i april med start kl 8, men var och en gör väl som de vill.

Randonnée 200 Täby
Enligt ACPs regler så ska man ha lampor och väst vid mörkercykling. Vi tolkar det som att det gäller lopp som är planerade att innefatta mörkercykling. Det kan vara en 60-milare som går över ett dygn, lopp med kvällsstart eller lopp där man beräknas vara i mål under mörkrets timmar.

Vi rekommenderar däremot att man ändå har med sig lampor och väst på alla våra lopp eftersom man aldrig vet vad som händer. Man kan få mekaniska problem så man blir tvungen att cykla i mörker. Men det är inget vi kommer kontrollera innan start. Alla deltagare cyklar på egen risk och förväntas följa trafikregler och att använda sunt förnuft.

ACP-reglerna för den som är intresserad: http://www.audax-club-parisien.com/EN/312.html

/Johan

Randonnée 200 Täby
Vad räknas som ”godkänd” väst i dessa sammanhang. Är Raphas väst tillräckligt godkänd eller måste det vara en ful gul pendlarväst?

Randonnée 200 Täby
bigmollo skrev:
> Använd sunt förnuft.

Helvete! Då är det kört för mig.

Randonnée 200 Täby
Anders H skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Använd sunt förnuft.
>
> Helvete! Då är det kört för mig.

+1

Randonnée 200 Täby
bigmollo skrev:
> Använd sunt förnuft. Det är din egen säkerhet
> det handlar om.

+1

Förra året på vår 30 milare var det åtminstone en som fick bryta pga avsaknad belysning i kombination med att det blev lite för mörkt att cykla säkert.

Randonnée 200 Täby
Som sagt, stor skillnad på 20-milare och längre distanser tycker jag. 30-milare ska man definitivt ha med belysning etc som backup, och på 40-milare och däröver måste man ju verkligen förutsätta mörkercykling (även om man kan klara sig från det på t.ex. Täbys 40-milare med fakirtidig start).

Randonnée 200 Täby
staine skrev:
> Och föreviga gärna rakan Hallsta-Uppsala den är
> ju så himla läcker!

*packar kameran*
Brukar tänka på tjernobyl när jag cyklar där.

Randonnée 200 Täby
Kolhydratladdat med gulasch & risoni + ett par öl, dags att fixa packningen (velar in i det sista vad som ska med eller ej). Det var länge sedan jag cyklade längre än 10-15 mil. Ses imorgon!

Randonnée 200 Täby
Det här ska bli kul. Var nära ett mekhaveri här ikväll men det löste sig. Att man aldrig lär sig att man inte ska ge sig på sånt man inte behärskar kvällen före!

Hela 40 anmälda och ändå bara två sidors trams före loppet? Verkar vara färre pratkvarnar och fler karga randonnörer än på Barkarby-breveterna... ;-)

Randonnée 200 Täby
Ser framförallt fram emot den här mulliga sträckan Hallstavik-Uppsala som jag aldrig cyklat men som alla snackar om. Mums!

Randonnée 200 Täby
Titta inte på mig (karg), det blir premiär för mig imorgon och det känns som det kan sluta hur som helst.
Skönt att mekandet löste sig. Själv tänkte jag passa på att prova min nya sadel imorgon (typ det dummaste man kan göra..). Vi får se var det slutar..

Tillbaka
Topp