Randonnée 200KM Södertälje med start 09:00

Nu börjar det på riktigt tycker många som ser Täbys eller Södertäljes 20 milare som den riktiga starten på Randonnée säsongen.
Lite omgjord bana i år då kontroll nr 2 sker i Trosa istället för Vagnhärad.
Uppdaterad GPS fil finns på vår hemsida där du också anmäler dig.

Nu ska inte jag köra denna utan 30-milaren samma dag, men för dem som inte har cyklat på Södertörn så mycket kan det vara värt att nämna att den här 20-milaren är fantastiskt vacker. :-)

Är det risk att det blir litet startfält med tanke på Barkarby-30-milaren samma dag, månntro!? Har ngn fundering på att ev. köra, men om startfältet blir så litet att solokörningsrisken är överhängande blir det nog en solotur hemifrån istället. Så kul är det inte att åka pendel till och från Östertälje.

Den här skulle man ju kunna cykla som första premiärrandonnée. Fina vägar och medvind som det ser ut nu, i alla fall ner till Torö. 20 mil tar väl inte hela dagen heller om man inte stannar för långlunch i Trosa.

Jag är sugen men kanske måste jag istället bogsera lilla frun på en kortare runda på lördag även om det också troligen blir på Södertörn.

Ser ut att gå på finfina vägar. Synd att vi har städdag i bostadsrättsföreningen på söndan, det går ju inte att vara trött i benen då.

Är tämligen säker på start. Har bara inte ordnat det totala starttillståndet hemifrån. Måste förhandla lite, eventuellt köpa mig fri.

Jag avvaktar till torsdag för att se hur vädret utvecklas. Är regnrisken inte alltför överhängande lutar det dock just nu åt att det blir start. Hoppas på ett gäng som cruisar runt på 9-10h.

Åtta anmälda hittills. Man blir inte ensam på Södertörn på lördag även om man kan ana viss konkurrens av startplatsen i nordväst.

Jag upprepar att detta är en riktigt fin runda och en perfekt introduktion till randonnörcykling. Startplatsen ligger precis vid pendeln och det ska bli sol. Finns liksom inga ursäkter. :-)

Och så får man ju en tvättäkta serpentinkurva på köpet, visserligen utför, men ändå! Är det den enda på något brevet med start i Stockholmsområdet?

Hej hörde på radion att Saltsjöbron i S-tälje är avstängd för all trafik tom 5 maj den står i öppet läge och går inte att passera. Innebär att ni får rita om kartan.

Senast ändrad:
Saltsjöbron avstängd from i dag till den 5 maj klockan 24
saltsjobron_sodertalje_kanal_550x200b.jpg

http://www.trafikverket.se/Aktuellt...n-over-Sodertalje-kanal-stangs-for-underhall/
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2913188-saltsjobron-stangs-i-tre-veckor-framover

/Håkan

Redigerat: Sent ute.

Senast ändrad:
Meh, alltid ändringar i sista stund. Hittar uselt i S-tälje så jag hoppas på ett uppdaterat spår lagom till start.

OK, det verkar ju inte så krångligt. Hoppas i alla fall på ett uppdaterat spår då jag inte brukar vara så himla smart på slutet... Men det brukar ju lösa sig i alla fall.

Äh, det står ju t.o.m. att det ska vara skyltat. Vad kan gå fel?

Under tiden som underhållsarbetet pågår finns ingen möjlighet för gång- och cykeltrafikanter att passera över bron. Gång- och cykeltrafikanter hänvisas till omledningsväg som sträcker sig väster om Saltsjöbron på vägarna Hertig Carls väg – Saltsjögatan – Slussbron – Grödingevägen enligt hänvisningsskyltar som finns placerade utmed hela sträckan.

Pugilism skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, det verkar ju inte så krångligt. Hoppas i
> alla fall på ett uppdaterat spår

I väntan på det kan du ju ladda ned, och installera, GPX-spåret från BRT-länken ovan
http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/779596
-Klicka på "Export" i övre ramen.
-Klicka på "GPX" och sedan "Download"

OK?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Pugilism skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OK, det verkar ju inte så krångligt. Hoppas i
> > alla fall på ett uppdaterat spår
>
> I väntan på det kan du ju ladda ned, och
> installera, GPX-spåret från BRT-länken ovan
> http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/779596
>
> -Klicka på "Export" i övre ramen.
> -Klicka på "GPX" och sedan "Download"
>
> OK?
>
>
> /Håkan

OK, tack. Är alltid lite stirrig när jag inte har koll. Kanske finns en hemlig kontroll precis på där?

Jaha, och så var det bara att invänta väderprognosomslaget till hällregn alternativt snöstorm ...

DT skrev:
> Jag upprepar att detta är en riktigt fin runda
> och en perfekt introduktion till
> randonnörcykling. Startplatsen ligger precis vid
> pendeln och det ska bli sol. Finns liksom inga
> ursäkter. :-)

Jag har hört att denna är tuffare än barkarbys 30-milare och att många stockholmsrandoneurer påpassligt gömmer sig i Barkarby istället. Det skall tydligen inte vara en slump att Barkarbys medvinds nedförsbackesrunda lades just samma dag som den tuffare södertäljerundan.

Kom ihåg alla att kötta järnet ner till Torö. Då blir resten en riktig skrattfest! Lycka till, det är en riktigt fin bana!

Kommer Grimpeuse och Grimpeur och cyklar också :-)?

Vi blir ev tre totalt från Uppsala, men en i sällskapet måste se till att vara tillräckligt oförkyld bara. Jag hoppas skicka in i alla fall min anmälan under dagen.

lundatok skrev:
> Kom ihåg alla att kötta järnet ner till Torö.
> Då blir resten en riktig skrattfest! Lycka till,
> det är en riktigt fin bana!

Tyst! Senast jag körde den rundan (eller i alla fall Tumba-versionen av den) var det precis så det gick till. Har för mig att det ropades lucka efter några hundra meter när Toni inte kunde tygla sig längre. Räddades dock av en punktering som gjorde att jag fick släppa tätgruppen runt Eldtomta och missade den färja de tog över Skanssundet.

Enligt yr.no ser det just nu ut som den nordliga vinden kan komma att öka precis runt tiden då man bör vara neråt Torö till. Riktigt festligt!

Förra året var det Pilen som köttade på med 7,3 W/kg uppför Rosenhill. Jag har också varit skyldig till att sprätta litegrann något år. Det är väldigt festliga backar på den banan!

Jag körde sista 20-milaren för några år sedan en höst. Då var det gott om folk med massa starka ben. Tuggade styrlinda tills jag flög av precis innan Nynäshamn, sen tog det nog till Gnesta innan jag blev människa igen.

En sak som jag kommer ihåg är hur vackert det var. Missa inte!

kontrapunkt skrev:
> Kommer Grimpeuse och Grimpeur och cyklar också
> :-)?
>
> Vi blir ev tre totalt från Uppsala, men en i
> sällskapet måste se till att vara tillräckligt
> oförkyld bara. Jag hoppas skicka in i alla fall
> min anmälan under dagen.

Jättekul med en kontrapunkt med vänner. Ni är varmt välkomna att förgylla vårat lopp. Som det ser ut så kommer så en Grimpeuse och en Grimpeur att starta. Grimpeurens oläkta skada kommer dock innebära att paret hamnar lite efter de andra och knappast kommer att kunna klara av hela sträckan. Drömmen om PBP lever dock än och i drömmen så klarar Grimpeusen och Grimpeuren om inte tidigare så senast tidsgränsen på 20 mila i Linköping den 10 maj.

Även jättekul med alla andra startande och engagemanget och hjälpen med hur man fixar en avstängd bro.

Även jättetack för allt beröm av sträckan. Det värmer och stärker oss i vår strävan för att hitta de optimala brevetloppen.

VH Henrik

GoranS skrev:
> Hur många anmälda är det?

Släpp sargen nu, en halvtimme kvar. Du vet att du vill!

Sargen släppt - anmälde mig f.ö. redan i onsdags kväll. Var mest lite nyfiken på startfältsstorleken då den ju påverkar möjligheterna att hitta sällskap som håller lämplig fart.

Jag förstår. Såg på annan sida på nätet att det var "återkomst till cykling" för Grimpeur och det såg ju ut att varit rätt hoppingivande. Får hoppas det räcker kanske rentav hela vägen till en lugn och behaglig tur och retur i Frankrike!

Skaplig uppslutning. Ska bli kul.

(Hoppas bara att SL inte ställer till det med pendeltågen nu s.a. man missar starten. Har ju varit minst sagt struligt i veckan.)

GoranS skrev:
> Hoppla! Ser att det är grusväg en liten bit
> efter Västerljung.

Gruset är numera, liksom färjorna, lite av ett adelsmärke för oss. Det handlar om att fånga en känsla. När vi passerade kyrkan och fick se det pyramidlika gravmonumentet och familjen som vårdade graven blev vi sålda. När vi sedan körde ut på grusvägen så ledde munnen ifrån öra till öra. En oväntad och surrealistisk bonus är att denna underbara grusväg en bit gör sällskap med den hårt trafikerade E4:an.

VH Henrik

Har tyvärr hittat nån förkylning och kan inte komma till start. Lämnade ett slemspår efter mig på vägen hem i går så jag tror inte ni vill cykla med mig. Satsar på Alcudiastarten i stället.

Ha en bra dag i sadeln

Grimpeur skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppla! Ser att det är grusväg en liten bit
> > efter Västerljung.
>
> Gruset är numera, liksom färjorna, lite av ett
> adelsmärke för oss. Det handlar om att fånga
> en känsla. När vi passerade kyrkan och fick se
> det pyramidlika gravmonumentet och familjen som
> vårdade graven blev vi sålda. När vi sedan
> körde ut på grusvägen så ledde munnen ifrån
> öra till öra. En oväntad och surrealistisk
> bonus är att denna underbara grusväg en bit
> gör sällskap med den hårt trafikerade E4:an.
>
> VH Henrik

Ser fram emot att prova denna, för mig, nya väg. Så länge det inte är kladdigt eller galet mycket tvättbräden har jag inget emot grusvägar.

Senast ändrad:
Blev en riktigt fin dag. Lite klena ben gjorde att det blev lite mkt hjulsugande, men vi hade ett extremt dragvilligt lok vid namn Thomas som såg till att det rullade på fint. Vi var tre stycken som stämplade in 17.20 efter avklarade (nästan) 21 mil.

Tillbaka
Topp