Randonnéepremiär, vad tänka på?

Peth sa:
Borde funka med vanlig räser va?

Självklart. Personligen kör jag med pendlarjonnen som har bra skärmar - skönt om det blir regn....

Bilagor

• IMG_20160823_170113.jpg
    IMG_20160823_170113.jpg
    610.2 KB · Besök: 56
Den här tråden är så härligt informativ, kanske är material för en artikel på happy om det inte redan existerar?

bra däck då? Prio rull eller punkasäkert? Slicks eller lätt mönstrade för att leda bort vatten? Eller är de där med vattenavledning bara en skröna?

förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.

Limpandå sa:
Den här tråden är så härligt informativ, kanske är material för en artikel på happy om det inte redan existerar?

bra däck då? Prio rull eller punkasäkert? Slicks eller lätt mönstrade för att leda bort vatten? Eller är de där med vattenavledning bara en skröna?

förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.

Slicks sålänge det inte är jättemycket grusväg. Personligen kör jag GP 4ks2 28mm, men finns många andra bra däck. Nackdelen med det däcket är känsliga däckssidor så vasst grus skär förr eller senare sönder däckssidan om man kör grus - för asfalt är det rimligt punkasäkert även om det finns bättre/tåligare däck.

Vatten behöver man btw inte leda bort - cyklar vattenplanar inte. Dock drar breda slicks upp mycket vatten vid regn så stänkskärmar rekomenderas...

Jag kör någon dyr batterilampa och en billigare som backup. Magic shine är väl mer mtb än lvg lampa.

Jag har Magic shine när jag inte använder dynamo. Riktad neråt i stadstrafik är den helt ok, på natten som lvg lampa helt ok. Köpte min 3:e för runt 300kr helt ok.

Limpandå sa:

Kollade runt i olika trådar för att köpa en lampa inför hösten/vintern och många verkar köra på Solarstorm. http://www.ledlysen.se/produkt/solarstorm-x6-2600-lumen/

Jag har ingen aning om hur bra den är...själv köpte jag en Silva Pavé efter att ha funderat på en Supernova airstream 2. Nu är jag mer inne på att bygga ett dynamohjul och ha en Supernova E3 Pro......prylträsket....

Jocke77 sa:
Limpandå sa:

Kollade runt i olika trådar för att köpa en lampa inför hösten/vintern och många verkar köra på Solarstorm. http://www.ledlysen.se/produkt/solarstorm-x6-2600-lumen/

Jag har ingen aning om hur bra den är...själv köpte jag en Silva Pavé efter att ha funderat på en Supernova airstream 2. Nu är jag mer inne på att bygga ett dynamohjul och ha en Supernova E3 Pro......prylträsket....

Saxat från http://www.peterwhitecycles.com/supernova.php
The E3 Triple uses three very bright LEDs. This light has a large round beam and is not suitable for use in traffic, so Supernova only recommends it for use off road. It's an intensely bright beam, similar to HID headlights. The beam is big and round.
Ingenting jag hade valt som förstalampa på en randotur. Jag har Edelux 2 och Luxos U, har inte sett bättre på något lopp jag cyklat.
Luxos U har en sidspridning som är väldigt nyttig under kurviga förhållanden, använde knappt pannlampa i Frankrike nattetid (solo) för att se in i kurvorna

Senast ändrad:
nieves sa:
Jocke77 sa:
Limpandå sa:

The E3 Triple uses three very bright LEDs. This light has a large round beam and is not suitable for use in traffic, so Supernova only recommends it for use off road. It's an intensely bright beam, similar to HID headlights. The beam is big and round.
Ingenting jag hade valt som förstalampa på en randotur. Jag har Edelux 2 och Luxos U, har inte sett bättre på något lopp jag cyklat.
Luxos U har en sidspridning som är väldigt nyttig under kurviga förhållanden, använde knappt pannlampa i Frankrike nattetid (solo) för att se in i kurvorna

Nu ska vi inte blanda ihop E3 Pro 2 med E3 Triple.

Pro 2 är en mycket kompenent landsvägslampa som jag använt i två randosäsonger samt pendlat med hela förra vintern.

ohellstrom sa:
nieves sa:
Jocke77 sa:
Limpandå sa:

Nu ska vi inte blanda ihop E3 Pro 2 med E3 Triple.

Pro 2 är en mycket kompenent landsvägslampa som jag använt i två randosäsonger samt pendlat med hela förra vintern.
Aha blandade ihop korten..... såg det nu. På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?

nieves sa:
På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?

Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.

Får erkänna att jag fortfarande inte bemödat mig om att felsöka fullständigt så jag vet inte om det skylls defekt produkt, felaktig installation eller bara vanlig voodoo.

ohellstrom sa:
nieves sa:
På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?

Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.

Får erkänna att jag fortfarande inte bemödat mig om att felsöka fullständigt så jag vet inte om det skylls defekt produkt, felaktig installation eller bara vanlig voodoo.
Jag har också haft problem med just usb-werk. Låg utetemp kombinerat med fartvind sänkte det lilla batteriet (runt 1000mAh?) så pass att den slutade ladda gps:en.
Lösningen har varit att lägga den skyddad i en av väskorna på ramen när det blir under 6+.

Jag tycker att B&M lösningar känns lite ålderdomliga, konstigt att inget nytt kommit dom senaste åren. Kraftfullare (+5000mAh) batteri behövs samt en lösning som garanterar 1A strömstyrka för att effektivt ladda större mobiler.

Jag har två olika laddpuckar. Jämför jag deras uppgivna kapacitet med vad jag får ut är jag inte imponerad. Då är iaf den ena en dyr och fin rackare på 10 000mah.

ohellstrom sa:

Driver du E3 Pro 2 med ett powerpack? Det är ju jäkligt smidigt isf. Hur många mAh har du och hur länge räcker det på ett ungefär?

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Driver du E3 Pro 2 med ett powerpack? Det är ju jäkligt smidigt isf. Hur många mAh har du och hur länge räcker det på ett ungefär?

Nej, E3 Pro 2 är en dynamolampa och behöver växelström för att fungera. Men det finns många bra batterilampor på marknaden.

Många batterilampor har utmärkt batteritid förutsatt att man inte kör dem på full effekt. Jag är dock lite orolig att jag av misstag ska trycka upp lampan på fullt blås och stå utan batteri kl 2 på natten. Dynamolampa löser den mentala knuten, även om jag så sent som i år trots allt cyklade 600k med batterilampa.

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Nej, E3 Pro 2 är en dynamolampa och behöver växelström för att fungera. Men det finns många bra batterilampor på marknaden.

Många batterilampor har utmärkt batteritid förutsatt att man inte kör dem på full effekt. Jag är dock lite orolig att jag av misstag ska trycka upp lampan på fullt blås och stå utan batteri kl 2 på natten. Dynamolampa löser den mentala knuten, även om jag så sent som i år trots allt cyklade 600k med batterilampa.

Vilken batterilampa med vettigt ljus för mörkercykling och långa nätter föreslår du då?

Fjärdebrunn sa:
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Vilken batterilampa med vettigt ljus för mörkercykling och långa nätter föreslår du då?

Ibland är dte mer slump än gedigen marknadsundersökning som leder fram till ett köp, så andra kanske har andra preferenser... men jag har en Hope Vision 2. Har några år på nacken och är väl ersatt med nyare, bättre modeller men kvaliteten är gedigen.

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Vet att det är en dynamolampa eftersom jag själv funderat på att bygga ett dynamohjul och köpa en....anledningen till frågan var din kommentar högre upp när det pratades om E3 Pro och E3 triple. Blev helt enkelt väldigt konfunderad av förklarliga skäl :-)

Vilken lampa är det som du driver med en powerbank då?

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Vet att det är en dynamolampa eftersom jag själv funderat på att bygga ett dynamohjul och köpa en....anledningen till frågan var din kommentar högre upp när det pratades om E3 Pro och E3 triple. Blev helt enkelt väldigt konfunderad av förklarliga skäl :-)

Vilken lampa är det som du driver med en powerbank då?

Ah, sorry... Powerbank använder jag till laddning av mobil och GPS. Nånstans mellan 300 och 400km brukar gängse Garmins behöva påfyllning.

Normalt ligger 600km i Sverige på den ljusa delen av året. Man behöver ofta inte mer än 3-4h kraftigt ljus/natt så en Magic shine klarar det mesta.
Det är ofta bra att ha med en lampa i reserv som drivs av AA eller AAA. Den behöver inte vara särskilt ljusstark utan kan användas när man cyklar i grupp, i städer/tätort.
En sån lampa är även bra om man har dynamolampa, vid en framhjulspunka i Mörkmården nattetid så saknar man en alternativ ljuskälla.

Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.

:-)

Jag hade föredragit långbyxor/vinterbyxor så sent på året (har just plockat fram mina). Körde en tur i somras och redan då var det kallt om baken när man körde efter solnedgången trots högt tempo. Jag tycker att mina vinterbyxor funkar bra upp till nästan 20 grader... (Vaude).

Peth sa:
Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.

Det är ju såklart den perfekta lösningen, jobba extra som en dåre och köp en cykel med enda syfte att vara optimal för långturer utan support. Har klockan ringt och man släpat sig till jobbet är dagen ändå förstörd, lika bra att knega på lite extra, vinter är också bra, då kan man även jobba helger då det ändå bara är slask överallt.

Den här metoden har jag kört i flera år tills kroppen sa ifrån, dock ej med cyklar. Om det finns några andra här som också är sportfiskare så vet ni att det inte räcker med ett spö och en rulle efter ett tag, då ska man ha en utrustning optimerad efter ytterst snäva kriterier :)

meffe sa:
Jag hade föredragit långbyxor/vinterbyxor så sent på året (har just plockat fram mina). Körde en tur i somras och redan då var det kallt om baken när man körde efter solnedgången trots högt tempo. Jag tycker att mina vinterbyxor funkar bra upp till nästan 20 grader... (Vaude).

Det är här Happys mest hyllade cykelbyxa Rapha Pro team thermal kommer in...måste vara den ultimata byxan (eller liknande) för oss i Sverige.

Limpandå sa:
Peth sa:

Det är ju såklart den perfekta lösningen, jobba extra som en dåre och köp en cykel med enda syfte att vara optimal för långturer utan support. Har klockan ringt och man släpat sig till jobbet är dagen ändå förstörd, lika bra att knega på lite extra, vinter är också bra, då kan man även jobba helger då det ändå bara är slask överallt.

Den här metoden har jag kört i flera år tills kroppen sa ifrån, dock ej med cyklar. Om det finns några andra här som också är sportfiskare så vet ni att det inte räcker med ett spö och en rulle efter ett tag, då ska man ha en utrustning optimerad efter ytterst snäva kriterier :)
Varför måste man helt plötsligt jobba sig sjuk bara för att man köper en cykel? Det är väl bättre att åka ut och cykla.

Jocke77 sa:
meffe sa:

Det är här Happys mest hyllade cykelbyxa Rapha Pro team thermal kommer in...måste vara den ultimata byxan (eller liknande) för oss i Sverige.

Exakt. Som jag väl nämnt i flera andra trådar vid det här laget använde jag just dessa byxor under hela Sverigetempot, med eller utan knä eller benvärmare, i temperaturer från ca 3 grader till 25+

Henrik_E sa:
Limpandå sa:
Peth sa:

Varför måste man helt plötsligt jobba sig sjuk bara för att man köper en cykel? Det är väl bättre att åka ut och cykla.

Inte ska man jobba sig sjuk, det är kanske bekant att tonfall och ironi etc. inte fungerar så bra på internet. För att förtydliga så tror ja verkligen på idén om att ha optimerade redskap för den situation man står inför men kan vara svår att genomföra utan att öka inkomsten om man har Svensson-ekonomi. Sen så älskar jag att jobba och hade därför inga problem med att köra övertid så fort jag kände att jag behövde cash till något ej livsnödvändigt så som hobbyrelaterade redskap, tills dess att kroppen började protestera såklart och då fick jag skruva ner det och leva lite snålare i vardagen när jag ville lyxkonsumera :)

Svårt att se vart ironin skulle ligga i din post. Det enda jag ser är ett antagande från din sida att Peth har dålig ekonomi.

Henrik_E sa:
Svårt att se vart ironin skulle ligga i din post. Det enda jag ser är ett antagande från din sida att Peth har dålig ekonomi.

okej, här följer inlägget igen, den här gången utan de bitar med någon form av ironi eller dylikt från min sida.

"Det är ju såklart den perfekta lösningen, köp en cykel med enda syfte att vara optimal för långturer utan support."

resten av inlägget syftar till att beskriva mitt eget tillvägagångssätt med (troligtvis kass) ironi som var funktionellt men kanske inte så nyttigt i längden, dock så var det inte övertiden som var problemet i sig utan yrkets slitsamma natur och min oförmåga att förstå vikten av ergonomi.

från och med nu blir det bara torra, skarpa inlägg.

Förlåt

Såså, ingen anledning att hänga upp sig på det här. Så farligt var det inte.

Själva ämnet är ju högst relevant - vad är egentligen en lämplig cykel för randonné?

Det enklaste svaret är "den man har" (på samma vis som svaret på vad som är den bästa träningen är "den man gör"). Det finns väldigt många mer eller mindre sofistikerade bud på cyklar för långa turer, en del väldigt moderna och andra baserade på mer klassiska principer. De allra flesta (mig själv inklusive) åker alltjämt runt på vanliga racercyklar och klarar sig utmärkt med det. Vissa anpassningar kan vara lämpliga: fetare däck och skärmar kan t.ex. bidra till ökad komfort men i grund och botten är inget annat än en fungerande cykel strängt nödvändigt.

ohellstrom sa:
Själva ämnet är ju högst relevant - vad är egentligen en lämplig cykel för randonné?

Frågan är relevant. Och intressant.
Det är ju en stor spridning av cyklar på en randonné. Det är tandem, liggcyklar, mixte, racers, cykelcrossar, aerocyklar, handbyggda stålramar byggda specifikt för rando och mer därtill. Det är stål, aluminium, kolfiber och titan. Så visst, man kan ta det man har.

Men om man inte har någon cykel alls. Och vill cykla randonné. Vad ska man ha då?

Jag gissar att de handbyggda stålcyklarna vore förstahandsvalet? Bekväma och med bra möjlighet för väska fram. Dock så kostar de ju därefter.

Så om man vill ha något som ingår i tillverkarnas standardsortiment, vad ska man välja då?

Sticker ut hakan och säger att det inte finns något "ska ha"-svar här. Vad man väljer beror ju väldigt mycket på behov och önskemål - t.ex väskor finns både för ramar med fästen för front rack/decaluer och utan, bekvämlighet kommer nog snarare från geometri och max möjlig däcksbredd än materialval i ramen etc.

Bikepacking-trenden har gjort att det finns många fler sorters väskor tillgängliga så man kan få med sig sin packning på alla sorters cyklar.

Fina politikersvar från NLC och ohellstrom. ;)

För att göra frågan personlig istället; Vad skulle DU* köpa för cykel för randonnécykling? Ni är ju flera med stor erfarenhet av långcykling.

* = godtycklig happyit

Den första och hittills enda renodlade randonnéehoj jag byggt är på Genesis Equilibrium (se bl.a. nån byggtråd anno tidigt 2015). Racerlik geometri + utrymme för bredare däck + fasta skärmar var utgångspunkten, att ramen blev i stål valde jag mest utifrån att jag gillar smalare rör.

Det var egentligen inte menat som ett politikersvar.

I år cyklade jag 200/300/400/600/2165 på en Colnago Master och ifjor 200/300/400/600/1000 på en Cervelo S2.

Jag ägde redan båda de cyklarna när jag började med rando. Tänk mindre - cykla mer!

I vissa lägen har jag önskat mig skivbromsar och fetare däck men terrängen och skitvädret i Norge är extremt och distansen på Sverigetempot är extrem. En vanlig super randonneur-serie kan man absolut cykla på nästan vad som helst.

En cykel med stålram och kolfiberframgaffel men med fästen för riktiga skärmar och plats för 30mm dubbdäck även med skärmar monterade.

50/36 och 12-27 drivlina.

Bockstyre av kompaktmodell så att man orkar ligga i bocken i motvinden under lite längre tid.

Sadelstolpsväska och styrväska.

Minst 28 ekrar i hjulen.

Skivbroms.

Gärna reglage med handtag inte i metall.

28mm släta däck.

Kompis och egolapp. Bra skärmar.

Två flaskhållare i metall.

SPD pedaler.

Vevparti med låg Q-faktor.

Men det är jag det.

Tillbaka
Topp