Randonnéepremiär, vad tänka på?
gabbeon sa:Är inte marsipan för sött? Jag föredrar mandelmassa.
Odense (Extra) Grov
- http://www.odense-marcipan.se/produkter/mandelmassa/odense-mandelmassa-grov/c-31/c-160/p-312
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gabbeon sa:Är inte marsipan för sött? Jag föredrar mandelmassa.
Peth sa:Borde funka med vanlig räser va?
Limpandå sa:Den här tråden är så härligt informativ, kanske är material för en artikel på happy om det inte redan existerar?
bra däck då? Prio rull eller punkasäkert? Slicks eller lätt mönstrade för att leda bort vatten? Eller är de där med vattenavledning bara en skröna?
förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.
Limpandå sa:förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.
Jocke77 sa:Limpandå sa:förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.
Kollade runt i olika trådar för att köpa en lampa inför hösten/vintern och många verkar köra på Solarstorm. http://www.ledlysen.se/produkt/solarstorm-x6-2600-lumen/
Jag har ingen aning om hur bra den är...själv köpte jag en Silva Pavé efter att ha funderat på en Supernova airstream 2. Nu är jag mer inne på att bygga ett dynamohjul och ha en Supernova E3 Pro......prylträsket....
nieves sa:Jocke77 sa:Limpandå sa:förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.
Kollade runt i olika trådar för att köpa en lampa inför hösten/vintern och många verkar köra på Solarstorm. http://www.ledlysen.se/produkt/solarstorm-x6-2600-lumen/
Jag har ingen aning om hur bra den är...själv köpte jag en Silva Pavé efter att ha funderat på en Supernova airstream 2. Nu är jag mer inne på att bygga ett dynamohjul och ha en Supernova E3 Pro......prylträsket....
Saxat från http://www.peterwhitecycles.com/supernova.php
The E3 Triple uses three very bright LEDs. This light has a large round beam and is not suitable for use in traffic, so Supernova only recommends it for use off road. It's an intensely bright beam, similar to HID headlights. The beam is big and round.
Ingenting jag hade valt som förstalampa på en randotur. Jag har Edelux 2 och Luxos U, har inte sett bättre på något lopp jag cyklat.
Luxos U har en sidspridning som är väldigt nyttig under kurviga förhållanden, använde knappt pannlampa i Frankrike nattetid (solo) för att se in i kurvorna
Aha blandade ihop korten..... såg det nu. På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?ohellstrom sa:nieves sa:Jocke77 sa:Limpandå sa:förövrigt letar jag efter en lampa, nån som har tips på bra billig lampa med batteripack? Höll i en magicshine nånting för typ 500 pix på xxl, började prata med en annan kund som sa att den var kass till att ha på vägen så ja lät bli.
Saxat från http://www.peterwhitecycles.com/supernova.php
The E3 Triple uses three very bright LEDs. This light has a large round beam and is not suitable for use in traffic, so Supernova only recommends it for use off road. It's an intensely bright beam, similar to HID headlights. The beam is big and round.
Ingenting jag hade valt som förstalampa på en randotur. Jag har Edelux 2 och Luxos U, har inte sett bättre på något lopp jag cyklat.
Luxos U har en sidspridning som är väldigt nyttig under kurviga förhållanden, använde knappt pannlampa i Frankrike nattetid (solo) för att se in i kurvorna
Nu ska vi inte blanda ihop E3 Pro 2 med E3 Triple.
Pro 2 är en mycket kompenent landsvägslampa som jag använt i två randosäsonger samt pendlat med hela förra vintern.
nieves sa:På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?
Jag har också haft problem med just usb-werk. Låg utetemp kombinerat med fartvind sänkte det lilla batteriet (runt 1000mAh?) så pass att den slutade ladda gps:en.ohellstrom sa:nieves sa:På tal om det vad laddar du med, powerpack eller har du ngt dynamovänligt system?
Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Får erkänna att jag fortfarande inte bemödat mig om att felsöka fullständigt så jag vet inte om det skylls defekt produkt, felaktig installation eller bara vanlig voodoo.
ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Driver du E3 Pro 2 med ett powerpack? Det är ju jäkligt smidigt isf. Hur många mAh har du och hur länge räcker det på ett ungefär?
ohellstrom sa:Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Driver du E3 Pro 2 med ett powerpack? Det är ju jäkligt smidigt isf. Hur många mAh har du och hur länge räcker det på ett ungefär?
Nej, E3 Pro 2 är en dynamolampa och behöver växelström för att fungera. Men det finns många bra batterilampor på marknaden.
Många batterilampor har utmärkt batteritid förutsatt att man inte kör dem på full effekt. Jag är dock lite orolig att jag av misstag ska trycka upp lampan på fullt blås och stå utan batteri kl 2 på natten. Dynamolampa löser den mentala knuten, även om jag så sent som i år trots allt cyklade 600k med batterilampa.
Fjärdebrunn sa:ohellstrom sa:Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Nej, E3 Pro 2 är en dynamolampa och behöver växelström för att fungera. Men det finns många bra batterilampor på marknaden.
Många batterilampor har utmärkt batteritid förutsatt att man inte kör dem på full effekt. Jag är dock lite orolig att jag av misstag ska trycka upp lampan på fullt blås och stå utan batteri kl 2 på natten. Dynamolampa löser den mentala knuten, även om jag så sent som i år trots allt cyklade 600k med batterilampa.
Vilken batterilampa med vettigt ljus för mörkercykling och långa nätter föreslår du då?
ohellstrom sa:Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jocke77 sa:ohellstrom sa:Jag laddar med powerpack. Köpte ett B&M USB-Werk inför förra säsongen men fick det aldrig att fungera tillförlitligt så jag har kört på med powerpack. Till vanliga breveter upptill 600k behövs ju inte ens ett speciellt stort.
Vet att det är en dynamolampa eftersom jag själv funderat på att bygga ett dynamohjul och köpa en....anledningen till frågan var din kommentar högre upp när det pratades om E3 Pro och E3 triple. Blev helt enkelt väldigt konfunderad av förklarliga skäl :-)
Vilken lampa är det som du driver med en powerbank då?
ohellstrom sa:Nånstans mellan 300 och 400km brukar gängse Garmins behöva påfyllning.
Peth sa:Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.
:-)
NLC sa:Peth sa:Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.
Bra slutsats! ?
Peth sa:Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.
meffe sa:Jag hade föredragit långbyxor/vinterbyxor så sent på året (har just plockat fram mina). Körde en tur i somras och redan då var det kallt om baken när man körde efter solnedgången trots högt tempo. Jag tycker att mina vinterbyxor funkar bra upp till nästan 20 grader... (Vaude).
Varför måste man helt plötsligt jobba sig sjuk bara för att man köper en cykel? Det är väl bättre att åka ut och cykla.Limpandå sa:Peth sa:Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.
Det är ju såklart den perfekta lösningen, jobba extra som en dåre och köp en cykel med enda syfte att vara optimal för långturer utan support. Har klockan ringt och man släpat sig till jobbet är dagen ändå förstörd, lika bra att knega på lite extra, vinter är också bra, då kan man även jobba helger då det ändå bara är slask överallt.
Den här metoden har jag kört i flera år tills kroppen sa ifrån, dock ej med cyklar. Om det finns några andra här som också är sportfiskare så vet ni att det inte räcker med ett spö och en rulle efter ett tag, då ska man ha en utrustning optimerad efter ytterst snäva kriterier :)
Jocke77 sa:meffe sa:Jag hade föredragit långbyxor/vinterbyxor så sent på året (har just plockat fram mina). Körde en tur i somras och redan då var det kallt om baken när man körde efter solnedgången trots högt tempo. Jag tycker att mina vinterbyxor funkar bra upp till nästan 20 grader... (Vaude).
Det är här Happys mest hyllade cykelbyxa Rapha Pro team thermal kommer in...måste vara den ultimata byxan (eller liknande) för oss i Sverige.
Henrik_E sa:Varför måste man helt plötsligt jobba sig sjuk bara för att man köper en cykel? Det är väl bättre att åka ut och cykla.Limpandå sa:Peth sa:Jag behöver ju en ny cykel! Efter att ha läst alla kloka inlägg i tråden är det den enda rimliga slutsatsen.
Det är ju såklart den perfekta lösningen, jobba extra som en dåre och köp en cykel med enda syfte att vara optimal för långturer utan support. Har klockan ringt och man släpat sig till jobbet är dagen ändå förstörd, lika bra att knega på lite extra, vinter är också bra, då kan man även jobba helger då det ändå bara är slask överallt.
Den här metoden har jag kört i flera år tills kroppen sa ifrån, dock ej med cyklar. Om det finns några andra här som också är sportfiskare så vet ni att det inte räcker med ett spö och en rulle efter ett tag, då ska man ha en utrustning optimerad efter ytterst snäva kriterier :)
Henrik_E sa:Svårt att se vart ironin skulle ligga i din post. Det enda jag ser är ett antagande från din sida att Peth har dålig ekonomi.
ohellstrom sa:Själva ämnet är ju högst relevant - vad är egentligen en lämplig cykel för randonné?
NLC sa:Hörde jag någon säga cargorando??? :-P