Randonnépackning, olika distanser

garfunkel sa:
ohellstrom sa:
Det är lite smågrisigt att ligga på rulle efter mig i regnväder. Sorry.

Det är väl bara NLC som orkar hålla din rulle ändå :)

Iallafall på 20-milare kan det ofta vara lite mer folk med hela vägen, på de längre distanserna blir det lätt lite mer uppdelat efterhand. Både åkstyrka, ambitioner samt filosofi kring matstopp etc. bidrar till att det kan vara vettigast att dela på sig efter X mil. Hsitoriskt sett har jag haft sämre genomsnittligt väder ju längre breveten varit. Har aldrig blivit blöt på en 20-milare och aldrig hållt mig torr på en 60-milare... Murphy vs. Oscar 1-0.

Folk tycks också hantera skitväder olika, både fysiskt och mentalt. Det påverkar rimligen både hur det går ute på vägen i tillfälle av regn/kyla/vind samt hur mycket man väljer att gardera sig innan.

Är man rädd att tokbonka i pissregn tio mil från allting så är det såklart förnuftigt, både fysiskt och för den inre ron, att ha med sig varma kläder. Är man å andra sidan trygg i att man fint kan hålla igång kroppen och klara sig hem oavsett yttre omständigheter så packar man efter det, dvs mindre. Inget är mer rätt eller fel än något annat, utan beror på hur man är och hur man tänkt genomföra cyklingen.

me.I.am sa:
@ohellstrom, du kör inte med någon form av regnskydd för benen? (eller missade jag det i din lista?)

Nej, det gör jag inte. Tycker inte speciellt mycket om att cykla i regnplagg generellt sett, regnjacka är egentligen det enda jag använder.
Som du ser har jag oftast bara tygöverdrag på fötterna också, även om jag i år ska testa något nytt (får återkomma om det är bra).

Jag har mycket ullkläder och kan man bara hålla vinden ute hjälpligt så blir det inte (så) kallt ( 2015 var dock ganska barskt med bara 2-3 grader på natten de gånger jag var ute på cykeln). Vattentäta plagg gör att det tar lite längre tid att bli blöt (men man BLIR blöt) och sedan även längre tid att bli torr igen.

EDIT: lite produktplacering; införskaffade Rapha's "Thermal Bib Shorts" förra året och det är nog det enskilt bästa cykelplagget jag har. Det finns liknande produkter från andra fabrikat, men själva konceptet med lätt fodrade shorts är genialt för långcykling i skandinaviskt klimat. Man kan såklart cykla i långa eller 3/4 men det ger inte samma flexibilitet som shorts+knä/benvärmare.

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Som du ser har jag oftast bara tygöverdrag på fötterna också, även om jag i år ska testa något nytt (får återkomma om det är bra).

Googlade lite på typ "skoöverdrag cykel tyg" hittade inget direkt, har du någon länk eller bra sökord?

Ok. Sökorden funkade.
Både DeFeet och andra jag hittade med sökorden verkar vara mest för lvgskor, Rapha har till och med en disclamer. Själv kör jag med MTBskor (blev så bara, cyklar dock bara lvg). Kanske ska starta en tråd om skoöverdrag... Tack så länge.

Smaken är dock som baken. Många, min fru inklusive, tycker jag är stendum som kör med så ynklig fotbeklädnad. Det huvudsakliga argumentet för är att fötterna torkar igen när det slutar regna.

Jag har inte haft några problem att köra Rapha Oversocks på MTB-pjuck (Sidi Eagle), klippte upp dem lite i hälen också eftersom man ändå kommer gnaga hål på dem förr eller senare om man knatar runt.

ohellstrom sa:
Smaken är dock som baken. Många, min fru inklusive, tycker jag är stendum som kör med så ynklig fotbeklädnad. Det huvudsakliga argumentet för är att fötterna torkar igen när det slutar regna.

Jo, själv fryser jag inte så lätt, förutom händer/fötter, och har dom väl blivit avkylda har jag väldigt svårt att få upp värmen igen, även om jag kör hårt.

@NLC, Good to know

EDIT: kom något inlägg mellan

Senast ändrad:
me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Jo, själv fryser jag inte så lätt, förutom händer/fötter, och har dom väl blivit avkylda har jag väldigt svårt att få upp värmen igen, även om jag kör hårt.

Det ska kanske också tas i beaktning att när man är lite småtrött efter en 20 timmar i sadeln också kan ha lite svårt att få upp "systemvärmen" så att även de perifera delarna får sitt när man närmar sig vargtimman innan solen & värmen kommer tillbaka (om alls). Skallerormsvarning utfärdas.

me.I.am sa:
Vad är anledningen till att köra lvgskor med SPD? Bekvämare att gå med?

Lite smaksak tycker jag, har kört med båda och så länge sulan är styv nog för att fördela trycket (som i ärlighetens namn inte behöver vara så högt på längre distanser) så märker jag ingen signifikant skillnad. Mer än att man inte går som en anka vid stämplingarna.

Ja, så är det ju... Men är man blöt, det är 2 grader varmt och man redan cyklat i 20 timmar så är det helt enkelt ingenting för småbarn.

Kan nog vara mer än åldern som påverkar hur bra/dåligt man tål kyla.
EDIT: eller skallerormar

Senast ändrad:
me.I.am sa:

Haha ja, jag är väl faktiskt en av de yngre som håller på med det här. Nu blir jag alldeles osäker; är det ett danskt utryck jag använt, dvs att något "inte är för småbarn"? Har levt i exil ganska länge...

ohellstrom sa:
me.I.am sa:

Haha ja, jag är väl faktiskt en av de yngre som håller på med det här. Nu blir jag alldeles osäker; är det ett danskt utryck jag använt, dvs att något "inte är för småbarn"? Har levt i exil ganska länge...

:)
Tror inte att jag skulle ha några större problem om jag bonkar mitt i ödemarken (utifrån den lilla erfarenhet jag har), men om det dessutom regnar, tja det vet man inte förrän man upplevt det, svårt att förbereda sig för sånt. Som jag känner mig själv så hade jag förmodligen legat i fosterställning och snyftat i något dike. Å andra sidan är jag en enkel människa, hade någon kommit förbi med en termos kaffe och en semla hade livet lekt igen.

En annan sak... Har ni med sovutrustning på 60 mil? Det trodde jag inte var aktuellt eller ens att överväga. Sover "alla" på den distansen?

Jag tror att det kanske är 50/50 på de som sover på 60 mila och de som inte gör det. Min sovutrustning är en bettskena och en tandborste. Sover bara ute om det är tillräckligt varmt för att sova i alla kläderna i min utrustning, annars blir det hotell eller vandrarhem.

Mvh
Magnus

Edarion sa:
En annan sak... Har ni med sovutrustning på 60 mil? Det trodde jag inte var aktuellt eller ens att överväga. Sover "alla" på den distansen?

Se föregående sida. "Alla" sover definitivt inte på en 60-milare, men beroende på sträckning är det väl mer eller mindre vanligt med övernattning i en eller annan form.

Hej!

Hur cyklade du mellan Västervik-Oskarshamn-Mönsterås? Vi har sommarställe längs den sträckan och min pappa i Timmernabben, tyvärr inga bra cykelvägar längs kusten.

Magnus

Blir så sjukt taggad på att lägga ner satsningen på Vasaloppet så här två helger innan det är dags och bara cykla, något säger mig dock att det är korkat :) Resa, mat, boende och biljett är betald... En sak är säker, gillar jag breveter blir det bara cykel nästa vinter!

Verkar väl lite onödigt att lägga ner när du har betalt och förberett det. Brevetsäsongen har ju knappt kommit igång ändå och jag tror många ägnar sig åt alternativa träningsformer under vintern.

Men för mig är en del av tjusningen med breveter just enkelheten. Jag har gjort Ironman och varit med på en del av de stora motionsloppen i diversesporter etc. Det är också kul, men ofta känns det som att förhållandet logistik+kostnad vs. faktiskt idrottande blir för dåligt. En brevet kostar normalt en hundralapp och jag är hemifrån ca cyklad tid+2 timmar.

Som NLC skriver är det lite blandat hur folk gör med sömn på 60-milare. Mitt intryck är att majoriteten inte sover och av de som sover gör det flesta det på hotell eller vandrarhem. Sömn på cykeln kan inte rekommenderas även om man ibland kan få för sig att det är en ganska vettig idé...

När det gäller sömn så har införskaffat en bivy bag från Alpkit (tack Anton) https://www.alpkit.com/products/hunka-xl
Tyvärr har jag ännu bara testat den i min hängmatta (Hennessy hammock) och inte i ngt dike.
Premiär ngn gång under 2016 alltså, helt säkert åker den med på en BRM1000 (Södertäljes) men kanske på ngn 600 också.
Den tillsammans med en silverfilt borde kunna leverera 3h skönhetssömn i ngt småländskt dike, man vill ju se fräsch ut innan man stämplar in för en bensinmacksfrukost.

Nej, lägga ner som i att inte åka blir det naturligtvis inte. Det är dock dåligt med snö här i Småland så det är lättare att cykla räser än att ta sig till skidspår... Lite enligt principen i tidigare inlägg. Tid innan/efter vs träningsminuter blir ganska kass.

Edarion sa:
Nej, lägga ner som i att inte åka blir det naturligtvis inte. Det är dock dåligt med snö här i Småland så det är lättare att cykla räser än att ta sig till skidspår... Lite enligt principen i tidigare inlägg. Tid innan/efter vs träningsminuter blir ganska kass.

+1 Har samma problematik här i Skåne. Kommer bli "intressant" att köra mellan Sälen och Mora på minnen från fornstora dar och inte mycket mer. :P

Just på grund av träning/tid-optimering har det blivit mycket löpning för mig på sistone. Och under randonnée-säsongen är det ju grymt med en dags cykling i sträck nära hemma. :)

nieves sa:
När det gäller sömn så har införskaffat en bivy bag från Alpkit (tack Anton) https://www.alpkit.com/products/hunka-xl
Tyvärr har jag ännu bara testat den i min hängmatta (Hennessy hammock) och inte i ngt dike.
Premiär ngn gång under 2016 alltså, helt säkert åker den med på en BRM1000 (Södertäljes) men kanske på ngn 600 också.
Den tillsammans med en silverfilt borde kunna leverera 3h skönhetssömn i ngt småländskt dike, man vill ju se fräsch ut innan man stämplar in för en bensinmacksfrukost.

Här är ett förslag på "sovsäck". Beprövad mitt i natten under ett plåttak till en lastbrygga i metropolen Åtvidaberg på Södertäljes BRM1000, förra året. Det regnade, kanske är bra att tillägga.

http://global.rakuten.com/en/store/revolut1/item/nd61435/

Longines sa:
Hej!

Hur cyklade du mellan Västervik-Oskarshamn-Mönsterås? Vi har sommarställe längs den sträckan och min pappa i Timmernabben, tyvärr inga bra cykelvägar längs kusten.

Magnus

Nä, det stämmer! Det finns inga bra cykelvägar där! Jag tokbonkade i Fårbo efter att jag harvat längs med kustleden från Västervik för något år sedan. Kuperat och grus blandat med stig, inget att rekommendera på 28mm däck. Förra året vek jag av inåt landet vid Gamleby och körde superfina vägar via Ankarsrum, Kristdala, Oskarshamn och avslut i Timmernabben. Jag kan leta upp ett GPS spår...

EDIT: Nu med GPS spår https://www.strava.com/activities/348566854

Senast ändrad:
Jag körde Verkebäck -Valdersmarsvik på E22 för två år sedan. Mitt i sommaren och mellan 03:00 och 06:00 funkade det utmärkt.

På andra tider blir det struligt.

neron sa:
Longines sa:
Hej!

Magnus

Nä, det stämmer! Det finns inga bra cykelvägar där! Jag tokbonkade i Fårbo efter att jag harvat längs med kustleden från Västervik för något år sedan. Kuperat och grus blandat med stig, inget att rekommendera på 28mm däck. Förra året vek jag av inåt landet vid Gamleby och körde superfina vägar via Ankarsrum, Kristdala, Oskarshamn och avslut i Timmernabben. Jag kan leta upp ett GPS spår...

EDIT: Nu med GPS spår https://www.strava.com/activities/348566854

Tack! skall kolla

Fjärdebrunn sa:
Jag körde Verkebäck -Valdersmarsvik på E22 för två år sedan. Mitt i sommaren och mellan 03:00 och 06:00 funkade det utmärkt.

På andra tider blir det struligt.

Ja, det är inte bästa vägen - märkligt att behöva vända på dygnet och cykla med lampa och natttetid.

En annan fråga på ett litet annat spår.. men som ändå rör sig inom samma område.

Vad för navigationsutrustning är att rekommendera?
De två (200km) turer jag kört har jag gjort med sällskap. Men ska jag ge mig på de längre svängarna får jag nog räkna med att cykla själv och vill vara oberoende.

Garmin 810/1000?
Iphone och MotionX-app?
Karta och kompass?

Cykeldator (med eller utan GPS) + kartnoter tycker jag har funkat fint på många breveter. Men papperskarta + GPS med ruttning & digitalkarta är inte dumt det heller, särskilt inte när man tråcklar sig genom någon större håla.

Iphone och MotionX låter väl ypperligt. Tar man tiden att planera rutten lite i förväg (typ google street view) kan man göra ett spår (t ex på google maps) och ladda ned i telefonen, i min värld betydligt enklare än papper. Att följa ett streck på en karta på telefonen är löjligt enkelt, men det förutsätter förstås att man har en telefonhållare på styret.

Jag är lite i samma sits... Tror jag kommer cykla en hel del solo. Min plan är att ha karta med streck på laminerat och fäst vid styret. Även rutt på telefonen, men bara för nödfall /städer då batteriet blir det problem. Dessutom karta offline, bör spara mycket batteri! Noter får ligga i väskan skulle jag tro.

Vad säger ni kunniga? Verkar det vettigt?

Noter är kanon, vissa är hellre än bra och ibland finns det inte alls. Gps har fördelar kontra mobil, fästen och regntålighet.
Batteritid är idag aldrig ett problem med ett ordentligt powerpack (+5000mAh) cyklar man i 3 dygn utan problem.
Man måste kanske vara lite fiffig, mobilkartor fungerar kanon även i flightmode och gps behöver inte visa turn-by-turn, det räcker att ha rutten som bakgrund på kartan och växla zoomläge.

me.I.am sa:
nieves sa:
Ramväskan (Apidura) gör så att endast 50cl flaskor får plats. Lösningen kan vara kamelbak eller extraflaska. 1 liter i timmen låter galet mycket, om du cyklar en 60-milare rätt så fort så skulle du drunkna efter 24 liter vätska.

Kanske lite överdrivet med 1L/h, men mycket är det. På en 10-mils distansrunda i sommarväder blir det upp mot 3L där 1L är hemmablandning med salt, och 500ml är någon energidryck [plus vanligt vatten]. Allt som kommer ut under rundan är svett, dricker jag 1L efter rundan så kan jag klämma ur mig några droppar efter ett tag. Får kanske ha en vattentank på släpkärra om jag ska cykla brevet :)

Tänkte jag skulle kolla upp det här. Var ute en runda 1 timma träning + 10 min. uppvärmning och 10 min. nervarvning (fast såg typ en elitpendlare en bit framför mig så det blev lite hård nervarvning ändå).
Drack 650ml, gick ner 0,5kg, så tappad vikt 1,15 kg.
Alltså 1L vatten på en timma. Har för mig att man kan tillgodogöra sig 6-7 dl per timma. I så fall ligger jag risigt till på långlopp. Eller?

Tillbaka
Topp