Randonnörkaffetest

Spacekitty

Aktiv medlem
Randonnörkaffetest
Testfakta har gjort en kontroll av randonnörskaffefavoriterna. Håller du med dom?
http://www.testfakta.se/tester/konsument/bästa-och-sämsta-kaffet-längs-vägarna

Skrmavbild2017-07-16kl.09.38.35.png

Randonnörkaffetest
Intressant test men som de skriver i testet så beror ju smaken på så många faktorer att jag vill påstå att testet inte säger något alls om den generella kvaliteten på kaffet hos respektive kedja. Bara för att de gillade kaffet på den OKQ8-macken betyder ju inte det att att nästa mack har en maskin som är bra rengjord, rätt doserad osv...sen gör ju vattnet sitt till. Samma bönor bryggda i Malmö kommer smaka annorlunda om de bryggs i Kiruna.

Sen säger det ju rätt lite att vara bäst i test i det sällskapet...är ju som att tävla om vilken sengångare som är snabbast på 100m :-D

Randonnörkaffetest
Själv tycker jag att en kopp Bonka sitter som en smäck efter en tur i bergen.

Bilagor

• 17191649_1266564126756384_7801359346564672822_o.jpg
    17191649_1266564126756384_7801359346564672822_o.jpg
    351.4 KB · Besök: 33
Randonnörkaffetest
Jocke77 sa:
Intressant test men som de skriver i testet så beror ju smaken på så många faktorer att jag vill påstå att testet inte säger något alls om den generella kvaliteten på kaffet hos respektive kedja. Bara för att de gillade kaffet på den OKQ8-macken betyder ju inte det att att nästa mack har en maskin som är bra rengjord, rätt doserad osv...sen gör ju vattnet sitt till. Samma bönor bryggda i Malmö kommer smaka annorlunda om de bryggs i Kiruna.

Sen säger det ju rätt lite att vara bäst i test i det sällskapet...är ju som att tävla om vilken sengångare som är snabbast på 100m :-D

Skulle inte förvåna mig om bönorna kommer från samma företag/rosteri på flera av de testade ställena.

Randonnörkaffetest
Jeppe_E sa:
Jocke77 sa:

Skulle inte förvåna mig om bönorna kommer från samma företag/rosteri på flera av de testade ställena.

Nä, inte det minsta. De kanske gör gemensamma inköp :-)

Randonnörkaffetest
ohellstrom sa:
Testpanelen tycks ha förutfattade meningar om mörkrostat kaffe vilket gör det hela ganska snedvinklat för min del.

Tänk dig att du har ett fint fruktbröd, att rosta det lite gör det sötare och sådär knäckigt malliard gott. Att rosta det mellan gör att det rostade tonerna smakar mer och fruktsmaken avtar lite. Mörkt rostat så smakar det bara rostat, inga mjuka fina smaker kvar eller ett spår av frukt. Man kan lika gärna då använda sig av ett enklare formfranska för att rosta hårt.
Samma gäller kaffe, dyra bönor rostas lätt för att få fram mjuka bäriga smaker, dåliga bönor rostas hårt för att dölja kvaliteten.

Men att välja kaffe baserat på den listan kan gör brevetterna spännande :)

Randonnörkaffetest
Föredrar kaffe från samovar eller termos så man kan kunde få det i drickbar temperatur direkt så man slipper vänta eller spä (med vatten). Fast det finns ju High5 Extreme också...

Randonnörkaffetest
Mange. sa:
ohellstrom sa:
Testpanelen tycks ha förutfattade meningar om mörkrostat kaffe vilket gör det hela ganska snedvinklat för min del.

Tänk dig att du har ett fint fruktbröd, att rosta det lite gör det sötare och sådär knäckigt malliard gott. Att rosta det mellan gör att det rostade tonerna smakar mer och fruktsmaken avtar lite. Mörkt rostat så smakar det bara rostat, inga mjuka fina smaker kvar eller ett spår av frukt. Man kan lika gärna då använda sig av ett enklare formfranska för att rosta hårt.
Samma gäller kaffe, dyra bönor rostas lätt för att få fram mjuka bäriga smaker, dåliga bönor rostas hårt för att dölja kvaliteten.

Jag vet att detta är den gängse hållningen inom kaffesnobberiet... men jag tycker ändå lättrostat kaffe smakar blaskigt.

Randonnörkaffetest
Ingen blir glad av surt hipsterkaffe så tunnt att man ser botten av koppen. Den fånigaste av alla affektioner i vår moderna medelklassfinsmakarverklighet.

Randonnörkaffetest
ohellstrom sa:
Mange. sa:
ohellstrom sa:

Jag vet att detta är den gängse hållningen inom kaffesnobberiet... men jag tycker ändå lättrostat kaffe smakar blaskigt.

Håller med! Gillar Max och Circle K:s kaffe, men så är jag ju uppvuxen i Skåne... Fast jag måste säga att de gånger "Totalt jävla mörker" har varit slut på Le Mond så har jag blivit positivt överraskad av de blaskigare sorterna.

Randonnörkaffetest
ohellstrom sa:

Påminner mej om när jag köpte in kaffe till jobbet, handlarn hade fått felleverans så det fanns bara skånerost, vilket inte är så populärt norr om Skåne, typ.
Mycket riktigt så blev det klagomål, men jag påpekade att de redan druckit upp ett paket utan att klaga. Jag hade nämligen hällt upp ett paket i kaffeburken det första jag gjorde...
En av kaffetanterna förlät mej aldrig... ;-D

Randonnörkaffetest
Mörkrost smakar ju bränt och beskt, ungefär som det där sockret man klistrar pepparkakshus med..

Men ljusrost är inte blaskigt heller, då är det bryggt dåligt. Det ska vara fylligt men elegant.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp