Ränneslätt - anmälningsdags!!

anki

Aktiv medlem
Om det är nån mer än jag som är sent ute så är det dags att få tummen ur nu!!!

Sista ordinarie anmälningstid idag sen är det efteranmälan som gäller.

Hoppas vi ses där!!!

kram

Auoch Pelle - blir handleden ok till dess tror du????
Hoppas verkligen det - för din skull!!! För det var väl därför du stoppade fingrarna i öronen??? ;)

Banan är bara sååååå jkla underbar!

Anki: Ja, det var det jag syftade på. =) Mycket tveksamt om jag kan köra tyvärr. Verkar vara en höjdare!

Underbar banan:
bananprofil.jpg

(Kåppyrajtad bananbild snodd av Mikal)

/Per

Är det någon från Falun-Dalarna som tänker åka? Jag är sugen men det hänger på om vi blir fler som delar bil.

// Mats

Huvva, en sån banan innehåller för snabba kolhydrater för min smak - får gärna vara lite grönare *S*

Håller tummarna för att det löser sig med handleden Pelle!!!

anki skrev:

> Huvva, en sån banan innehåller för snabba kolhydrater för min
> smak - får gärna vara lite grönare *S*

Nu är jag ute i minnets gränstrakter och vandrar igen...

En grön banan har ett lägre GI, ja. En gul banan har högt GI. En banan som börjat/blivit brun har lägre GI igen då mycket av sockret omvandlats till fruktos som inte når blodet och insulinet i så låga doser.

Inväntar korrigering.

*S* Kommer ingen korrigering Tobbe. Är inte 100 på hur det ligger till o hinner inte kolla pauluns sida för tillfället.

Sitter så där "ljuvligt" till att det är deadline för Garp 3.14 klockan 23:59 i kväll och jag måste kolla så allt är ok. Är dock klar med mina egna bitar *puh* Bara kvar att kolla programmerarnas delar... *suck*
Gissa om jag vill ut o hoja i stället...

Tack för mailet du skickade för ett tag sen förresten!!! Blev sketglá när jag läste det!!!

kram

Några stockholmare som vill samåka? Har inte bestämt om jag ska slå till på långa loppet ännu, men det kanske är lika bra.

Har bil och plats för upp till 2 passagerare med hoj. Lite trångt i Polon kanske, men vi ska ju bara till Jönköping! :-)

/jonas

Tycker det är fint med tävlingar där man kan anmäla sig i sista sekund!

Fick reda på igår att man är anmäld av kamraten DrEnglund - känns onekligen ångestladdat, hoppas att kondisen inte tryter och att tekniken inte helt har tappats under den långa vintern.

jomper skrev:

> Har inte bestämt om jag ska
> slå till på långa loppet ännu, men det kanske är lika bra.

Du har alltså bestämt att du ska cykla Ränneslätt men inte vilken distans?

Som jag förstått det är det den sista biten som bara tävlingsklassen kör som är den roligaste, alltså ska man -om man som vi älskar stig- köra långa distansen. Som trots allt inte är så långt. För du menar väl fortfarande att glida runt banan i härligt Epictempo? Annars är sju mil på teknisk stig ruskigt långt, speciellt så här tidigt på året.

I´ll be there !

Anmälan gick in i förrgår.
LÄNGTAR !!!

Det var premiär med kortbrallor igår, i 17° Skånsk värme, och en skön stigfinnartur på Hallandsåsen :-)

CU !

Mvh / Lars

Kul Lefty då ses vi där. Saknade dig dock i startlistan till Falkenberg på söndag. Skall du inte dit???

Har klarat av två pass i kortbrallor hitintills - ett i måndags samt i onsdags kväll. (OK, lite kallt i onsdags men inte så farligt...) Första lilla svaga cykelbrännan syns efter måndagens underbara 6,5-mila pass.

Premiär blir det i Varberg i morgon.
Falkenberg på Söndag är också inplanerad. Borde varit med i startlistan.

Då ser man mao Mazda 6:an redan där :-)

Mvh / Lars

Nån som vet vad EN banan har för GI då? ;)

Ungefär 20!! (om den är mogen)

Man måste nämligen äta ca 3st bananer för att komma upp i GI-listans värde. Det är satt när man får i sig 50g kolhydrat av aktuellt livsmedel.
Därför är den så j-a orelevant och outvecklad att man bör glömma bort
att man någonsin läste den.

Tex har morötter ett GI på 90 ungefär. Men för att komma upp i den insulinutsöndringen som motsvarar GI-värdet måste man äta 700g morötter. Värdet är alltså inte satt vid 50g av aktuellt livsmedel utan 50g
kolhydrat av aktuellt livsmedel.

Mitt tips är att skita i GI värden och äta rätt mängd kolhydrater istället.

Sant, men GI är intressant på de kolhydrater man lägger på tallriken. Kokta potäter eller pulvermos? Jasminris eller råris? Snabbmakaroner eller fullkornspasta?

Osv..

Ja till viss del är det intressant. Men mängden är ändå viktigast.
Man lägger inte på sig fett av snabba kolhydrater utan av kaloriöverskott.
Alltså går det utmärkt att bli fet även på långsamma kolhydrater.
Långsamma kolhydrater är inte heller en längre varande energikälla.
Det är betydligt bättre att ha snabba kolhydrater inlagrade i glykogendepåerna än långsamma kvar i tarmsystemet för maximal prestation. Gäller såväl explosiv styrka som långlopp.

Men självklart är det bäst att äta kolhydrater i rätt mängd med rätt GI för det aktuella tillfället.

Men att fokusera på endast GI är trams. Det är det jag vill poängtera :)

Nu svänger tråden. Det är väl därför dom tagit fram GL, GI Load. dvs vilken GI man når av det man äter.

*styr tillbaka tråden*

Jaja. Sugen på Ränneslätt är man ju, men som alltid beror det på så mycket annat. Blir det av så blir det, annars för man köra någon alternativ långutflykt hemmavid :)

/Mattias

Ränneslättsbanan ser just nu bra ut.

Vi var många på förra helgens provtur som kuskade runt hela banan men vi tog det lugnt vi avverkade den på två dagar. Norskar, Danskar och så vi svenskar förstås.

Efter den här veckans sommarvärme är banan i mycket bra skick och det är också några nya stigar som är till det bättre.
Sträckningen är annars som förra året och vi har lagt krutet på att förbättra det som redan finns.

Vi ses

Eksjö CK

[edit] Editerade inlägget genom att låta ett ex av texten vara det som ligger kvar. /anki

Tillbaka
Topp