Ränneslättsturen 2011

Ränneslättsturen 2011
Det är mer som Billingen, men banan är lite snällare, ej så långa uppförsbackar. Det är sanabba stigar, ej så mycket rötter och sten.

Ränneslättsturen 2011
Jakobs skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, blir det lika torrt får vi hoppas dem vattnar
> starten i år!
> http://jakobbjorklund.blogspot.com

Vi hade möte om tävlingen igår och problemet med damm i starten kommer fixas!
Utöver det så kommer det göras några mindre förändringar på banan.

* Efter ca 8 km så cyklar man på en mindre asfaltsväg och vidare vänster in på en skogsväg för att sen svänga höger ut på ett hygge där det blev alldeles för trångt. Istället kommer vi svänga in på den andra skogsvägen som man sedan kommer till direkt från asfaltsvägen.

* Den plats där cyklister möts och banan var uppdelad med koner som blåste omkull/vältes av cyklister kommer ändras så att inget möte kommer ske.

* Vätskedepån vid sjön Bjälmen kommer flyttas upp längs med asfaltsvägen ut mot övningsfältet Ränneslätt. Detta för att slippa rullgrus i depån samt underlätta för depåpersonal och privata langare. Teknisk zon och spurtpriset kommer följa med i flytten.

* Prisutdelningen kommer att flyttas mot området vid resultattavlan för att som det var innan så hamnade detta lite i bakgrunden. Samt för att åskådarna ska kunna höra speakern vilket tydligen var lite kasst förra året.

Det var vad jag kom på nu. Vill även passa på att hälsa alla välkomna till Eksjö den 3:e juli!

* Tillägg: det kommer även finnas en kvastbil som sopar upp cyklister som bryter pga haveri eller skador. Troligtvis kommer det finnas ett telefonnummer i PM som går till chauffören, lite oklart ännu.

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2011
Ändringen efter 8km kommer nog bli bra. Svårt att tro att den lilla backen ska ställa till det så mycket på "race-day", men bak i motion där jag kommer har det varit nästan KAOZ. Svetton som vippar i backen, fetton som kör om kön på hygget vilket gör svettona förbannade och lite allmän stress hos många.

Nästa skogsparti har ju också en liten kort knäppa 20 meter in iofs, men den klarar nog folk bättre? ;-)

Ränneslättsturen 2011
Idag provkörde vi den nya bansträckningen. Det är vissa ändringar på banan. Vi var 27 cyklister
som körde. På loop ett kör man lite mera grusväg isället för att gå in i skogen, för att sprida ut fältet. Man kör även ett extra sväng stig på slutet av loop ett. På andra slingan är det flera små ändringar av banan. Slutet av banan runt skidstuga är inga större ändringar. Banan var riktigt snabb och fin, så det är bara att gå in och anmäla sig.

Ränneslättsturen 2011
Jag hängde på några timmar. Trevlig tur med ECK-gänget, gammal som ung, snabb och lite långsammare. Solen sken och det var varmt!

Tycker att det är vettiga ändringar, det jag såg, och tror att det kommer uppskattas av cyklisterna. Borde hinna dra ut fältet lite mer innan första stigpartierna, som dessutom är av lite enklare karaktär.

Kanske får ta och anmäla sig... ;-)

Ränneslättsturen 2011
Däckval?

Efter dryga två år utomlands är det inom några veckor dags att flytta hem igen. Vad rekomenderas för däck till min härliga helstela GT Karakoram i tequila sunrise lack som jag kommer fräsa runt på. Ordinarie skogscykel skall ut och åka båt i några veckor och kommer inte finnas på plats

/Botak

Ränneslättsturen 2011
Lättrullade däck med så stor volym du får plats med. Rull framför grepp, volym för grepp och komfort. Själv har jag erfarenhet av RoRo och X-King som jag bränner runt med här i Eksjö. Funkar i de flesta väder.

Ränneslättsturen 2011
Halloj! Tänkte gästa Ränneslättsturen i år och får med mej familjen! Laddar dagen innan med ett besök på Astrid Lindgrens värld.. Var budgetbor vi bäst mellan lördag och söndag hyfsat nära starten? Inga större krav förutom rent och fräscht.

Ränneslättsturen 2011
Hoppas det gick bra för er som körde Lida Loop, nu är det bara drygt 3 veckor kvar till nästa lopp i cupen Ränneslättsturen.En tävling på snabba stigar i härlig terräng, anmälan är öppen.

Ränneslättsturen 2011
Jag planerar att köra hela långloppscupen förutom engelbrektsturen, har tyvärr ingen transport till varken Ränneslättsturen eller Mörksuggejakten som går nu i början av Juli.

Finns det någon som åker ner från stockholm, eller passerar stockholm, som har en plats kvar i bilen alternativt även stugplats eller liknande om den personen åker tidigt?

Jag betalar mer än gärna min del av kakan i både form av bensin och boende(om vi åker dagen innan dvs). Att åka med "främmande" folk på långlopp har jag bara goda erfarenheter då jag åkte med PerAnders här från happy till kolmårdsbiken, det var jättetrevligt!

Ränneslättsturen 2011
Hej

Jag skulle precis anmäla mig till Ränneslätts turen och efter en bra Lida Loop där jag under hela loppet vart hindrad av långsammare åkare framför mig tänkte kliva upp i sport klassen så man kan hamna med åkare som åker lika fort som en själv. 3,05 på Lida hade klarat 3 timmar om det inte vart för en djävla punktering men sjukt nöjd ändå.
Men när jag ska fylla i vilken fålla jag vill stå i så är det samma val för både sport och motionsklass. Stämmer det? Måste man köra H30 för att hamna framför alla motionärer?

/Egget

Ränneslättsturen 2011
Egget skrev:
> Hej
>
> Jag skulle precis anmäla mig till Ränneslätts
> turen och efter en bra Lida Loop där jag under
> hela loppet vart hindrad av långsammare åkare
> framför mig tänkte kliva upp i sport klassen så
> man kan hamna med åkare som åker lika fort som
> en själv.

Jag har kommit till insikt att man får utnyttja dom på grusvägen istället för att störa sig på att de är långsamma i skogen. Sen när det är 50-100m kvar innan ni når skogen drar du igång ett ryck och kommer först in i skogen och drar ifrån dom där på ren teknik. Efter skogen tar du rygg på nästa grusvägsrejsare som du når längre fram. Att ligga på någons rulle på öppna grusvägar där det är luftmotstånd är väldigt energieffektivt jämfört med vad den som drar gör av med.

Du kanske inte orkar dra om vid inför varje skogsparti, men om du inte orkar det har du troligen sparat in tidsförlusten på att ligga bakom dom i skogen, genom att ligga på deras gratisrulle på grusvägarna.

Ränneslättsturen 2011
STIZZE skrev:
> Egget skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> >
> > Jag skulle precis anmäla mig till
> Ränneslätts
> > turen och efter en bra Lida Loop där jag under
> > hela loppet vart hindrad av långsammare åkare
> > framför mig tänkte kliva upp i sport klassen
> så
> > man kan hamna med åkare som åker lika fort
> som
> > en själv.
>
> Jag har kommit till insikt att man får utnyttja
> dom på grusvägen istället för att störa sig
> på att de är långsamma i skogen. Sen när det
> är 50-100m kvar innan ni når skogen drar du
> igång ett ryck och kommer först in i skogen och
> drar ifrån dom där på ren teknik. Efter skogen
> tar du rygg på nästa grusvägsrejsare som du
> når längre fram. Att ligga på någons rulle på
> öppna grusvägar där det är luftmotstånd är
> väldigt energieffektivt jämfört med vad den som
> drar gör av med.
>
> Du kanske inte orkar dra om vid inför varje
> skogsparti, men om du inte orkar det har du
> troligen sparat in tidsförlusten på att ligga
> bakom dom i skogen, genom att ligga på deras
> gratisrulle på grusvägarna.

Det var lite den taktiken jag använde men eftersom jag hammnade långt bak i motionsfållan så vart det lite väl mycket folk att köra om. Kände inte under någon del av loppet att jag hade jämn starka åkre runt mig så vart mycket energi slöseri att ta sig förbi folk på lite märkliga ställen. Det min fråga grundade sig i var väl att Sport klassen hade en egen fålla på Lida där dom fick starta tillsammans med de övirga tävlingsklasserna medan vi som valt motions fick stå och vänta i 5 min innan vi vart iväg släppta. Så det var mest det jag vart förbryllad över att det inte var samma fåll indelning på ränneslätts turen utan att man verkar blanda motion och sport klasser i fålla 5 och 6.

Ränneslättsturen 2011
Egget: Kör du tävling (vilket sportklassen är) startat du i någon av dom fyra första fållorna beroende på hur duktig du är. Inga tidigare resultat och du får starta i fålla fyra. Jag började där men får nu starta i fålla tre. Tror att det avgörs på hur långt efter segraren du är (i tid).

Ränneslättsturen 2011
Tack Danne det var den infon jag ville ha. Vart lite konfunderad när det stog att jag skulle välja fålla 5 eller 6 när jag valde Herrar Sport dvs samma fålla som motions klasserna.

Dags att anmäla sig med andra ord :)

Ränneslättsturen 2011
Ja fast egentligen, du kör ingen tävlingsklass så då borde du inte få köra med tävlingsklassen och eventuellt få chansen att blockera en tävlingscyklist som faktiskt är där för placeringar i ett lite mer seriöst syfte. Det går att vrida och vända på olika aspekter och åsikter. :)

Jag kör Herrar Elit och på billingeracet som var första långloppstävlingen i cupen fick jag starta i fålla 5 vilket såg ut som om att vara en motionsfålla. Jag gjorde nästan 100 omkörningar och var konstant blockerad i skogen innan jag bröt p.g.a knävärk. Jag var inte tidigare seedad, efter gårdagen är jag seedad till fålla 3.

Du kan ju annars själv enkelt satsa på att vara en av de första att lägga in cykeln i startfållan, på så vis får du starta precis i rumpan på tävlingsklasserna. Är du duktig på att hantera cykeln drar du på en säker spurt i början tar du lätt 20-30 placeringar och kommer in bland cyklister som förhoppningsvis är lite bättre tekniska än de vanliga motionärerna.

Ju snabbare du är själv på cykeln kommer du komma längre fram i fältet, och längre fram i fältet är skickligheten bättre i skogen. Det vill jag tro iallafall.

Lycka till!

Ränneslättsturen 2011
Nu har jag inte kört CV, så jag kan bara jämföra med det jag har hört från de som har och CVs egen beskrivning, och det låter över huvud taget inte alls som om det finns några större likheter med RST som är ett långlopp med massor av snabb singletrack.

Ränneslättsturen 2011
Jag tänkte mest på att det verkar vara mycket grusväg, lite rötter och ganska flakt. Nu har jag inte heller kört CV och har bara Lida och HHXC att jämnföra med. Där av mina frågor. :)

Ränneslättsturen 2011
Stizze-- Om Egget kör sportklass så kör han väl tävling? Han har kanske inte årslicens och då är det ju soprtklass som gäller. Bara för att man är anmäld i elitklassen betyder ju inte det att man är elit? Lika som att man kan vara väldigt duktig men köra sportklass (se Lida). Att du fick starta långt bak på Billingen har väl med att göra att du aldrig kört en långlopp innan? Om nu Egget vill prova tävling (sportklass) får han starta i fålla fyra och har då chans att köra till sig en plats i fålla tre tex. Motion är motion, där kan du inte köra till dig en bättre startposition. Fyra första fållorna är väl till för tävling, fålla fem o sex för motion? Eller har jag fel?

Ränneslättsturen 2011
Jag bor i Eksjö, men är inte inblandad i tävlingen.

Ränneslättsorganisationen har lyssnat på deltagarnas åsikter och gjort en del förändringar, läs tidigare i tråden. Tex har de förlängt grusvägen i början så att man ska hinna köra om och placera sig bättre i fältet. Sen har man tagit bort en flaskhals på andra stigavsnittet, för att minska på köerna. Med mera.

Har inte cyklat CV, men RST anses ha snabba, trevliga, långa stigar. Tycker man det är lätt kan man ju alltid cykla fortare? ;-)

Ränneslättsturen 2011
Ränneslättsturen går ej att jämföras med Cykelvasan. Vi är nog det långlopp ihop med Billingen som har mest andel stig. Vi har en bana med inte så långa stigningar, backarna är ej så långa, de påminner lite om Lida där det heller inte är så lång backar uppför. Det är ej så mycket rötter och sten som på Lida utan snabbare stigar. Gå in på Ränneslättsturens hemsida och kolla under banbeskrivning för mer info.

Ränneslättsturen 2011
Är det någon som vet om det kommer vara några fler provkörningar av banan innan tävlingsdagen?
Om inte finns det möjlighet att köra vissa delar av banan innan tävlingsdagen (är den uppmärkt)?
Vill gärna testa andra "slinga" om det går.

/Thomas

Ränneslättsturen 2011
Banan ska vara uppmärkt och klar en vecka innan tävlingsstart. Förra året hade vi provkörning av banan när den var pilad och klar, jag hör av mig i denna tråden när det blir.

Ränneslättsturen 2011
Nä danne f du har inte fel. Men om sportklass är en tävlingsklass verkar va en definitionsfråga, eftersom man inte tävlar-tävlar i sportklass, att den används mer i prova-på syfte. För hade man tävlat hade man kört i elit, junior, p15-16, h30, h40 etc. Sportklass är ju en öppen tävlingsklass där inte lika förutsättningar gäller på samma sätt. Som sagt olika sätt att resonera och olika sätt att se det på.

Men måste eller behöver inte vara "elit" för att få ställa upp i Herrar Elit klass nej. Men eftersom det är tävling och man faktiskt ställer upp i den klass där de snabbaste cyklisterna kör i, och att man seriöst nog har betalat årslicens på 1000 spänn för att tävla i denna klass "borde" det tyda på en lite mer seriösa syn på tävlandet. Men men.

När jag funderade på vilken klass jag skulle köra förut fick jag många kommentarer om att sportklass inte var en tävlingsklass.

Nog snackat om det där. Jag tror jag gav en hel del bra tips förutom just klass-kommentaren.

Ränneslättsturen 2011
Det är precis så jag känner inför Sport klass lite som en testa på klass men seriösare än motion. Mitt huvudsakliga mål är just att hamna framför motionsklassen i starten just för att slippa det du hade oturen att råka ut för STIZZE med folk som gör dumma omkörningar har fått för mig att det borde vara mindre sånt om man kommer förbi den värsta klungan i motionsklassen.

Eftersom redan 2 del tävlingar av långloppscupen är körda och långloppscupen är de ända tävlingar jag hade tänkt köra i år har jag ingen lust att lägga ut 1000 spänn på års licens. Lutar åt att jag kommer köra Ränneslätts turen men sen kan det bli svårt med boende och resa till de tävlingar det är längre att åka till. Kanske blir 1 eller 2 till efter den här därför passar Sport klassen mig utmärkt till i år iom engångs licensen. Så får vi se vad man kan hitta på för dumheter till nästa år.

Ränneslättsturen 2011
Sämre seedade cyklister och de som startar i motion som kommer spurtande direkt efter starten står nog för de flesta problemen som uppstår när det blir mer "komplicerad" cykling (stig, smala grusvägar, kurvor etc). Ta det lugnt i början och inse att startar man så långt bak spelar några minuters extra väntetid så stor roll, hör du hemma längre fram kommer du hamna där förr eller senare ändå för att du totalt sett är en starkare cyklist. Att hetsa upp sig för att det är andra cyklister runt omkring er hjälper ingen.

Ränneslättsturen 2011
Kasper1 skrev:
> Jeg skal starte i fålla #5 og cykle forbi jer
> alle sammen.
> Så hvis I ser en på 29" der siger "hej hej" så
> er det mig :D

Varför motionsklass? Satsa på vinst?

Grymt fint långlopp annars. Kan kännas lite platt men ett par riktigt jobbiga backar och mycket stig gör det grymt slitsamt ;)

Tillbaka
Topp