Ränneslättsturen 2011

Ränneslättsturen 2011
Det ser ut som om vi har tur med vädret idag. Mitt mål för dagen är att klara gränsen för fålla 1, kommer bli svettigt. :)

Lycka till allihopa!

Ränneslättsturen 2011
Han fick hjärtstillestånd, om det berodde på vurpan eller om han vurpade pga detta vet jag ej. Enligt de jag pratade med vid målet så lever han som tur är. Jag mötte även en ambulans med blåljus som kom från området vid Skidstugan vet inte vad som hade hänt dock.

Mitt eget mål gick åt skogen, var ca 10 minuter för långsam, gled in på 3:15 någonting.

Ränneslättsturen 2011
Tog bara bild på H30 som finns på min blog. Grymt rolig bana måste jag säga. Den BMX liknade banan efter 2:a lagningen som gick upp och ner med smådosserade kurvor var riktigt rolig att köra

Ränneslättsturen 2011
Cyklade ned till starten och fotade resultaten, självklart så dog batteriet i kameran innan jag hann få med alla klasser.

Bilagor

• h elit 1.JPG
    h elit 1.JPG
    118.3 KB · Besök: 67
  • h elit 2.JPG
    h elit 2.JPG
    70 KB · Besök: 53
  • d elit.JPG
    d elit.JPG
    74 KB · Besök: 48
  • d30.JPG
    d30.JPG
    71.8 KB · Besök: 41
  • d 40.JPG
    d 40.JPG
    63.8 KB · Besök: 52
  • krigarklass.JPG
    krigarklass.JPG
    85.7 KB · Besök: 45
  • d motion 41.JPG
    d motion 41.JPG
    88.6 KB · Besök: 53
  • h motion 41 1.JPG
    h motion 41 1.JPG
    127.6 KB · Besök: 46
  • h motion 41 2.JPG
    h motion 41 2.JPG
    133.1 KB · Besök: 59
  • h motion 41 3.JPG
    h motion 41 3.JPG
    96.3 KB · Besök: 47
Ränneslättsturen 2011
Är så sjukt nöjd med dagen. Vädret var perfekt och banan var apkul att cykla. Tävlingsandan gjorde att jag höll på att explodera när det stockade sig vid ingångarna på 2 ställen så man var tvungen att gå en bit istället. Men men, är det över 600 startande får man räkna med det. Hade kunnat kapa min tid med en kvart iallafall om det rullat på utan stopp.
Hade en kanondragare framför mig från 25km o fram till dom sista 500m då jag gick om och hade slutspurt med en dam. :) dock förlorade jag..... ups.

Enligt listan så hamnade jag på 51a plats med 2.14 tid... riktigt nöjd för att vara första loppet och varit på svensexa (dock nykter) dagen innan..

Ränneslättsturen 2011
Han va ifrån min klubb å ja kan säga att han ligger nu i respirator o dom ska kyla ner han till 33 grader men läkarn va ja hörde va inte orolig av sig men de va fan inte kul o stå en bit ifrån han o sa till dom som kom cyklandes att sakta ner o samtidigt se han ligga där.... fy fan man mår inte bra alls just nu..

Ränneslättsturen 2011
blgs skrev:
-------------------------------------------------------
> Han va ifrån min klubb å ja kan säga att han
> ligger nu i respirator o dom ska kyla ner han till
> 33 grader men läkarn va ja hörde va inte orolig
> av sig men de va fan inte kul o stå en bit ifrån
> han o sa till dom som kom cyklandes att sakta ner
> o samtidigt se han ligga där.... fy fan man mår
> inte bra alls just nu..

High chaparal? Fyfan.. Men är vid medvetande? Eller sövs han för respirator? Vet inte hur det funkar.. Hemskt är det. Hoppas verkligen han reser sig stark.

Ränneslättsturen 2011
Hoppas han verkligen kommer på fötterna igen. Hoppas även han fick snabb hjälp i form av HLR.
Om du mår dåligt tycker jag att du ska kontakta sjukvården så dom kan hjälpa dig.
Dom gånger som jag varit på hjärtstille lägger vi mycket tid på dom anhöriga och/eller dom som fanns på plats. Hoppas du mår bättre snart.

Ränneslättsturen 2011
tråkigt att höra, hoppas han repar sig. Det såg lite läskigt ut när jag cyklade förbi (då var ambulansen redan där).

Riktigt trevligt arrangemang annars, riktigt rolig bana tyckte jag. Tyvärr punkterade jag efter 4 km, sen låg jag sist på riktigt, blev mkt övning på omkörningar...

Ränneslättsturen 2011
Han är sövd .. kul å träffa dej iaf för ja o du slängde några ord efter ja kom i mål..
Mår bättre nu men man är lite skakad fortfarande för de va väldigt tråkigt att detta skulle hända på en sån rolig dag för själva loppet va jätte kul o roligt känner bara att ja behöver mer teknik träning men de va oxå mitt först mtb lopp o ja har bara haft min mtb i lite mer än en månad..
De gick ganska fort att han fick hjälp men de va oxå en jäkla tur att de hände de hände o inte mitt ute i skogen...

STIZZE skrev:
> blgs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han va ifrån min klubb å ja kan säga att han
> > ligger nu i respirator o dom ska kyla ner han
> till
> > 33 grader men läkarn va ja hörde va inte
> orolig
> > av sig men de va fan inte kul o stå en bit
> ifrån
> > han o sa till dom som kom cyklandes att sakta
> ner
> > o samtidigt se han ligga där.... fy fan man
> mår
> > inte bra alls just nu..
>
> High chaparal? Fyfan.. Men är vid medvetande?
> Eller sövs han för respirator? Vet inte hur det
> funkar.. Hemskt är det. Hoppas verkligen han
> reser sig stark.

Ränneslättsturen 2011
Tack för ett riktigt bra arrengemang rakt igenom. Jag hade riktigt roligt ute på korta rundan som var torr, lättåkt och snabb. Återkommer definitivt nästa år. Tankarna går tyvärr dock till den cyklist (och hans anhöriga) som nu ligger på sjukhuset. Hoppas att han återhämtar sig snabbt och till 100%.

Ränneslättsturen 2011
peshay skrev:
> Tack för ett riktigt bra arrengemang rakt igenom.
> Jag hade riktigt roligt ute på korta rundan som
> var torr, lättåkt och snabb. Återkommer
> definitivt nästa år. Tankarna går tyvärr dock
> till den cyklist (och hans anhöriga) som nu
> ligger på sjukhuset. Hoppas att han återhämtar
> sig snabbt och till 100%.

+1

Ränneslättsturen 2011
Trevligt idag, vädret var ju perfekt. Klarade mitt blygsamma tidsmål och slapp kramp. Tog det försiktigare i början och vägrade ta några för snabba ryggar eller sprätta upp för några backar. Sansad körning helt enkelt.

Men man förlorar en hel del på första slingan om man är långt bak i motion. Jag tänker inte klaga på detta, det är så det är på långlopp. Men känns lite onödigt att folk blir så stressade att de går uppför ALLT som lutar uppför. Jag som tränar på stigarna till vardags vet ju att allt är cyklingsbart om man bara tar det lite lugnt. Men, som sagt, jag klagar inte... Själv vurpade jag TVÅ gånger och var allmänt stressad/i vägen själv. På andra slingan släpper det som vanligt och jag hittade en jättefin rytm både i skogen och vägen.

Såg otäckt ut med hjärtstilleståndet. Kan bara hålla med om att det var tur i oturen att det skedde där det skedde. Hoppas han kommer tillbaka!

Ränneslättsturen 2011
Nu kom endorfinyran i soffan av sej när man ser att det var folk som fick hjärtstillestånd utefter banan.. Mina tankar går till hans anhöriga, hoppas att det går bra. Det verkar ju som han fick god hjälp när det hände..

Jag tackar för ett kanonarrangemang, banan är en fröjd att köra! Speciellt "bmx-spåret" tidigare nämnt i tråden! Så jäkla kul när det finns utrymme och stigarna injuder att leka på i skogen även på ett långlopp vilket jag fick flera fina tillfällen att göra! Förhoppningsvis stämmer allt så man kan återkomma nästa år!

Ränneslättsturen 2011
Får tacka arrangörerna för ett myckt bra lopp, bra jobbat!!! Banan var i härligt skick och det var riktigt roligt att köra 78km. Tidigare har jag bara kört 41km så det var lite nervöst hur man skulle klara av det med det gick galant. 4.13, inga krascher och härliga medtävlare. Jag kommer tillbaks nästa år :-)

En sak som de kan förbättra inför nästa år är att göra startgrupperna mindre så blir det inte så trångt i början och så slipper mna säkert alla köer och stopp. Satsa på chips som de har i Varberg så kan man släppa iväg grupperna med mer mellanrum utan att tiderna blir "plussade". Hade 4 minuter innan man kom iväg från startgrupp 5.

Åkte förbi killen som hade fått hjärtstopp precis när de gjorde HLR, var rätt så otäckt... Hoppas verkligen att han klarar sig bra, man får sig en tankeställare....

Ränneslättsturen 2011
jättekul lopp, och inte en droppe regn, dessutom inte dammigt.
Stort grattis till Micke S!
Jobbigt med hjärtsilleståndet.
Jag är nöjd med min insats från motion startled 6. Körde helstel 29er, och det funkade.
Att stå och vänta 4 minuter efter alla tävlingsgrupper släppts är rätt jobbigt, nästa lopp blir det annan klass.
Mindre nöjd med att stanna och pumpa 5 ggr. Jag har stansade gamla racing ralph, ej "tubeless ready", men har inte haft strul tidigare.
Har läst tidigare (lida loop) att många går och kör saka i skogen, men så farligt var det inte tycker jag. Många som gick klev åt sidan för att släppa förbi.
Efter några mil blev mitt styre löst, kunde vrida runt det helt, men då kom en lång grusvägsnerför som jag kunde använda för att dra fast det när jag rullade, klart nöjd med det.

Ränneslättsturen 2011
Nu har jag gjort min debut på långloppscupen, har aldrig tävlat i mtb och måste erkänna att det gav mersmak. Det kommer defitivt bli fler starter.

Körde i H40 och hade tjötat mig till en plats i fålla 3 vilket kändes bra då cyklisterna runt mig höll mitt tempo.

Tiden blev till slut 3.34.55 på 78km banan vilket jag är nöjd med. Speciellt eftersom mitt enda mål var att ha kul - och tjenare - jag hade hur kul som helst och blev hur trött som helst. Underbara stiga som det stundtals gick att köra riktigt fort på (jag vann iaf klassen i att köra på en hittad, tung cykel!).

Men nu får det bli lite asfalt igen.....

Patric

Ränneslättsturen 2011
paprikan skrev:
> Nu har jag gjort min debut på långloppscupen,
> har aldrig tävlat i mtb och måste erkänna att
> det gav mersmak. Det kommer defitivt bli fler
> starter.
>
> Körde i H40 och hade tjötat mig till en plats i
> fålla 3 vilket kändes bra då cyklisterna runt
> mig höll mitt tempo.
>
> Tiden blev till slut 3.34.55 på 78km banan vilket
> jag är nöjd med. Speciellt eftersom mitt enda
> mål var att ha kul - och tjenare - jag hade hur
> kul som helst och blev hur trött som helst.
> Underbara stiga som det stundtals gick att köra
> riktigt fort på (jag vann iaf klassen i att köra
> på en hittad, tung cykel!).
>
> Men nu får det bli lite asfalt igen.....
>
> Patric

Det bästa med cykel är just kombinationen av asfalt och skog.

Ränneslättsturen 2011
Kul att ni gillade banan och arrangemanget. Finns det något ni tycker bör förbättras? Angående tidtagningschip så har jag försökt prata in det på våra möten de senaste två åren men det anses ta för stor del av vinsten. Men nu när deltagarantalet hela tiden ökar så kan det kanske finnas en öppning.

Från ranneslattsturen.se:
En allvarlig incident inträffade under loppet då en man insjuknade hastigt. Tack vare alerta och handlingskraftiga medtävlande kunde läkarvård tillkallas snabbt via tävlingens MC-läkare. Mannens tillstånd är i kväll allvarligt men stabilt. Vi arrangörer vill tacka de cyklister som hjälpte till vid incidenten och vi vill gärna komma i kontakt med er. Hör av er per telefon eller mail.

Tävlingsledare
Mats Nerlund: 070-249 25 12
mats.nerlund@gmail.com

Stf Tävlingsledare
Stefan Kollberg: 070-558 12 53
s.kollberg@telia.com

En vild gissning är att ni kommer få ett tack och en fristart till nästa års tävling.

Ränneslättsturen 2011
hellla skrev:
> Kul att ni gillade banan och arrangemanget. Finns
> det något ni tycker bör förbättras?

Jag tycker ni kunde väntat 20 min eller ngt med att släppa iväg de som körde korta banan. De var ikapp oss som körde motion innan vi var av asfalten, vilket gjorde att det blev väldigt mycket köer på stigarna, i uppförsbackarna stod det långa stunder helt still (alltså inte ens gå-fart). Många av de som kör korta rundan (upplevde iaf jag) körde väldigt sakta på stigpartierna.

Stort + för att ni hade vattenslang i depån så man snabbt kunde fylla sin camelbak.

Ränneslättsturen 2011
Tack till arrangörerna för en bra tävling. Kul med så många startande och som vanligt en helt underbar bana. Massor med snabb flowig singletrack och grusvägspartierna vad väl avvägda och kändes inte alls som transportsträckor som de ofta gör på andra långlopp.

Borde inte Långloppscupen kunna göra en gemensam upphandling av tidtagningssystem, det borde kanske kunna bli lite billigare för er samt förenkla hanteringen om det är samma system för alla tävlingar.

Det enda negativa var pastasalladen efteråt. Pastan verkade snarare blötlagd än kokt, det var som att sitta och tugga på mjöl... Knappast något avgörande, och det är en utmaning att ordna mat till så många på en gång, men något negativt skulle man ju också komma på :)

Ränneslättsturen 2011
Skier har en poäng. Köbildningen, som iofs inte är värre än på andra lopp jag kört, får folk lite irriterade. Kanske kunde man låta korta banan börja en annan väg, eller köra "teknikbanan" först eller nåt. Då får de som kör långa banan chans att hinna undan. Ska deltagarantalet fortsätta öka kanske man behöver fundera på det.

Ränneslättsturen 2011
fredrikw skrev:
> Borde inte Långloppscupen kunna göra en gemensam
> upphandling av tidtagningssystem, det borde kanske
> kunna bli lite billigare för er samt förenkla
> hanteringen om det är samma system för alla
> tävlingar.

+1
Chip är väldigt bra. Kul för anhöriga oxå om dom kan tex sms följa ens framfart..

Ränneslättsturen 2011
Riktigt bra i år också, faktiskt gynsammare väder i år lagom varmt och ingen sol som stekte en :) Dock var banan betydligt mer tungkörd med lite väta i marken.
Hade en skitrolig dag! :) Riktigt bra arrangemang! Hade sämre tid i år men bättre placering så man kan ju vara glad över det också typ.

Ränneslättsturen 2011
Riktigt kul bana, även om jag var rejält trött sista milen! Och mot vad jag trott slapp man regnet också, vädret blev riktigt skönt. Lite trångt ibörjan av stigarna bara, lite stållastående/gående där som andra påpekat. Och om man ska klaga så, käket... nja.. :)

Det som la sordin på det hela var olyckan.. Min fru var först på plats där, hon stod och skulle fota när hon i ögonvrån såg hur han gick omkull. Som tur var hade hon pm'et med sig med nummer till sjukvårdarna, som hon och en annan tjej som kom dit fick kontakt med dem snabbt.
Hon var lite tagen av det hela sen..
Själv passerade jag när sjukvårdarna var på plats och gav konstgjord andning, såg riktigt otäckt ut. Man hade det i tankarna ettag sen.
Skönt att höra att han tycks klarat sig, och hoppas han återhämtar sig!

Såhär i efterhand börjar man fundera på om man inte alltid borde ha en liten lapp med tel. nr till sjukvårdarna tex. Jag tror BST förra året hade något sånt utskrivet i hörnet på nummerlappen som sätts på styret, rätt smart.

Ränneslättsturen 2011
MTBiker skrev:
> Det bästa med cykel är just kombinationen av
> asfalt och skog.

Ja, fast inte på samma runda. :)

Ränneslättsturen 2011
stefan skrev:
Såhär i efterhand börjar man fundera på om man inte alltid borde ha en liten lapp med tel. nr till sjukvårdarna tex. Jag tror BST förra året hade något sånt utskrivet i hörnet på nummerlappen som sätts på styret, rätt smart.

Bra idé, och sen som stora motionslopp har typ vasaloppet att man skriver sitt eget namn och medicinsk information på baksidan av nummerlappen. Det enda som krävs är ett par rader på baksidan av nummerlappen.

http://jakobbjorklund.blogspot.com

Ränneslättsturen 2011
När jag köpte min Specialized hjälm så medföljde det en liten klisterlapp där man skriver in personnummer, telefonnummer, namn o adress samt tele till närmast anhörig, och denna sitter på insidan av min hjälm. Just in case.

Undrar vilket lopp man ska ta härnäst? Ludvika är det som passar mig bäst datumässigt men inte nrä det gäller att ta sig till o från loppet..

och Bockstensturen kan jag inte åka på då jag åker utomlands då..

Förslag på närliggande turer i Västra Götaland?

Ränneslättsturen 2011
Kul med bilderna, finns det fler? Tyckte jag såg en massa fotografer runt banan. Alltomcykel.se brukar ju vara ganska flitiga med att fota men där hittar jag inget och likaså på Ränneslätts hemsida.

Ränneslättsturen 2011
De hoppas ja med att han blir hundra igen men just nu vet ja inte mer än vad ja visste igår å då va att han va allvarligt skadad men stabil..
Vad de hon ja pratade med när vi stod o sa till andra cyklister att sakta ner förbi olycks platsen där min klubbkamrat låg å så fall tacka ifrån mej för de hon gjorde, de uppskattas verkligen..

stefan. skrev:
> Riktigt kul bana, även om jag var rejält trött
> sista milen! Och mot vad jag trott slapp man
> regnet också, vädret blev riktigt skönt. Lite
> trångt ibörjan av stigarna bara, lite
> stållastående/gående där som andra påpekat.
> Och om man ska klaga så, käket... nja.. :)
>
> Det som la sordin på det hela var olyckan.. Min
> fru var först på plats där, hon stod och skulle
> fota när hon i ögonvrån såg hur han gick
> omkull. Som tur var hade hon pm'et med sig med
> nummer till sjukvårdarna, som hon och en annan
> tjej som kom dit fick kontakt med dem snabbt.
> Hon var lite tagen av det hela sen..
> Själv passerade jag när sjukvårdarna var på
> plats och gav konstgjord andning, såg riktigt
> otäckt ut. Man hade det i tankarna ettag sen.
> Skönt att höra att han tycks klarat sig, och
> hoppas han återhämtar sig!
>
> Såhär i efterhand börjar man fundera på om man
> inte alltid borde ha en liten lapp med tel. nr
> till sjukvårdarna tex. Jag tror BST förra året
> hade något sånt utskrivet i hörnet på
> nummerlappen som sätts på styret, rätt smart.

Ränneslättsturen 2011
1817 skrev:
> Kul med bilderna, finns det fler? Tyckte jag såg
> en massa fotografer runt banan. Alltomcykel.se
> brukar ju vara ganska flitiga med att fota men
> där hittar jag inget och likaså på
> Ränneslätts hemsida.

Jag tog sisådär 170 bilder under tävlingen . Dock måste jag både sortera bort många då det är en del dubletter samt även
Göra lite redigering på vissa men de kommer så fort jag får tid :)

Tillbaka
Topp