Rännslättsturen 2017

Rännslättsturen 2017
Jobbar med banan idag, banan kommer vara torr och fin, pratade med några som kört första loopen, de sa att banan sugit upp vätan mycket bra. Kollade min bandel på loop 2 riktigt bra underlag inga surhål. Så ni som tvekat om däckval ta det snabbaste ni har. Regnet har gjort banan gått och bundit ihop rullgruset och gjort banan riktigt bra. Vid skidstugan är det lite mer gräs så där brukar banan vara lite blötare men inget som påverkar erat däckval.

Rännslättsturen 2017
gunners sa:
Två partier och de är inte nya, de har funnits i kanske tre år nu.Första är kanske 500m andra 200m. Finns även ett nytt parti om man väljer lätt spår vid ca 25km, den sträckan är 100m.

Ok tack, låter bra! Jag tänkte mer att det var 3-4km.

Rännslättsturen 2017
Trots en rejäl jävla förkylning i kroppen så studsade jag in på under 3:40. Supernöjd, och väldigt trevligt arrangemang! Det gör vi om!

Rännslättsturen 2017
Körde också för första gången och det var som sagt slitigt. Roligaste var nog den lite tekniska delen där det var mycket publik :)
Proffsigt arrangemang också på pluskontot. Bara en sån sak som att höra speakern tydligt är ju guld värt :)
Blev lite förvillad av skyltarna som visade hur långt det var kvar, men det kanske bara var jag.

Rännslättsturen 2017
Var det bara jag som körde fel strax innan depån vid 42km när vägen delade sig som ett Y och man skulle ha kört till höger men jag och några till åkte vänster. Den enda markering vi såg var en pil som pekade rakt fram. Lite svårt om vägvalet är format som ett Y :/

Rännslättsturen 2017
Det jag ångrar så här i efterhand är att jag startade i motion snabbfålla, skulle startat i elitmotionärfållan. Startade dessutom nästan sist i den fållan så fick vid första loopen och större delen av andra enbart köra om en hiskeligt massa folk.

Rännslättsturen 2017
Vi var 3 st som körde fel på ett ställe. Inte långt men tråkigt ändå. Borde kanske varit några flera funktionärer ut med banan. Eller så var jag/vi för trötta att se skyltningen

Rännslättsturen 2017
Bra arrangemang! Vaknade upp med lite ont i halsen men körde ändå. Höll därför pulsen så lågt det gick, men tiden blev därefter...
Skriver jag inget mer på Happy så har jag väl fått hjärtmuskelinflammation... Känns lite osannolikt då jag knappt var svettig när jag gick i mål :)

Rännslättsturen 2017
Här körde jag och några till fel (~41km). Brukar vara noggrann med att kolla efter skyltar men här måste jag ha missat totalt eller så var det dålig skyltning just där. Kollade lite snabbt på Strava och vår omväg la till 6-700m på totalen :D

Bilagor

• fail.png
    fail.png
    78.3 KB · Besök: 40
Rännslättsturen 2017
Johan1978 sa:
Här körde jag och några till fel (~41km). Brukar vara noggrann med att kolla efter skyltar men här måste jag ha missat totalt eller så var det dålig skyltning just där. Kollade lite snabbt på Strava och vår omväg la till 6-700m på totalen :D

Hej - jag var också på väg åt fel håll där, men några bakom hojtade till så jag kom på rätt väg. Det var ju oerhört bra skyltat i övrigt.

Jättebra lopp tycker jag. Fina stigar.

Rännslättsturen 2017
Great event as ever by the whole Ränneslättsturen team.

My day started well, managed to keep the heart rate down compared to last year which I paid for later, was feeling good and placed 38 at half way in class H40 with 96 starters. Then my luck of many years ran out, never had a mechanical failure that stopped my race, but I managed to ride over the mother of all old nails in the middle of a forest It killed my tire, spent 15 mins trying to fix it but I’d lost all my sealant and didn’t have a spare tube with me. So gave up and walked 4k back to the car, swearing most of the way, pretty gutted really but that’s life eh.

p5pb14899013.jpg

Lesson learnt and I will carry a spare tube from now on in case of another massive nail or similar incident!

Rännslättsturen 2017
Det hjälper inte alltid med en reservslang. Jag punkade båda däcken efter 12km. Upptäckte bara fram först så stoppade i en slang och blåste upp med en co2 patron för att sedan upptäcka att jag hade punka bak också... Därmed var loppet kört. Verkade dock som tätningsvätskan satte igen hålet bak då det höll när jag pumpade upp det tillbaka vid bilen. Men ute på banan hade jag förbrukat min enda co2 patron...

Trist men samtidigt en del av sporten... som alltid när man får tekniska bekymmer ligger man bra till och har en bra känsla i kroppen. Bryta ihop och komma igen är väl det man kan göra...

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
Såg ovanligt många punkor detta lopp, låg det mycket småspik och skit i spåret eller kör väldigt många med för lågt lufttryck i däcken?

Rännslättsturen 2017
Jag har numer alltid två slangar med mig. Plus en punkaspray. Och stuff för o kunna laga en kedja. Några extra gram med sig är lätt värt istället för o tvinga bryta ett långlopp. Jag anser att bara dom med chans på vinst borde chansa lite och får dom punka så är ju deras dag förstörd. Men vi andra är ju ändå bara där för upplevelsen. Vem bryr sig om en 46e plats eller en 146e lixom? Ha med er grejer så man tar sig i må,l herregud vad vissa är bajsnödiga :)

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
+1 på ovanstående.
Sannolikheten för att trampa av en kedja har ökat sen jag började kör med singelklinga, så ett kedjelås är ett måste i reservkitet

Rännslättsturen 2017
Såg ett kedjebrott live och konstaterar att brott lönar sig inte. Hade stannat om han nu inte haft Shimano 2x10.
Ökar risken med singel? trodde det var tvärtom.
Har alltid med mig en kedjebrytare, PowerLink, Latexslang några bits och pump förstås.
Att bryta är surt när man kränger på en slang under några min.

Verkar som långloppen utvecklats till en lagsport och J.Stenerhag är loppets gigant med flera Herrar Elit bakom sig.

Rännslättsturen 2017
Såg en hel del punkor också. Ett tiotal åtminstone. Slängde min slang, däckjärn och CO2-pump till en stackare som stod utan lagningsgrejer.

Tror han körde för Allebike/Serneke. Hoppas det ger lite poäng på Karmakontot.

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
Ja vissa hade det jobbigare än andra. Hoppas det gick bra med honom.

Bilagor

• IMG_0777.JPG
    IMG_0777.JPG
    347.9 KB · Besök: 39
Rännslättsturen 2017
Rännslättsturen 2017
Jag körde punka både fram och bak efter ca 15 km. Hade grejer med mig till att fixa en av punkorna och satte mig på hojen och skulle trampa iväg när jag upptäckte att det även var punktering bak. Bara att börja gå mot första depåstoppet när en kille frågade om jag ville ha en slang. Gärna sa jag men behöver även en pump. Fick pumpen också. Tyvärr så har man teflonminne så kommer inte ihåg namnet på dig som hjälpte mig men pumpen lämnade jag in till målpersonalen. Du var dagens hjälte. Utan dig så hade jag fått bryta.

Rännslättsturen 2017
Undrar vilka däck resp däcktryck ni har som punkar?

Jag har skippat alla lättviktsdäck i år och kör numera med pansarmodellen Spezialiced Fast Track Grid 2,3-29 som är relativt tungt (740g) med 25Psi väger själv 90kg.

Rännslättsturen 2017
Jag som dubbelpunkade körde på racing ralph 2.1 evo snakeskin. Däcktryck 1.8 både bak och fram (enligt min pump). Väger 75kg. Det är ett högre tryck än vad jag vanligtvis kör med och punkar extremt sällan.

Punkteringen var lite märklig då det var mitt uppe på (dvs inte på sidan) och hålet utifrån sett var superlitet och runt, tätningsvätskan sprutade ut som en vulkan. På insidan av däcket var det dock en halv cm lång reva. Så måste varit en superspetsig och vass sten eller kanske mer troligt något metallskrot.

Då däcken var reltivt nya så fick jag tipset att sätta en lagningslapp på insidan av däcket för att slippa kassera det eller vara tvungen att köra med slang. Det funkar kanon... så det tipset kanske kan hjälpa någon annan också.

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
1.8 bar skulle jag inte våga köra med på långlopp. Då är jag ändå rätt "nätt" i körstilen. Anledningen är att det brukar gå mkt snabbare och mer oplanerat än när man kör på sina vanliga stigar eller kompisrundor. Normal träning funkar med mkt lägre tryck, men jag går aldrig under 2 bar på långloppen efter för mkt punkor tidigare. Har inte haft en enda punka sedan dess, kanske bara är tur?

Väger mellan 73-77kg beroende på säsong

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
2 bar är ju typ stenhårt på riktigt, i alla fall i mina ögon.
Körde 1,25 fram och 1,35 bak på Ränneslättsturen. Racing Ralph fram och Thunder Burt bak, båda med snakeskin. Blir att köra lite lägre till helgen på mörksuggan. Väger in på ca 73kg.

Rännslättsturen 2017
Jag håller med, 1.8bar är mitt "safe-tryck"; nånstans runt 1,5 brukar jag kunna ta mig ned, med helstel SS har jag kört nedåt 1.0 men då punkar jag bak om jag missar och slår i.

Väger nästan 100kg .

Alla tryck gäller 29".

Däck; Nobby Nic, Maxxis Ikon, Maxxis Ardent

Kollat min pump mot olika digitala mätare så jag mäter rätt.

Rännslättsturen 2017
Jag har fått två punkor bak på racing Ralph 2.25 på långlopp inom två år. Surt. 1.8 bar bak. Jag hoppas detvarit tillfälligheter . Men en punka till o jag får ändra på nåt. Tkr 1.8 till en 61kg åkare inte bör bara för lågt. Kör HT dock

Rännslättsturen 2017
skogsvakt sa:
Jag har fått två punkor bak på racing Ralph 2.25 på långlopp inom två år. Surt. 1.8 bar bak. Jag hoppas detvarit tillfälligheter . Men en punka till o jag får ändra på nåt. Tkr 1.8 till en 61kg åkare inte bör bara för lågt. Kör HT dock
Jag kör 1,7 bar (25psi) på långloppen och väger 65 kg. Även jag har ht, men inte en enda punka än så länge...

Rännslättsturen 2017
2 bar låter jättemycket !
Väger 86 kg o kör Scalpel Si FS med RR 2.25/29.
24.5 mm bred fälg (inner) och 1.5 bar fram / 1.6 bar bak (Tubeless)
Funkade jättebra på Ränneslätt. Läääängesen jag punkade ...

Senast ändrad:
Rännslättsturen 2017
skogsvakt sa:
Har inte du slang också...?

När jag kör safe är det 1.6 bak och 1.5 fram. Det är lite väl hårt för långlopp egentligen. Väger sub 70kg.

Har man slanglöst och punkterar så beror det sällan på att det "slår igenom" som med nån gammal slang, utan det blir helt enkelt något slags hål eller en reva i däcket.

Rännslättsturen 2017
Jo jag kör slang för smidigheten att kunna skifta däck ofta och tex kvällen innan race. Men som sagt, har precis börjar tävla på ht så får se om jag punkar mer på 1.8 bar. Då får jag ändra nåt

Rännslättsturen 2017
Tankar inför nästa år:

2 Liter vatten i Camelbak + 1 flaska med vatten på ramen. Fick slut på vätska för tidigt i år.
1 Flaska med energirik sportdryck på ramen och så måste jag träna på att äta gel i trängda lägen.
1,8 bar i däcken istället för 2,1 (94 kg i år) och lägre tryck i framdämparen.
Gå ner lite till i vikt nästa år.
Inte gå ut riktigt lika hårt, men nästan.

Längtar :)

Tillbaka
Topp