raphafestive500

raphafestive500
På det igen. Omelett sedan igår i magen och ösregn ute. Jippi just nu...
Ångest för klädvalet. +6 och regn, värsta combo för klädval. Ska bli kul det här!

raphafestive500
Bengt-re sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Om ljuset på reflexen på vägkantpinnen kommer från cykellampan istf kamerablixten
cyklar du med ett olagligt bländande cykelljus.
Varför då? Det finns ju massor med lagligt lysande alternativ.

/Håkan

Du är för go...

Jag erkänner att min cykel under gårdagen hade en ej StVZO godkänd lampa fram, körde Lupine Neo på 1,5 W läget och lagom brant vinklad ner men den enda jag mötte de första 2 timmarna innan det blev ljust nog att slå av till lägsta verkade inte klaga (och mtp att det var en tradarchaffis med hela grillen full med lyktor hade jag nog vetat om det störde).

Horses for courses helt enkelt, kör man mest lågtrafikerad landsväg känns det mer en akademisk fråga om lampan är tyskt avbländad eller ej.

Senast ändrad:
raphafestive500
NLC sa:

Bra gjort, fast å andra sidan var det väl ingen som förväntade sig något annat från dig? :)

Själv har jag precis kommit in med 71km till på kontot, härlig skånevinter med 5 plusgrader och regn under hela turen, synd att man inte drog av kedjan, men man kan ju inte få allt. Nytt försök imorgon.

raphafestive500
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Trodde man skulle cykla 500 km på julafton och var kraftigt imponerad till dess att jag läste på .
Vad är grejen ?

M

Att det är kul? Vad är det för grej att cykla motionslopp, köra konstiga stravautmaningar, ha ologiska tids/distansmål annat än att det är lite roligt och att det i den bästa av världar motiverar oss att motionera lite mer än vad vi hade gjort annars?

raphafestive500
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Trodde man skulle cykla 500 km på julafton och var kraftigt imponerad till dess att jag läste på .
Vad är grejen ?

M

Att det är kul? Vad är det för grej att cykla motionslopp, köra konstiga stravautmaningar, ha ologiska tids/distansmål annat än att det är lite roligt och att det i den bästa av världar motiverar oss att motionera lite mer än vad vi hade gjort annars?

Bata jag som skaffat mig en skev bild alltså ?

raphafestive500
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Vad är grejen ?

M

Nä. Det är helt frivilligt och det är också helt oki att tycka att det är knäppt. De flesta tycker att det är knäppt så det helt normalt. Din åsikt är normalare ute i samhället än åsikten att det är något kul.

Jag tycker att det är kul och jag är imponerad av de som satsar på att fixa det.
#åsikt

raphafestive500
111km och 7 kyrkor in på kontot med konstant regnande med heligt vatten från himlen.
Lite seg efter en frukost med omelett och bara vatten i flaskan på rundan. Höll på att somna i bastun innan lunchen.
Långpass med fika imorgon +15 mil!

Bilagor

• 20171225_084153.jpg
    20171225_084153.jpg
    111.7 KB · Besök: 76
raphafestive500
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Vad är grejen ?

M

Med tanke på vädret som brukar råda tycker jag det är betydligt tuffare att utföra än det först låter. Det ihop med julbestyr som tar en del tid med.

Vidrig vind idag, nere i 16-17 km/h på platten bitvis. 380 kvar.

raphafestive500
126 km avklarade. Eländigt ösregn och korkat vägval på blankisgrusväg gjorde dagens tur onödigt seg. Skall bli gott med kalkon!

Bilagor

• 20171225_135242.jpg
    20171225_135242.jpg
    456.9 KB · Besök: 98
raphafestive500
Glenn Dahl sa:
111km och 7 kyrkor in på kontot med konstant regnande med heligt vatten från himlen.
Lite seg efter en frukost med omelett och bara vatten i flaskan på rundan. Höll på att somna i bastun innan lunchen.
Härligt att se Ölmevalla kyrka, som en skänk från ovan! Hemmakyrkan av alla kyrkor. ?

raphafestive500
lundatok sa:
Glenn Dahl sa:
Härligt att se Ölmevalla kyrka, som en skänk från ovan! Hemmakyrkan av alla kyrkor. ?

Vägen förbi där det alltid är motvind. Spelar ingen roll om kör norr/syd eller syd/norr!

raphafestive500
Skön morgon, började med -8 och klart, övergick sen till -4 och dimma för att sen avsluta med 0grader. Han hem innan det började regna. Drygt 14-15min på 2 dagar. Imorgon blir det nog cross istället för mtb.

Bilagor

• 39E95CF4-FA37-4F3E-AC32-A4D3FF3410D7.jpeg
    39E95CF4-FA37-4F3E-AC32-A4D3FF3410D7.jpeg
    312.2 KB · Besök: 82
raphafestive500
jensclaudius sa:
Skön morgon, började med -8 och klart, övergick sen till -4 och dimma för att sen avsluta med 0grader. Han hem innan det började regna. Drygt 14-15min på 2 dagar. Imorgon blir det nog cross istället för mtb.

Ser magiskt vackert ut iaf!

raphafestive500
Bengt-re sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Om ljuset på reflexen på vägkantpinnen kommer från cykellampan istf kamerablixten
cyklar du med ett olagligt bländande cykelljus.
Varför då? Det finns ju massor med lagligt lysande alternativ.

/Håkan

Du är för go...
Håkan, det kanske var helljus påslaget på den bilden... (visserligen ställt på låg höjdnivå i så fall)

Jag ser åtminstone inga mötande bilister som kan bländas på bilden.
;-)

raphafestive500
Bengt-re sa:
jensclaudius sa:

Ser magiskt vackert ut iaf!

Just där och då kändes det magiskt, men att skrapa is från glasögonen pga dimma i -4 var inte riktigt lika magiskt ;-)

raphafestive500
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Vad är grejen ?

M

Nä. Det är helt frivilligt och det är också helt oki att tycka att det är knäppt. De flesta tycker att det är knäppt så det helt normalt. Din åsikt är normalare ute i samhället än åsikten att det är något kul.

Jag tycker att det är kul och jag är imponerad av de som satsar på att fixa det.
#åsikt

Förtydligande :

Jag tycker inte att det är knäppt att cykla .

Hellre mer än mindre , jag hade gärna cyklat 1000 km mellan Jul och Nyår om jag inte strukturerat upp livet med 3 hårdare pass i veckan som vanligt .

Min fundering till häromdagen när jag läste på var snarare att ni är riktiga tuffingar som fått sanktionerat 500 km cykling på Julafton hos familjen ☺

raphafestive500
Dagens runda avklarad! Torrt men blåsigt. Detta gjorde att jag skodde om från 35mm Schwalbe Marathon Winter till 25mm Gatorskin, då jag hade 5 m/s motvind dom första 55km kändes det ändå rätt ok. Idag blev det 101 km, totalen för min del är uppe i 251 km.

Väderleken ser lovande ut dom närmaste dagarna här nere i Skåne, ser ut som att man kan klara sig utan dubbat, iallafall tills på Lördag.

raphafestive500
raphafestive500
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Allvarligt
Vad är grejen ?

M

#åsikt

Förtydligande :

Jag tycker inte att det är knäppt att cykla .

Hellre mer än mindre , jag hade gärna cyklat 1000 km mellan Jul och Nyår om jag inte strukturerat upp livet med 3 hårdare pass i veckan som vanligt .

Min fundering till häromdagen när jag läste på var snarare att ni är riktiga tuffingar som fått sanktionerat 500 km cykling på Julafton hos familjen ☺

500km på en dag gör inte jag ens på sommaren.... Känns som en viss utmaning att få in det på en vecka här tillochmed.

raphafestive500
153km och 6 kyrkor in på kontot med start hemifrån 05.53. 500k blir det lätt att lösa men 50 kyrkor blir värre. Får krypa bokstavligt talat till korset eller flukta Pingstkyrkor, Rikets Sal typ för att nå 50.

Dagens högsta puls var när älgko plus kalv helt plötsligt fick för sig att springa 180 grader och över vägen igen typ 5 meter framför mitt framhjul. Snålade på batteriet till lampan så såg dom förrän 20m ifrån dom och kon stod mitt i vägen.

Bilagor

• 20171226_071529.jpg
    20171226_071529.jpg
    75.9 KB · Besök: 57
raphafestive500
Glenn Dahl sa:
153km och 6 kyrkor in på kontot med start hemifrån 05.53. 500k blir det lätt att lösa men 50 kyrkor blir värre. Får krypa bokstavligt talat till korset eller flukta Pingstkyrkor, Rikets Sal typ för att nå 50.

Ekumeniakyrkan, det som tidigare hette Missionskyrkan har en karta med alla sina församlingar här:
http://equmeniakyrkan.se/hitta-forsamling/
Bara att kolla en runda för att spotta gammaldags missionshus (eller bönhus som dom ofta kallas). En del av folkrörelsesverige. Bor du i rätt ända av landet - tex i Alingsås :) borde det vara lätt att hitta många på kort tid.

/A

raphafestive500
Glenn Dahl sa:

Dagens högsta puls var när älgko plus kalv helt plötsligt fick för sig att springa 180 grader och över vägen igen typ 5 meter framför mitt framhjul. Snålade på batteriet till lampan så såg dom förrän 20m ifrån dom och kon stod mitt i vägen.

Starkt jobbat!

Får mig att tänka på när en grävling sprang 10-15 meter framför mitt framhjul i en lång nedförsbacke utanför hällingsjö.

Vadan 50 kyrkor förresten?

raphafestive500
Konkret sa:
Glenn Dahl sa:

Starkt jobbat!

Får mig att tänka på när en grävling sprang 10-15 meter framför mitt framhjul i en lång nedförsbacke utanför hällingsjö.

Här inget bättre för mig typ då det är min 4:e Festive och den lättaste hittills. Blir lite lättare att köra i motvinden om man har ett mål, och lite kul att köra andra vägar som man normalt inte kör på.

raphafestive500
Jag körde och kraschade i fredags och slog i knä, höft och armbåge såpass att jag inte kom upp på cyllen för idag. Efter ett par mil började det ösregna och ett par mil sedan var jag alldeles för kall för att kunna slutföra mina planerade tio mil idag. Blev endast 52 kilometer och nu ser det inte så satans ljust ut.

raphafestive500
Konkret sa:
Glenn Dahl sa:

Starkt jobbat!

Får mej att tänka på när jag trampade på två grävlingar som sprang in under min fot.

Tillbaka
Topp