Uppföljning - det började lite skakigt igår kväll när cykeln skulle monteras ihop efter transport till julfirande. Ena halvan av kedjelåset kunde inte hittas, letade i en kvart och vände ut och in på det mesta till ingen lycka.
Hade lyckligtvis ett extra i sadelväskan, visserligen 10-delat, men bättre än inget. Plockade ihop verktygen och rassel - där trillade andra halvan av det 11-delade låset fram. Gör om, gör rätt och sent om sider satt rätt saker på.
På julaftons morgon visade termometern på bistra -9 C med 8 m/s nordlig. Friskt men myggfritt. Bytte om till dubbat och gav mig ut efter en slät kopp svart kaffe. Efter ca 12 km började jag ana vissa problem med bakväxeln, kikade ner och såg att kedjan låg på fel sida övre trissan. Stannade på en hyggligt läad plats och skulle lägga kedjan på plats när hela trissa trillar ur cagen. Dålig stämning...
Lyckligtvis hade jag lagt dagens runda i loopar så det var "bara" 5 km från tillbaka till basen och med viss möda gick det att köra på utan totalt haveri och efter 20 minuter i verkstaden funkade cykeln fint igen. Det som inte funkade lika fint var mina fingrar. Kyla och vind tillsammans med begränsat aktivitet hade förvandlat dem till 10 piggelinpinnar. Men ska milen samlas in får man bara bryta ihop och komma igen.
Efter någon halvtimma på runda 2 började det åter finnas hopp om livet även om det balanserade på en smak lina beronde på om det var mot eller medvind. Stelt i ansiktet av ansamlande is fortsatte färden och det började nästan gå bra (snittfart > 20 kph) när GPSen plötsligt tyckte att 38% batteri var 39% för lite och stängde av sig. Ner i fickan med den och trampa vidare, stå still och vänta på att den skulle ändra åsikt var inte ett alternativ. 10 minuter senare var den åter varm nog för att kunna fortsätta loggning (om än utom synhåll).
Någonstans här började motivationen tryta. Att slita runt en timma till (som planerat) för 22, kanske 23-24 km till var inte särskilt intressant när värme och jullunch väntade så dagens skörd landade på "bara" 61 km mot planerade 100.
Ny dag nya tag imorgon!