raphafestive500

raphafestive500
Blev zwiftning idag också. Snöblandat regn lockade inte speciellt mycket. Zwiftcykeln börjar vakna till liv och växlar numera hyfsat OK vågade mig därför på en kuperad tur. Gick förvånansvärt bra misstänker att de gamla randobenen börjar vakna till liv och växlarna börjar växla lite bättre efter lite användning. Tror frun upplever det samma. Hon lyckades hitta en D klunga med pace partner. Hon tyckte dock att den var lite långsam och framförallt att det var för jämt tempo. Mest tror jag dock att hon blev sur för att fick noll ride on tummar. Jag fick bra mycket mer än hundra när jag körde med pace partner. Familjen har 3 mil kvar innan vi når målet. Är dte fin väder defilerar vi i mål i riktiga världen.

@ Steel is Real: Fin bild och lagom mycket trafik!

raphafestive500
Vilket jävla hittepå det här är.
Bestämde mig på julafton att göra ett försök. Började på juldagen med att gneta ihop 96.5km delat på två turer, eftersom jag dessutom gick på jour som sträckte sig till Måndag morgon och fick åka iväg på jobb.
Lördag, strax över 63km
Söndag, 52km. Hade glömt ladda jourtelefonen så jag fick avbryta en halvtimme tidigare än tänkt.
Måndag, arbete 7-16 sen hem å byta om och ut i regnet. 92km in.
Tisdag, hade tydligen glömt ladda cykeldatorn så planerna på att dra 100km och avsluta hela skiten idag gick i stöpet. Fick ihop 75km.
Idag onsdag, jourledig. Hade bokat två timmar på Dome adrenalinezone med dottern kl14. Kom iväg sent på morgonen så det blev lite stressat, men fick ihop 76km.
Imorgon fattas bara 45km. Så förbannat skönt att bli klar. Jag har hållit mig på upplysta cykelvägar för att slippa hålla på med lampor och tänka på trafik. Är skapligt trött på att gneta på samma vägar fram å tillbaka i mörker med 5+ och regn.

raphafestive500
Nu så. Hade inte många km kvar men regnet som piskade på rutan fick mig att ta sovmorgon, långfrukost, tvätta lakan, sortera legobitar efter färg och storlek och det hann bli mörkt igen innan jag fick någon slags lust att ge mig av. Monterade en ass saver på racern och fick ihop 68 minuter härligt gnet i småregn och pinvind. Lika plågsamt som att se hur +300 W räckte till ca 30 km/h på vägen ut, lika spännande var det att försöka se vägen i regnet när man susade på i 50+ med vinden i ryggen på väg hem. Men med dagens 41 km är "utmaningen" avklarad om totalt 539 km. Nu står morgondagens efterrätt i ugnen och i handen ett litet glas med whisky som behövde provsmakas.

Vi gör väl om det nästa år ?

raphafestive500
Med största respekt för alla som slitit.

Så måste jag säga att detta var det lättaste Rapha 500 som jag kört.
Blev 6 pass och en planerad vilodag i måndags.

Den största anledningen till att det rullat på fint är att man slapp dubbdäcken, Tidigare år så har det alltid varit några pass med dubb. Det var en dag med minusgrader men torra fina vägar den dagen.

raphafestive500
Efter lite strul blev jag tillslut klar. Idag hade jag planerat två rundor ifall det skulle regna och jag skulle behöva byta om. Så långt ut jag kunde vara på första rundan behövde jag bärjas med taxi. Som tur var kunde taxichaffisen köra hem till sitt hus och hämta en cykelhållare. Det tog emot lite att ge sig ut på dagens andra sväng men varför ge upp.

raphafestive500
Efter lite strul blev jag tillslut klar. Idag hade jag planerat två rundor ifall det skulle regna och jag skulle behöva byta om. Så långt ut jag kunde vara på första rundan behövde jag bärjas med taxi. Som tur var kunde taxichaffisen köra hem till sitt hus och hämta en cykelhållare. Det tog emot lite att ge sig ut på dagens andra sväng men varför ge upp.
Imponerande, krävs mycket vilja för att köra runda 2.

raphafestive500
Nu har familjen fixat målet. Blev inomhus idag igen för att spara tid annars såg det ut som bra cykelväder. Förvånansvärt bra ben idag. Tryckte på lite initialt och blev förvånad. Är nog i lite bättre form än vad jag trodde. Misstänker att det som är fördelen med att vara en gammal randonneur, man tycks kunna leva på gamla meriter. Det skall bli spännande och se om jag lyckas behålla denna spirande form till randosäsongen kommer igång. Mycket bra utmaning hur som haver det fick igång min cykling igen.

raphafestive500
Behövde 45km idag, på den enda runda jag hade sällskap på så jag fick ihop 55km. Så nu är skiten avklarat. Tycker det var mest påfrestande för psyket att slira runt i mörker och regn själv. Tydligen får man ingen tyglapp i år heller, alla kilometers är förgäves.

raphafestive500
Behövde 45km idag, på den enda runda jag hade sällskap på så jag fick ihop 55km. Så nu är skiten avklarat. Tycker det var mest påfrestande för psyket att slira runt i mörker och regn själv. Tydligen får man ingen tyglapp i år heller, alla kilometers är förgäves.

Du får nöja dig med att vara med i en utlottning av en ful Canyon med 250.000 andra ? som sagt antiklimax men bra för pannbenet.

raphafestive500
Så hur ser det ut 2021? Vilka kör? För egen del får vi se hur det artar sig med vädret. Körde det mesta inomhus förra året vilket var rätt trist så jag tror inte motivationen finns i år för en repris. Kan man få in några längre utepass i vettig väder kanske det blir ett försök ändå men jag avvaktar lite till.

raphafestive500
Det är bara att damma på i 40-km/h i någon Zwifklunga så river man av festiven på ett par dagar. Klart smartare än att göra som töntarna som är ute och harvar med dubb i mörkret.

raphafestive500
Jag hoppas kunna köra en 3*2*100 utomhus tidigt på veckan. Det borde motsvara 30*300 på sommaren vilket blir ett bra test inför UTU.
Förra året fixade jag med 100% ute. Lite jobbigt blev det när jag punkterade med fixien, jag hade inte med två halvstora fasta nycklar för att lossa hjulet. Det blev taxi hem till taxichaufförens garage för att hämta upp cykelställning, taxi tillbaka för att hämta upp cykeln och sedan hem.

raphafestive500
Kanske dags för ett nytt försök, blev sjuk sist.
Men sen de tog in zwift så känns det hela lite töntig, mesig, tramsig och meningslöst. ?
Känner lite samma sak. Det är ute eller inget för mig. Vädret det första dagarna ser lovande ut enligt klart.se. Känner jag mig ok, vädret håller, planeterna stå rätt och knäet inte krånglar så kör jag.

raphafestive500
Kanske dags för ett nytt försök, blev sjuk sist.
Men sen de tog in zwift så känns det hela lite töntig, mesig, tramsig och meningslöst. ?
Ja, det är inte det samma längre....

Miss the old times...
IMG_20180211_230028_818.jpg
IMG_20180205_184215_754.jpg
IMG_20171228_104003_207.jpg
IMG_20171229_140119_701.jpg
IMG_20171226_142832_755.jpg
IMG_20171222_133455_298.jpg
IMG_20171224_070411_789.jpg
IMG_20171224_073153_925.jpg

raphafestive500
Uppföljning - det började lite skakigt igår kväll när cykeln skulle monteras ihop efter transport till julfirande. Ena halvan av kedjelåset kunde inte hittas, letade i en kvart och vände ut och in på det mesta till ingen lycka.

Hade lyckligtvis ett extra i sadelväskan, visserligen 10-delat, men bättre än inget. Plockade ihop verktygen och rassel - där trillade andra halvan av det 11-delade låset fram. Gör om, gör rätt och sent om sider satt rätt saker på.

På julaftons morgon visade termometern på bistra -9 C med 8 m/s nordlig. Friskt men myggfritt. Bytte om till dubbat och gav mig ut efter en slät kopp svart kaffe. Efter ca 12 km började jag ana vissa problem med bakväxeln, kikade ner och såg att kedjan låg på fel sida övre trissan. Stannade på en hyggligt läad plats och skulle lägga kedjan på plats när hela trissa trillar ur cagen. Dålig stämning...

Lyckligtvis hade jag lagt dagens runda i loopar så det var "bara" 5 km från tillbaka till basen och med viss möda gick det att köra på utan totalt haveri och efter 20 minuter i verkstaden funkade cykeln fint igen. Det som inte funkade lika fint var mina fingrar. Kyla och vind tillsammans med begränsat aktivitet hade förvandlat dem till 10 piggelinpinnar. Men ska milen samlas in får man bara bryta ihop och komma igen.

Efter någon halvtimma på runda 2 började det åter finnas hopp om livet även om det balanserade på en smak lina beronde på om det var mot eller medvind. Stelt i ansiktet av ansamlande is fortsatte färden och det började nästan gå bra (snittfart > 20 kph) när GPSen plötsligt tyckte att 38% batteri var 39% för lite och stängde av sig. Ner i fickan med den och trampa vidare, stå still och vänta på att den skulle ändra åsikt var inte ett alternativ. 10 minuter senare var den åter varm nog för att kunna fortsätta loggning (om än utom synhåll).

Någonstans här började motivationen tryta. Att slita runt en timma till (som planerat) för 22, kanske 23-24 km till var inte särskilt intressant när värme och jullunch väntade så dagens skörd landade på "bara" 61 km mot planerade 100.

Ny dag nya tag imorgon!

raphafestive500
Uppföljning - det började lite skakigt igår kväll när cykeln skulle monteras ihop efter transport till julfirande. Ena halvan av kedjelåset kunde inte hittas, letade i en kvart och vände ut och in på det mesta till ingen lycka.

Hade lyckligtvis ett extra i sadelväskan, visserligen 10-delat, men bättre än inget. Plockade ihop verktygen och rassel - där trillade andra halvan av det 11-delade låset fram. Gör om, gör rätt och sent om sider satt rätt saker på.

På julaftons morgon visade termometern på bistra -9 C med 8 m/s nordlig. Friskt men myggfritt. Bytte om till dubbat och gav mig ut efter en slät kopp svart kaffe. Efter ca 12 km började jag ana vissa problem med bakväxeln, kikade ner och såg att kedjan låg på fel sida övre trissan. Stannade på en hyggligt läad plats och skulle lägga kedjan på plats när hela trissa trillar ur cagen. Dålig stämning...

Lyckligtvis hade jag lagt dagens runda i loopar så det var "bara" 5 km från tillbaka till basen och med viss möda gick det att köra på utan totalt haveri och efter 20 minuter i verkstaden funkade cykeln fint igen. Det som inte funkade lika fint var mina fingrar. Kyla och vind tillsammans med begränsat aktivitet hade förvandlat dem till 10 piggelinpinnar. Men ska milen samlas in får man bara bryta ihop och komma igen.

Efter någon halvtimma på runda 2 började det åter finnas hopp om livet även om det balanserade på en smak lina beronde på om det var mot eller medvind. Stelt i ansiktet av ansamlande is fortsatte färden och det började nästan gå bra (snittfart > 20 kph) när GPSen plötsligt tyckte att 38% batteri var 39% för lite och stängde av sig. Ner i fickan med den och trampa vidare, stå still och vänta på att den skulle ändra åsikt var inte ett alternativ. 10 minuter senare var den åter varm nog för att kunna fortsätta loggning (om än utom synhåll).

Någonstans här började motivationen tryta. Att slita runt en timma till (som planerat) för 22, kanske 23-24 km till var inte särskilt intressant när värme och jullunch väntade så dagens skörd landade på "bara" 61 km mot planerade 100.

Ny dag nya tag imorgon!
Starkt! ???

raphafestive500
Jag har tidigare gjort några halvhjärtade försök som aldrig gått vägen pga. prioriteringar och avsaknad av motivation.

Nu skäms jag nästan o tycker väl att det är så gott som fusk. Räknar med att det ska gå hyfsat enkelt o inte kräva en endaste misärpoäng denna gång!?! :)

Startade på julafton med knappa 80km mellanmjölk.
Imorgon är det 140km tävling. Men lite upp o nedvärmning ska väl i de närmsta halva distansen vara tillgodolagd därefter.

Bilagor

• 8387B9DB-BC26-4927-BD63-6CEA7981C2B9.jpeg
    8387B9DB-BC26-4927-BD63-6CEA7981C2B9.jpeg
    770.5 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp