Rapport Bjäre runt -05

Lefty

Aktiv medlem
Rapport Bjäre runt -05
Rapport från Bjäre runt –05

En kylig men strålande höstdag mötte deltagarna som slöt upp på Margretetorps gästis parkering denna söndag morgon. Många var det också, närmare bestämt 30 st ville vara med och cykla runt Bjäre denna gång !

Då bla självaste sportchefen för Åstorps elit-landsvägsteam var med denna dag så hade vi fått möjligheten att använda deras kommunikationsutrustning. Denna visade sig under dagen vara guld värd för att hålla ihop en så stor grupp cyklister på ett bra sätt. Kändes dessutom rätt proffsigt att cykla omkring med hörsnäcka och dirigera J

Så proffsig var man nu inte då jag vid ett tillfälle rapporterade att anropen hördes svagt, varpå Jens replikerade ”sätt i hörsnäckan” ! Denna hade trillat ur örat efter en trång buskagepassage utan att jag märkt det, pinsamt.

Nåväl strax efter 8.30 trampade vi alla iväg och fick direkt upp värmen genom att ta närmare 150 höjdmeter upp på åsen i ett svep. Med lutning upp till 18% så fick direkt en vink av vad som väntade denna dag.

I en vindlande cykling i omväxlande terräng tog vi oss bort mot Båstad utan några större problem. En punktering strax innan den fina nerfarten i bäckravinen och slalombacken var enda missödet. Gruppen delades då tillfälligt och Tommas ledde andragruppen tills vi åter samlades för att gemensamt ta oss till Statoil i Båstad för vattenpåfyllning.

Efter en kort paus för att hålla tidplanen så fortsatte vi på cykelstig längs stranden förbi Båstad och norrut. Backen upp mot först fikastoppet ovanför Norrvikens trädgårdar är grym. Fösta biten är det till att bära cykel, men sen går det att cykla om man har tekniken och styrkan i benen. Bertil och Jens hade båda delarna denna dag och tog sig hela vägen upp utan att ”fota”. Övriga tog sig också upp med varierande framgång på det för dagen torra fina underlaget i backen.

Väl uppe inmundigades medhavda läckerheter. Vi tog farväl av Peter, som tyvärr inte hade tid att följa med längre, och fortsatte vår färd, nu med riktning mot nästa höjdpunkt, Knösen.

Just innan Knösen, efter nästan 3 timmars cykling kände sig även Patrik S nöjd med dagen och tog farväl (som skulle visa sig varit ”på återseende”) för att cykla landsvägen tillbaks.

Cyklingen upp till Knösen, som är Bjäres högsta punkt dryga 200 m öh., splittrade gruppen. De främsta hittade den cyklingsbara vägen upp, några hamnade på den svåra vägen och fick le/bära cyklarna en bit, medan ett gäng stannade och bistod Gösta som lyckats få bakväxeln att separera från ramen. På något för mig oförståligt sätt lyckades det att reparera cykeln (som sedan överlevde hela den resterande turen) och efter en stund var vi åter samlade på toppen.

Nu var det tid för Tomas att avvika. Han sa dock ”på återseende” då han ämnade återansluta efter en sent påkommen släktfotografering som störde den sedan länge planerade Bjäreturen.

Vi var nu 27 kvar som tog oss an den minst sagt tekniska nerfarten mot Hovs Hallar. Omväxlande näst intill ocyklingsbar terräng blandat med de mest underbara avsnitt. Höga rasbranter på upp till 30m sätter extra krydda på upplevelsen.

Efter HovsHallar började punkteringarna. Många taggbuskar samt cykling på stora stenområden med handbollsstora lösa stenar medförde punkteringar för både Asko och Peter. Efter att ha genat lite anlände jag med punkteringsgänget 20 min sent till Torekov där övriga redan satt och fikade.

Klockan var nu 14.00 och det tar normalt 2 timmar till HåleHallstugan som stängde kl16.00 ! Vi beslöt att ta landsvägen bort till Greviebackar för att göra ett försök att hinna i tid. Medan Ola och Jens i motvinden puttade på en del med trötta ben, spenderade jag sträckan med att per telefon försöka få stugan att hålla öppet lite längre. När detta inte gick pga tidsbrist för stugvärden, lyckades det att få låna nycklarna för att sen ha självbetjäning med våfflor.

Just som vi delat in oss i landsvägs gäng som skulle köra förbi Grevie backar och de som skulle trampa över backarna svängde Tomas in på parkeringen i Killebäckstorp med sin bil. Alla utom Ola, som väntade på medan Tomas svidade om från finkläderna, cyklade iväg åt resp håll, då vi nu började få ont om tid. När sedan Kristoffers bakväxel ryckes loss av en Enebuske såg det ut av vara kört med våfflorna.

Medan ombyggnad till single-speed påbörjades gjorde jag, Jens, Håkan och Bertil ett sista försök att nå stugan innan stängningsdax för att få tag i nycklarna. Medan vi fick dagens intensivpass i den långa klättringen upp på åsen och Hålehallstugan, så lotsade Tomas de resterande via skogsväg alt. asfalt rätt väg mot det hägrande målet.

Kl 16.01 sladdade jag , Jens och Håkan (Bertil hade halkat på efterkälken och idkade nu orientering i skogen J) in på grusplanen framför Hålehallstugan och mötte då stugvärden i dörren. Snacka om tajming ! Det visade sig dock att vi inte behövt ha så bråttom och det var här Partik Stolz på nytt kom in i bilden.

Han stod nu och lagade våfflor för fullt inne i stugan ! Efter att ha anlänt Margretetorp hade han med sin fru spenderat dagen med min familj vilket inneburit att han fortfarande var i krokarna. Efter alla mina tidigare samtal och min sambo, Anna´s, friluftsfrämjande kontakter hade dessa löst allt på bästa sätt.
Således satt en stund senare en hel hop glada, hungriga och lite trötta MTB-cyklister och frossade i våfflor.

Då Asko, Jörgen, Mattias och Kristoffer tagit landsvägen hem pga mekaniska problem och trytande ork, samt Håkan, Erik och Bertil i princip bara vänt i stugan, var vi nu 21 st som stod i skymningen utan för stugan och skulle starta vår hemfärd till Margretetorp.

I tät formering tog vi de sista 8 km via stigar och grusvägar tillbaks. En mörkercykling som skulle lämpat sig utmärkt med pannlampa , med sådana hade ingen av oss. Nu blev det en försiktig men ganska spännande väg hem.

Hoppas och tror att alla fick en minnesvärd dag i det NordVäst-Skånska landskapet och att åtminstonne några fått mersmak och hänger på fler turer.

Mvh / Lars

Rapport Bjäre runt -05
· 30 st startar i Margretetorp
· Andreas A i fullfart ur svängen
· Erik N visar den torra vägen
· Jenny & Chantal visar killarna rätt väg
· Kvast cyklist Tomas i Trollskogen
· Jenny tankar energi på Statoil i Båstad
· Jens kollar så vi håller tidschemat
· Ibland gick det inte att cykla
· Backen upp till först fikastopp
· Första fikan ovanför Norrviken

Bilagor

• 30 st startar i Margretetorp.JPG
    30 st startar i Margretetorp.JPG
    93.7 KB · Besök: 49
  • Andreas A i fullfart ur svängen.JPG
    Andreas A i fullfart ur svängen.JPG
    55.8 KB · Besök: 62
  • Första fikan ovanför Norrviken.JPG
    Första fikan ovanför Norrviken.JPG
    71.5 KB · Besök: 53
  • Backen upp till först fikastopp.JPG
    Backen upp till först fikastopp.JPG
    84.3 KB · Besök: 54
  • Ibland gick det inte att cykla.JPG
    Ibland gick det inte att cykla.JPG
    99.7 KB · Besök: 61
  • Jens kollar så vi håller tidschemat.JPG
    Jens kollar så vi håller tidschemat.JPG
    67.4 KB · Besök: 55
  • Jenny tankar energi på Statoil i Båstad.JPG
    Jenny tankar energi på Statoil i Båstad.JPG
    54.7 KB · Besök: 70
  • Kvast cyklist Tomas i Trollskogen.JPG
    Kvast cyklist Tomas i Trollskogen.JPG
    71.9 KB · Besök: 48
  • Jenny & Chantal visar killarna rätt väg.JPG
    Jenny & Chantal visar killarna rätt väg.JPG
    83 KB · Besök: 56
  • Erik N visar den torra vägen.JPG
    Erik N visar den torra vägen.JPG
    85.9 KB · Besök: 58
Rapport Bjäre runt -05
· Patriks Stoltz på väg utför
· Patrik M visar Simon utförsteknik
· Dit upp på Knösen ska vi
· Ibland var stigarna trånga
· Gruppbild Hovs Hallar
· Sen bar det av mot Torekov
· Asko kollar underlaget vid Torekov
· Landsvägscyklister på ovant underlag
· En av dagens många punkor

Bilagor

• En av dagens många punkor.JPG
    En av dagens många punkor.JPG
    74.1 KB · Besök: 48
  • Landsvägscyklister på ovant underlag.JPG
    Landsvägscyklister på ovant underlag.JPG
    57 KB · Besök: 55
  • Asko kollar underlaget vid Torekov.JPG
    Asko kollar underlaget vid Torekov.JPG
    86.7 KB · Besök: 48
  • Sen bar det av mot Torekov.JPG
    Sen bar det av mot Torekov.JPG
    90.3 KB · Besök: 47
  • Gruppbild Hovs Hallar.JPG
    Gruppbild Hovs Hallar.JPG
    91.7 KB · Besök: 51
  • Ibland var stigarna trånga.JPG
    Ibland var stigarna trånga.JPG
    85.1 KB · Besök: 46
  • Dit upp på Knösen ska vi.JPG
    Dit upp på Knösen ska vi.JPG
    86.6 KB · Besök: 58
  • Patrik M visar Simon utförsteknik.JPG
    Patrik M visar Simon utförsteknik.JPG
    61.5 KB · Besök: 47
  • Patrik Stoltz på väg utför.JPG
    Patrik Stoltz på väg utför.JPG
    59.6 KB · Besök: 55
Rapport Bjäre runt -05
· Jon tar sig an Grevie backar
· Solen står lågt vid Grevie Backar
· Grevie i sikte
· Patrik S fixar våfflor med assistans av Jens och Håkan
· Andreas G_ Jenny_ Andreas A och Gösta lät sig väl smaka
· Michael och övriga förbereder sig för mörkercykling hem

Bilagor

• Jon tar sig an Grevie backar.JPG
    Jon tar sig an Grevie backar.JPG
    89.3 KB · Besök: 63
  • Patrisk S fixar våfflor med assistans av Jens och Håkan.JPG
    Patrisk S fixar våfflor med assistans av Jens och Håkan.JPG
    56.8 KB · Besök: 50
  • Grevie i sikte.JPG
    Grevie i sikte.JPG
    77 KB · Besök: 44
  • Solen står lågt vid Grevie Backar.JPG
    Solen står lågt vid Grevie Backar.JPG
    58.6 KB · Besök: 64
  • Andreas G_ Jenny_ Andreas A och Gösta lät sig väl smaka.JPG
    Andreas G_ Jenny_ Andreas A och Gösta lät sig väl smaka.JPG
    65.5 KB · Besök: 55
  • Michael och övriga förbereder sig för mörkercykling hem.JPG
    Michael och övriga förbereder sig för mörkercykling hem.JPG
    44.3 KB · Besök: 63
Rapport Bjäre runt -05
Vilken dag! Vilket väder! Vilken träningsvärk...
Stort tack för ett jättekul arrangemang, Lars. Vi kommer gärna på fler turer!

Andreas & Jenny

Rapport Bjäre runt -05
Fantastisk dag, fantastiskt arrangemang. Alla muskler värker men jag följer gärna med på fler turer!

Andreas G

Rapport Bjäre runt -05
Ja... tack för en fantastiskt "skön" runda!!!
Tyvärr räckte inte tiden för våfflorna, skulle tagit ledigt från jobb fler timmar.

Rapport Bjäre runt -05
Vilken härlig runda!
Lite trött i kroppen nu, ingen cykling förren tidigast imorgon igen...

Lite fler bilder från turen:

1: kort paus bland löven medans radiokonferens om punkalagning pågår.
2: ännu en tröttsam uppförsbacke
3: jag bär min cykel vid ett av de stenigare partierna (är man dum och kör fel får man bära :-) )
4: kamikazepatrullen cyklar på i mörkret, och allt ljus som fanns var ett bakljus!

Bilagor

• IMGP2220_small.JPG
    IMGP2220_small.JPG
    121 KB · Besök: 37
  • IMGP2226_small.JPG
    IMGP2226_small.JPG
    118.4 KB · Besök: 42
  • IMGP2233_small.JPG
    IMGP2233_small.JPG
    71.4 KB · Besök: 40
  • IMGP2239_small.JPG
    IMGP2239_small.JPG
    62.1 KB · Besök: 36
Rapport Bjäre runt -05
Ojoj, vad sugen jag blir på cykling i skånska lövskogar! Denna höst är faktiskt helt otrolig, kul att ni har lyckats engagera så många, det brukar ju vanligtvis vara svårt dena här tiden på året. Grevie backar ser ut som ett gravområde. Är det järnålder?

Rapport Bjäre runt -05
Tackar för alla positiva kommentarer.
Tyckte själv också att det blev en bra tur.

Lite konstruktiv kritik skadar dock aldrig, så ...

* Skulle något kunna göras annorlunda/bättre ?
* Vilka avsnitt var de mest underhållande att cykla samt minst givande?
Kanske ska man isåfall reka ytterligae stigar i vissa områden till nästa gång, och skippa andra.
* Blev det en för stor grupp ?
Blev väntan stundtals för lång för att hålla ihop alla, eller var det enbart positivt med så många likasinnade i ett samlat gäng.

Mvh / Lars

Rapport Bjäre runt -05
Verka vara en kanon runda, skåningarnas Kinnekulle (jag syftar på den fina cyklingen, inget annat).
Vore jättekul om du kunde köra en guidad tur för några Göteborgare någon gång Lefty?
Jag köpte kartan för Skåneleden i somras och jag sneglade på den mycket men det blev aldrig av med någon tur till Skåne. Det får bli till våren någon gång, jag längtar redan.

Jonas

Rapport Bjäre runt -05
Blir normalt en Bjäre runt tur och en Alpintur (en långtur Österut längs Hallandsåsen) per år samt lite kortare rekrundor åt olika håll, förlagda till höst och vinter då tävlande mm ligger nere.
Alpinturen kvarstår mao och den är alla (även Göteborgare :-) välkommna att hänga med på.
Brukar förläggas runt jul & nyår om vädret/underlaget tillåter.

Verkar ju onekligen vara lite driv efter likande turer iår.
Är intresset stort utesluter jag inte att försöka planera in en Bjäre runt tur till, till våren.

Mvh / Lars

Tillbaka
Topp