Rasslande oljud från Shimano 12sp Micro Spline freehub

per2267

Aktiv medlem
Jag har just lokaliserat ett missljud till min Shimano 12sp freehub. Det rasslar när man trycker på lite men är tyst vid låg belastning. Shimano har ju kommit ut med en bullertin för att fixa detta. Nu har jag just åtgärdat felet efter Shimanos instruktion, men läser att många har problem med detta och att Shimanos "Fix" bara hjälper tillfälligt, sedan måste freehuben plockas isär igen och åtgärdas på nytt. Finns det några erfarenheter av detta? Hur ofta skall man behöva göra om "Fixen"?

Bilagor

Det är den tandade plastspacern som är problemet. Enligt erfarenhet så är det enklast att ta isär mekanismen, rensa ut tänderna från spacern som lossnat, låta sjäva spacerkransen vara kvar och köra på.
Det har länge varit svårt att få tag på kransen som reservdel (pandemieefekt) och jag har provat att byta till originaldel som slits ut fort. Har även 3D printat flera stycken som även de slits ut efter ett tag. Gav upp och lät spacer utan tänder sitta kvar och det har fungerat felfritt i ca 1.5 år. Den enda nackdelen är att tickandet kommer och går i olika hastigheter, men inga problem med att det låser sig.

Hur kom du på iden att kapa av taggarna på spacern? Jag blir lite impad. Vet du vad för funktion dessa fyller? Vet om de micro spline nav som säljs idag är behäftade med samma konstruktionsfel? Är det ide att köpa en ny komplett free-hub?
Själv fortsätter jag nog plocka isär och smörja taggarna sålänge allt verkar intakt. Det går ju ganska snabbt att göra och då kan man samtidigt göra ren kassetten ordentligt. Men det känns trist att en drivlina, som ju i övrigt håller så hög kvalitet skall vara behäftad med ett sådant fel.

Det är den tandade plastspacern som är problemet.
Det har länge varit svårt att få tag på kransen som reservdel (pandemieefekt) och jag har provat att byta till originaldel som slits ut fort.
Den här spacern finns, den är ju till en XTR freehub, men borde den inte också passa till min FH-8110 freehub?
Micro_Spline_spacer.png

Den här spacern finns, den är ju till en XTR freehub, men borde den inte också passa till min FH-8110 freehub?
Fick svar från ett annat forum att FH-9110 (svart) spacern är kompatibel med FH-8110 (yellow) spacern. Nu har jag ju ett FH-M7110-B nav, men jag skall prova om det passar. Den spacern som sitter i min freehub ( FH-7110-B nav) är ju gul liksom spacern för XT-freehuben så det är nog sannolikt samma del.

Kolla denna länk om problemet:

Senast ändrad:
Det är den tandade plastspacern som är problemet. Enligt erfarenhet så är det enklast att ta isär mekanismen, rensa ut tänderna från spacern som lossnat, låta sjäva spacerkransen vara kvar och köra på.
Det har länge varit svårt att få tag på kransen som reservdel (pandemieefekt) och jag har provat att byta till originaldel som slits ut fort. Har även 3D printat flera stycken som även de slits ut efter ett tag. Gav upp och lät spacer utan tänder sitta kvar och det har fungerat felfritt i ca 1.5 år. Den enda nackdelen är att tickandet kommer och går i olika hastigheter, men inga problem med att det låser sig.
Shimano_Spacer.JPG

Fick just hem några "Mångtaggade plastbrickor". får se om de håller längre än de gula.......

Visa bilaga 640598
Fick just hem några "Mångtaggade plastbrickor". får se om de håller längre än de gula.......
Löser sig problemet med en ny plastbricka? Har fått lite tickande som sannolikt kommer från det här problemet... Hjulen har gått max 100 mil. Gjorde inte alltför mycket research utan tänkte ju att XT-nav borde vara ett tryggt val, uppenbarligen inte..kanske fanns en anledning till att priset var bra på dessa. Får väl öppna upp och kolla hur det ser ut.

Jag har en SLX-freehub med gul plastbricka. Efter infettning enligt Shimanos instruktion ovan i tråden, försvann missljudet. Den svarta brickan är ju märkt som en XTR-del och kanske håller bättre. Efter infettning av min gula plastbricka försvann missljudet, Om plastbrickans taggar är skadade skulle jag byta den, annars enbart fetta in enligt Shimanos instruktion, det är ju ganska enkelt. Någon har enligt ovan i tråden helt enkelt klippt bort taggarna på plastbrickan, se inlägget. Själv är jag orolig att något slits ut i förtid utan taggar på brickan.

Jag har en SLX-freehub med gul plastbricka. Efter infettning enligt Shimanos instruktion ovan i tråden, försvann missljudet. Den svarta brickan är ju märkt som en XTR-del och kanske håller bättre. Efter infettning av min gula plastbricka försvann missljudet, Om plastbrickans taggar är skadade skulle jag byta den, annars enbart fetta in enligt Shimanos instruktion, det är ju ganska enkelt. Någon har enligt ovan i tråden helt enkelt klippt bort taggarna på plastbrickan, se inlägget. Själv är jag orolig att något slits ut i förtid utan taggar på brickan.
Oki jag får skruva isär och se efter hur det ser ut. Att klippa bort taggar känns som du säger riskabelt men utifrån det man ser på youtube så är det väl ändå en tidsfråga innan själva navet tar skada ändå.

Oki jag får skruva isär och se efter hur det ser ut. Att klippa bort taggar känns som du säger riskabelt men utifrån det man ser på youtube så är det väl ändå en tidsfråga innan själva navet tar skada ändå.
Med tanke på hur allt rassel försvann efter infettning redan av den sämre, gula brickan, så tror jag inte du behöver misströsta alltför mycket. Jag har nu cyklat 3000km utan problem på den gula brickan efter vederbörlig infettning. Jag köpte mer än 1st svart bricka, eftersom de är billiga och frakten dyr. Men det är för kommande behov.
Man noterar också att väldigt få på det här forumet har anmält några problem med rassel från Shimanos XTR/XT/SLX/Deore? 12sp freehubar. De svarta XTR-brickorna håller förhoppningsvis bättre. Taggarna på brickan skall ju för såvitt jag förstår fungera som någon slags "Stötdämpare" inne i freehuben.
Det är ju, som du skriver, lite ledsamt att ett kvalitesmärke som Shimano säljer sina dyraste freehubar med en komponent som behöver regelbunden tillsyn efter ett antal hundra mil. Med det sagt är jag nog ändå rätt nöjd med Shimanos drivlina.

Tog isär mitt nav idag, visade sig att mitt XT-nav har den svarta spacern och splinsen var infettade (hjulen inköpta årsskiftet 2021-2022). Allt såg skapligt rent och fint ut, ungefär som förväntat med tanke på att de inte har använts speciellt mycket.

Gjorde ändå rent och la på nytt fett, har inte testat än om tickandet är borta eller om det kanske är någon annan del på cykeln som låter :-)

Tog isär mitt nav idag, visade sig att mitt XT-nav har den svarta spacern och splinsen var infettade (hjulen inköpta årsskiftet 2021-2022). Allt såg skapligt rent och fint ut, ungefär som förväntat med tanke på att de inte har använts speciellt mycket.

Gjorde ändå rent och la på nytt fett, har inte testat än om tickandet är borta eller om det kanske är någon annan del på cykeln som låter :-)
Det där med missljud kan ju vara jädrans svårt att lokalisera. Själv var jag övertygad om att mitt missljud kom från vevpartiet och bytte vevhuslagret i onödan. Det var först när en kompis tyckte att mitt bakhjul lät väldigt konstigt som jag blev varse att titta närmare på freehuben.
Försvinner inte missljudet direkt när du fettat om plastbrickan enligt Shimanos anvisningar, så är nog chansen hög att du har något annat som låter.

Det där med missljud kan ju vara jädrans svårt att lokalisera. Själv var jag övertygad om att mitt missljud kom från vevpartiet och bytte vevhuslagret i onödan. Det var först när en kompis tyckte att mitt bakhjul lät väldigt konstigt som jag blev varse att titta närmare på freehuben.
Försvinner inte missljudet direkt när du fettat om plastbrickan enligt Shimanos anvisningar, så är nog chansen hög att du har något annat som låter.
Iom att tickandet händer regelbundet utan att vara vid något speciellt ställe på pedalvarvet så kändes det som att baknavet var en möjlig felkälla, men så klart finns det mycket på en FS mtb som kan ge missljud. Regnar ute nu, annars hade jag tagit ut cykeln och testat runt lite.

Jag har just lokaliserat ett missljud till min Shimano 12sp freehub. Det rasslar när man trycker på lite men är tyst vid låg belastning. Shimano har ju kommit ut med en bullertin för att fixa detta. Nu har jag just åtgärdat felet efter Shimanos instruktion, men läser att många har problem med detta och att Shimanos "Fix" bara hjälper tillfälligt, sedan måste freehuben plockas isär igen och åtgärdas på nytt. Finns det några erfarenheter av detta? Hur ofta skall man behöva göra om "Fixen"?
Hej
Måste bara säkerställa att jag har samma problem. Du skriver "rasslande" vid hög belastning. Jag skulle beskriva det som att min freehub klickar. Plockat av kassetten och när jag belastar/ snurrar runt med händerna på freehuben så hoppar den lite framåt.

Skulle du säga det är samma problem?

Kollade video som länkats nedan och tycker endast att det delvis är samma problem jag upplever....

Hej
Måste bara säkerställa att jag har samma problem. Du skriver "rasslande" vid hög belastning. Jag skulle beskriva det som att min freehub klickar. Plockat av kassetten och när jag belastar/ snurrar runt med händerna på freehuben så hoppar den lite framåt.

Kollade video som länkats nedan och tycker endast att det delvis är samma problem jag upplever....
Om du lyssnar i videoklippet så återges missljudet så som jag uppfattade det på min cykel. Problemet försvann genast när jag åtgärdade enligt Shimanos bullertin.

Blev du av med missljudet?
På nästa tur var det tyst från början men sedan något som började låta egter ett tag. Misstänker droppern..osäker på om detta var samma eller ett annat ljud.. Så jag är alltså inte säker på att jag haft något problem alls med xt-hubben.

Så jag är alltså inte säker på att jag haft något problem alls med xt-hubben.
Tack för din feedback. Försöker finna emperisk grund för att kunna tro att Shimansos fix med bättre (svarta) taggbrickor och föreskriven infettning verkligen hjälper mot det missljud som återges i videon ovan i tråden. Kanske man får kosta på sig att byta taggbrickan med jämna mellanrum för att spara navet...

Plocka isär din FH enligt Shimanos bullertin. Gör rent, byt brickan om den är skadad och fetta in. Då är sannolikheten stor att du har eliminerat den felkälla till missljud som Shimanos 12sp FH är förknippad med.

Tillbaka
Topp