Ratchet-ring slirar i navet?

calinde

Aktiv medlem
DT-Swiss M1900 spline 29 xd-body, Ratchet-ringen slirar i navet.
Finns det någon enkel eller svår lösning? Hellre det än att mala det igenom YT-reklamationsmaskineriet...

"Sätet" i navet är gängat.
(FAIK - det är den på "three pawl" i vart fall och de lär ju gå bygga fram-and-tobacko sägs det).

emmer sa:
"Sätet" i navet är gängat.
(FAIK - det är den på "three pawl" i vart fall och de lär ju gå bygga fram-and-tobacko sägs det).

Mmm, det är det säkert. Men sätet skall man ju inte behöva ta loss för att få ut ratchet ringen. dessutom lär det vara snudd på omöjligt att på loss sätet så länge ringen är kvar.

Gissar på smuts eller en skada som gör att den kärvar.

Längst ner på sid 29 ser du att hen plockar ur båda ringarna utan verktyg.

Finns det något bättre än att läsa manualer? =)

Verkar helskumt att den skulle kunna slira med tanke på gängan. Den borde antingen låsa fast i botten eller gängas ur. Att hela gängan skulle ätits upp låter inte så troligt men känns ändå som den enda rimliga förklaringen. Eller så är det en specialvariant med presspassad Ring nut som drabbats av dåliga tolleranser. Men spontant tror jag att ytan är för liten för att presspassning skulle kunna hålla ens i teorin.

Det förekommer tydligen emellanåt att gängan i navkroppen för ring nut går åt skogen, hittade info om det igår av en slump. Halo-nav med SupaDrive verkar ha problemet i alla fall. I dessa fall har Halo bytt nav, eller skickat reservdelar, utan knussel.
Du borde definitiv försöka reklamera navet.

calinde sa:
Ja väldigt märkligt, men jag kan pressa runt ringen med en skruvmejsel. Svårare att gänga ur den dock utan bra verktyg...
När jag skulle ha ur en sån så bankade jag i en rest av en styrstam (dvs 1-1/8, dia 28.6, och aluminium - vilket ju inte skadar det härdade stålet i ringen) och gängade ur.Är det nu så den snurrar så tvivlar jag på att den vill utåt när man gängar (vanlig högergänga).

Men alldeles oavsett så är ju navet kört ändå om gängan är kass...
...så jag skulle
inte pilla utan ta det reklamationsvägen.

Dr D sa:
Det förekommer tydligen emellanåt att gängan i navkroppen för ring nut går åt skogen, hittade info om det igår av en slump. Halo-nav med SupaDrive verkar ha problemet i alla fall. I dessa fall har Halo bytt nav, eller skickat reservdelar, utan knussel.
Du borde definitiv försöka reklamera navet.

+1
Ringen som klackar går emot kan dra sönder gängorna i navet. Är inte hjulet/navet för gammalt så solklar garanti. annars får du köpa nytt hjul/nav tyvärr. Går inte att laga de.

Förhoppningen var ju att det skulle vara ringen som gett sig. Är det navet känns det svårfixat :)
Drog iväg ett mail till YT igår iaf får se hur det går...

Tillbaka
Topp