Rätt tryck i gaffeln?

sandwichman

Ny medlem
Rätt tryck i gaffeln?
Hej. Jag har en RockShox Reba. Nu undrar jag hur jag kan veta att det är rätt luftmängd i gaffeln. Finns den ngt litet trix man kan använda sig av för att kolla detta?. Om trycket är för litet, hur åtgärdar jag det?

Rätt tryck i gaffeln?
Mät "sag", hur mycket gaffeln komprimeras när du sitter på hojen, för XC ska det vara mindre än 20% av slaglängden för agressiv åkning på teknisk stig mer än 20%. För lite "sag" släpp ur luft, för mycket pumpa i mer luft. Ngn typ av elsastiskt band runt gaffelbenet underlättar mättningen av "sag" men är knappast nödvändigt.

Rätt tryck i gaffeln?
Rätt tryck kollar du med "sag", det vill säga hur mycket gaffeln komprimeras när du sitter på den. Det är bra beskrivet i manualen. (finns på http://www.sram.com om du saknar den).
Enklast är att sätta ett buntband eller gummiband på ena benet, trycka ner det mot dammtätningen, sätta sig och kliva av försiktigt utan gung och sedan mäta hur mycket gaffeln komprimerades. Ca 20 % är en standardsiffra för XC men sen får man köra med eller mindre om man tycker det känns bra :)

Så här mycket sag hade jag på min förra gaffel
file=21535

/Johan

EDIT: Pinsamt långsam

Senast redigerad av en moderator:
Rätt tryck i gaffeln?
Men den sjnker väl ner olika mycket beroende på hur jag ställt in den. Typ hårhet eller vad det nu är man ställer in. Hur ska den vara inställd när jag gör mätningen?

Rätt tryck i gaffeln?
sandwichman skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ska den vara inställd när jag gör mätningen?

Du spänner vagnen framför hästen. Ställ in (pumpa) FÖRST och mät sedan, är det för mycket eller för lite, släpp ur eller pumpa, och mät igen, tills du blir nöjd. Är det en ny gaffel kan det ta några turer i skogen innan man lyckas optimera gaffeln.

edit framför hästen heter det ju

Senast redigerad av en moderator:
Rätt tryck i gaffeln?
Om du menar lockout så ska den naturligtvis vara av. Kompressions- och returdämpningsjustering borde inte påverka nämnvärt. Men det viktigaste är att det ska kännas rätt när du kör. Var inte rädd att avvika från rekommendationer i manualer eller här.

/Johan

Rätt tryck i gaffeln?
sandwichman skrev:
-------------------------------------------------------
> Men den sjnker väl ner olika mycket beroende på
> hur jag ställt in den. Typ hårhet eller vad det
> nu är man ställer in. Hur ska den vara inställd
> när jag gör mätningen?

Jo, men det är ju därför det här med saggen är en bra metod att hitta rätt "hårdhet" för just dig. För att gaffeln skall arbeta bra när du kör bör, som tidigare sagts, ca 20% av den totala slaglängden komprimeras när gaffeln är i vila. Med vila menas det att du tar på dig din cykeluniform, skor och de pryttlar du normalt sett brukar ha med dig och sätter dig _försiktigt_ på cykeln. Om gaffeln trycks in mer än 20% så pumpa i en skvätt mer luft (både nedtill och upptill på Reban). Om mindre än 20% - släpp ut luft.

Vill du inte mäta sag, titta på tabellen på gaffelns vänstra ben. Där finner du riktvärden på lufttrycket för just din vikt. Om etiketten är borta, titta i manulen eller smurfa in på www.rockshox.com och ladda ner tabellen. Annars är väl 100-120 psi ett okej riktvärde att utgå ifrån om du har normalvikt.

Kom ihåg att du måste ha en gaffelpump. Vanliga pumpar för däckslangar fungerar inte eftersom de är konstruerade för att leverera (hyfsat) lågt tryck men stor volym luft. Gaffelpumpar skiter ur sig pyttelie luft i varje pumptag, men med ett jävla tryck.

När du fått till saggen hyfsat bra kan du börja trixa lite med att ha (något) olika tryck i positiv och negativ kammare. Finns någon tråd som behandlar detta vill jag minnas. Glöm inte att justera rebound (röda ratten med sköldpadda/kaninsymboler på undersidan) så att gaffeln återfjädrar i lagom hastighet.

Rätt tryck i gaffeln?
Skit i att mäta SAG! Om gaffeln känns rätt så är det rätt. Svårare än så är det inte. Om den känns för hård så släpper du ut lite luft och provkör. Känns den för mjuk så pumpar du i luft.
Siffror i tabeller är bara ett rekommenderat startvärde för att ha något att utgå från men ingen siffernisse i världen kan räkna ut hur du personligen vill att det skall kännas.

Rätt tryck i gaffeln?
plumse: Med tanke på frågan tror jag nog att det kan vara bra att åtminstone börja på rekommenderade värden... Annars håller jag med dig.

Rätt tryck i gaffeln?
Jag håller med bigmollo.

Siffror är näst intill alltid "medelvärden" som är bra för en "medelperson". Men vad jag vet så existerar inte denna medelperson mer än i tabeller.

Känslan är det viktigaste.

Tillbaka
Topp