Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
crap... sa:Då är ju frågan: vad motsvarar 250w för medelhastighet på landsväg, solo cykling mellan tummen och pekfingret?
Fulkinesen sa:Det finns ingen möjlighet att någon bränner 1000kcal/timme vid cykling. Snarare hälften så mycket.
Fulkinesen sa:Det finns ingen möjlighet att någon bränner 1000kcal/timme vid cykling. Snarare hälften så mycket.
GoranS sa:Tao sa:GoranS sa:DT sa:Bengt-re sa:Tao sa:Intressant tråd. Jag väger 83 kg 182 cm 36 år.
Vid en timmes löpning förbränner jag 600-700 kalorier (beroende vilken hastighet) enligt runkeeper.
Hur många kalorier per timme förbränner jag vid mtb cykling aom blandar grusväg, skog, asfalt och spår. 400-450 kalorier per timme kanske?
Beror ju på hur hårt du kör. 400-700 gissningsvis.
Kalorikalkylatorn på Aktiv Träning håller inte med:
http://aktivtraning.se/viktminskning/traning-och-viktminskning/test-sa-mycket-forbranner-du
--
Det är ju en exakt siffra så säkerligen helt vetenskapligt framtagen... ;-)
Bidrar med följande siffror för personer som väger 80 kg (källa http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html )
Fascinerande att det sker ett rejält språng när man går från 22 km/h till 22,5 km/h och att farten verkar oviktig vad det gäller mtb.
Trevligt att se den där tabellen! Tror att den överlag stämmer bra. Löpningen i den tabellen ger tex snarlika värden som min runkeeper anger.
Tabellen visar tydligt att ingen annan aktivitet kommer i närheten av riktigt snabb löpning!
Men det finns ju några andra frågetecken. Mountainbike, utan någon hastighetsindikation, förbränner enligt tabellen lika mycket som löpning i 8.25 km/h. Det är givetvis helt omöjligt. Löpningen förbränner garanterat mer. Om vi inte har konstant nära maxpuls på mtb träningen dvs. Men det är ju inte så troligt...
Tabellen är rent skit. Men det är klart, om man vill ha stöd för sin hypotes att löpning skulle vara "bäst" så varsågod! Jag föredrar dock att ha källor med lite mer trovärdighet.
elllguapo sa:Hej Crap! Stämmer det att du blev rekommenderade 3000 kalorier intag / dag och du vill gå ner 10 kilo från nuvarande vikt? - vet du hur der räknade fram det?. Hinner du förbruka de kalorier värje dag?
Tao sa:Men om man bara vill bränna kalorier och gå ner massor i vikt så är löpningen helt enkelt outstanding. Själv har jag gått ner 7 kilo under de senaste 7 veckorna. Det har jag åstadkommit genom att börja springa ca 2.5 mil i veckan samt dra ner på portionerna något. Busenkelt :)
Luke sa:... laga punkteringar, rulla i nedförsbackar osv... På med dojjorna och kör bara! Kalorierna bränns från första minuten..
Singular sa:Tumregeln för löpning är väl att man bränner ungefär en kcal per km och kg kroppsvikt?
Tao sa:GoranS sa:[En massa inlägg]
Tabellen är rent skit. Men det är klart, om man vill ha stöd för sin hypotes att löpning skulle vara "bäst" så varsågod! Jag föredrar dock att ha källor med lite mer trovärdighet.
Det är möjligt (eller troligt) att det finns många felaktigheter i tabellen. Jag kan bara säga att tabellens löpar-kalorivärden är likvärdiga med runkeepers.
Jag tror dock heller inte att löpning är 'bäst' i bemärkelsen som bästa träning. Löpningen ger generellt sett en relativt ensidig träning. Överkroppen får ju ingen träning direkt. Då tror jag mountainbike ger en mycket mer mångsidig träning för kroppen.
Men om man bara vill bränna kalorier och gå ner massor i vikt så är löpningen helt enkelt outstanding. Själv har jag gått ner 7 kilo under de senaste 7 veckorna. Det har jag åstadkommit genom att börja springa ca 2.5 mil i veckan samt dra ner på portionerna något. Busenkelt :)
Vad är "suffer score"? Är det "Misärvärdet"?bellasoda sa:Strava verkar för övrigt tycka att det är väldigt mycket jobbigare att springa än att cykla, iaf om man kollar på deras 'suffer score'.
Som exempel:
Löprunda, 58 min, 158 medelpuls, suffer score 115 (1132 kcal)
Cykeltävling, 1h 43 min, 163 medelpuls, suffer score 108 (2399 kcal)
Så även om man nu bränner dubbelt så mycket på ett cykelpass och har högre medelpuls så är löppasset ändå jobbigare. Någon som har en förklaring på det?
bellasoda sa:Strava verkar för övrigt tycka att det är väldigt mycket jobbigare att springa än att cykla, iaf om man kollar på deras 'suffer score'.
Som exempel:
Löprunda, 58 min, 158 medelpuls, suffer score 115 (1132 kcal)
Cykeltävling, 1h 43 min, 163 medelpuls, suffer score 108 (2399 kcal)
Så även om man nu bränner dubbelt så mycket på ett cykelpass och har högre medelpuls så är löppasset ändå jobbigare. Någon som har en förklaring på det?
Jeppe_E sa:Så, vill man få användning för nuffrorna i strava, så gäller det att ha uppdaterade korrekta värden i inställningarna.
Jeppe_E sa:Ja, sufferscore baserar sig på de värden som du lagt in i Strava. T.ex. om du angett felaktig maxpuls/pulszoner eller ett för lågt FTP så kommer detta att slå igenom på sufferscore, eftersom det räknas utifrån din kapacitet.
Så, vill man få användning för nuffrorna i strava, så gäller det att ha uppdaterade korrekta värden i inställningarna.
Jeppe_E sa:Ja, sufferscore baserar sig på de värden som du lagt in i Strava. T.ex. om du angett felaktig maxpuls/pulszoner eller ett för lågt FTP så kommer detta att slå igenom på sufferscore, eftersom det räknas utifrån din kapacitet.
BjornR sa:Jeppe_E sa:Ja, sufferscore baserar sig på de värden som du lagt in i Strava. T.ex. om du angett felaktig maxpuls/pulszoner eller ett för lågt FTP så kommer detta att slå igenom på sufferscore, eftersom det räknas utifrån din kapacitet.
Sufferscore är endast puls.
Training load(TSS) är endast watt.
Får aldrig några högra sufferscores då min maxpuls är 199 och jag når numera <190 puls. Brukar hamna mellan 181-184 i maxpuls vid maxbelastning.
Jeppe_E sa:Ja och nej...
Suffe score är 108 vs 115, dvs väldigt snarlika. Men du har ju betydligt mer "points in red" på cykelturen. Nästan dubbelt så många. Detta visar att du ansträngt dig mer på cykelturen.
BjornR sa:Jeppe_E sa:Ja, sufferscore baserar sig på de värden som du lagt in i Strava. T.ex. om du angett felaktig maxpuls/pulszoner eller ett för lågt FTP så kommer detta att slå igenom på sufferscore, eftersom det räknas utifrån din kapacitet.
Får aldrig några högra sufferscores då min maxpuls är 199 och jag når numera <190 puls. Brukar hamna mellan 181-184 i maxpuls vid maxbelastning.
Så numera bryr jag mig mest om Training load(TSS) så att jag håller mig inom -50 till -10 form enligt "Fitness/Freshness". Vill inte hamna i någon tråkig platå.
DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
Jeppe_E sa:Jag vet inte alls hur Strava räknar löpning. Ställ frågan till strava support, de lär ha bättre koll än happy :)
Eftersom det är lika komplicerat att få någon noggrannhet i kalorier in som kalorier ut så spelar det nog mindre roll.DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
Jag är ingenjör. Älskar när det blir tillkrånglat.DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
eketjall sa:Eftersom det är lika komplicerat att få någon noggrannhet i kalorier in som kalorier ut så spelar det nog mindre roll.DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
Ät mindre (och ingen skit mat) och träna mer är en ganska bra tumregel som funkar för de flesta om lägre vikt och bättre hälsa är målet.
eketjall sa:Eftersom det är lika komplicerat att få någon noggrannhet i kalorier in som kalorier ut så spelar det nog mindre roll.DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
Ät mindre (och ingen skit mat) och träna mer är en ganska bra tumregel som funkar för de flesta om lägre vikt och bättre hälsa är målet.
Jeppe_E sa:BjornR sa:Jeppe_E sa:Ja, sufferscore baserar sig på de värden som du lagt in i Strava. T.ex. om du angett felaktig maxpuls/pulszoner eller ett för lågt FTP så kommer detta att slå igenom på sufferscore, eftersom det räknas utifrån din kapacitet.
Så numera bryr jag mig mest om Training load(TSS) så att jag håller mig inom -50 till -10 form enligt "Fitness/Freshness". Vill inte hamna i någon tråkig platå.
Huh? Känns som att du behöver revalidera din maxpuls ;)
Tarmbakterietransplantation (ingen särskrivning här iaf) är ju det nya svarta. Man diskuterar visst vilket som är bästa distributionssättet. Oralt eller analt.NLC sa:eketjall sa:Eftersom det är lika komplicerat att få någon noggrannhet i kalorier in som kalorier ut så spelar det nog mindre roll.DT sa:Känns som att allting blir jättekomplicerat med alla appar, märkliga algoritmer för att mäta jobbighet och annat krafs som finns nuförtiden?
Fast äter man skit lär man nog gå ner i vikt rätt rejält. Kolera är inte att leka med.
Tror som dig att värdena är överdrivna/svåra att räkna på och du bör därför skita i hur mkt din aktivitet bränner, äter du 3000 varje dag, går ner 0.5-1kg i veckan så ligger du på ett rimligt kaloriintag för viktnedgång. Sen om du bränner 400 kcal extra en dag behöver du inte kompensera för det, det kompenseras av ofta av sig själv från dag till dag. Håll bara koll på vågen, den ska visa att du går ner i vikt. Gör du inte det minska intag, går du ner för mycket så ökar du dagsintaget lite tills du hittar balansen.Tjena.
Blir inte riktigt klok på det här med energiförbrukning, givetvis är det väldigt många olika faktorer som påverkar men går det att uppskatta /räkna ut generellt?
Har matat in samma värden på ålder, vikt längd mm på endomondo och min polar cykel/puls dator och dom visar grymt olika.
Jag tycker att det visar värden som är kraftigt överdrivet.
T ex körde 77km solo, ganska platt, 149 i snittpuls, 28,5km/h i snitt. Är 172cm och tunga 82kg.
Enligt endomondo så förbrukade jag 2900kcal.
Skulle det stämma så skulle ju man behöva äta jäkla mycket den dagen då jag jobbade 8timmar dessutom som också kräver massa energi.
Jag skulle vilja gå ner minst tio kilo långsiktigt och har fått hjälp med kost schema som är på drygt 3000kcal per dag då jag tränar och jobbar, mindre energi intag träningsfria dagar.