Recall på Öhlins.

Recall på Öhlins.
På internet hyllar man garagebyggt skräp som blir fel vid 50% av leveranserna, men hånar ett företag som tar ansvar när tiondelar av promille av de levererade produkterna inte lever upp till kraven.

Recall på Öhlins.
Inte bara för att det är roligt att kasta bajs på snobbcyklisternas blinggrejer, eller jo, kanske bara därför...

Men jag har länge arbetar inom läkemedelsindustrin med kvalitesfrågor, indragningar och myndrighetssvar och den typen av grejer. I detta fall har Öhlins dragit in gafflarna för vad dom påstår är fel i 4 fall av 17 000. Nu lär det ju knappast gälla 4 fall eftersom jag har hört någon berätta om att det har hänt här i Sverige. Oavsett så försöker Öhlins ge sken av att detta är en skitgrej, samtidigt som man faktiskt gör indragningen som lär påverka viken service och support deras kunder kan få. Det är ju ingen skitgrej för alla kunderna som nu sitter med en gaffel som man inte kan/vågar/vill åka på. Om det nu är en sådan skitgrej, varför drar Öhlins in gaffeln? Min gissning är att det är för att slippa eventuella rättsliga följder eller problem med myndigheter i USA. Som kund skulle jag knappast imponerats av vilket stort ansvar Öhlins tar. Dom snarare avskriver sig ansvar på ett sätt som drabbar alla deras kunder, som dessutom inte verkar få någon som helst kompensation.

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:
sdx sa:
JonasH72 sa:
Det står klart och tydligt att top capen ”may unthread” om man läser FAQn.
Och i vilket land gäller det.
Det är texten som är publicerad på Öhlins hemsida. Varför är land intressant? Om det är den tekniska förklaringen så spelar väl land mindre roll tänker jag?
Det kanske är olika gängsystem i olika länder?
Typ metriskt i europa, unified ute på britannienöarna, witworth i amerikat och taiwanesiska baklängesgängor i asien...

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:
marr sa:
jofahjalm sa:
Jag skulle vara mer intresserad av en som fungerar. Utbudet där verkar däremot vara lite skralt...

Förlåt.

Som sagt.
+1

Vissa har sjukt svårt att förstå förhållandet och skillnaden mellan 4 och 17000.....

Fast faktum är ju att Öhlins själva inte tyckte att 1gen luftgrejer nådde upp till deras standard. Det är ju jättebra att de själva säger det när många på marknaden verkar ha känt likadant. Med tanke på att de är marknadsledande inom andra områden så lär ju deras nya grejer vara det också. Om de fått konstruera den i lugn och ro istället för stressade av en stor Specorder lär den ju motsvara förväntningarna.

Om man är nöjd med sin nuvarande Öhlinare, fatta då hur bra den nya är. Det vore väl gött om de kunde anses klassledande inom mtb också (även luftgrejerna).

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:
Inte bara för att det är roligt att kasta bajs på snobbcyklisternas blinggrejer, eller jo, kanske bara därför...

Men jag har länge arbetar inom läkemedelsindustrin med kvalitesfrågor, indragningar och myndrighetssvar och den typen av grejer. I detta fall har Öhlins dragit in gafflarna för vad dom påstår är fel i 4 fall av 17 000. Nu lär det ju knappast gälla 4 fall eftersom jag har hört någon berätta om att det har hänt här i Sverige. Oavsett så försöker Öhlins ge sken av att detta är en skitgrej, samtidigt som man faktiskt gör indragningen som lär påverka viken service och support deras kunder kan få. Det är ju ingen skitgrej för alla kunderna som nu sitter med en gaffel som man inte kan/vågar/vill åka på. Om det nu är en sådan skitgrej, varför drar Öhlins in gaffeln? Min gissning är att det är för att slippa eventuella rättsliga följder eller problem med myndigheter i USA. Som kund skulle jag knappast imponerats av vilket stort ansvar Öhlins tar. Dom snarare avskriver sig ansvar på ett sätt som drabbar alla deras kunder, som dessutom inte verkar få någon som helst kompensation.
Ja, det känns ganska givet att amerikanska myndigheter är inblandade. Annars hade det nog inte blivit så stor grej av det. Om det säger något om amerikanska myndigheter eller ej låter jag vara osagt. Men klart är iaf att Öhlins verkar behöva invänta svar från samma myndigheter innan de kan gå ut med en lösning på problemet. Därav sitter de väl i en rävsax nu tills myndigheten ger sitt svar.

Att gen 1 luftgrejer haft tveksam kvalitet har ju inte med detta att göra. Stoppet beror på en eventuell säkerhetsbrist.

Å andra sidan, har ni läst manualer för amerikanska cyklar? Typ DH-cyklar där det står i manualen att de endast får användas till stillsam cykling på cykelbanor osv...

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
Ja, det är väl så det funkar:

Q: Whom do I contact if I have had problems?

A: Contact the retailer you bought the product from and they will help you out when the fix has been government approved.

Q: Do you have a fix?

A: We have worked tirelessly and we have a validated fix that are not yet approved by government authorities. We ask for your patience and we will continually update this FAQ with more information regarding the process.

Så uppenbarligen kan Öhlins fixa folks gafflar. Stor humor om den "validerade lösningen" är två droppar blå loctite och att man drar topcapen till rätt moment. Öhlins vill däremot inte ta ansvar för vad som händer när man använder gaffeln och därför sa nu alla kunderna sitta och vänta på att en amerikansk myndighet vänder papper så att det inte blir rättsliga påföljder för Öhlins. Att kalla detta för att "Öhlins tar ansvar" är inte i min meningen en korrekt beskrivning av situationen. Om Öhlins hade velat ta ansvaret för sin produkt och se till att kunderna kan använda sina asdrya grejer kunde dom ha skrivit på hemsidan att det går att köra med två droppar blå loctite och att dra topcapen till moment, men då hade dom inte friskrivit sig från ansvar.

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:

A: Contact the retailer you bought the product from and they will help you out when the fix has been government approved.

A: We have worked tirelessly and we have a validated fix that are not yet approved by government authorities. We ask for your patience and we will continually update this FAQ with more information regarding the process.

Så uppenbarligen kan Öhlins fixa folks gafflar. Stor humor om den "validerade lösningen" är två droppar blå loctite och att man drar topcapen till rätt moment. Öhlins vill däremot inte ta ansvar för vad som händer när man använder gaffeln och därför sa nu alla kunderna sitta och vänta på att en amerikansk myndighet vänder papper så att det inte blir rättsliga påföljder för Öhlins. Att kalla detta för att "Öhlins tar ansvar" är inte i min meningen en korrekt beskrivning av situationen. Om Öhlins hade velat ta ansvaret för sin produkt och se till att kunderna kan använda sina asdrya grejer kunde dom ha skrivit på hemsidan att det går att köra med två droppar blå loctite och att dra topcapen till moment, men då hade dom inte friskrivit sig från ansvar.

Problemet är väl att amerikansk civilrätt inte baseras på logik och sunt förnuft. Och att företag som säljer på en internationell marknad måste förhålla sig till det.

Recall på Öhlins.
Paco sa:
marr sa:
De som har mest problem med öhlins verkar definitivt vara de som inte har någon. Det är lite kul.

Berätta gärna för mig, som om jag vore ett dagisbarn, varför jag skulle ha problem med Öhlins för att jag inte har det märket på mina gafflar.....

Klassiskt statistik-misstag. Man kan inte dra slutsatsen att alla som inte har en Öhlins har problem med dem för att de som har mest problem med dem inte har en. Icke-kausala samband och sådär...

Recall på Öhlins.
H. sa:
Problemet är väl att amerikansk civilrätt inte baseras på logik och sunt förnuft. Och att företag som säljer på en internationell marknad måste förhålla sig till det.

Jag vet inte vad som är det bästa rättsystemet, men det är ju helt klart billigare att torpedera en kund i halsen med ett airshaft utanför USA. Jag kan tycka att företag får ta väldigt lite ansvar i Sverige.

Recall på Öhlins.
Jofa, du får nog läsa på lite vilken myndighet som är inbladad & vad som då gäller.

När Fox hade ”problem” med X2an & risken fanns att luftburken exploderade om man pumpade över 250psi så vart det precis samma stopp. Lösningen? Skicka dämparen till BikeToyz så att dom kunde byta klistermärket som angav max lufttryck.

Recall på Öhlins.
Har du tappat förtroendet för din Öhlins-produkt? Du vill inte ta risken att få en aluminiumkapsyl i ansiktet? Inga problem. Jag köper din Öhlins-gaffel för upp till 2500 kr. Jag har spelat hockey i många år och har fått flera puckar i fejjan så jag är inte rädd för en liten topcap, jag fixar det. PM'a mig vad du har så diskuterar vi. Kanon! Vi hörs!

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:
H. sa:
Jag vet inte vad som är det bästa rättsystemet, men det är ju helt klart billigare att torpedera en kund i halsen med ett airshaft utanför USA. Jag kan tycka att företag får ta väldigt lite ansvar i Sverige.
Du är nog inte så insatt i europaregler heller...

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:

BMW återkallade ett gäng motorcyklar för att loctitea bultar till svinginfästningen så det känns väl inte mer märkligt i det här fallet?

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:

+1.

Recall på Öhlins.
Jag kan tycka att det är märkligt att man överhuvudtaget "råkar" ut för detta problem. Det är väl inte första gången Öhlins gör en gänga som sitter i denna miljö?
I Fox fall hade luften läckt ut långt innan något gängats ur.

Sedan kunde "lösningen" vara att man på egen risk säkrar upp gängan (även i USA, dvs gör en byggsats av det), de som känner sig obekväma med det får skicka in skiten istället. Om det nu är så att låsvätska löser problemet.

Recall på Öhlins.
emmer sa:
JonasH72 sa:
sdx sa:
JonasH72 sa:
Det står klart och tydligt att top capen ”may unthread” om man läser FAQn.
Och i vilket land gäller det.
Det är texten som är publicerad på Öhlins hemsida. Varför är land intressant? Om det är den tekniska förklaringen så spelar väl land mindre roll tänker jag?
Det kanske är olika gängsystem i olika länder?
Typ metriskt i europa, unified ute på britannienöarna, witworth i amerikat och taiwanesiska baklängesgängor i asien...

Whitworth brukar mest finnas på brittiska prylar...

Recall på Öhlins.
Jofahjälm, om du nu har jobbat med amerikanska myndigheter som kvalitetsansvarig så måste du ha sovit mesta delen av tiden ni fick problem med en produkt, alternativt har du inte varit med om ett sånt fall och då borde du bara hålla tyst.

Eller nej ust det; detta forum handlar ju mest om vem som pissgissar bäst. Ja men då så...

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:
Jofahjälm, om du nu har jobbat med amerikanska myndigheter som kvalitetsansvarig så måste du ha sovit mesta delen av tiden ni fick problem med en produkt, alternativt har du inte varit med om ett sånt fall och då borde du bara hålla tyst.

Eller nej ust det; detta forum handlar ju mest om vem som pissgissar bäst. Ja men då så...

Kränkt?

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:

Öhlins - medioker, men arrogant!

Recall på Öhlins.
Det skulle egentligen kunnat vara så att en del av forumets medlemmar som idag sitter tysta verkligen skulle kunnat hjälpa till på olika sätt i en hel del trådar - men pga kommentarer från tex såna som jofahjaälm, crossmax m.fl exemplifierat i denna tråd så kommer det inte ske. Alltsom oerhört kompetenta personer skulle kunna bidraga med skulle enbart skevas, kastas skit på etc etc. Så därför avstår många.

Grattis, ni har således lyckats få en hel del kompetens att faktiskt bara skita i sociala medier och forum och gör forumen bara sämre.

Hoppas ni känner er nöjda när ni fortsätter grisa bakom tangentborden. Over and out.

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:
Det skulle egentligen kunnat vara så att en del av forumets medlemmar som idag sitter tysta verkligen skulle kunnat hjälpa till på olika sätt i en hel del trådar - men pga kommentarer från tex såna som jofahjaälm, crossmax m.fl exemplifierat i denna tråd så kommer det inte ske. Alltsom oerhört kompetenta personer skulle kunna bidraga med skulle enbart skevas, kastas skit på etc etc. Så därför avstår många.

Grattis, ni har således lyckats få en hel del kompetens att faktiskt bara skita i sociala medier och forum och gör forumen bara sämre.

Hoppas ni känner er nöjda när ni fortsätter grisa bakom tangentborden. Over and out.

Oaktat sakfrågan exemplifierar inte dina inlägg i denna tråd en god opartiskt diskution.

Gör Öhlins usla livsfarliga produkter samtidigt som de försöker ge intryck av att vara premium kan jag nog tycka att de förtjänar att häcklas. En farlig kinapryl på Ebay för 50 spänn är inte samma sak - den förväntas vara usel.

#åsikt

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:
Alltsom oerhört kompetenta personer skulle kunna bidraga med skulle enbart skevas, kastas skit på etc etc. Så därför avstår många.
Haha! Det som är föremål för skitkastning här på Happy är inkompetens vågar jag påstå. Känner du dig träffad så kan jag inte mer än beklaga. När kompetenta personer postar inlägg så är det sällan det lämnas utrymme för skitkastning etc.

Recall på Öhlins.
Vilket jävla hallå över att topcapen på dämpspindeln gängar upp sig klarar man inte att dra fast den själv då skall man nog inte hålla på med Mtb.Det hade varit skillnad om skiten hade gått sönder i tusen delar men som vanligt gör kollektivet en fjäder av en höna.

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:

Jag står här med mössan i hand och vill be om ursäkt till alla Öhlinsägare. Jag är verkligen ledsen för min djupt kränkande narr. Även om Öhlins inte har någon officiell support att få, så hade dom tydligen ett berusat forumtroll som hade kunna styra upp detta. Den bron har jag nu bränt. Förlåt!

Men misströsta inte! Jag kan tänka mig att det hela skulle fungera ungefär såhär. Man kan då få ett icke-officiellt tips om att det går bra att åka på gaffeln, bara man drar åt topcapen. Då blir folk mindre upprörda över att dom inte ska låta bli att använda sina asdyra undermåligt monterade gafflar. Öhlins slipper också ansvar om det hela skiter sig eftersom dom kan hänvisa till att gaffeln är indragen. Det bästa för alla inblandade! Kanske inte för kunderna, men som tidigare förklarat i den happymodiferade Kübler-Ross-modellen finns ingen ilska hos kunderna att frukta.

Men åter igen, jag känner djup ånger och alla sådana dyrbara och ömtåliga grejer.

Recall på Öhlins.
JonasH72 sa:

Ranting delux med massa antaganden. Snälla sluta och bara läs eller inte.

Over and out ;)

Recall på Öhlins.
Varför påverkar amerikanska myndigheter vad ett Svenskt bolag kan göra med gafflar sålda i Sverige och Europa?

Det låter ju faktiskt som att problemet är litet och lätt att lösa men att Amerikanarna gör att man inte går ut med en fix.

Recall på Öhlins.
görveln sa:
Varför påverkar amerikanska myndigheter vad ett Svenskt bolag kan göra med gafflar sålda i Sverige och Europa?

Det låter ju faktiskt som att problemet är litet och lätt att lösa men att Amerikanarna gör att man inte går ut med en fix.

Många av gafflarna här är väl sålda av spezz.

Recall på Öhlins.
Är det tänkt att man ska pula med loctite vid varje service?
Kan man inte bara återanvända lowers och köra resten från nya gaffeln?
Största problemet var väl ändå stiction och överdämpning?

Tillbaka
Topp