Red bull rampage 2013, galenskap live ikväll kl 21

Westman

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd om detta, så jag skapar en. Ikväll kommer handsvetten flöda framför skärmarna, när nya försök att hucka sig in i världshistorien sker i Utahs öken.

Aggy vann kvalet (men i kvalet kör inte de förkvalificerade åkarna) och är den första som gjort ett trick över jättegapet över Canyonen nånsin..

addon.php

Highlights från kvalet: http://www.redbull.com/us/en/bike/stories/1331615480310/rampage-2013-qualifier-highlights

Tyvärr missade svenska Anton Thelander i kvalet och får inte köra final. Men det finns gott om huckers och slopestyle-kiddos kvar att kika på! Brendog och Vink med sina feta whips och Nac-nacs blir kul att se. Fast jag kommer troligen skruva på mig nervöst när herr Zink ska försöka backflippa nerför oakley sendern. Do or die..

p5pb10201651.jpg

Ikväll kl 21 sänds tävlingen live här: http://www.redbull.com/us/en/bike/events/1331580418791/red-bull-rampage

Jag saknar genomgången kring 26", 27.5" eller 29" är bäst på de individuella linjevalen.

Senast ändrad:
Jag kan meddela att detta tycs vara ett 29er-fritt evenemang, by rider choice.. En kille kör 650b (Logan Bingelli på KHS) men övriga verkar vara 26 rakt igenom, om jag inte missat någon.

Jag är lika delar upphetsad och orolig för att någon ska dö i finalen..

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan meddela att detta tycs vara ett 29er-fritt
> evenemang, by rider choice.. En kille kör 650b
> (Logan Bingelli på KHS) men övriga verkar vara
> 26 rakt igenom, om jag inte missat någon.
>
> Jag är lika delar upphetsad och orolig för att
> någon ska dö i finalen..

Det är rätt sjukt jepp. Såg kraschen någon gjorde högt upp för ett tag sen på en video. Minns inte när eller vem men det såg rätt så elakt ut :o

Synd att nu bara finalen redan är avgjord med 3% marginal till Logan ;-)

Westman skrev:

+1

Ett elakt lårbenbrott än så länge på träning. Går det snett går det sjukt snett.

Westman skrev:
>

+1 jag vrider mig av obehag ibland. Nånstans är det för mycket, on a par with t.ex. MC-loppet på Isle of Man. Men jag kan inte låta bli att titta.

Westman skrev:
> Fast jag kommer troligen skruva
> på mig nervöst när herr Zink ska försöka
> backflippa nerför oakley sendern. Do or die..
>

Det gick ju inte helt rätt för honom förra året... Undrar om han kommer köra gapet i år :D

Jag kollade på förra årets race idag, det var imponerande! Det som störde mig mest var att det brukar inte se brant ut i video, men när jag kollade på rampage så såg det sjukt brand ut trots att det var video!!!

Mtboholic skrev:
> Här väntas det in!!!
> Kom igen nu Martin! Men håller nog på Graham,
> han har blivit en favorit av någon anledning

Martin är inte med, bröt båda benen (tib/fib) i ena benet på Joyride-tävlingen under crankworx.

Thelander var enda svensk i år, men lyckades tyvärr inte kvala in.

theBrand skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast jag kommer troligen skruva
> > på mig nervöst när herr Zink ska försöka
> > backflippa nerför oakley sendern. Do or die..
> >
>
> Det gick ju inte helt rätt för honom förra
> året... Undrar om han kommer köra gapet i år
> :D

Han verkar satsa på Oakley Sendern istället, jag tror de ligger på varsin sida om en kam så det borde innebära att han inte kör gapet. Men Aggassiz verkar ju köra rejält på gapet så vi får säkert se trick på det i år! Han körde ju en no-hander på kvalet. :o

Det är lurigt med bedömningssporter, men jag hoppas domarna är lite mindre kåta på enbart backflips i år och kan premiera även andra saker, som svåra linjeval, aggressiv cykling etc. Personligen föredrar jag hårt ladd och stora MX-whips framför en massa snurrar..

Westman skrev:
> Det är lurigt med bedömningssporter, men jag
> hoppas domarna är lite mindre kåta på enbart
> backflips i år och kan premiera även andra
> saker, som svåra linjeval, aggressiv cykling etc.
> Personligen föredrar jag hårt ladd och stora
> MX-whips framför en massa snurrar..

Håller med. Snurra kan man göra på liseberg.

Tycker ändå det var fint för ett par år sen med Gee på pallen med bra poäng ett snabbt och brutalt aggresivt DH-åk, hoppas få se mer sånt!

Det var ju kul det här....några riktigt feta hopp och då har ändå inte "2a åket bära eller brista" mentaliteten infunnit sig än.

Hade han bara haft lite bättre flow i övrigt borde han ha tagit en säker ledning, grümt underhållande =0)

pMr (fd rooth) skrev:
> Men hallå. Backflip på fetgapet OCH
> OakleySender. Jösses vilken tävling.

Mind blowing.

Topp fem var alla flera nivåer bättre än vinnande åket förra året, så det här med "take it to the next level" var inte bara tomt tugg. Kelly McGarry var värd vinsten tycker jag, fint att han blev People's choice champion. Sjukt feta stunts från honom, Strait och Zink. Ruskigt bra åk som helhet från Lacondeguy och T-mac. Rätt åkare topp 5 i mina ögon, men inbördes ordningen kan man troligen debattera i oändlighet. :)

T-mac fick riktigt höga poäng på första åket med ett aggro-åk Gee-style, utan större snurrar eller trick, "bara" mycket flow, aggression och kontroll. Så jag tycker domarna gjorde en bättre insats i år. Den enda jag tycker blev tydligt robbad är Nico Vink, som satte ihop en jädrigt svår linje och dessutom är den tredje i historien som landar Gee's transfer-stepdown. Sorge satte den förra året och vann, i övrigt är det bara Gee och Nico som landat den trots att ganska många försökt. Så han skulle väl haft lite mer poäng tycker jag, men inte så mycket att det påverkat topp 5.

Ja, Logans krasch såg inte vidare skön ut. Mitch Chubey's verkar ju varit så stor att dom inte ens visade den, bara att han flögs iväg till sjukhus. Fast den kanske var på träningen innan? :/

2/23 skadade sig allvarligt alltså. Undrar hur många av dom som kraschade hårt men reste sig upp som har problem när adrenalinet gått ur. Hoppas på få men misstänker några till.

Westman skrev:
> Ja, Logans krasch såg inte vidare skön ut. Mitch
> Chubey's verkar ju varit så stor att dom inte ens
> visade den, bara att han flögs iväg till
> sjukhus. Fast den kanske var på träningen innan?
> :/

Det verka som dom inte körde riktigt live i TV sändningen utan med en viss fördröjning, kanske för att ha möjlighet att klippa bort om det skulle vara någon som slår sig riktigt illa. Ganska säker på att kraschen var på tävlingen.

Westman skrev:

> Kelly McGarry var värd vinsten tycker jag
> fint att han blev People's choice champion. Sjukt
> feta stunts från honom, Strait och Zink. Ruskigt
> bra åk som helhet från Lacondeguy och T-mac.
> Rätt åkare topp 5 i mina ögon

+1

Westman skrev:
> Det är lurigt med bedömningssporter, men jag
> hoppas domarna är lite mindre kåta på enbart
> backflips i år och kan premiera även andra
> saker, som svåra linjeval, aggressiv cykling etc.
> Personligen föredrar jag hårt ladd och stora
> MX-whips framför en massa snurrar..

+1. Tycker även detta gäller för snowboard och extrem skidåkning där det bara snurras nuförtiden. Flatland-tricken de gör efter åken "bara för att" är oftast snyggare än vad de precis gjort i backen.

Mycket märkligt med Chubeys krasch. Han själv undrar varför den inte finns med i sändningen.. Hittar inget om det med en snabb googling. Ifall det inte är live på riktigt kan det vara.

Helt sjuk tävling. Känns som det är en tidsfråga innan första dödsfallet kommer på Rampage. Kom på mej själv med att titta bort ett par gånger under sändningen.

Eloge från mig till Lacondeguy och Fairchlough eller hur tusan de nu stavar sina namn. Snabb åkning med "flow" och sköna hopp med kontroll. Mest läskigt att se många av de andra.
Andreus superman seatgrab var brutal, Brendans whip var bred!

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken på höjder. Dels givetvis hur högt backflip-droppet var, men också den totala fallhöjden. Det ser ju ut som om de bränner av rätt många höjdmetrar och några hade väl åktider på typ en minut... Brant!

Tillbaka
Topp