Reflektioner på elcykelbygge

fingret

Ny medlem
Jag antar att elcyklar inte är särskilt happy-korrekt. Tänkte ändå dela med mig av mina upplevelser av att uppgradera min gamla trojänare Marin Pine Mountain -95 till elcykel.

Lite bakgrund. Jag har en ganska lång resa till jobbet och äger ingen bil. Jag är därför extremt beroende av att cykla. Jag sköter dessutom all veckohandling med min cykel, men närmsta stora livsmedelskedja ligger 7 km från mitt hem. Dessutom är hela vägen hem från butiken en enda lång uppförsbacke. Jag tröttnade sedermera på att komma till jobbet svettig som en gris, eller från matbutiken genomsur av svett.

Jag började på grund av detta läsa en hel del om elcyklar på olika forum, företrädelsevis endless-sphere.com. Att köpa en färdig elcykel var liksom aldrig något alternativ då jag dels är alldeles för snål för att köpa en ny elcykel och dels för att jag finner utmaningen i att bygga på egen hand vara en del av charmen.

Efter mycket om och men föll mitt val på en motor placerad i mitten av cykeln. Detta beroende på att dessa motorer är duktigare på att klättra uppför backar och generellt är effektivare än så kallade hubmotorer, som sitter placerade i naven på hjulen.

Kittet jag beställde heter BBS01 och tillverkas av ett företag vid namn Bafang (ibland även 8fun). Den finns i några olika modeller såsom 250w, 350w, 500w, 750w och 1000w. Beställningen gjordes från en erkänt tillförlitlig återförsäljare vid namn greenbikekit (GBK). Även em3ev.com är kända för att vara extremt pålitliga och erbjuda god support.

Efter beställningen tog det 5 dagar för mig att få kittet levererat från Kina, vilket jag tycker är fantastiskt med tanke på att jag även beställde ett relativt tungt batteri i samma veva från samma återförsäljare.

BBS01 kommer med själva motorn, en tumgas, två bromshandtag, en sensor som känner av cykelns hastighet, en 48t främre drev, vevarmar och en styrenhet som placeras på styret. Själva installationen var en synnerligen enkel historia som involverade följande:

Avmontering av vevarmar, vevlager, pedaler och främre växel (som inte längre används p.g.a endast ett drev fram). Montering av motorn, styrenheten, bromshandtag, hastighetssensor, vevarmar och pedaler. BBS01 passar på cyklar med 68mm vevlager.

Har i efterhand även köpt en programmeringskabel, vilken möjliggör finjustering av motorns egenskaper.

Efter att nu ha använt elcykeln i ungefär en månad så måste jag säga att jag är förbluffad över hur bra ett sånt här paket fungerar. Motorn är i stort sett helt tyst. Kommer man upp i lite hastighet hör man överhuvudtaget inte motorn och kör man långsamt får man verkligen anstränga sig. Bromshandtagen bryter automatiskt strömmen till motorn vid inbromsningar, vilket känns tryggt. Cykeln klättrar som en bergsget och detta är särskilt uppskattat när cykelkärran är fylld med 20 kilo livsmedel. Den längsta resa jag gjort hittills var ungefär 6 mil och då hade jag förbrukat cirka 70% av batteriets kräm.

1.jpg

2.jpg

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Intressant!
Ser snyggt ut. Nästan som Boschs system. Vilken effekt valde du? Vad kostade hela kitet? Är programmeringsmöjligheten värt mödan?

Äger själv en gammal Marin från ca -92 - -93, en Eldridge Grade, och har ibland fundrat på att konvertera den. Har dock insett att så länge vi har bil står gehovet inte i paritet med kostnaden och dessutom börjar det komma färdigbyggda modeller som kanske skulle duga för mina behov. Tänker inte minst på IKEAs modrll som väl snart skall gå att köpa i vilket IKEAvaruhus som helst.
Fadt som sagt, konvertering kan ju ändå vara intressant. ..

Naka.H

Medlem
Jag gillar byggen som detta men har du byggt en elcykel eller en elmoped/mc?
Med andra ord måste du trampa eller räcker det bara att ge gas samt vilken effekt?

om det är det sist nämda så gillar jag det inte längre. ;)

fingret

Ny medlem
Jag är ju väl medveten om den svenska lagen om att det är max 250w som får användas för att cykeln fortfarande ska klassas som cykel. Jag valde dock 350w versionen. Jag tror helt enkelt inte polisen i dagsläget bryr sig om, eller ens känner till, lagarna som gäller i nuläget. Till och med vissa elcyklar som säljs i butik är olagliga redan från start.

Lagen är egentligen ett rent skämt, eftersom att en motor märkt 250w ändå har högre uteffekt när man väl kör. Så märkningen på motorn är helt irrelevant.

Jag valde att bygga om min marin just på grund av att den har stålram och känns väldigt robust. Jag skulle inte våga att bygga elcykel av en aluhoj från biltema...

För att svara på din fråga Naka.H så använder jag aldrig tumgasen. Har den inte ens monterad på cykeln. Motorn sätter igång när jag trampar helt enkelt. Dock skulle ju ändå min cykel klassas som något annat än cykel på grund av att motorn är märkt 350w.

Programmeringskabeln gjorde faktiskt stor skillnad, jag har ändrat en del parametrar som gynnar mitt cyklande. Kunde bland annat justera så att motorn blev starkare i uppförsbackar. Vill man inte själv hålla på med inställningar och kablar så vet jag att Paul på em3ev skräddarsyr sina paket åt kunderna mot deras önskemål.

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
350w behövr man ju inte få moralpanik över. Jobbigt bara om plisen pga olycka skulle drabbas av nit och gå in och kolla. Risken för att detta skall ske är väl lika stor som att man skall vinna högvinster.på lotto? Det viktiga är att man inte skapar opinion för förbud av elcyklar genom att totalmissbruka konceptet. Tumgas skulle jag aldrig använda. Där går gränsen även för mig.

Men vad kostade kalaset?

fingret

Ny medlem
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> 350w behövr man ju inte få moralpanik över.
> Jobbigt bara om plisen pga olycka skulle drabbas
> av nit och gå in och kolla. Risken för att detta
> skall ske är väl lika stor som att man skall
> vinna högvinster.på lotto? Det viktiga är att
> man inte skapar opinion för förbud av elcyklar
> genom att totalmissbruka konceptet. Tumgas skulle
> jag aldrig använda. Där går gränsen även för
> mig.
>
> Men vad kostade kalaset?

Kittet inklusive batteri, frakt, moms och tull gick på cirka 6000. Batteriet är den största kostnaden.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Tack för ett bra inlägg fingret, jag tycker det är ett mycket snyggt bygge och gillar ditt tänk.

Jag är likt många på forumet kluven till elcykel men för den typ av cykling du beskriver tycker jag det är ett självklart och bra koncept. Och som skrivet tidigare, så länge man trampar.... :)

Kan du ta lite fler foton på hur det funkar med drivningen?

Snuten

Aktiv medlem
Som sagt, bygget ser snyggt och tilltalande ut, men 6000 kr är snubblande nära IKEAs Folkvänlig. Naturligtvis kan man inte rent tekniskt rakt av jämföra ditt bygge med IKEAs, men kollar man väldigt förnuftigt, totalekonomiskt, arbetskostnadsmässigt, garantimässigt osv, kanske IKEA vinner. Jag ser väldigt praktiskt på det här med elcyklar, det har inget med känslor och flärd att göra. Flärdbehoven täcks av intresset för "vanliga" cyklar utan elmotor.

VO2max

Aktiv medlem
Den motorn är kanske det bästa alternativet i nuläget om man som pendlare vill bygga elhoj, är nära att trycka på köpknappen själv.
Mtp att den är relativt ny så skulle jag iaf vilja se hur den presterar på lång sikt, är nog det mest som hindrar köp just nu

Är det nåt märkbart motstånd när du trampar utan att ha motorn påslagen?

En stålram med halvkralliga komponentr o framdämp till det där törs jag lova är en klart bättre grej än en köpeshoj från bt lr ikea

Sen kanske den viktigaste grejen, med en bra elhoj räcker det ofta med en bil i familjen om pendlingen är max 4-5 mil

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Här pratar vi väl ett miljövänligt alternativ till att äga bil. Gillar konceptet och tycker bygget ser mer seriöst ut än de som tillverkas som elcyklar. Bra jobbat! Lite kluven till olaglig effekt dock. I en mer cykelvänlig och anpassad miljö kan jag tycka att 45 km/h borde vara en laglig hastighet framöver. Kör inte på någon är du snäll.

Mayhem

Aktiv medlem
Kan man få se någon mer bild som visar lite tydligare hur motorn hänger ihop med resten av drivlinan? Bygga en elhoj av en Kaffenback eller liknande vore kanske skoj inför vinterpendling...

tmalm

Aktiv medlem
Koolt!
Jag kommer snart att ha 25km pendling enkel väg å tror inte jag vill cykelpendla det men med el-assist så...

/T

fingret

Ny medlem
Oj vilken respons!

Samlar ihop de frågor och synpunkter som ni har haft här:

1. Kan du ta lite fler foton på hur det funkar med drivningen? / Kan man få se någon mer bild som visar lite tydligare hur motorn hänger ihop med resten av drivlinan?

Följande är inte mina bilder men där tror jag ni ser hur det hänger ihop.

medium_Motor_in.jpg

BBS02bigPic.jpg

2. 6000 kr är snubblande nära IKEAs Folkvänlig. Naturligtvis kan man inte rent tekniskt rakt av jämföra ditt bygge med IKEAs, men kollar man väldigt förnuftigt, totalekonomiskt, arbetskostnadsmässigt, garantimässigt osv, kanske IKEA vinner.

Absolut. För en vanlig Svensson fungerar nog IKEAs cykel alldeles utmärkt. Men som jag skrev så gillar jag att lära mig nya saker. För ett år sedan visste jag inte ens hur man bytte slang på en cykel... Nu har jag helrenoverat hela cykeln inklusive lager. Jag tycker den kunskap man tillskanskat sig är värt ganska mycket det också. När jag köpte Marinen (begagnad) så var den i stort behov av renovering, vilket jag lyckades lära mig via bland annat detta forum och youtube. Tänk också på att jag valde kvalitetskomponenter, vill man bygga billigt så går det. Det finns riktiga skitpaket att köpa väldigt billigt via nätet. Även batteri kan man bygga ihop själv om man har lite kunskap. Inget jag vågade mig på dock...

3. Intressant! Vad väger allt?

Jag har ärligt talat inte en susning. Bara själva cykeln är ju inte direkt någon lättviktare (stålram), lägg sen på skärmar, lysen, ballongdäck och typ 4-5 kilo för batteri och motor... Vikten var aldrig av intresse för mig, däremot vill jag kunna lite på att något inte går sönder och det tror jag att jag kan med denna hoj.

4. Är det nåt märkbart motstånd när du trampar utan att ha motorn påslagen?

Ja, tyvärr. Man känner av motståndet. Nu är jag dock lite påverkad av att jämnt cykla med motorhjälp så det känns ju naturligtvis extra tungt att cykla utan motorn. Jag är dock tämligen säker på att det ger ett visst motstånd.

5. Här pratar vi väl ett miljövänligt alternativ till att äga bil. Gillar konceptet och tycker bygget ser mer seriöst ut än de som tillverkas som elcyklar. Bra jobbat! Lite kluven till olaglig effekt dock. I en mer cykelvänlig och anpassad miljö kan jag tycka att 45 km/h borde vara en laglig hastighet framöver. Kör inte på någon är du snäll.

Tack! Såhär i efterhand hade jag nog kunnat nöja mig med 250w versionen som är laglig i Sverige. I standardutförande hade det inte räckt till men med hjälp av programmeringskabeln kan även 250w versionen bli riktigt pigg och fin. I Sverige får ju inte en elcykel ge assistans vid hastigheter över 25km/h och det går också att ställa in just detta i styrenheten, om man vill vara helt trafiklaglig. Själv har jag lagt gränsen på 30km/h, tycker det känns lagom. Har även provat att köra utan begränsning och då blåser man på i 40 knyck på slät väg och vindstilla. Kan gå ännu fortare om man är en stark cyklist (vilket jag inte är).

6. Beställer man bara ett sånt där BBS01-kit å ett batteri med laddare, skruvar på å sen äre bara å tuta å köra?

Ja, sålänge som cykeln du har tänkt att montera kittet på är kompatibel. Till exempel så är inte hydrauliska skivbromsar kompatibla med bromshandtagen. Måste vara mekaniska eller v-bromsar. Och 68 mm bb. Har inte så stor koll på hur det funkar med fotbroms och växlar som är inbyggda i navet. Men har man bara en helt vanlig mtb utan speciella krusiduller så är svaret ja.

Senast ändrad:

fingret

Ny medlem
Kan tillägga att jag "cyklat" 60 mil sedan jag köpte paketet och hittills har jag inte stött på något problem, mer än att jag var tvungen att dra åt några skruvar lite. Upprepar det sig igen så får jag väl lägga dit en klick loctite.

geologen

Aktiv medlem
Trevligt!
Jag tycker själv att det är bättre att bygga ihop själv än att köpa färdigt. Jag har köpt färdig cykel en gång. Det gör jag nog aldrig om. Alla senare har jag byggt ihop från lösa komponenter. I dag går det att få billiga cyklar via t ex tysk postorder, men för bara ett par år sen var det lätt att bygga en bättre cykel själv för samma pengar som en i butik. Även om det kostar 10-15 procent mer är det ändå värt det att veta hur den är ihopsatt och att det är riktigt gjort. Man kan också välja att snåla på komponenter som har liten betydelse (som framväxel och pedaler) och i stället lägga mer pengar på andra komponenter.

Synd bara att batterilådan ser ut som en gigantisk termos.

fingret

Ny medlem
geologen skrev:

>
> Synd bara att batterilådan ser ut som en
> gigantisk termos.

Haha! Det gör den tyvärr. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte beställde följande istället:

http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=35&product_id=160

Får se till att köra mycket så batteriet dör så jag får anledning till att beställa nåt vackrare :) Funderar dock på att lacka termosen svart...

tmalm

Aktiv medlem
Alla snabba cyklar har ju termos :-)

Vilken jäkla tijming den här tråden hade- en elcykel är ju perfekt för mig nu.
Ska bara hitta ett lämpligt objet att elektrifiera, tror inte ja vågar med min rocky från- 96...

/T

Finnen

Aktiv medlem
Tack för superbra tråd! Jag har varit sugen på att bygga en elcykel ett tag, just för att storhandla, och åka lite längre sträckor med barnen i vagnen. Jag har fått för mig att vevpartimonterat är att föredra, och detta kit såg ju smidigt ut. Vi har just nu bil, men vill gärna göra oss av med den.

Kanske blir så att jag offrar min gamla Gary Fisher till att bli elkonverterad =)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Inte svar från "fingret" men min elcykel med Bosch system är påtagligt klenare de första 2-3 kilometrarna när tempen varit runt nollan och cykeln stått över natten. Jag vet inte om det är inbyggt i styrsystemet men misstänker att det kan vara så.

Nu tar jag in batteriet så det håller rumstemperatur när jag sätter dit det och efter det har jag aldrig märkt av någon prestandaminskning. Det verkar hålla sig varmt när man kör.

Foerpost

Ny medlem
Ny här!

HYDRALISKA BROMSAR
Funderar på att införskaffa samma kit: bbs02 500W men har ingen gammal MTB utan kommer att köpa en som är lämplig att konvertera.
Fram tills nu har det varit mekaniska bromsar som gällt.
Nu finns det att köpa till sensorer för hydrauliska bromsar.

http://eclipsebikes.com/bafang-36v48v-bbs01-bbs02-hydraulic-brake-sensors-p-1109.html

Är det en bra idé? Tror ni det är komplicerat/kommer att trassla?

SPECIALKEDJA
Läste om en amerikansk sida om att det finns speciella kedjor som har styrka x10 för mid mount motorer.
Vore kanske bra om man har lite mer effekt och dessutom inte har torque triggad motor utan att den bara triggar på varvtalet.
Kedjan är inget som jag lyckats hitta.
1. Är hållbarheten för kedjor ett problem?
2. Någon som sett den tillsalu?

Senast ändrad:

lassepah

Ny medlem
intressant detta du gjort läste precis förstår är ett par år sedan du skrev detta,, jag har 3 st cyklar med 8fun motorer varav 2 är med baknavsmotor ( en fatbike som jag kör mest med ) och den senaste en midmotor på 500w och 48v batteri går underbart som kommer bli mest använd skulle jag tro, dom har funkat mycket bra och batteri har inte laddat ur sig under vintern då dom stått i garget i flera månader var jag imponerad av,

var mest nyfiken hur det gått med din cykel nu efter ett par år?

fingret

Ny medlem
Hej på er!

Sisådär 800 mil senare tänkte jag komma in här med en liten uppdatering.

Hemmabygget går fortfarande som en klocka. Motorn går helt perfekt. Batteriet börjar dock bli lite slitet nu, men räcker fortfarande till 2-3 mil på en laddning.

Har inga planer på att köpa ett nytt paket (dock nytt batteri) utan kommer slita på detta tills det lägger av. Men just nu känns det som att det är riktigt fin kvalitet på grejerna från Bafang.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har en också, fast framnavsmotor, efter ca 500 mil började batteriet började bli lite dåligt, typ halva kapaciteten nästan. Så skaffade ett nytt likadant pack fast med lite bättre celler. Ruggig skillnad, lite bättre ork men framförallt bra kapacitet igen :) hade glömt bort hur bra det var.
(min går också finfint i övrigt förresten)

Senast ändrad:
Topp