Regler e-mtb 2020

• Trådstartare Trådstartare Hek
  • Start datum Start datum
Regler e-mtb 2020
Jag tror perspektivet beror rätt mycket på var man befinner sig. I Stockholm skulle jag förmodligen få stryk om jag visade mig i Hellas med eMTB (märk väl: jag äger ingen och är inte spekulant).

Dock har jag jäkligt svårt att tro att det spelar någon som helst roll i 95% av landet. Min erfarenhet även i Stockholms utkanter är att slitage är ett problem i ett fåtal områden. Tvärtom är det ett större "problem" att många gamla fina stigar märkta på karta inte längre existerar - de har växt igen.

Jag kan också tycka att jämförelsen med Enduro eller fyrhjulingar haltar betänkligt. Det är en fruktansvärd skillnad i prestanda. Ja, en elhoj sliter mer i och med att den tillför mer effekt än vad 95% av cyklister klarar att prestera själva.
Dock handlar det i slutändan återigen om sunt förnuft. En vårdslöst framförd standardhoj kan definitivt slita mer än en varsamt framförd eMTB.

Sedan kan jag sluta med en reflektion som återkommer ofta på Happy:
Det är riktigt märkligt hur individer kan vara oerhört lydiga och paragrafmedvetna inom vissa områden, för att sedan inom andra områden utan problem begå brott. Lite mer pragmatism, konstruktivitet och ödmjukhet så skulle både diskussioner och livet i stort bli enklare och trevligare.
Håller med dig, det är väl bra om stigarna underhålls så att de behålls och andra också kan använda dem för att ta sig ut i naturen. Tex för att plocka blåbär.

Regler e-mtb 2020
Hej, nyss fått upp ögonen för mtb med elmotor. Men är det allmänt godkänt/respekterat att framföra i skog? Vad gäller i praktiken idag 2020?

Ni som äger/cyklar e-mtb, var cyklar ni och tänker ni?

För att svara på din fråga så resonerar jag likt många andra här att det handlar om sunt förnuft. Tills saken är prövad i domstol kommer vi aldrig få veta vad som gäller ang. allemansrätten vs emtb. Med den bakgrunden cyklar jag på utan någon större oro. Här uppe i Norrland har jag hittills aldrig stött på någon som har åsikter om att jag vistas på stigarna. Visa respekt och förstör inte naturen så är det lugnt.

Regler e-mtb 2020
Japp, tack för flertalet nyanserade svar. Rätt sansad diskussion denna gång ju??

Men man lär ju hålla sig borta från Hellas med den iaf. Vilket iofs känns lite trist men kanske ger sig på sikt. Har en polare som kör sin i flottsbro, vässjöbacken mm med sin och där verkar det inte gnällas nått. Men som sagt, svårt för många att ens märka att det är en emtb, mest väl inskolade.

Åsikter: Sen vart jag väldigt överraskad över att denna debatt ens fanns, har svårt att tänka mig att det ska slita märkbart mera på stigar eller vara något slags miljöproblem. Klart att man ska värna om miljön osv men finns garanterat annat att jobba med.

Regler e-mtb 2020
Åsikter: Sen vart jag väldigt överraskad över att denna debatt ens fanns, har svårt att tänka mig att det ska slita märkbart mera på stigar eller vara något slags miljöproblem. Klart att man ska värna om miljön osv men finns garanterat annat att jobba med.
Det är inte miljön som är problemet, det är tänjandet/missbruket av allemansrätten. Den är nåt fint och unikt vi har i Sverige, men iom att den strider mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter (inskränker äganderätten) bygger den på hänsyn och ansvar. Om tillräckligt många markägare tröttnar på det ständiga tänjandet på allemansrätten så ligger den pyrt till. Och då drabbas vi alla. LRF har redan lyft frågan (eller problemet som de ser det) med emtb.

Regler e-mtb 2020
Japp, tack för flertalet nyanserade svar. Rätt sansad diskussion denna gång ju??

Men man lär ju hålla sig borta från Hellas med den iaf. Vilket iofs känns lite trist men kanske ger sig på sikt. Har en polare som kör sin i flottsbro, vässjöbacken mm med sin och där verkar det inte gnällas nått. Men som sagt, svårt för många att ens märka att det är en emtb, mest väl inskolade.

Du svarade själv på ditt inlägg i starten. Jag svarar i punktform.

- Den cykel du talar om är enligt Transportstyrelsen en cykel och inget annat. Det är transportstyrelsen som bestämmer detta.
- Lagen som du eventuellt skulle omfattas av är Terrängkörningslagen, den täcker INTE cykling i terräng
- Naturvårdsverket uttrycker sig löst med hänvisning till allemansrätten, vilket INTE är en lag. Allemansrätten är en sammanfattning av vad man får göra i naturen som en lekman skall kunna läsa. I botten ligger alltid SFS. Bryter du grenar eller förstör plantor är skadegörelse ditt brott, du kan aldrig polisanmälas eller stämmas gentemot allemansrätten
- Slutsats: Det är fullt lagligt att cykla med elassisterad MTB i skogen.

Jag, Naturvårdsverket och många andra vill inte att det skall vara så men där står vi idag. Jag är fortfarande helt fascinerad att en svensk myndighet (NVV) kan ge rekommendationer som strider mot svensk lag. Men kan personer som Dan Eliasson blir GD tre gånger om så förvånar inget längre...

Regler e-mtb 2020
Jag har nämnt det tidigare, men nämner det igen:
De flesta verkar trots allt tycka att nuvarande regelverk vad gäller elcyklar är okej när det gäller väg.
Jag tycker man kan ta sig en funderare på vad som händer i de fall där allemansrätten ger rättigheter även på väg:
En ägare till enskild väg kan förbjuda motortrafik. Allemansrätten förhindrar dock markägaren att förbjuda gång- eller cykeltrafik. Eftersom det är en väg, och inte terräng, får man även elcykla där.

Rätt eller fel? Borde man inte få elcykla där? Finns det andra vägar man inte borde få elcykla på? Genomfart genom en brf med beskäftig ordförande?

Regler e-mtb 2020
Jag har nämnt det tidigare, men nämner det igen:
De flesta verkar trots allt tycka att nuvarande regelverk vad gäller elcyklar är okej när det gäller väg.
Jag tycker man kan ta sig en funderare på vad som händer i de fall där allemansrätten ger rättigheter även på väg:
En ägare till enskild väg kan förbjuda motortrafik. Allemansrätten förhindrar dock markägaren att förbjuda gång- eller cykeltrafik. Eftersom det är en väg, och inte terräng, får man även elcykla där.

Rätt eller fel? Borde man inte få elcykla där? Finns det andra vägar man inte borde få elcykla på? Genomfart genom en brf med beskäftig ordförande?

Allemansrätten är INTE en lag, den ger inga rättigheter. Det är en beskrivande text som enkelt förklarar vad du får och inte får göra, enligt gällande lagar. För att svara på din fråga så har din ordförande ingen rätt att stoppa framfarten av en elcykel om vanliga cyklar är tillåtna. Be han i så fall hänvisa vilken lag som gör skillnad på fordonen och önska honom lycka till.

Regler e-mtb 2020
Tycker vi borde förbjda all ridning i skogen. Det förstör om något.

Tror även Bikerally förstör rätt mycket med. Var och kika i Hellas för några år sen och såg hur snabbt det blev stigar. All mossa försvann från hällarna.. På sidan där tennisbanorna ligger.. Tänkte då på diskussionerna om e-mtb och BR cyklisterna..

Regler e-mtb 2020
Allemansrätten är INTE en lag, den ger inga rättigheter. Det är en beskrivande text som enkelt förklarar vad du får och inte får göra, enligt gällande lagar. För att svara på din fråga så har din ordförande ingen rätt att stoppa framfarten av en elcykel om vanliga cyklar är tillåtna. Be han i så fall hänvisa vilken lag som gör skillnad på fordonen och önska honom lycka till.
Framgår inte om elhojtoken bor i föreningen eller inte. Gör han inte det borde föreningen vara i sin fulla rätt att förbjuda all passage över gården, pss som man inte får knata över villaträdgårdar och tomter hur som helst.

Regler e-mtb 2020
Det är ju en väldig fart på folk med el-MTB kan man konstatera efter att ha cyklat i grupp med folk med och utan elmotor. Det går väldigt fort, hela dagen, överallt, i alla lutningar, med 10 kilo mer cykel, 3 kilo mer kläder, 5 kilo mer cyklist, och i regel 1 kilo fetare däck (eftersom de inte lider av tungrullet).

Allt det där kan bara ske genom mer friktion mot marken, eftersom de inte har propeller eller jet. Gäller vid både acceleration och inbromsning. Accelerationen är för övrigt 30% billigare för dem vilket gör dem mer benägna att variera fart än vi som surt investerat i rörelseenergin själva (och saknar bromsar).

Sen kan det variera ifall det spelar roll med friktion mot marken eller ej. Ibland händer inget, ibland lite, ibland mycket.

Som vanligt är det bäst med en lätt fixie som går långsamt, kort och med minimal acceleration och bromsning.

Regler e-mtb 2020
Pratar man vikt bör man även prata marktryck och andra faktorer. En cx har närmare dubbelt så högt marktryck som en emtb. De körs också fort och dessutom har de ojämnare rundtramp och mönster som lätt tappar greppet. Vad sliter mer kan man ju fråga sig.

Senast ändrad:
Regler e-mtb 2020

Du missförstår. Lagen är ju utformad just för att bevara allemansrätten, dvs lagstiftaren har sett till att det inte går att förbjuda cykeltrafik hur som helst. Därmed kan inte heller elcyklar förbjudas.

Anser man att elcykel inte ska omfattas av allemansrätten och därför ändrar legaldefinitionen, blir det inte bara terrängkörning på annans mark som påverkas. Därav resonemanget med en hypotetiskt beskäftig ordförande som minsann ska förbjuda elcykelgenomfart på samma sätt som mopeder brukar vara förbjudna. Jag tror inte ett sådant regelverk är önskvärt.

Regler e-mtb 2020
Du missförstår. Lagen är ju utformad just för att bevara allemansrätten, dvs lagstiftaren har sett till att det inte går att förbjuda cykeltrafik hur som helst. Därmed kan inte heller elcyklar förbjudas.

Anser man att elcykel inte ska omfattas av allemansrätten och därför ändrar legaldefinitionen, blir det inte bara terrängkörning på annans mark som påverkas. Därav resonemanget med en hypotetiskt beskäftig ordförande som minsann ska förbjuda elcykelgenomfart på samma sätt som mopeder brukar vara förbjudna. Jag tror inte ett sådant regelverk är önskvärt.
Vilken lag menar du med "Lagen"?
Terrängkörningslagen infördes för att skydda markägare, eftersom motorfordon körde sönder en massa. Cykel förbjöds inte eftersom man drog gränsen vid motorfordon. Sedan fick nån för sig att ändra definitionen av cykel till att omfatta även ett motorfordon. Troligtvis utan en tanke på vad det innebar annat än på vägen.

Och vad är det för situation med Brf du avser? Tänker du dig att du ska få susa rakt över gården med cykel/elcykel utan att bo där? Eller menar du nån sorts gata bland Brf-radhus?

Regler e-mtb 2020
Vilken lag menar du med "Lagen"?
Terrängkörningslagen infördes för att skydda markägare, eftersom motorfordon körde sönder en massa. Cykel förbjöds inte eftersom man drog gränsen vid motorfordon. Sedan fick nån för sig att ändra definitionen av cykel till att omfatta även ett motorfordon. Troligtvis utan en tanke på vad det innebar annat än på vägen.

Och vad är det för situation med Brf du avser? Tänker du dig att du ska få susa rakt över gården med cykel/elcykel utan att bo där? Eller menar du nån sorts gata bland Brf-radhus?

Vi har ju redan haft den här diskussionen. Du har din uppfattning om hur och varför TKL tillkom och hur förhållandet till allemansrätten var, och jag delar inte den uppfattningen.
Med "lagen" menar jag de lagar som tillsammans samverkar och bildar allemansrätten i form av motsatsvis tolkning. Inte bara TKL, utan särskilt även "den där paragrafen" och jag är helt säker på att du vet vad jag menar.

Vilken situation jag avser med brf förstår du också med säkerhet. Du har garanterat kört igenom ett bostadsområde med "ej moped"-skyltar. Brf-mark är inte automatiskt att anse som tomtmark, framförallt inte om det går en väg rakt igenom.

Regler e-mtb 2020
Vilken situation jag avser med brf förstår du också med säkerhet. Du har garanterat kört igenom ett bostadsområde med "ej moped"-skyltar. Brf-mark är inte automatiskt att anse som tomtmark, framförallt inte om det går en väg rakt igenom.
Du menade alltså nån slags gata bland Brf-radhus. Nä, jag brukar sällan hålla mig i den typen av områden, tycker de känns trista.

Regler e-mtb 2020
Du menade alltså nån slags gata bland Brf-radhus. Nä, jag brukar sällan hålla mig i den typen av områden, tycker de känns trista.

Jag hade ju fler exempel än bara brf:en.
Man kan väl säga att jag menar alla slags vägar där man idag får (el)cykla, men där ett särskiljande av cykel och elcykel skulle kunna göra att man inte längre får elcykla där, bara för att.
Det vore väl helt i sin ordning, om nu regelverket inte från början var tänkt att vara enkelt och lika för elcyklar och icke elcyklar.

Regler e-mtb 2020
Du svarade själv på ditt inlägg i starten. Jag svarar i punktform.

- Den cykel du talar om är enligt Transportstyrelsen en cykel och inget annat. Det är transportstyrelsen som bestämmer detta.
- Lagen som du eventuellt skulle omfattas av är Terrängkörningslagen, den täcker INTE cykling i terräng
- Naturvårdsverket uttrycker sig löst med hänvisning till allemansrätten, vilket INTE är en lag. Allemansrätten är en sammanfattning av vad man får göra i naturen som en lekman skall kunna läsa. I botten ligger alltid SFS. Bryter du grenar eller förstör plantor är skadegörelse ditt brott, du kan aldrig polisanmälas eller stämmas gentemot allemansrätten
- Slutsats: Det är fullt lagligt att cykla med elassisterad MTB i skogen.

Jag, Naturvårdsverket och många andra vill inte att det skall vara så men där står vi idag. Jag är fortfarande helt fascinerad att en svensk myndighet (NVV) kan ge rekommendationer som strider mot svensk lag. Men kan personer som Dan Eliasson blir GD tre gånger om så förvånar inget längre...

Detta är väl så tydligt som det kan bli, borde väl med detta inlägg inte finnas så mkt i övrigt att diskutera kring ämnet? Snygg uppställning :)

Av vilken anledning är du själv emot det nuvarande läge du beskriver?

Senast ändrad:
Regler e-mtb 2020
Det är ju en väldig fart på folk med el-MTB kan man konstatera efter att ha cyklat i grupp med folk med och utan elmotor. Det går väldigt fort, hela dagen, överallt, i alla lutningar, med 10 kilo mer cykel, 3 kilo mer kläder, 5 kilo mer cyklist, och i regel 1 kilo fetare däck (eftersom de inte lider av tungrullet).

Allt det där kan bara ske genom mer friktion mot marken, eftersom de inte har propeller eller jet. Gäller vid både acceleration och inbromsning. Accelerationen är för övrigt 30% billigare för dem vilket gör dem mer benägna att variera fart än vi som surt investerat i rörelseenergin själva (och saknar bromsar).

Sen kan det variera ifall det spelar roll med friktion mot marken eller ej. Ibland händer inget, ibland lite, ibland mycket.

Som vanligt är det bäst med en lätt fixie som går långsamt, kort och med minimal acceleration och bromsning.

Snälla utveckla mycket, vad är det som händer?
Jag hoppas du bara trollar och försöker driva mig tillvansinne.

Regler e-mtb 2020
Pratar man vikt bör man även prata marktryck och andra faktorer. En cx har närmare dubbelt så högt marktryck som en emtb. De körs också fort och dessutom har de ojämnare rundtramp och mönster som lätt tappar greppet. Vad sliter mer kan man ju fråga sig.

ja det är ju bara kolla hur en cx-bana ser ut... tur de kör på gräsmattan och inte naturreservat.

Regler e-mtb 2020
ja det är ju bara kolla hur en cx-bana ser ut... tur de kör på gräsmattan och inte naturreservat.
Ja men de körs väl ändå utanför banor och tävlingssituationer. Typ i naturreservat, skog och mark. Ibland i alla fall. De har ju grova däck så varför inte. Och det är ju helt okej eftersom de är ickemotoriserade.

Regler e-mtb 2020
Nä men titta, ytterligare en myndighet som säger det helt logiska, att en elcykel, dvs en cykel med elmotor, är ett motorfordon. Och det är viktigt att lyssna på myndigheterna, får vi ju ständigt höra fr vår regering!
F98E485F-B708-4ED9-B75F-9C869096EE4A.png

Regler e-mtb 2020
Jag har inga jättestarka känslor varken för eller mot e-mtb, men av det jag läst från naturvårdsverket/länsstyrelsen verkar det vara rätt klart att elcyklar inte får användas lika fritt som vanliga cyklar utan kräver tillstånd från markägare.

Regler e-mtb 2020
3.2.10 Lagen om vägtrafikdefinitioner
Allmänt
I 1 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner anges att de beteck- ningar som finns i 2 § är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa. Beteckningarna definieras i tabellform i 2 §. Nedan följer de definitioner som är av intresse när det gäller terrängfordon.
Motordrivet fordon
Ett motordrivet fordon är ett fordon som för sitt framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon.

Regler e-mtb 2020
Nya terrängkörningslagen:

Tar man inte upp elcyklar då man anser de inte berörs av terrängkörningslagen enligt lagen om vägtrafikdefinitioner?
Det togs aldrig med i utredningsdirektiven, och därför gjordes inte heller nåt i utredningen kring det hela. Flera tunga aktörer har påpekat att det borde varit med, men utredaren vägrade göra nåt som inte fanns i direktivet.
Så det blir nog ytterligare utredning snart.

Regler e-mtb 2020
Snälla kan någon för mig förklara vad en vanlig mtb gör för skada i naturen och vad en mtb med en liten Motor gör för skada.
Läs första inlägget i stigvett-tråden!
Men mycket handlar naturligtvis om trycket och stora talens lag. Ju fler som kör och ju oftare desto större slitage. En stig är ju per definition ett slitage på naturen, och ju bredare/djupare/kalare den blir, desto större är naturligtvis slitaget och risken för att blottlagda rötter skadas med rötskadat virke och stora ekonomiska förluster för markägaren som följd.

Regler e-mtb 2020
Fast i paragraf 4 fastställs ju att vägtrafikdefinitionerna även gäller terrängkörningslagen.
Iom att han inte fått nåt annat direktiv kunde han ju inte göra nåt annat. Så egentligen är det där problemet ligger, att man klassat ett motoriserat fordon som cykel. Men följderna av problemet blir synliga i terrängkörningen.
Det är därför NVV och länsstyrelserna framhärdar i sin tolkning, de förstår vad det innebär och vill värna acceptansen för allemansrätten på sikt.

Regler e-mtb 2020
Läs första inlägget i stigvett-tråden!
Men mycket handlar naturligtvis om trycket och stora talens lag. Ju fler som kör och ju oftare desto större slitage. En stig är ju per definition ett slitage på naturen, och ju bredare/djupare/kalare den blir, desto större är naturligtvis slitaget och risken för att blottlagda rötter skadas med rötskadat virke och stora ekonomiska förluster för markägaren som följd.
Svarar inte på min fråga.
Den där huvudstaden verkar inte så trevlig att bo i. Otrevliga galningar i skogen och restriktioner om vart man får cykla. OM jag nu möter någon på en stigtur är det antingen bärplockare från Thailand eller militären. Dom ända restriktionerna som finns är stigarna som håller på att växa igen.

Regler e-mtb 2020
Iom att han inte fått nåt annat direktiv kunde han ju inte göra nåt annat. Så egentligen är det där problemet ligger, att man klassat ett motoriserat fordon som cykel. Men följderna av problemet blir synliga i terrängkörningen.
Det är därför NVV och länsstyrelserna framhärdar i sin tolkning, de förstår vad det innebär och vill värna acceptansen för allemansrätten på sikt.

Med andra ord har vi nu ett svar och det är att det enligt terrängkörningslagen inte finns något hinder att framföra en elassisterad cykel där en vanlig cykel kan framföras. Detta i enlighet med lagen om vägtrafikdefinitioner vars definitioner också gäller terrängkörningslagen.

NVV har ingen laglig grund för sina rekommendatione/riktlinjer utan detta är bara tyckande.

Jag vill bara förtydliga att jag själv inte har någon åsikt i frågan och äger ingen och tänker inte köpa någon elcykel.

Regler e-mtb 2020
Nä men titta, ytterligare en myndighet som säger det helt logiska, att en elcykel, dvs en cykel med elmotor, är ett motorfordon. Och det är viktigt att lyssna på myndigheterna, får vi ju ständigt höra fr vår regering!
Visa bilaga 418325

Du vet själv att den definitionen av motordrivet fordon är direkt felaktig. Något stolpskott har smugit in "elcykel" där. Menar de elcyklar med mer än 250w stämmer det förstås. Men max 250w/max 25 km/h så är det inte att anse som motordrivet fordon och där är lagen om vägtrafikdefinitioner extremt tydlig.

Tillbaka
Topp