Jollyrottish
Aktiv medlem
Regler e-mtb 2020
Håller med dig, det är väl bra om stigarna underhålls så att de behålls och andra också kan använda dem för att ta sig ut i naturen. Tex för att plocka blåbär.Jag tror perspektivet beror rätt mycket på var man befinner sig. I Stockholm skulle jag förmodligen få stryk om jag visade mig i Hellas med eMTB (märk väl: jag äger ingen och är inte spekulant).
Dock har jag jäkligt svårt att tro att det spelar någon som helst roll i 95% av landet. Min erfarenhet även i Stockholms utkanter är att slitage är ett problem i ett fåtal områden. Tvärtom är det ett större "problem" att många gamla fina stigar märkta på karta inte längre existerar - de har växt igen.
Jag kan också tycka att jämförelsen med Enduro eller fyrhjulingar haltar betänkligt. Det är en fruktansvärd skillnad i prestanda. Ja, en elhoj sliter mer i och med att den tillför mer effekt än vad 95% av cyklister klarar att prestera själva.
Dock handlar det i slutändan återigen om sunt förnuft. En vårdslöst framförd standardhoj kan definitivt slita mer än en varsamt framförd eMTB.
Sedan kan jag sluta med en reflektion som återkommer ofta på Happy:
Det är riktigt märkligt hur individer kan vara oerhört lydiga och paragrafmedvetna inom vissa områden, för att sedan inom andra områden utan problem begå brott. Lite mer pragmatism, konstruktivitet och ödmjukhet så skulle både diskussioner och livet i stort bli enklare och trevligare.