Regskylt på cykelstället?

marr

Aktiv medlem
Hur gör ni?

Lagen är ju lite dum. Men har ni en extra regskylt till cykelhållaren? Flyttar ni den bakre? Eller kör ni utan på hållaren?

Tänkte beställa en extra jag med.

Om någon polis skulle stoppa en, för att man gjort deras jobb enkelt. Då vet i attans alltså :P

Har inte Thule en blank regskylt för nån hundring som man skriver numret på? Kör tyvärr själv utan men hade dock en tanke på att beställa nya skyltar till bilen och kunde använda en gammal till stället. Kostar bara 90sek stycket.

Pratade med en trafikpolis om vad dom säger om regskylt på cykelhållare när bilens egna blir dold.
Fick då ett rakt svar: så länge man kan se vilket regnummer som finns på bilen så spelar det ingen roll om den är en riktigt regskylt eller egentillverkad.
Enda kravet var att bakgrunden skulle vara vit och texten svart.

Så jag tog en vit kartongbit, skrev mitt regnummer med så liknande bokstäver som möjligt från originalskylten, och plastade in den.
Gratis är bäst. Och den är fullt godkänd och testad vid rutinkontroll vid vägkanten av Polis.

Krångligt! De senaste man hört att end. den senaste regnr. får man ha därbak dvs. om man beställer ny regnr. ska den gamla inte användas ,liksom får inte ha 2 reg.skyltar därbak enligt lagen :)

Kör med en extra till den privata bilen och en hemmagjord till tjänstebilen.
Leasingbolaget ville inte skicka ut en ny eftersom jag var dum nog att säga att jag tänkte ha den på ett cykelställ.
Det fick man minsann inte ha sa leasingbolagstanten, det hade trafikverket sagt till om.

Tillbaka
Topp