Reklamera färgen?

Callahan

Medlem
Reklamera färgen?
Köpte alu primer, bättringsfärg och klarlack från biltema.

Rengjorde den alu-rena ramen med t-sprit och vatten. Målade flera lager primer.
Målade flera lager bättringsfärg.
Två burkar klarlack.

Färgen sitter mycket dåligt.

Fel jag gjort eller ska jag reklamera produkterna?
 
Reklamera färgen?
Inte lätt att få färg fastna på aluminiumyta, står det på burken att det ska funka på aluminium och du gjort rätt så ska du givetvis reklamera.
 
Reklamera färgen?
Delfin färgborttagningsmedel och slipade det sista med stålborste på bprrfluga.

Ja biltema är ju ojämna i kvalitén. En skitram så ville inte lägga pengar på den
 
Reklamera färgen?
Callahan skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte alu primer, bättringsfärg och klarlack
> från biltema.
>
> Rengjorde den alu-rena ramen med t-sprit och
> vatten. Målade flera lager primer.
> Målade flera lager bättringsfärg.
> Två burkar klarlack.
>
> Färgen sitter mycket dåligt.
>
> Fel jag gjort eller ska jag reklamera produkterna?


Skakade du burkarna ordentligt några minuter före sprayning?
Höll burkarna rumstemperatur, dvs EJ källarsvalt garageklimat?
Var även lokalen rumstempererad under arbetets och torktidens gång?
Var ramen 100% torr och fettfri innan du påbörjade sprayningen?

Om du svarat JA på dessa frågor bör du absolut reklamera produkterna.
 
Reklamera färgen?
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen ska du nog ha nåt annat än t-sprit som
> rengöring, det löser inte fett/silikon.
> Loctite 7061 är grymt.

T-sprit (alkohol) löser visst fett..? Visst finns det bättre rengöringsmedel men det ska fungera bra för hobbylackaren.

Ruggade du ytan överallt innan primern? På vilket sätt sitter färgen dåligt?
 
Reklamera färgen?
Tack för alla kommentarer.

Körde med stålborste på hela ramen. Hade först tänkt ha den ren men det blev så lätt märken.

Färgen går att ta lös med en nyckel...
 
Reklamera färgen?
Aceton använder jag på jobbet för att få bort orenheter på aluminium innan oxidborttagning och svetsning. T-sprit är värdelöst... Ta nu inte aceton för nagelrengöring, ren aceton ska det vara! ;)
 
Reklamera färgen?
Biltema har tvåkomponents båtlack som många använder även för ful-lackering av bilar med riktigt bra resultat. Den sitter som den ska.
 
Reklamera färgen?
Tror grundproblemet är att du valt fel produkt, vill du ha något som inte går att ta bort lätt med en nyckel ska du inte köpa vanlig enkomponents sprayfärg. Sen finns det så klart de som är sju resor bättre än Biltema, men slitstarkt och vanlig sprayfärg går inte hand i hand.
 
Reklamera färgen?
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen ska du nog ha nåt annat än t-sprit som
> rengöring, det löser inte fett/silikon.
> Loctite 7061 är grymt.


T-sprit löser fett alldeles utmärkt. Inget löser silikon.
 
Tillbaka
Topp