Rekommendation racer-däck

HenkeN

Aktiv medlem
Hej

Ska köpa nya däck till racern och har ingen annan erfarenhet än av de däck som satt på cykeln, Maxxis Detonator (?). Vad rekommenderar ni för däck för prisvärda däck för träning?

Tack på förhand
H

Jag är toksåld på de 28mm Conti Ultra Gator Skin som jag har på pendelhojen. Igår blev det sju mil på Färingsö som halvvägs var lite stigfinnartur på grusvägar och upphackat oljegrus. Gick som tåget och drog även ifrån mina medresenärer i uppförspurtarna.

Men de är ruskigt stora, knappt en millimeter mellan broms och däck nu...

Tacka vet jag gamla racerhojar med plats för feta däck. Här går det in 32 mm slicks:

DSC00134.JPG ht=544

Men annars så är det väl Pro3Race, Ultremo R och GP4000S som gäller.

NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> GP4000 är en medelmåtta i jämförelse med det
> bästa däcket GP4000S.

Det finns ett undantag:
Svarta GP4000 skall vara samma däck som GP4000S (som enbart finns i svart)
Mest intressant för den som vill spara några SEK eller vill ha racerdäck i 25mm
http://www.bike-discount.de/shop/k373/a2387/grand-prix-4000-schwarz-25-622-mm.html

/Håkan

HåkanC skrev:
> Det finns ett undantag:
> Svarta GP4000 skall vara samma däck som GP4000S
> (som enbart finns i svart)

Det verkar stämma, åtminstone så har dom det där chiligummit, iaf så stod det så på kartongen.

Jag har länge varit sugen på Ultremo R men tycker de är lite dyra eftersom de andra däcken oftast finns att köpa i paket.

Hur lång leveranstid kan jag räkna med på bike-discount.de och bike-components.de?

Jag är väldigt nöjd med mina Ultremo R. De är väldigt lättrullade, lätta och slitstarka.

Skulle de ha böldpest så får du nya av fabriken!

/Jerka

Ja det stämmer Fredrik, 59 EUR/paret, tack för tipset! Det värsta är att jag står utan däck nu och vill inte vänta alltför länge på att de ska skickas.

Har själv Michelin Krylion och är mkt nöjd. Bra däck till träning eftersom dom håller länge och har bra punkterings skydd - men kanske inte lika snabba som Pro3Race/Pro2Race.

De michelin Pro 2 jag köpte på actionsports är jag grymt nöjd, har dock inget att jämföra med då det är mina första racerdäck. Det är bra pris på dom på actionsports också om man skall köpa annat då frakten kostar en del.

BUMP!

några åsikter/ erfarenheter om Vittoria Pave kanttråd? Länk ovan. Jag råkar ut för en hel del stygg asfalt med potholes och uppskvätt grus, plus på en av pendlarsträckorna är 2 km rätt så spetsig grusväg

Bump!

Gäller detta fortfarande? Verkar inte helt lätt att få tag på GP4k just nu till bra pris, men det kanske har kommit likvärdiga alternativ?

GP4000S II bör vara happykorrekt så det förslår.

Fast jag köpte Michelin ändå. Nöjd än så länge men har inget att jämföra med.

Senast ändrad:
garfunkah skrev:
> @Rattnalle:
> Vilket Michelin då?

PRO4 Service Course 25mm. Har inte kört mer än en 60-70 mil på dem så lite för tidigt att säga något om hållbarheten. Jag har inte slitit bort gjutskägget mitt på slitbanan fram än iaf, bak är det precis borta. Inga punkteringar och inga skärsår trots en del grus. Riktigt bekväma när jag prickar trycket rätt.

Men jag har som sagt inte så mycket att jämföra med. Sambon kör GP4000S 25mm och de verkar också helt OK.

Hyfsat billiga här: http://www.wiggle.co.uk/michelin-pro4-service-course-folding-road-tyre/
I nivå med GP4000S II iaf, borde väl bli typ 260kr.

Senast ändrad:
Michelin Pro4 har jag kört 400 mil på utan punka och tycker de är toppen. Jag tänkte testa Vittoria Corsa SC Open Clincher efter dessa är slut. 25 mm kör jag.

vittoria-corsa-evo-sc-tub-11-med.jpg

399 kr för GP4000II på cykelcity, är du med i Hovet vilket ger 10% rabatt, jag tycker inte det är värt att skicka efter för det priset.

Bra att just denna tråd dök upp!

Fick nämligen en tokpunka i går då sidan på mina Michelin PRO 4 snittades av en vass sten i 40 knyck. Det small till rätt rejält, fick även ett litet snitt i fälgen.

Bara att byta slang i ösregnet som uppenbarade sig just då :/.

Nu till saken, jag råkade impulsköpa ett par 23mm "Vittoria Rubino PRO slick"... eftersom säljaren lovordade dem så mycket :) Där och då tänkte jag.. - äh va fasen, hur illa kan de vara?

Nu till frågan, stämmer säljsnacket eller är jag bortfintad?

Har goda erfarenheter av conti gp4000s 1&2, Michelin pro3-4, Ultremo ZX och ZLX. Är Rubinodäcken att jämföra med någon av dessa?

[e] stavningen

Senast ändrad:
Jag har kört Rubino pro slick i 2 säsonger och för mig höll dom bättre än vad mina michelin 4 endurance gjorde.
Dom kanske inte är dom snabbaste däcken där ute men väl värda sina pengar.

thomalin skrev:
> Är Rubinodäcken att jämföra med någon av dessa?

Rubino-däcken är bland de testade här http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/komponenten/reifen/reifentest-2011/a15129.html

Testade däck

Continental GP Attack/Force
Continental Grand Prix 4Season
Hutchinson Fusion 3
Hutchinson Fusion 3 Tubeless
Michelin Optimum
Michelin Pro4 Race Comp
Schwalbe Ultremo DD
Schwalbe Ultremo ZX
Specialized Roubaix Pro
Specialized Turbo Pro
Vittoria Diamante Pro
Vittoria Rubino Pro

Testet innehåller mer än rullmotstånd, men jag orkar inte skriva av allt i ett så pass gammalt test

Rullmotstånd          Betyg (Tyskt, lägre är bättre)
Continental GP Attack/Force           31,3W                 1,5
Continental Grand Prix 4Season        40,4W                 2,0
Michelin Pro4 Race Comp               40,9W                 2,4
Schwalbe Ultremo ZX                   40,9                  2,0
Vittoria Rubino Pro                   41,5                  3,0

/Håkan

Senast ändrad:
Konkret skrev:
> Jag har kört Rubino pro slick i 2 säsonger och
> för mig höll dom bättre än vad mina michelin 4
> endurance gjorde.
> Dom kanske inte är dom snabbaste däcken där ute
> men väl värda sina pengar.

Tack det känns tryggt!

Rattnalle skrev:
> Fast 23mm, vill du verkligen ha det?

Jag vet, tanken har redan slagit mig... ett par 25mm conti gp4000s II lockar, men tänkte inte lägga pengar på det nu.

thomalin skrev:
> Tack Håkan,
>
> Slänger på dem och tar en sväng i morgon så
> får vi se om jag märker ngn skillnad.

Eller så tar jag gp 4-season 25mm som jag ju har, kom jag på nu ;)

Jag tänker mig dessa däck mer som försäsongsdäck innan gruset är sopat... men de verkar ju rätt funkis enl tyskarna.

Beställde ett par GP4000 från Bikester, och hittade även ett par 24" till dotterns cykel. Hoppas leveransen blir smidigare än den blev förra gången jag beställde från dem.

Tillbaka
Topp