Rekommendation racer-däck

Hej

Här kommer ett antal frågor från en relativt novis cyklist:

Jag trodde att det var 4000S som hade det lägsta rullmotståndet?

Efter att ha läst några inlägg från HåkanC bytte jag från 23 till 25 mm för något år sedan. Är inte säker på om de var snabbare för mig eller mer komfortabla än 23 mm. Största anledning till byte var att jag är en riktigt tung cyklist(ca 95kg) och vad jag förstod blev det då ej bra med smala däck. Kanske till och med skulle ha bredare än 25mm?

25mm var ju väsentligt bredare än fälgen så bör ju bli större luftmotstånd, till slut bytte jag tillbaka till 23 och har inte märkt någon tydlig skillnad när jag bytte den vägen heller.

Hur mycket påverkar den extra bredden luftmotståndet? Uppväger det fördelen man (eventuellt) får från förbättrat rullmotstånd med 25mm jämfört med 23?

En sak som jag noterat nu när jag tittar på de de 25 mm som jag körde på är att jag nötte ner dem såpass att det blivit en ca 4mm bred platt zon centralt men det kanske är vanligt?

Hur mycket påverkar det att man haft ett par däck ett par/några år(funderar på att sätta tillbaka 25mm däcken men de är ju 2-3 år gamla nu). Gummit åldras väl? Betydligt sämre rullmotstånd då?

Och sist då, skulle jag tjäna på att byta till Conti Attack/Force med lägre rullmotstånd?

Den ökade komforten får du bara om du vågar sänka trycket jämfört med vad du kör i 23mm-däcken. Annars lär du inte märka någon skillnad.

Att däcken blir lite platta mitt på är helt normalt slitage.

Gusfokal skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Här kommer ett antal frågor från en relativt
> novis cyklist:
>
> Jag trodde att det var 4000S som hade det lägsta
> rullmotståndet?
>
> Efter att ha läst några inlägg från HåkanC
> bytte jag från 23 till 25 mm för något år
> sedan. Är inte säker på om de var snabbare för
> mig eller mer komfortabla än 23 mm. Största
> anledning till byte var att jag är en riktigt
> tung cyklist(ca 95kg) och vad jag förstod blev
> det då ej bra med smala däck. Kanske till och
> med skulle ha bredare än 25mm?
>
> 25mm var ju väsentligt bredare än fälgen så
> bör ju bli större luftmotstånd, till slut bytte
> jag tillbaka till 23 och har inte märkt någon
> tydlig skillnad när jag bytte den vägen heller.
>
> Hur mycket påverkar den extra bredden
> luftmotståndet? Uppväger det fördelen man
> (eventuellt) får från förbättrat rullmotstånd
> med 25mm jämfört med 23?
>
> En sak som jag noterat nu när jag tittar på de
> de 25 mm som jag körde på är att jag nötte ner
> dem såpass att det blivit en ca 4mm bred platt
> zon centralt men det kanske är vanligt?
>
> Hur mycket påverkar det att man haft ett par
> däck ett par/några år(funderar på att sätta
> tillbaka 25mm däcken men de är ju 2-3 år gamla
> nu). Gummit åldras väl? Betydligt sämre
> rullmotstånd då?
>
> Och sist då, skulle jag tjäna på att byta till
> Conti Attack/Force med lägre rullmotstånd?

Det är nog inte förräns du är uppe i hyfsat hög hastighet (>40) som det blir en mätbar skillnad i luftmotstånd av 1 mm överhäng per sida om fälgen. Tveksamt om du ens kommer känna den skillnaden. Slitaget verkar normalt efter några hundra mil. Om sen dina gamla däck har åldrats eller inte beror på hur du förvarat dem också, är de torra och spröda är de bara att kasta utöver det är det synd att INTE använda dem innan det är för sent. Summasummarum, du överskattar nog inverkan på däcken med avseende på rullmotstånd, luftmotstånd i olika bredder.

Gusfokal skrev:
-------------------------------------------------------
> Uppväger det fördelen man
> (eventuellt) får från förbättrat rullmotstånd
> med 25mm jämfört med 23?

Ja
Åtminstone enl de tester jag har läst.

Det sattes hastighetsrekord i TdF (lagtempo) 2013 av ett lag på 25mm däck.

Dessutom +1 på Rattnalle, anpassa trycket efter den verkliga, uppmätta, bredden hos dina däck
och den verkliga, uppmätta, belastningen på varje hjul.
http://msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm

/Håkan

Hej

Ok. Jag har missat detta med trycket helt. Har alltid kört på 120 psi både med 23 och 25 mm med (den kanske felaktiga) logiken att jag är såpass tung att jag måste ha högt tryck. Däcken är graderade till 120 vad jag kommer ihåg. Har funderat på att ha högre tryck också, blir det bättre eller är det bortkastat?

Om jag förstår däcklogiken rätt så ska jag gå ner i tryck med bredare däck, blir rullmotståndet lika lågt ändå?

Jag får väl helt enkelt ta och väga mig och cykel och kolla belastning på de olika hjulen och sen beräkna tryck enligt formeln.

Jag undrar saker enligt ovan mest av intresse och kunskapstörst. Om jag ska gissa så har åtgärder med ett par mm hit eller dit eller rätt tryck sannolikt mindre betydelse än tex
1. 10 kg viktnedgång.
2. Mer frekvent träning.
3. Att komma ner djupare i sittställning och få mindre luftmotstånd.

Rullmotståndet blir mindre när däcken låts göra sitt jobb - att absorbera ojämnheter så att det inte går åt en massa energi till att skaka cykeln och cyklisten. För att det ska fungera får inte trycket vara för högt.
Över åtta bar är på tok för högt. Prova med någonstans mellan fem och sex.

Tillbaka
Topp