Rekommenderad ramstorlek

acye

Medlem
Rekommenderad ramstorlek
Hej! Jag har bestämt mig, efter välkommen input från detta trevliga forum, att köpa denna cykel: https://www.bikester.se/fixie-inc.-floater-race-M904225.html
Nu är jag dock osäker vad gäller ramstorlek. De relevant ramstorlekarna är 55.5 cm, 57.5 cm och 60 cm. Naturligtvis är mellanstorleken 57.5 cm slutsåld. Jag är 185 cm lång och när jag mätte från grenen längs låret ner till foten fick jag 88 cm, och i så fall skulle jag ju ha 60 cm, men det var när jag verkligen tryckte upp måttbandet upp i senan. Överhuvudtaget tycker jag det är vanskligt att mäta på det här viset. Det kan ju slå på ett par cm hit och dit. Är det verkligen så kritiskt det hela? Vad skulle ni rekommendera? Som sagt, 57.5 cm är slutsåld, så det står i så fall mellan 55.5 cm och 60 cm, såvida ni inte menar att det absolut borde vara 57.5 och bättre att vänta eller leta annan cykel, vilket skulle vara irriterande. Tack på förhand för hjälpen!

Rekommenderad ramstorlek
Det är svårt att säga något baserat bara på Bikesters storleksrekommendation. Men det faktum att 185/88 hamnar ganska mitt i skalan för 57,5 indikerar ju att 55,5 och 60 blir en kompromiss åt något håll (hur bra/dålig den kompromissen blir är som sagt svårt att sia om utan en komplett geotabell). Personligen hade jag tittat efter en annan cykel, även om det upplevs irriterande. Fel ramstorlek är svår att justera, och du verkar ju inte som sagt inte ligga i gränslandet mellan några storlekar.

Rekommenderad ramstorlek
Hade personligen tagit den större storleken om man måste välja.
Går att köpa kortare styrstam för mindre reach om den känns för lång.
Oftast lite bekvämare/känslan av säkrare på en större cykel mot en mindre som
är rapp och nätt. Nu väger dom nog ganska lite båda två så det är nog inget att oroa
sig för att den större skulle kännas klumpig.
Man kan även retunera cyklar till Bikester om det är fel storlek, tror man får stå för frakten då.
Men du har rätt att montera upp den och testa. Så länge man kan retunera den i samma skick
är det lugnt.
Testar du stora modellen kan du i samband med det köpa en kortare styrstam i samma veva,
fri retur om du känner att du inte skulle behöva en kortare stam heller :)

Rekommenderad ramstorlek
Hade personligen tagit den större storleken om man måste välja.
Går att köpa kortare styrstam för mindre reach om den känns för lång.
Oftast lite bekvämare/känslan av säkrare på en större cykel mot en mindre som
är rapp och nätt. Nu väger dom nog ganska lite båda två så det är nog inget att oroa
sig för att den större skulle kännas klumpig.
Man kan även retunera cyklar till Bikester om det är fel storlek, tror man får stå för frakten då.
Men du har rätt att montera upp den och testa. Så länge man kan retunera den i samma skick
är det lugnt.
Testar du stora modellen kan du i samband med det köpa en kortare styrstam i samma veva,
fri retur om du känner att du inte skulle behöva en kortare stam heller :)
Tack! Frågan är ju hur dyr frakten skulle bli för att returnera antingen styrram eller hel cykel.
Du tror alltså att den största storleken borde vara ok för mina mått och att det är osannolikt att den bara skulle kännas helt fel?

Rekommenderad ramstorlek
Det är svårt att säga något baserat bara på Bikesters storleksrekommendation. Men det faktum att 185/88 hamnar ganska mitt i skalan för 57,5 indikerar ju att 55,5 och 60 blir en kompromiss åt något håll (hur bra/dålig den kompromissen blir är som sagt svårt att sia om utan en komplett geotabell). Personligen hade jag tittat efter en annan cykel, även om det upplevs irriterande. Fel ramstorlek är svår att justera, och du verkar ju inte som sagt inte ligga i gränslandet mellan några storlekar.
Tack! Ja, det verkar ju inte vara många som säljer fixies/single speed, i synnerhet inte om man som jag vill ha bockstyre.
Vad menar du med komplett geotabell?

Rekommenderad ramstorlek
Tack! Frågan är ju hur dyr frakten skulle bli för att returnera antingen styrram eller hel cykel.
Du tror alltså att den största storleken borde vara ok för mina mått och att det är osannolikt att den bara skulle kännas helt fel?
Det blir ingen returfrakt för att bara retunera styrstammen, fria returer när det inte är cyklar.
Tror att cykel retur är på ca 200:- Men finns säkert någon info på sidan, annars maila dom.
Jag tror väl mer på att det större hållet känns mer förlåtande än det mindre. Men optimalt hade
ju varit om man fick sin rekommenderade storlek.
Så känns cykeln helt ok med orginal stam, fri retur på den extra man köpte med för att testa.
Och Om den känns lite för stor så känns den nog bra med en kortare stam.
Är själv 189 och kan inte tänka mig något annat än största ramen, får den som rekommendation för min längd.
dom 4cm vi skiljer oss åt kan säkert justreras med styrstam, eller så känns den till och med bra.

Summan av kardemumman, om du måste välja mellan dessa 2 storlekarna så är större förmodligen bättre oavsett. Min åsikt är att kanske invänta en ram i rekommenderad storlek :)

Rekommenderad ramstorlek
Det blir ingen returfrakt för att bara retunera styrstammen, fria returer när det inte är cyklar.
Tror att cykel retur är på ca 200:- Men finns säkert någon info på sidan, annars maila dom.
Jag tror väl mer på att det större hållet känns mer förlåtande än det mindre. Men optimalt hade
ju varit om man fick sin rekommenderade storlek.
Så känns cykeln helt ok med orginal stam, fri retur på den extra man köpte med för att testa.
Och Om den känns lite för stor så känns den nog bra med en kortare stam.
Är själv 189 och kan inte tänka mig något annat än största ramen, får den som rekommendation för min längd.
dom 4cm vi skiljer oss åt kan säkert justreras med styrstam, eller så känns den till och med bra.

Summan av kardemumman, om du måste välja mellan dessa 2 storlekarna så är större förmodligen bättre oavsett. Min åsikt är att kanske invänta en ram i rekommenderad storlek :)
Stort tack för hjälpen! En sista fråga, och ju hoppas det inte är för personligt, men vad är ditt mått från grenen och ner? ??

Rekommenderad ramstorlek
Jag är 183, med ca 85 i benlängd. Har en Floater Race 8S, i storlek 55.5. Trivs med den, men är verkligen på undre gränsen för att det ska fungera. Så rimligtvis borde 55.5 vara för liten för dig vart fall

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp