Remdrift - hur gick det sen

perzzon

Aktiv medlem
Jag fick min hoj stulen nyss och har nu en möjlighet att helt byta filosofi på pendlarhoj.

Hur ligger det till med de remdrivna hojarna. Man har inte sett så mycket förutom den initiala hypen. Jag var sjukt sugen på en Trek District när de kom tex.
Men nu tycks de nästan glömda igen.
Fungerar de?
Utvecklas de?
Kan man hitta reservdelar?

Många frågor
Såg en District för 7tusen någonting på evans. Mycket lockande

2010 var det bestämt 4-5 tillverkare som hade modeller med remdrift och vad jag har hört så är det 31 tillverkare i världen som har modeller med remdrift under 2011 så nog går det framåt.

Däremot är det väl fortfarande ett fåtal som finns tillgängliga i Sverige.

"Har ni något roligt Sivert?" skulle jag precis fråga när jag hittade den här
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?products_id=2187
Jag tror du vann Sivert.
Dock gillar jag inte riktigt den tokslopade ramen.

Norco%20Vesta%202010.jpg

edit stvafle

Senast ändrad:
Jag sitter o knåpar på en ny version av utväxling/växlingsväljare till remdrift. Fortfarande hysh hysh :)
Jag tror att det kommer att slå när det funkar med sjyssta växlingsmöjligheter, som nuläget är så det antingen navväxel eller ss som gäller.

Lite 'synd' att man behöver en specialram för remdriften, hmm.
En adapter hade kanske suttit fint?

Hur skulle en sån adapter se ut?
Standardiserad design på bakgaffel/navinfästningn skulle väl fungera men när kom tillverkarna sist överens om något sådant ;)

Jag har eg inga problem med SS men hur är det med ett sånt där nav, är det fortfarande stickaxel/snabbkoppling eller är det special där med? (ser nu att det är ett standard shimano-nav)

Jag har en Vesta i lite större storlek och den är inte riktigt lika slopad tror jag.

Tyvärr har den inte rullat jättemycket men den har varit helt underhållsfri i alla fall :-)

En adapter skulle kunna vara ett remhjul som har samma splines som bodyn, sen hade man fått dra remmen uppåt i en vinkel mot sadelstolpen (ca 5-7cm ovan vevpartiet) för att sedan ha ng länkning till vevarmarna och de remhjulet där. På så sätt skulle man nog kunna komma förbi problemet med en 'fast' bakgaffel som inte går att öppna

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> En adapter skulle kunna vara ett remhjul som har
> samma splines som bodyn, sen hade man fått dra
> remmen uppåt i en vinkel mot sadelstolpen (ca
> 5-7cm ovan vevpartiet) för att sedan ha ng
> länkning till vevarmarna och de remhjulet där.
> På så sätt skulle man nog kunna komma förbi
> problemet med en 'fast' bakgaffel som inte går
> att öppna

Kan du ta det en gång till?

Såg en remdriven orange Crescent i skylten hos "Cykelhandlarn" vid Sockenplan i Stockholm förra sommaren. Reagerade först på den fina gamla ramen, men vid närmare okulärbesiktning var den alltså remdriven... "Spännande" tänkte jag och släppte det sedan.

ok,såhära altså.

För att kunna köra med en rem på en 'vanlig' hoj så kan du inte trä remmen mellan baktrianglen som en kedja pga remmen inte går att bryta.
Så, de flesta har ett utrymme vid bodyn och frammåt där man kanske skulle kunna lägga remmen på insidan av trianglen och låta den gå upp mot sadelstolpen i en bra vinkel för att passera det smala partiet mot vevarna. Lite svårt att förklara utan en bild, men ska se om jag kan knåpa ihop ngt för att visualisera det.

Dirty_rider skrev:
> Lite svårt
> att förklara utan en bild, men ska se om jag kan
> knåpa ihop ngt för att visualisera det.

Ja tack!

Var nere på bikeplace på överehusargatan i GBG och tittade lite. Inga rem-cyklar men väl en District med bock som såg fin ut också. Kanske skall bestämma mig för vad det är värt det här med rem.

@jomper Hur upplever du bromsarna på Vestan? Har aldrig hört om dem förut.

Dirty, vore det inte bättre att bygga en cykel med höjt kedjestag (a la DBS Kilimajaro), remmen kan väl bli korsad så som du tänker, eller så behöver du ett extra hjul någonstans vid kedjestaget.

tror jag iallafall...

ehh lite sen med inlägget, behövde researcha dbs lite

Senast ändrad:
nä jag sa inte att det var den bästa lösningen, bara en lösning som poppade upp ;)
Men man vill kanske inte sätta sågen i sin ram bara för att höja upp kedjestaget?
Ska tänka lite på det. Är sjukskriven i lite mer än en månad nu så jag har gott om tid :)

Läs i Genarpstråden, men kort sagt gick jag omkull på st:hans backar för två veckor sedan. 'Mjuk' vurpa, men det tog där den skulle :(

Dirty_rider skrev:
> Här är en jäkligt snabb bild på ungefär hur
> jag tänkte det. Ser nu plats för förbättring.
> Men ideén är den samma.
>

Men du, remmar går att skarva! Jag jobbar inom tillverkande industri och det händer rätt ofta att vi skarvar remmar. Både att vi klipper av och kortar en rem som blivit töjd eller helt nya då det ofta går fortare än att skruva bort maskindelar för att komma åt.

Det är inga dåliga remmar heller utan jag skulle tro att de tål klart mer än liknande dito för att driva en cykel behöver göra. Utrustningen för att skarva är inte jätteavancerad heller utan består mest av klämmor och fästen samt lite olika värmeplattor.

Kanske inte enkelt (billigt) nog för alla att ha hemma, vad vet jag :)

Senast ändrad:
Bromsarna på Vestan är enklare mek-bromsar från Hayes. Dom är milsvidder bättre än de cantis som sitter på min cross, även om dom inte är perfekta så går det alltid att låsa hjulen utan nån större insats och de är lätta att dosera. Good enough!

Tack! Ungefär vad jag misstänkte då. Har ju kört rätt mycket på Avid BB7 och det låter ungefär lika.
Då skall bara försäkringsbolaget höra av sig igen så skall jag nog skicka en beställning till Sivert.

Appropå skarvbara remmar så borde det väl gå att få till något i stil med en goldenlink till remmar också om man bara kom överens om en standard.

BB7 spelar i en egen liga när det gäller mek-skivor.

Men med så smala däck så behövs det inte så himla mycket bromskraft för att det ska släppa. Reglagen är f.ö. av en modell som drar vajer enligt "v-broms-standard" så alla mekaniska skivbromsok för MTB funkar.

Jag tänkte sätta dit ett bar gamla BB7:or som jag har "över" nån gång, men behovet är egentligen inte särskilt stort.

Helt ärligt fick jag faktiskt inte mina BB7'or (Road då) att någonsin lira perfekt. Men det var nog skit bakom spakarna misstänker jag.

V-broms wiredrag låter ju lovande. Kommer ihåg att jag tittat på sådana reglage nu när du säger det.

Någon som kört med remdrift under svensk vinter? Hur funkar det egentligen i snö & då särskilt blötsnö som sen fryser när cykeln står parkerad?

jakob-s skrev:
> Om jag inte missminner mig har cyclecorner en
> http://www.cycles-for-heroes.com/bikes/singlespeed
> -fixed-gear/peacemaker Peacemaker att klämma på
> i butiken.

helv%¤e vad snygg! =)

Men något säger mig att det är en sommarhoj...den tajta stänkan & den där fleece:n är nog inte riktigt moddkompatibla. heheh

Peacemakern kanske inte är tillräckligt praktisk för mina behov men gud vilken läckerbit.

Fast hur får de dit remmen, Jag ser ingen delning på bakgaffeln.

Läser man på sidan så ser man att cykeln är utrustad med en "JigSaw rear triangle coupler". Jag tror det är svaret på frågan.

Antagligen är triangeln delad vid dropouten på något vis. Osynligt och snyggt.

Alltså, när jag läste maskinteknik fick jag lära mig att kedja var överlägsen sett till verkningsgrad. Den var bra nära 100% om jag minns rätt. Har man kommit runt de förluster som åtminstone tidigare funnits vid remdrift och kardan?

MC använder ju gärna både rem och kardan nu för tiden, men de slipper ju å andra sidan att trampa själva. Är inte helt insatt i MC-världen men visst använder sporthojarna fortfarande kedja?

/Freddo

Så vitt jag vet är det bara Buell av de sportigare som har rem, men i deras fall finns det lite speciella förhållanden att ta hänsyn till.

Jomper och Jakob hur upplever ni verkningsgraden?

Jag plockade upp en District för ett par veckor sedan och kan bara intyga att den är otroligt lättcyklad! Perfekt som pendlarhoj, jag har 9km till jobbet.

Den finns billigt på blocket http://www.blocket.se/stockhol/2010_Trek_district_with_Belt_drive_REA_37__33607861.htm och jag fick den hemlevererad till dörren. Funkade klockrent.

Otroligt skönt att slippa pyssla med kedjan, remmen är ju helt underhållsfri - och att kunna cykla i vanliga byxor.

/Brian

Sämre än en helt ren perfekt SS-drivlina men bättre än en skitig. Och extremt tyst, det är väldigt trevligt.

Och bara det faktumet att det är en singlespeed-drivlina gör ju att den är rätt effektiv jämfört med en växlad cykel med traditionella växlar.

fphotography skrev:
> Alltså, när jag läste maskinteknik fick jag
> lära mig att kedja var överlägsen sett till
> verkningsgrad. Den var bra nära 100% om jag minns
> rätt.

Typ.

> Har man kommit runt de förluster som
> åtminstone tidigare funnits vid remdrift och
> kardan?

Nope. Men dom har börjat sälja dyra cyklar med just detsamma.

Jag skulle kunna tänka mig en Norco Judan Belt, SS-29:a med belt drive. Fast årets modell verkar ha framdämpare, det vill jag ju inte ha. Och jag trivs väldigt bra med min Unit 2-9..

Tillbaka
Topp