rengöra ram invändigt?

Dagobert

Medlem
rengöra ram invändigt?
Innan ni går bärsäkargång på min tråd, då jag vet att det redan finns ett flertal sådana här trådar är det en sak jag undrar som inte direkt tagits upp i de tidigare trådarna. Vad jag sett.

Nämligen, hur skall man gå tillväga för att tvätta ramen invändigt och få bort rost om det nu finns. Jag har haft den i runt 10 år och den har så gott som hela tiden stått utomhus. Jag har precis tagit hand om den utvändigt. slipat ned för hand och målat om, så nu är den blänkande svart.

Men invändigt har jag inte gjort någon som helst behandling av den så jag vet inte hur illa det är, men om jag känner i röret där gaffeln möter styret blir mina fingrar täckta med pulver som om det var rost, även om ytan känns fin. Tror det mest handlar om avlagringar från gaffelstolpen eller expanderbulten då de båda var lite rostiga. Och kollar jag ned längs sadelröret ser det faktiskt fint ut.

Jag har ingen aning om hur ramen är invändigt på diagonalröret och ramröret. ramröret är inte öppet på något vis, men på diagonalröret finns det 2 st hål för flaskhållare som inte varit tilltäppta på ett tag. Det finns även hål som leder från sadelstolpen och diagonalröret in till vevlagret. Vevlagret har i sin tur ett hål undertill.

Frågan är emellertid om jag ens bör bry mig. Det handlar ju inte om någon superram för 15 000, men jag vill ändå ha den så länge det går.
Tack och hej!

rengöra ram invändigt?
Du beskriver inte vilket material ramen är byggd i men jag gissar att det är stål. En stålram som stått ute i regn och rusk i tio år har samlat på sig en massa fukt i rören. Den kan vara kraftigt försvagad om det har legat och skvalpat. I så fall kan den vara farlig att cykla på. Men i framtiden tänkte du väl förvara ramen (cykeln) inomhus, hoppas jag?

Annars skulle ett idealiskt verktyg vara en bläster med möjlighet till böjlig förlängningsslang. Det vore intressant att se om det finns på marknaden. Problemet är väl bara sedan att få ut all sand...

Tillbaka
Topp