Rengöring av cykel inkl drev och kedja

Hej!
Köpt en ny hybrid cykel som blev skitig efter dagens tur på grusvägar.
det jag la märke till var att drev och kedja var väldigt kletigt å svart.
Så det jag gjorde idag var att spraya kallavfettning (petroleum) på bakre drevet samt kedja å skubbade dessa delar med diskborste å kedjan med tandborste å resterande cykel med bilschampo.
blåste cykeln torr å sen smörjde kedjan med dry lube.

Har jag gjort rätt? Vill inte riskera att ha sönder något.

Antar att xxl där cykeln är köpt inte använt dry lube utan använd wet lube med tanke på skiten på kedjan.

Bättre att använda bara olja och torka av. För nu så måste du ha in olja i rullarna på kedjan igen.
Kedjan har troligen bara sin konserveringsolja från fabrik på sig. Den kan vara väldigt kladdig och dra åt sig skit.

Jag avfettar alltid nya kedjor direkt, innan de tas i bruk. Det där orginalkladdet gör ingen människa glad.

Då kanske jag inte ska göra det igen då, men rent blev de ;)
Så ni rekommenderar såpa alltså till hela cykeln, även drev å kedja? Tar det bort fettet som blir på drev å kedja?
Eller det kanske inte kommer bli så fet i fortsättningen då jag fick bort allt fett å hade på dry lube nu?

Då kanske jag inte ska göra det igen då, men rent blev de ;)
Så ni rekommenderar såpa alltså till hela cykeln, även drev å kedja? Tar det bort fettet som blir på drev å kedja?
Eller det kanske inte kommer bli så fet i fortsättningen då jag fick bort allt fett å hade på dry lube nu?
Såpa är bra. En smutsig kedja brukar jag plocka av och lägga i såpa och varmvatten ett par timmar. Sen är den enkel att torka ren med en svamp.
Krpber såklart att kedjan har ett snabblås.

Hur man ska rengöra en cykel är inget Happy är överens om, men jag tror de flesta här kan enas om att din cykel kan klara sig tillräckligt bra om du endast spolar av den med vatten (ej högtryck) om den är skitig och smörjer kedjan när den börjar bli torr och torkar av överskottet av kedjeolja direkt efter att du applicerat den. Undvik starka avfettande produkter.
Ovanstående är kanske inte helt perfekt och optimalt på alla sätt men det räcker långt för en vardagscykel och kräver ingen stor arbetsinsats.

Såpa är ju schysst då det avfettar "lagom"
Blir inte helt sterilt men oftast tillräckligt för att det inte ska se skitigt ut men inte heller börja rosta.

Mitt tips
Blandar såpa, alkalisk avfettning, milt bilschampo och vatten, kostar inte många kronor per tvätt, Rent blir det.

Kedjan låter jag ligga i en liten burk x antal timmar med kallavfettning. Spolar ren med vatten, blåser rent och på med valfri olja.

Som sagt, har du inte krav på perfekt utseende alltid och en drivlina utan smuts så har du inte mycket att vinna på att kladda med avfettningsbad och kedjebyten. Väldigt mycket besvär jmft med alternativet jag beskrev ovan. Du vet bara själv vad en ren drivlina är värd, men för min del är det inte värt det arbetet på en vardagscykel....

Keep it simple stu... Som Lejon skriver ovan. Vattenslang och en svamp för cykeln plus diskborste för kassetten. Torka kedjan torr med trasa, på med ny olja (en droppe per rulle), torka utsidan av kedjan igen.
Sen kan du gärna plocka isär cykeln nån gång. Avfetta allt och smörj på korrekt sätt innan du monterar igen.

Nu kan jag förstå att dom som kör mycket mtb då blir det kanske omständigt sen beror det på hur man bor med tillgång att hålla på med tvätt.

Nu kan jag förstå att dom som kör mycket mtb då blir det kanske omständigt sen beror det på hur man bor med tillgång att hålla på med tvätt.
Ja bor man utan garage och tvätt är det ännu krångligare givetvis. Men även med garage och tvätt är det småkrångligt och kladdigt. Till ingen eller marginell nytta som jag ser det.

Fast min erfarenhet är att med MTB så är det mer tvätt av ram och hjul för att få bort lera och barr än som på landsvägscykel avfetta drivlinan. Jag gissar att asfaltsrester och sand/smågrus lättare fastnar i oljan eller så har man längre serviceintervaller på landsvägscykeln eftersom den inte lika lätt blir ”smutsig” och därför har mindre gegg på drivlinan att fixa med på MTBn per gång man tvättar.

Tillbaka
Topp