Rengöring av cykelkedja på racer, hur gör ni?

Köp ett kedjelås som du kan öppna enkelt, typ sram eller kmc. Jag diskar sen kedjan i Yes och varmt vatten. Skölj ordentligt, torka och smörj.
/J

Brukar använda trassel och Sonax flytande hårdvax. Funkar görbra.

Tar lite trassel, gökar på lite flytande hårdvax på trasslet och gnuggar sedan kassetten och kedjan samtidigt. Efter det kör jag ett extra varv på kedjan.

Tar av, tvättar, torkar, sätter på, smörjer, klart.

Använder naturligtvis Wipperman ConneX-kedjelås.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör min kedja mellan skinkorna. Kittlar dödsskönt.

Moget.

bigmollo skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör min kedja mellan skinkorna. Kittlar
> dödsskönt.
>
> Moget.

Du tar falciteringen till en ny nivå genom att falcitera ett icke existerande inlägg. Stort :D

bigmollo skrev:
> Jag är ledsen erik, jag menar inget illa. Jag gör såhär bara för att jag vill ligga
> med dig.

Det gör inget min vän. Fast det börjar bli lite tjatigt nu. Du får faktiskt ta och acceptera mina nej! Jag har ett stabilt förhållande som jag inte kan sätta på spel för lite köttiga lekar med hässelbygubbar.

bigmollo skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör min bigmollo mellan skinkorna. Kittlar
> dödsskönt.
>
> Moget.

Ville ser er.

Jag har länge undrat ifall en sådan snabbkoppling skulle kunna bli en svag länk i kedjan och öka risken för brått i kedjan. Sen har jag också undrat om dom verkligen är så nödvändiga (på en racer) då man kan tvätta kedjan relativt bra på cykeln enligt min egen mening.. men om jag missar något vill jag gärna veta det!

Jag tror att kedjelåset är starkare än själva kedjan. Tycker det är smidigt att kunna ta bort kedjan när man tvättar den. Förstår inte varför Shimano envisas med sin pinne.
/J

Jag har en sån där tvätt som jag vann på någon tävling förut. Den gick sönder rätt snabbt, det stänker som fan och den fungerar inte riktigt som det är tänkt, plus att den är omöjlig att göra ren. Nu för tiden tar jag av kedjan och tvättar med diskmedel och diskborste (OBS: ta inte diskborsten från köket!)

Bigmollo: Tar du även isär Srams 10-delade kedjelås? Är ju gjort för att vara engångs och man ska öppna kedjan någon annanstans nästa gång och sätta i ett nytt kedjelås.

Jag drog av ett KMC-kedjelås, om det var felmonterat eller svagare än kedjan vet jag inte. Nu har jag två (!) SRAM-lås på kedjan, de håller än så länge utan problem.

bigmollo skrev:
> Jag tror att kedjelåset är starkare än själva
> kedjan.

Den enda kedja som gått av för mig gick av i KMC:s lås. Det var inte ens under belastning utan under bakåttramp. Men jag kör vidare med lås i alla fall.

Kedjelås är jättebra, men en lbs sa till mig att man inte ska montera sådana på inslitna kedjor, eftersom det sliter mer på kuggarna, det låter ganska vettigt.

Jag har ingen erfarenhet av kedjetvättar själv, men enligt vad jag erfar är det inget att ha. Bättre att göra som sagts ovan.

Så ifall man vill ha ett kedjelås på en dura ace-kedja, funkar SRAMs kedjelås? Vad jag vet gör inte Shimano några själv.

Ja, kolla bara så att du får rätt storlek, kedjorna är ju olika breda beroende på hur många växlar cykeln har. Jag använder KMC kedjelås som finns att köpa på Clas Ohlson på min cykel med Shimanogrejer.

bigmollo skrev:
> Jag tror att kedjelåset är starkare än själva
> kedjan. > /J

"Ingen kedja är starkare än sin starkaste länk." Ladislaus Horatius

Ladislaus Horatius -var inte det den självgoda idioten som drog i nödbromsen på x2000 för att han tyckte sig veta att hans arbetslösa vardag var något att hylla?

Atlas skrev:
> Ladislaus Horatius -var inte det den självgoda
> idioten som drog i nödbromsen på x2000 för att
> han tyckte sig veta att hans arbetslösa vardag
> var något att hylla?

Stämmer. Han skapade även djupbandsbolaget i när alla snackade bredband.

530
davmar-6 skrev:
> På med kedjesray - Torka sedan rent med trasa.

+1.
Tar av kedjan gör jag när först när det är dags att byta ut den.

jag har en kedjetvätt (Barbieri) som jag tycker funkar bra, men den kör jag bara då jag märker att jag har mycket grus/sand i kedjan. Annars kör jag också bara med kedjeolja och trasa utan att ta isär kedjan.

Idag tvättade jag kedjan med maskindiskmedel. Svinbra. Jag la kedja och kassett i en bunke med varmt vatten och en tablett maskindisk. Sen fick den stå och dra. Efter några timmar var det bara att skölja av och torka delarna. Rent och fint.
Ni har alldeles rätt om SRAMs kedjelås. Jag kör med KMC goldlink. Det funkar tokprima.
/J

Tillbaka
Topp