rengöring

squarepusher

Aktiv medlem
rengöring
tänkte ta dan till att göra ren cykeln, men vet inte riktigt vad jag ska använda till kassett och kedja.

jag tror inte att jag ska behöva använda de dyra produkterna ifrån LBS utan kanske t-röd eller dyligt.

vad tipsar ni om?

tack

rengöring
Hej!

Enligt expertis och av egen erfarenhet så skall inga, upprepar inga starka lösningsmedel användas! Vad de gör är att hur mycket du än låter det torka och dunsta så finns det ändå kvar lösningsmedel när man sen applicerar olja! Vad händer då? Jo oljan tunnas ut och gör inte sitt jobb lika länge som det kan, nä använd i stället billig kedjeolja som rengörare, smörj kedjan rikligt och ta ordentligt med olja på en trasa, kläm trasan mot kedjan och veva, upprepa vid behov!

Kasetten rengörs med damstrumpor!(även bra vid postrån) Kom ihåg att oljan bara gör nytta i länkarna och inte utanför så torka kedjan så "torr" som möjligt!

Med denna metod spar du miljön och får en så durabel drivlina som möjligt!
Kolla gärna om ni sår chansen i proffsstallens mektält, inga lösningsmedel så långt ögat når!

Fick dessa tips av Team CSC huvudmekare Henk Van Lijsdonk!

rengöring
Avfettning som inte skadar gummi,plast etc skall användas.
Att smörja kedjan krävs riktig kedjeolja, inte mammas symaskinsolja, inte pappas oljekanna med
spillolja, inte smör och inte matolja!
Du ska ha en tunn fin syntetolja från exempelvis motorex, typ dry lube när vädret inte är regn,lera,snö.
Annars en lite tjockare också syntetisk olja gjord för just kedjor.

Har du tillgång till högtrycksluft så använd gärna de på kedja å kassett för att få torrt snabbt å lätt
innan du smörjer upp. Använd inte heller en hel liter avfettning på cykeln och inte heller en hel liter olja när de ska smörjas upp.

rengöring
Vad du än gör. Ta inte avfettning eller dyligt på Skivan. Bada den 10-20 min i T-röd. Avfettning innhåller också lite fet... Sen funkar 5-56 till kedjan. Den rostskyddar, tar bort fett och leder ut fukt.

rengöring
Skivorna torkar man av med vatten vatten bara vanligt vatten! Sällan något sitter särskillt hårt på dom. Ja, om man nu inte dränkt dom i olja...

rengöring
kan man 5-56:a kedjan?

jag gjorde en ordentlig avfettning nyligen av hela mitt system med kedja, kasett och klingor.. men nu är det rätt mycket kladdigt igen.. vore skönt att slippa demontera allting så ofta, om man bara kunde göra en snabb-avfettning lite då och då.. kan man spruta 5-56 på kedjan då? hur fungerar denna behandling, måste jag ta kedjeolja sen igen eller funkar 5-56 bra nog som smörjmedel?

rengöring
5-56 löser upp allt fett.. det är döden och du får inte bort det uta natt bada komponenterna i avfettning eller liknande.

jobbigt? människa det tar 15 minuter att demontera, göra rent och montera tillbaks drivpaketet.

själv så demonterar jag ner hojjen i molekyler ~1gång i veckan och gör rent grundligt och fettar upp allt på nytt.. det behöver så det inte är de snällaste förhållandena man cyklar i.

en helgenomgång av hojj tar ändå inte mer än 1-2H beroende på hur mycket flyt man har.

Senast redigerad av en moderator:
rengöring
Tim: 1-2timmar, ja visst, om man har singlespeed utan bromsar, ram, hjul ch annat krimskrams, dvs. bara drivlinan utan växlar! Allting ska tvättas, demonteras och fettas in på nytt. Det tar sin lilla tid, men du kanske är snabbare än stålmannen och fantomen tillsammans?...

rengöring
så man ska _inte_ ha 5-56 på kedjan?

1-2 timmar är jag verkligen skeptisk till. om det inte är som Muerto säger ;) men visst, det kan nog gå på en halv dag eller kanske t.om. ett par timmar om man är duktig på att meka med cyklar (vilket jag inte är, än) och har nya, fräscha saker som fungerar utmärkt och samarbetar med en.

så är inte fallet för mig. det jävlades ganska ordentligt och tog inte dåligt lång tid att göra det sist.. jag har gamla och dåliga saker, och har inte råd att köpa nytt, än.

en helgenomgång är nånting jag inte kommer att göra så ofta, så jag skulle gärna vilja ha en liten ritual jag kan göra för att få saker att må lite bättre iaf. typ avfetta drivsystemet utan att demontera det, få bort det värsta från kedjan och smörja upp det hela igen. är det möjligt?

rengöring
Kedjetvätt är väl ett tips. Men första gången lönar det sig med en riktig tvätt av drivlinan, sen klarar man att underhålla det med en kedjetvätt. Efter tvätten är det bara att lägga en droppe olja på varje rulle på kedjan. "Trampa" bakåt ett tag, dra av kedjan lite lätt med en trasa, och sedan låta det stå över natten. Sen torkar man bort eventuellt överflöd.

rengöring
1. Kedjetvätt
2. Hela hojen med bilschampo - ej skivorna.
3. Spola av
4. Smörj kedjan

Det tar max 10 minuter och du är redo att köra nästa pass.
dp

rengöring
Om ni nu är intresserade så var det exakt en sån som Henk var extra skeptisk till, enligt han så hjälpte den till att föra in den "smärgelmassa" som ansamlas utanpå kedjan till länkarna för att få ett snabbare slitage-kortare livslängd på drivlinan! Så passa er noga för lösningsmedel om ni vill ha drivlinor som håller länge!

rengöring
lösningsmedlen i sig sliter inte det minsta på drivlinan.. det man måste vara noga med är att få bort allt lösningsmedel från kedjan.. därav använder jag inte kedjetvätt och kommer aldrig göra det då jag ändå måste demontera kedjan.

rengöring
första gångemn man använder en kedjetvätt är det guld. Sen är kedjetvätten ingrodd med smuts och gör bara kedjan jämnsvart. Kedjetvätten i sig är svårare att göra rent än kedjan och 200 kr för en engångstvätt är rätt dyrt.

rengöring
Jag tycker det funkar bra med en kedjetvätt, har haft min i två säsonger nu. Ibland kör jag med avfettning i den och då blir kedjan helt ren och ibland använder jag bara diskmedel/vatten i den, då blir det inte lika rent men det duger för en snabbtvätt.
Använder jag avfettning så tar jag av kedjan efteråt och sköljer ur den ordentligt med vatten.

Tillbaka
Topp