Renovera Cyclepro Stony Point?

Hej!

Har en gammal MTB-häck sedan ungdomen som bara står och ser sorglig ut.
Tänkte att det kunde vara värt att få den i skick igen och ha den till att cykla till jobbet med.
Den var rätt sliten redan då vi köpte den begagnad när jag var typ 12 eller något.
Hela drivlinan behöver bytas, vevlager är glappigt som tusan, kedjeringar, kasett och kedja är utslitna.

Är det värt att göra? Vad skall man ersätta det gamla med? Växelsystemet som sitter på nu är ett Schimano 200 GS.
Har någon tankar, tips, någon idé?

Bilagor

• 18947325_10155352369272065_1780167741_o.jpg
    18947325_10155352369272065_1780167741_o.jpg
    412.5 KB · Besök: 508
Apelsingummi sa:
Hej!

Har en gammal MTB-häck sedan ungdomen som bara står och ser sorglig ut.
Tänkte att det kunde vara värt att få den i skick igen och ha den till att cykla till jobbet med.
Den var rätt sliten redan då vi köpte den begagnad när jag var typ 12 eller något.
Hela drivlinan behöver bytas, vevlager är glappigt som tusan, kedjeringar, kasett och kedja är utslitna.

Är det värt att göra? Vad skall man ersätta det gamla med? Växelsystemet som sitter på nu är ett Schimano 200 GS.
Har någon tankar, tips, någon idé?

Jag har haft en sån. Kolla att den inte är rostig i kedjestagen. Färgen brukar släppa där. Kolla att det går att få loss sadelstolpe och styrstam. Det kommer inte löna sig ekonomiskt att fixa den, men gillar du den och vill skruva så kan det ju vara värt på annat sätt.

Vad vill du ha den till?
En drivlina från Biltema kostar ungefär lika mycket som en rimligt ärlig hoj från Blocket eller motsvarande.
Och prognosen för hur länge din hoj med ny drivlina kommer funka är säkrare än prognosen för hur länge en random Blocket-hoj kommer funka.

Som sagt, till att cyla till/från jobbet med, inga hjältedåd eller DH-race precis.

Det var lite det jag funderade på, Alivio/Acera osv., är det vad som kan vara lämpligt att byta till?

Tillbaka
Topp