Renovera en cykel

acid

Ny medlem
Renovera en cykel
Jag har en racer från typ 70-talet, vad jag vet har ingenting bytts sen dess. Vilka delar ska man byta? Hjulen är vinda och bakhjulet råkade åka till tippen, är det bara att följa strl på däcken?

Renovera en cykel
Storleken på hjulen kan nog vara lite annorlunda, men i så fall är nog de gamla aningen större. Kolla så att du kan ställa in bromsklossarna så att de funkar till nya hjulen. Är det friktionsreglage till växlarna så kan du nog ta en 7-8-delad kassett, du måste kanske bara bända ut bakgaffeln lite.

Renovera en cykel
Det fanns ju racers, och så fanns det ju "racers", även på 70-talet precis som det gör idag... Lägg upp en bild, eller berätta vad det står på ramen (både märke och modell), eller ta själv reda på cykelns nivå och värdet i att bränna pengar på nya hjul, ny drivlina, nya vajrar/höljen, osv. Jag menar, lägga 2.000-3.000 kr på en cykel som i gott originalskick kanske inte är värd mer än 1.500 är ju kanske ingen bra idé...

Senast redigerad av en moderator:
Renovera en cykel
Får försöka få till några bilder men det är en crescent. Ramen ser ut att vara limmad för det finns inga svetsfogar. Växlarna på bakdrevet fungerar inte utan de hoppar bara till högsta, testade att skruva åt reglagen som är monterade på ramen men då gick det knappt att växla

Renovera en cykel
Jag köpte snorbilliga Shimano wh550(?) 700c hjul till en gammal racercykel, nu sitter dom på min gamla Crescent, tror de kostade ~550:- för ett par från tyskland. Visst det blir lite mindre diameter men det funkade på den.

cresc.jpg ht=516

Renovera en cykel
Lyckas inte krympa ilderna mer än 3 MB så ingen går att lägga upp.
Kedjan behöver bytas då den är rostig, bakväxeln är en suntour ARX fram gick inte att se då all text var borta. Dreven som satt bak har 6 drev. Shimano julen som det skrevs om i förra inlägget fattade jag det som att de inte var att rekommendera för pers som väger mer än 80.jälv väger jag 87.
Var kan man lacka om en ram?

Renovera en cykel
Det brukar nog fungera trots 80 kg rekommendationen kom ihåg att för det mesta är 60% av vikten på bakhjulet och 40 på framhjulet. Suntour ARX prylarna var rätt trevliga, hade en hoj med ARX växlar i början av 80-talet.
En liten vink om däcksstorleken får du om du mäter höjden (diametern) på fälgen från det hjul du har. Hjul för 622 däck brukar ha runt 635 diameter till fälgkanten och den äldre 630 däcksstorleken satt på hjul med fälgdiameter ungefär 640 mm eller någon mm till.
Annars går det utmärkt att sätta 622 hjul på ramar som var gjorda för 630 hjul, men att hitta bromsar som räcker fram kan ibland vara ett problem.

Renovera en cykel
Annars kan du beställa (eller bygga något) av ett tiagra nav och någon enklare mavic fälg. Jag köpte dylikt (Från Poison bike har jag för mig) för några år sedan till en 70-talsracer. Det blir nog mera underhållfritt och passar bättre utseendemässigt till en gammal cykel.

Renovera en cykel
Med tanke på att jag väger 90+ så kan jag säga att hjulen håller utmärkt för "normal" cykling, vet inte hur långt jag rullat på dom men det är väl en hyffad bit över hundra mil, 1650km såg jag nu på endomndo. :)

Kört in bakhjulet i ett rejält potthål med skarp kant, small till så jag trodde jag hade skrotat bakhjulet men det gick bra, ena fälgkanten blev deformerad men hjulet är fortfarande rakt. Inte ens värt att byta fälg om man skulle behöva när man får ett helt nytt par för nästan samma pris! =)

Lyckat till med renoveringen!

Tillbaka
Topp