Renovera nav bak?

• Trådstartare Trådstartare MLK
  • Start datum Start datum

MLK

Medlem
Renovera nav bak?
Hej forumet!

Jag heter Martin och är ny medlem och ny cyklist. Jag köpte en begagnad Specialized Crave Comp 29 från 2016 i december. Nu har jag märkt att kassetten/navet kastar lite grann, lagrena låter inte så vackert heller. På google, dock är dessa trådar äldre än min cykel, låter det som att dessa nav inte är nån höjdare, stämmer det?

Enligt en spec jag hittat.

Nav bak Specialized Stout XC SL, Hi Lo disc, alloy, RCC bearing system, QR, 32h.

Vad tycker ni jag ska göra, renovera eller byta hela hjulet? Var hittar jag i så fall delar?

Senast ändrad:
Renovera nav bak?
Jag har kollat det, nu vet jag inte hur hårt den skall dras men muttern satt inte lös.

Jag glömde skriva att hela hjulet kastar lite grann men det kan ju vara ett separat problem. Jag kan inte känna nått glapp i hjulet.

Renovera nav bak?
Höjdare eller ej, är lagren av klassisk "cup and cone"-stil är det ett trevligt litet pyssel att tvätta rent och fetta in på nytt. Behövs ingen tidigare erfarenhet. Kolla bara att lagerbanor och kullager ser schysst ut. Lycka till!

Renovera nav bak?
Vad jag lyckats googla mig till så är det kapslade lager och lösa kulor i frihjulskroppen. Frihjulskroppen hade jag tänkt byta i så fall, inte renovera om jag kan hitta en som passar.

Jag ska öppna och titta/känna men jag ville få en uppfattning om det ens var värt att hålla på eller bättre och köpa helt nytt hjul direkt. Vad kostar ett vettigt bakhjul till en nybörjare? Förslag på hjul? Jag har inga tävlingsplaner utan cyklar egentligen mest för att komma ut i skogen och få lite frisk luft och att det är roligt.

Tråden jag hittat men det är svårt att veta om det är rätt.

https://forums.mtbr.com/specialized/hi-lo-rear-disc-hub-service-replacement-869150.html

Senast ändrad:
Renovera nav bak?
Hej.. Går det öht att köpa en ny kassettstomme? Det är antagligen knepigt att byta lager i stommen, men i de jag har sett så GÅR det med rätt verktyg. Gå till din lokala cykelmek å fråga vad det kostar att göra resten av jobbet, byta navlagren. Det kan krävas specialverktyg för att få bort kassettstommen för att få tillgången till navlagren, så det är inte självklart att alla cykelmekar kan göra jobbet. Lägg ihop kostnaden för jobb och den nya kassettstommen, det blir renoveringskostnaden. Fråga sen cykelmeken vad han tar för att byta hela navet och ekra om bakhjulet, schweiziska DT har nog nav i rätt prisläge och de är bra. Där har du ett annat totalpris. Kompletta hjul finns i vilket prisläge som helst, du kan väl jämföra med ett nytt hjul med ett (samma) DTnav för att någorlunda jämföra äpplen med äpplen. mvh borano20

Renovera nav bak?
MLK sa:
Vad jag lyckats googla mig till så är det kapslade lager och lösa kulor i frihjulskroppen. Frihjulskroppen hade jag tänkt byta i så fall, inte renovera om jag kan hitta en som passar.

Jag ska öppna och titta/känna men jag ville få en uppfattning om det ens var värt att hålla på eller bättre och köpa helt nytt hjul direkt. Vad kostar ett vettigt bakhjul till en nybörjare? Förslag på hjul? Jag har inga tävlingsplaner utan cyklar egentligen mest för att komma ut i skogen och få lite frisk luft och att det är roligt.

Tråden jag hittat men det är svårt att veta om det är rätt.

https://forums.mtbr.com/specialized/hi-lo-rear-disc-hub-service-replacement-869150.html

Vad som går att se av din YT video så har du ett nav med lösa lager på navet så det troligaste är att det är där du kommer hitta glappet, genom att demontera och göra rent lagerbanor och kulor kan du se skicket på dessa, förmodligen räcker det att göra rent och fetta in igen och justera så att glappet försvinner, eventuellt byta kulor och då får du titta lite extra på lagerbanorna för att se vad som orsakat glappet.

Googla cup and cone hubs så kommer du hitta instruktioner hur du går till väga.

Renovera nav bak?
MLK sa:
Vad kostar ett vettigt bakhjul till en nybörjare? Förslag på hjul? Jag har inga tävlingsplaner utan cyklar egentligen mest för att komma ut i skogen och få lite frisk luft och att det är roligt.
Efter lite snabb sökning hittade jag bakhjul för <67 € hos dessa två handlare
https://www.bike24.com/1.php?conten...qf_form-filter=&pgc[7238]=7241&pgc[1906]=1908
https://www.bike-discount.de/en/shop/wheel-29-rear-wheel-8820?l=24&o=preis
Men om ngt av dem passar din cykel, liksom den bromsskiva du har, kan jag inte garantera

/Håkan

Renovera nav bak?
det mest önskvärda är väl ändå att justera lagren, alternativt om de är kapslade att byta ut dem.

eftersom ts inte verkar klara detta själv går han till en cykelaffär där varje cykelmek ska kunna klara detta utan varken större åtgävor eller timkostnad.

Renovera nav bak?
Hjulet glappar inte på navet.

Kassetten glappar, den verkar inte sitta lös, jag har känt på muttern. Det går att vicka på kassetten vilket jag gör i klippet jag la upp.

Lagren i hjulet låter väldigt illa vilket hörs i klippet jag la upp. Det knastrar när jag snurrar på axeln. Axeln går även tungt halva varvet.

Hjulet är skevt.

Jag tror inte byta lagren är nått större bekymmer för mig, hitta delar däremot.

Vad kostar det att få hjulet riktat?

Renovera nav bak?
Nu har jag tagit isär lite. Navet har kona, googlat många timmar utan att hitta rätt alltså. Tråden jag länkade till om Hi lo naven stämmer iaf inte med mitt nav så insexen jag köpte är förstås fel så jag kom inte längre. Några frågor.

Frihjulskroppen glappar lite i sidled, det ska väl inte finnas nått spel i den? Byta?
Konan har skador syns på bilden? Byta? Finns dom att köpa lösa?

Vad jag kan se så lossas frihjulskroppen från bromssidan, 10mm insex är för liten. Är det nån som vet vilken storlek det kan vara? 11mm? Det verkar vara lite ont om L-nycklar så jag kanske måste beställa den på nätet, därav frågan.

Vilket fett ska jag ha?

Tack!

82903618_589250448560416_2852600897274380288_n.jpg

82147541_563524297828177_5114531349104951296_n.jpg

81533532_617726192388185_103295101635133440_n.jpg

Renovera nav bak?
Konan bör absolut bytas. Jag har köpt nya lagerkulor och även några lösa konor på Sportson när jag renoverat nav. Mina efterforskningar i den vevan fick mig att köpa tjockt litiumfett från biltema.

Renovera nav bak?
Att hitta kontor till nav har jag konstaterat kan vara svårt. Till finare Shimano verkar det finnas, men till min Nishiki-hybrids "Linus-hjul" gick jag bet och gav upp. Nishiki och de LBS jag frågade (bl a Sportson) tyckte att man skulle slänga ett helt hjul och köpa nytt, för "ingen lagar ett nav" och "det finns inte delar". De hjulen kostar förvisso bara 500-800 kr/st men jag tyckte ändå det kändes miljömässigt fel att slänga när det bara var fel på konorna.

Mina såg ut såhär och hjulet gick (av förklarliga skäl) inte att justera så det inte glappade och samtidigt löpte lätt:
20191005_160116.jpg

Jag satte upp skiten i svaren och lindade smärgelduk och slippapper/polerduk kring skaftet på ett lagom tjockt borr och slipade till och polerade upp:
20191005_142914.jpg

Blev blankt och fint. Kanske inte exakt rätt kurvatur, men de har funkat dagligen sen böjan av oktober i alla fall...
20191005_160151.jpg

Har man inte tillgång till svarv så har jag sett på Youtube att det ska gå att köra i en borrmaskin. Kräver väl en med hyffsat centrerad chuck och med en axel som inte glappar och kastar för mycket, men kan ju vara värt ett försök i alla fall innan du kastar in handduken, nu när du ändå tagit isär det.
Kulor bör gå att få tag i om de skulle vara hackiga och är bara lagerbanorna ok så kan det gå att rädda så... På mitt var det bara konorna som såg dåliga ut.

Renovera nav bak?
Johfo, hatten av för kanonlösning! Det är ju förmodligen som du säger en aningens förändrad radie på den konan men är den bara jämn över hela varvet, vilket skaplig hastighet på svarven borgar för, kan jag inte se att det bör skapa några problem. Kul också att det har fortsatt fungera för dig!

Renovera nav bak?
Bra tips, tack! Jag ska ha dom i åtanke.

Ny frihjulskropp beställd, Cykloteket kunde hjälpa mig med det. Numret jag fått av Specialized är S152100013, märke joytech verkar det som. Den heter också MY12-15. Jag har frågat Specialized om det finns nått nummer på konan. Jag ska åka förbi cykloteket och se om dom även kan hjälpa mig med konan.

Fett, tänkte jag köpa det här.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/hjullagerfett-2000017180

Jag har hittat lite konor här. Min kona verkar ha en tätning och nån sån har jag inte hittat än.

https://wheelsmfg.com/products/hub-parts/all-cones.html?p=1
http://www.moruyabicycles.com.au/contents/en-uk/d928_shimano-cone-axle-rear.html

Renovera nav bak?
MLK sa:
Bra tips, tack! Jag ska ha dom i åtanke.

Ny frihjulskropp beställd, Cykloteket kunde hjälpa mig med det. Numret jag fått av Specialized är S152100013, märke joytech verkar det som. Den heter också MY12-15. Jag har frågat Specialized om det finns nått nummer på konan. Jag ska åka förbi cykloteket och se om dom även kan hjälpa mig med konan.

Fett, tänkte jag köpa det här.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/hjullagerfett-2000017180

Jag har hittat lite konor här. Min kona verkar ha en tätning och nån sån har jag inte hittat än.

https://wheelsmfg.com/products/hub-parts/all-cones.html?p=1
http://www.moruyabicycles.com.au/contents/en-uk/d928_shimano-cone-axle-rear.html

Fett brukar jag köra sånt här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/universalfett-001972/
Det är klibbigt så det sitter fast och täcker bra.
Nån gång när det var slut beställde jag en tub från nån cykelfirma där det stod nåt om cykel på tuben (om jag kommer ihåg rätt). Det blev som en klick som inte ville fastna i lagret. Säkert lågt motstånd, då fettet mest åker kring mellan kulorna, men jag gissar att klibbigt fett håller undan rosten bättre.

Det var en bra sida med konor du hittat. Där kan man säkert hitta nåt som passar till de flesta lågprislager. De i kategorin " Taiwanese Hub Cones" ser ut som de jag set i alla våra lågprishjul. Dock från USA, så slutpriset på en eller två konor kanske blir högt?

Tätningar i våra lager, som ser ut som på dina bilder är ju lösa. Konan är bara en metallpryl. De röda och grå skivorna i din första och sista bild brukar gå att knäppa ur så man kommer åt att göra rent och inspektera ordentligt.
Utanpå dem brukar det vara en gummihätta på ena sidan och på den anda är det väl bara kassettens låsring? Har du mer tätningar?

Renovera nav bak?
Tack för tipset på fett! Jag köpte biltemas igår men det är bra med alternativ!

Det finns lite återförsäljare för konorna närmare oss tex i England men visst springer det väl iväg lite grann.

Den svarta ringen på denna konan är i gummi. Jag har inte tittat så noga mot vad den kan tänkas täta, jag bara antog att det är en tätning. Den sitter iaf på drivsidan så gummit kanske tätar mot den röda plasten i frihjulskroppen.

82147541_563524297828177_5114531349104951296_n.jpg

Tillbaka
Topp