[Renovering] CB Mallet, facelift?

Willie

Aktiv medlem
Tänkte att det var dags att skruva isär och ge pedalerna lite kärlek efter två säsonger..
Blev förvånad över hur fina dom var invändigt, man har ju sett och hört några skräckexempel på nätet.

Så här såg dom ut efter 2 år, inte så farliga:
IMG_3192.JPG

Processen att plocka isär dom är ganska rakt på, skruva av yttre kåpan. Under den hittar man en 8mm mutter, en 6mm insex att hålla emot med på pedalaxeln så lossar muttern. Efter det är det bara dra ur axeln. Sedan är det bara plocka ur lagrena, mot utsidan siitter ett kapslat lager som trilla ut ganska lätt, på insidan sitter ett nållager som jag försiktigt knackade ur genom att knacka på mittaxeln som håller låsmekanismen i mitten. Sen trillar det mesta ut av sig själv. Lite damtätningar som man får vara lite försiktig med om det ska återvinnas
IMG_3195.JPG

Sen var det bara "pinnsen" kvar, trodde dessa skulle bli riktigt jobbiga men efter att ha petat ur all jord släppte alla utom tre där inte insexen gick..
IMG_3197.JPG

Men med lite övertalning kom även dom loss
IMG_3198.JPG

När chassiet ändå var löst så varför inte göra en facelift? Mallet E har ju en cool utfasning i framkant så en sådan fick det bli, och dom fula kromade plåtarna fyller ju ingen funktion så planade ner dom sidorna med:
IMG_3199.JPG

Och båda två, lite slipning och kärlek kvar sen stänka på lite ny färg:
IMG_3200.JPG

Hoppas det kan inspirera någon, imorgon ska jag slipa klart och stänka på lite ny färg!

Senast ändrad:
Som nytt! Jag har alldeles för mycket halvtrasiga Mallets hemma så om du behövt nån reservdel hade jag nog haft.

Det där blev riktigt snyggt!

Jomper: om du känner att du behöver bli av med lite trasiga Mallets så köper jag gärna, om de inte kostar som nya förstås :)

Har 1.5 par mallets och 1 par eggbeaters som är defekta och bortskänkes till bättre behövande.

0.5 mallets är ny men saknar maka. Misslyckad leverans från CRC tror jag det var, de krediterade hela summan.
1.0 mallets där ena har bruten axel, tyvärr inte matchande med ovan.

1.0 eggbeaters där ena har havererat yttre lager så med ett renoveringskit så är de på banan igen.

Sen typ 7 par CB-pedaler till som är hela, jag bytte pedalsystem för några år sen.. CB funkar bra när de funkar men för många haverier gjorde att jag tröttnade.

jomper sa:
Har 1.5 par mallets och 1 par eggbeaters som är defekta och bortskänkes till bättre behövande.

0.5 mallets är ny men saknar maka. Misslyckad leverans från CRC tror jag det var, de krediterade hela summan.
1.0 mallets där ena har bruten axel, tyvärr inte matchande med ovan.

1.0 eggbeaters där ena har havererat yttre lager så med ett renoveringskit så är de på banan igen.

Sen typ 7 par CB-pedaler till som är hela, jag bytte pedalsystem för några år sen.. CB funkar bra när de funkar men för många haverier gjorde att jag tröttnade.

Skickar dig ett PM :)

Tillbaka
Topp