Renovering Crescent 92319

然而,我遇到的一个问题是轮面驱动的密封圈。它们非常硬,拆卸时很容易破裂。以前里面有润滑脂,但现在好像也一样了。

那就用纸袋装吧。可以从店里订购吗?还是有更好的购买渠道?

Har gått över ramen nu. Tvättat, rubbat, waxat och polerat med autosol. Synd att den har några skador där lacken slitits igenom. Skulle haft nya klistermärken. Finns det att få tag på?

Visa bilaga 810333

Resten av komponenterna är rengjorda. Ska beställa ekrar och ett vevlager för att påbörja återmontering igen.

Visa bilaga 810335
Very beautiful! I found that these 80s Crescent orange bikes were painted in red-orange (like the colour of earlier models, e.g., Pepita.) paint first, then sealed with a clear lacquer mixed with pearls, so the final effect looks fresh-orange colour with pearl gloss. This way is very difficult, the final colour or effect would be very sensitive to the % of pearls mixed in the lacquer and thickness of the lacquer on top of the red-orange paint. I found the "KTM 202" paint, which is an orange paint mixed with pearls. It looks very close to the original paint works of these orange Crescent. You will hardly distinguish. If your paint scratches are small, there are also KTM 202 touch up pens on eBay.

You see, the one further from your screen has the original paint work with new clear coat, the one closer to your screen was just renovated a few months ago with KTM 202 paint on top of white primer and sealed with clear coat. Can you see any difference?

Bilagor

• IMG_20260105_073001.webp
    IMG_20260105_073001.webp
    632 KB · Besök: 55
Lite framsteg. Rostskyddat ramen invändigt med rostskyddsmedel med linolja. Monterat nytt vevlager och byggt om hjulen med nya Sapim race ekrar och svarta mässingsnipplar. Hjulbygget var pillrigare än jag minns det. Byggt några hjul för många år sen men va lite klurigt få till. Nu är dom iaf hyfsat raka och runda. Ekrarna kanske va lite för korta. Men räknar med att kunna spänna upp lite mer när jag åkt lite med dom så spänningen släpper.

IMG_5794.webp

Nu kommer jag börja skruva dit lite bromsar och styre osv. Nästa stora steg blir en beställning med däck, styrlinda och en del annat smått och gott. Skulle vara roligt med nya dekaler också. Framför allt Crescent märkena är riktigt dåliga så blir nog en beställning på det också.

Lite framsteg. Rostskyddat ramen invändigt med rostskyddsmedel med linolja. Monterat nytt vevlager och byggt om hjulen med nya Sapim race ekrar och svarta mässingsnipplar. Hjulbygget var pillrigare än jag minns det. Byggt några hjul för många år sen men va lite klurigt få till. Nu är dom iaf hyfsat raka och runda. Ekrarna kanske va lite för korta. Men räknar med att kunna spänna upp lite mer när jag åkt lite med dom så spänningen släpper.

Visa bilaga 812980

Nu kommer jag börja skruva dit lite bromsar och styre osv. Nästa stora steg blir en beställning med däck, styrlinda och en del annat smått och gott. Skulle vara roligt med nya dekaler också. Framför allt Crescent märkena är riktigt dåliga så blir nog en beställning på det också.
Grattis! Hojen verkar ju bli Så nära nyskick som möjligt. Vad har du valt för frihjulskrans bak?

Visa bilaga 812980

Snyggt jobbat!
Det är ju inget fel på patinerade originaldekaler heller. Många skulle nog föredra det.

Skruvat dit lite komponenter. Tvekar fortfarande gällande om jag ska polera vevpartiet eller inte. Det är ju mycket kvar av vintern så är ingen brådis att bli klar. Måste köpa vajrar, däck, bromsklossar och styrlinda. Det får vänta lite tror jag. Har bestämt mig för vit styrlinda tror jag iaf… Får ge fan i å ta i cykeln när jag är skitig helt enkelt. Hoppas undvika meka längs vägen…. Sadeln ska tvättas med något medel för nubuck/mokka och borstas upp lite.
IMG_5798.webp

Nu har jag beställt allt jag behöver för att plocka ihop cykeln iaf. Köpte Tufo S33 på rea istället för Vittoria Rally som jag hört mkt dåligt om. S33 är oxå ett budgetdäck men förhoppningsvis tillräckligt bra för lite finväderscykling. Dom gamla däcken som pulvriseras av att titta på dom var Vittoria Corsa 290. Fint ska det va😅.

Vit styrlinda, wire och höljen till växel och broms. Ny kedja, nya straps till pedalerna.

Behöver nya bultar för att skruva fast vevpartiet i 4-kantsaxeln. Dom som sitter där är både rostiga och av märke Campagnolo. Skallarna är för stora så man får inte plats med hylsan för hålet i vevpartiet är för litet. Så antagligen har det skruvats nån gång i tiden och man tog det som fanns.

Inväntar leverans till veckan så blir det lite skruva sen.

Tillbaka
Topp