Så var det dags att fixa sadel. Den som satt på var helt paj så jag bestämde mig för att fixa till en gammal sadel från en annan cykel.
Först plockade jag isär alla delar.
Därefter drog jag bort den gammla klädseln.
Den gamla stoppningen tog jag försicktigt bort för att användas som mall för den nya stoppningen.
Den nya stoppningen skar jag ut ur ett sittunderlag. Innan jag limmade fast det med kontaktlim så sandpapprade jag sadelstommen eller vad man ska kalla det, för att få bort gammalt lim och rugga upp ytan lite för att få limmet att fästa bättre.
När stoppningen var på plats så skar och sandpapprade jag lite på den för att få bättre form och fäste för limmet.
Sedan var det dax att klä sadel. Hittade en gammal skinbit från min tid som läderbög (=lajvare) som nätt och jämnt räckte till. Strök kontaktlim på båda ytorna och la sedan lädret i ljumet vatten ca 10-15 min.
Lädret pressade jag sedan fast från mitten och utåt, ända ner till kanten, klippte bort överflödigt läder. Sedan stök jag lim på innsidan och vek inn kanterna.
Dessvärre blev det en lite spricka i lädret då jag spännde det så fruktansvärt hårt. Detta döljde jag med en nit, vilket jag ändå skulle ha för att hålla allt på plats.
Sen vare det bara att nita och skruva fast alla delarna.
Niten som skulle sitta längst back nådde inte riktigt så jag hittade en skruv som såg festlig ut som jag satte där. Hade även tänkt lägga en söm runt hela kanten men tröttnade rätt snabbt så det blev bara en lite bit längs bak.