[Renovering] Klarlacka stålram?

hanen

Ny medlem
Kan man enbart klarlacka en stålram utan någon primer under, så att man behåller stålfärgen? Eller fäster lacken alldeles för dåligt då?
Ska fixa till den här cyklen till min kvinna, hon tyckte att den råsa färgen var lite för flickigt.

Bilagor

• happy.jpg
    happy.jpg
    165.1 KB · Besök: 127
Senast redigerad av en moderator:
Det funkar absolut. Jag har gjort så på en av mina cyklar och det verkar hålla rätt bra. Det enda förarbetet var att tvätta av metallen med vanlig t-röd.

Nääe, Byt sadeln och styrtejpen till rosa-alla vet ju att tjejer gillar rosa eller??? Är det
verkligen en tjej du har där hemma-)

På grund av dåligt väder har ramen lagts åt sidan tillfälligt. I stället har jag tagit mig ann växlarna, som var lite smutsiga.
bakvxel.jpg ht=528

framvxel.jpg ht=528

Efter att ha tagit isär dem , putsat och fettat ser dom ut så här.

framvxel_sprngd.jpg ht=704

framvxel2.jpg ht=528

bakvxel2.jpg ht=528

Skrivet av geologen idag 14:28 (Dölj användarens inlägg)

Är din tjej riktigt lång, eller är ramen väldigt liten?

Tjejen är inte lång och ramen är lite, så det blir nog bra.

Hittade de här märken på ett cykelvrak i en kontainer på jobbet. Tänkte sätta dem på ramen när den är klar. Den lilla kronan har en spricka i sig, någon som har en bra lösning på hur man fixar det??
monark_mrken.jpg ht=704

hanen skrev:
-------------------------------------------------------
> Skrivet av geologen idag 14:28 (Dölj användarens
> inlägg)
>
> Är din tjej riktigt lång, eller är ramen
> väldigt liten?
>
>
> Tjejen är inte lång och ramen är lite, så det
> blir nog bra.

Tänkte mest på att styrstammen är urdragen ordentligt långt.

Hon har inte cyklat på den än. Det är hennes födelsedagspresent. Men hon viste att hon ska få en cykel och önskade att den ej skulle vara rosa.. Så höjden på styrstammen är från förra ägaren.

Ram är nu fördiglackad, så nu är det bara märkena som ska sättas på. Detta får vänta då jag ska förflytta allt till sthlm (börjar skolan).
Att få bort all färgen tog typ en halv evighet, började med att använda värmepistol och färgskrapa.

vrmepistol.jpg ht=528

Lacken gick väck ganska lätt på de ställen jag kom åt med skrapan. Primern under lacken satt dock kvar.
Därefter använde jag stålborsthuvud på borrmaskin vilket var bra för att få bort primern och komma åt på svåra ställen, vilket det fans gått om på den här typen av ram med två topprör eller var det nu heter. Det var ganska lätt hänt att borren skuttade iväg och då slog i ramen vilket gjorde lite märken som jag inte orkade slipa bort...
Det gammla blocklåset som satt fastsvätsat på ramen tog jag bort med en vinkelslip. Då kom det eldflames! Det var mäcktigt.

eldflames.jpg ht=528

Slutligen så våtslipade jag med 400 papper och körde sedan på med autosol. Sedan torkade jag av med T-röd och började spraya.

ramen.jpg ht=704

Några saker jag lärde mig/ misstag jag gjorde som kan vara värda att nämna är:

- Häng ramen i typ ståltråd eller något som inte går sönder. Jag hängde först upp i hampa snöre som släppte ifrån sig små bitar på den våta lacken. Det retade mig.

- Tvätta inte den nya lacken (biltema) med t-röd. Efter att jag använt upp en burk klarlack på ramen och kände att jag ville han mer,tog det ett tag innan jag fick tummen ur och stack till biltema för att köpa. Innan jag skulle börja spraya igen så tvättade jag ramen med T-röd vilket fick den redan lagda lacken att bli lite flamig och börja gå bort. Detta kanske bara gäller biltemas lack.

Jag har en ram som jag också tänkt ta bort färgen på. Fast om det är så där jobbigt vet jag inte om det blir av.

Ser ut att bli riktigt fin det där cykeln. Speciellt imponerad av växelrenoveringen. Så mycket jobb lägger man inte ner på en present till en tillfällig flamma ;-)

De här pedalerna från biltema för 50 spänn ska sitta på. Körde lite med vinkelslipen här också, sen våtslip 120, 240, 400 för att få dem att se lite nättare ut.

pedal_1.jpg ht=528

pedal_2.jpg ht=528

Så var det dags att fixa sadel. Den som satt på var helt paj så jag bestämde mig för att fixa till en gammal sadel från en annan cykel.

sadel_1.jpg ht=528

Först plockade jag isär alla delar.

sadel_2.jpg ht=528

Därefter drog jag bort den gammla klädseln.

sadel_3.jpg ht=528

Den gamla stoppningen tog jag försicktigt bort för att användas som mall för den nya stoppningen.

sadel_4.jpg ht=528

Den nya stoppningen skar jag ut ur ett sittunderlag. Innan jag limmade fast det med kontaktlim så sandpapprade jag sadelstommen eller vad man ska kalla det, för att få bort gammalt lim och rugga upp ytan lite för att få limmet att fästa bättre.

sadel_5.jpg ht=528

När stoppningen var på plats så skar och sandpapprade jag lite på den för att få bättre form och fäste för limmet.
Sedan var det dax att klä sadel. Hittade en gammal skinbit från min tid som läderbög (=lajvare) som nätt och jämnt räckte till. Strök kontaktlim på båda ytorna och la sedan lädret i ljumet vatten ca 10-15 min.

sadel_6.jpg ht=528

Lädret pressade jag sedan fast från mitten och utåt, ända ner till kanten, klippte bort överflödigt läder. Sedan stök jag lim på innsidan och vek inn kanterna.

sadel_7.jpg ht=528

sadel_9.jpg ht=528

Dessvärre blev det en lite spricka i lädret då jag spännde det så fruktansvärt hårt. Detta döljde jag med en nit, vilket jag ändå skulle ha för att hålla allt på plats.

sadel_8.jpg ht=528

sadel_10.jpg ht=528

Sen vare det bara att nita och skruva fast alla delarna.

sadel_11.jpg ht=528

sadel_12.jpg ht=528

Niten som skulle sitta längst back nådde inte riktigt så jag hittade en skruv som såg festlig ut som jag satte där. Hade även tänkt lägga en söm runt hela kanten men tröttnade rätt snabbt så det blev bara en lite bit längs bak.

Det är ju sjukt vad vissa kan, man känner sig som en riktig sopa när man själv betalar för sina prylar. detta forum, en aldrig sinande källa av kunskap i hantverk!
Rysligt impad!

Re: [Renovering] Klarlacka stålram?
Skrivet av perzzon igår 21:56 (Dölj användarens inlägg)

Är det vanligt kontaktlim som klarar att ligga sådär i vatten?

Japp det är vanligt kontaktlim. Jag lät det torka några minuter innan jag la det i vattnet. Kontaktlimmet är typ vattenavisande.

klar_2.jpg ht=544

klar_1.jpg ht=725

Har äntligen fått tid att fortsätta med cyklen efter en ganska hektisk första halva av terminen. Något sånt här kommer det att se ut... Fast fulare när skärmar, korg och pakethållare kommit på..

Ser riktigt fint ut!

varning: använd inte pro max "freestyle" reglagen till v-bromsar det funkar inte, dom svampar livet ur sig, men dom är smäckra och väldigt lätta dessutom...

jag skippa klarlacken på min alu ram efter autosolet, tog och vaxa den istället. är mycket medveten om att den kommer oxidera men tänkte att det är smidigare och polera lite snabbt nångång i månaden än att få klarlacks släpp och behöva göra om allt. Men för detta blev det riktigt bra!

Men biltemas Färgborttagning hade nog sparat dig lite jobb!

Väcker liv i denna tråd vore intressant att höra hur de går med cykeln hur är skicket på ramen då så här över ett år senare. lika fin eller? funderar nämligern att sripa min gamla kona.

/Sivan

Efter att cykeln nu använts lite och stått ute en del.... har det börjat rosta på flera ställen. Lacken jag använde var från biltema. Jag rekommendera inte någon att klarlacka stål så vida cykeln inte alltid får stå inne. Det kan ju kanske finnas något annat fabrikat på klarlack som är bättre. Men att ta bort den gamla lacken var riktigt jobbigt och tidkrävande....

Ursäkta att jag missat tråden fullständigt, och att jag inte lagt mig i alla tipps om lackering över huvud taget. "Ingen klarlack innehåller rostskyddspigment" punkt slut. Det finns transparenta lacker som innehåller rostskydds pigment men de kallas inte för klarlacker. Rostskyddet man får om man använder någon av dessa lacker på slät plåt är minimal (usel). A & O vid lackering och framför allt rostskydd är förbehandling. Jag tänker inte gå in på allt om detta ämne här men för hempul så tycker jag det är bäst att behålla så mycket som möjligt av den befintliga lacken som möjligt. Att tro att man med sprayfärg kan uppnå samma kvallité på rostskyddet som Cykelfabriken har är rent ut sagt korkat. Vid lackering av slät plåt används en teknik där stålet går genom en förbehandling bestående av flera tvättbad och fossfatering innan lack. Utan detta blir rostskyddet totalt värdelöst. Slipar man slät plåt kan man använda någon form av betande grundfärg, gärna baserad på polyvenylbutural som inte är lika giftig som Zincromater (Canser kommer på posten). Dessa är dock inte transparanta.
Mitt råd till alla som vill fixa till ramarna själva är. Ring och kolla med någon pulverlackerare. Fråga om de klarar kraven för C3 miljö. C2 är skit, C4 är tveksamt att de når upp till över huvud taget.Be att få se vilka färger de kan måla med. Jag vet att det finns i princip alla tänkbara kulörer och vill man bara betala några kr extra går det säkert bra att få tex Chrom eller titan look. Gör klart med lackeraren innan ni river hojen (även pris). Gör ramen plåtren (Bums/Lut+Stålborste brukar funka) och lämna in för lack.

OK nu har experten sagt sitt och tänker därmed återgå till att försöka lära mig cykla snabbare!

PS. Jag har en plastcykel.

mr Lindwall skrev:
> Ursäkta att jag missat tråden fullständigt, och
> att jag inte lagt mig i alla tipps om lackering
> över huvud taget. "Ingen klarlack innehåller
> rostskyddspigment" punkt slut. Det finns
> transparenta lacker som innehåller rostskydds
> pigment men de kallas inte för klarlacker.
> Rostskyddet man får om man använder någon av
> dessa lacker på slät plåt är minimal (usel). A
> & O vid lackering och framför allt rostskydd är
> förbehandling. Jag tänker inte gå in på allt
> om detta ämne här men för hempul så tycker jag
> det är bäst att behålla så mycket som möjligt
> av den befintliga lacken som möjligt. Att tro att
> man med sprayfärg kan uppnå samma kvallité på
> rostskyddet som Cykelfabriken har är rent ut sagt
> korkat. Vid lackering av slät plåt används en
> teknik där stålet går genom en förbehandling
> bestående av flera tvättbad och fossfatering
> innan lack. Utan detta blir rostskyddet totalt
> värdelöst. Slipar man slät plåt kan man
> använda någon form av betande grundfärg, gärna
> baserad på polyvenylbutural som inte är lika
> giftig som Zincromater (Canser kommer på posten).
> Dessa är dock inte transparanta.
> Mitt råd till alla som vill fixa till ramarna
> själva är. Ring och kolla med någon
> pulverlackerare. Fråga om de klarar kraven för
> C3 miljö. C2 är skit, C4 är tveksamt att de
> når upp till över huvud taget.Be att få se
> vilka färger de kan måla med. Jag vet att det
> finns i princip alla tänkbara kulörer och vill
> man bara betala några kr extra går det säkert
> bra att få tex Chrom eller titan look. Gör klart
> med lackeraren innan ni river hojen (även pris).
> Gör ramen plåtren (Bums/Lut+Stålborste brukar
> funka) och lämna in för lack.
>
> OK nu har experten sagt sitt och tänker därmed
> återgå till att försöka lära mig cykla
> snabbare!
>
> PS. Jag har en plastcykel.

ps, du verkar ha koll. Hur gör man med plastcyklar?

captain8track skrev:

> Hur gör man med plastcyklar?

De rostar inte ;)

Våtslipa och polyuretanlack. Billack med andra ord. Egentligen så ska det fungera med pulver också men på en plasthoj tycker jag det känns som om det blir onödigt mycket vikt. För viktens skull så skulle jag använda mig av en sold 2k lack direkt och inte något bas klarlacksystem. Det finns fortfarande att få tag på på industrisidan men har i stort sett försvunnit helt från bilsidan. Jag funderar på att lacka min egen ram med en ungshärdande klarlack som är extremt reptålig och endast behöver 2-5µm skickttjocklek för fullgott skydd. Det finns ett flertal polyester och alkydaminbaserade ungslacker som egentligen är idealiska för cykelmålning. Bra rostskydd och UV skydd, samt full täckförmåga vid så låga skickt som 10µm. Jag orkar inte räkna ut vad det skulle bli på en ram i vikttillägg men jag kan uppskatta att det rör sig om mindre vikt en nummerlappen ni sätter på tröjan vid tävling. Problemet med dessa färger är att det är så få som använder dem och därmed svårt att få tag i någon som kan göra det. Vanligast användandet är fat och burkmålning. Just det alla har väl sett oljefat som står utomhus år efter år utan att rosta sönder eller missfärgas. Det man måste veta innan man använder ugnslackerna är vilken temperatur ramens plast klarar. Dessa produkter kräver en godstemperatur mellan 150-170°C i ca 10 min för att härda. plastramar bakas också vid tillverkning och jag gissar (vet inte säkert) att de använder liknande råvaror och bindemedel som färgindustrin. Jag kan tänka mig att gränsen för vad härdplasten tål på en plastram ligger någon stans kring 200° C. Problemet är snarast vilken typ av lack som ligger på ramen och om det är klibbor som är överlackade som inte klarar tempen.

Tillbaka
Topp