[Renovering] Klarlacka stålram?

150-170°C i ca 10 min? Vad bra, då kan man ju passa på och ändra geometrin på sin kolfiberhoj när man lackat den, annan styrvinkel, en böj på kedjestagen osv!

@ mr Lindwall:
Jag har sett några cyklar med klar pulverlack, hur funkar det från ett rostskyddsperspektiv? Av det lilla jag hittade nu när jag sökte runt ser det ut som om man använder en grundfärg eller någon form av fosfatering även vid pulverlack då skyddet är klass C3 eller bättre. Då borde det väl inte funka med en klar pulverlack alls?

Finns det täckande pulverlacker som klarar C3 utan grundfärg, direkt på ren metall?

Beträffande geometrin lär det inte gå att böja den trots värmen. I stället för en lång förklaring så hänvisar jag till vad som händer när en glasfiber båt brinner. Den smälter inte och ändrar inte formen heller trots att tempraturen är bra mycket högre en 200°C. Med tanke på hur taskig kvalité det är på glasfiber mot kolfiber kan man anta att en cykelram som byggs med det absolut bästa materialen vi har inte lär ha några som hälst problem med temperaturer under 200°C, särskilt inte utan belsatning och i så kort tid. Det som brukar ske med härdplaster är att de förkolnas och blir spröda om de utsätts för för hög temperatur.

C3 pulverklaris på stål! Nej det går inte. Om man zinkfosfaterar stålet innan kan det gå men det är gränsfall. Zinkfosfatet färgar stålet så meningen med klarlacken försvinner liksom. Om man tittar på stålkunstruktioner typ partytält och liknande så är de i regel järnfosfaterade och sedan pulvermålade. Håller bra ett tag men får man en liten skada så lossnar snart färgen i stora sjok. Zinkfosfat är betydligt bättre men för att klara en C3 ska man kunna göra en repa i stålet och rosten skall inte sprida sig mer en ett par mm på 2år i en miljö där stål rostar mellan 200 till 400g/m­² År. Ungefär som Göteborgs hamn på svenska. Det tvivlar jag på att det klarar med bara klarlack och zinkfosfat.

Sedan ska man ha klart för sig att det finns olika typer av stål, använder man sig av roströgt stål blir det helt andra krav. Att få pulverklarlack att fästa på alu lär inte heller var några problem. Dock ska man ha klart för sig att det finns olika typer av legeringar när det gäller lättmetall och att inga standarder finns att följa gällande oxidation på dessa. Där är det "trial and error" som får avgöra hur man ytbehandlar.

Mest troligt är att de ramar du sett varit målade med pulver och klarlack. det finns lacker som ser exakt ut som stål eller polerad alu. Det finns tillockmed lampreflektorer i plåt som pulverlackas i stället för att chromas. Fö så har alla seriösa pulverlackerare någon form av förbehandling som i regel anpassas till de pulverlacker och det rostskydssystem de jobbar med.

Nja, man såg tuschmarkeringar, ytor som putsats med smärgelduk och lödningarna på rören, det var bara klar pulverlack. Men de hade också tydligen problem med de första proven åtminstone, de rostade på kort tid. Men de säljer fortfarande sådana ramar. Kolla http://www.cyclofiend.com/cc/2008/cc452-bombadilproto0208.html tex, hittar inte precis de bilderna jag tänkte på.

Min far köpte en lite billigare pulverlackpistol som han inte hunnit pröva än, han köpte den i förhoppning om att det direkt skulle vara bättre rostskydd än andra färger med sådan lack, men det verkar ju tyvärr inte vara så. Men pulverlack är väl slitstarkare än de flesta andra färger, så pulverlack som ytskydd ovanpå en grundfärg med polyvinylbutural borde väl funka bra. Även om man undviker de där grundfärgerna med zink som var starkt cancerframkallande, såg jag att de i regel ändå innehåller isocyanater, som banne mig inte är att leka med...

Stort tack för rediga och precisa svar förresten, det är uppskattat!

mr Lindwall kanske har något tips om var man kan hitta tvåkomponentslacker att spruta själv med. För några år sedan brukade jag gå till den lokala billackeraren och köpa en liten skvätt när jag skulle lacka en ram. Plötsligt fanns bara vattenbaserat och sedan dess har jag sprayburkat några ramar, visserligen med hyfsat resultat men det blir ju inte lika hållbart.

Har en Bianchi som är klarlackad med 2K och den ser ut som kriget efter en par vintrar ute, tror mer på pulverlack för någon typ av hållbarhet.

200 grader för en plasthoj, jag tror inte det, jag skulle i alla fall inte chansa.
Runt 100 grader tror jag är mera normalt.
Nyare prepreg går långt ned i temperatur nuförtiden. Det är tillräcklig omsättning i cykelfabrikerna för att den låga temperaturen in skall vara något problem. Man kan använda billigare formar också och energianvändningen minskar.

Håller förresten på att skrivande stund strippa delar av en aluminiumram. Bra med strippbad på jobbet. Tar någon timme för att få bort färgen (epoxi/polyuretan). :)

Tillbaka
Topp