repa i underbenet på gaffeln, hur dåligt är det?

cammen

Medlem
Tjena!

Jag funderar på att köpa en begagnad gaffel. Men den har en repa i underbenet, ca 0,5 mm djup och 1 cm lång. Är det nån som vet om detta spelar nån roll? Jag funderar på om det kanske lättare kommer in smuts eller om dämparbussningana slits fortare?

/Cammen

underben = skenben/vad? :P

Är det en upside-down-gaffel?

Repor på innerbenet är comme ci comme ca... Sitter den däremot på ytterbenet är det troligen ingen fara.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> underben = skenben/vad? :P
>

Är det mig du syftar på? :) Eller vad heter det? Innerben låter bra tycker jag...

Om det hade varit min gaffel hade jag med risk för kassering tagit fram:

1. Smärgelduk
2. Våtslippapper
3. Stålull m tvål
4. Extremt fint våtslippapper

Och gått lös i ovan nämda ordning

väl fokuserad ficklampa brukar avslöja repor, kan vara bra att inspektera resultatet med.

Har allt gått väl har du gjort så liten åverkan att packningarna utan bekymmer tätar, har allt gått helt fel har du skaffat dig en oljefontän alt. dammsugare. I värsta fall en kombo!

Atlas_sthlm skrev:
> Om det hade varit min gaffel hade jag med risk
> för kassering tagit fram:
> osv.

Om det redan hade varit hans gaffel är det värt att prova, men nu undrade han ju om det var någon idé att köpa den begagnad. Jag säger nej, för stor risk att han kastar pengarna i sjön.

Innerben?

Är det på de blankpolerade stavarna som löper in/ut ur den delen som hjulet/bromsen sitter fast i? I så fall kommer sprickor med tiden att bildas kring repan. Det ger en påtaglig risk för ett abrupt totalhaveri som du sent kommer glömma.

Är det däremot en repa i delen som hjulet/bromsen sitter fast i så är det inte så farligt.

ok,

gaffeln sitter alltså på en hoj jag funderade på att köpa... Tack för svar, nu vette fan om det är nåt att ha. Iaf en bra anledning att pruta rejält. Men visst borde man kunna få tag på nya innerben? Gaffeln är en Marzocchi 66:a. Hur svårt/jobbigt är det att byta innerben om det nu går att få tag på???

cammen skrev:
> ok,
>
> gaffeln sitter alltså på en hoj jag funderade
> på att köpa... Tack för svar, nu vette fan om
> det är nåt att ha. Iaf en bra anledning att
> pruta rejält. Men visst borde man kunna få tag
> på nya innerben? Gaffeln är en Marzocchi 66:a.
> Hur svårt/jobbigt är det att byta innerben om
> det nu går att få tag på???

Bra prutanledning, du kommer inte kunna fixa nya innerben. Men om repan är som du beskrivit är det inga problem. Valhallas farhågor kan han mata Särimner med och käka upp.

Saknar kritiska detaljer. Är det en repa, och inte i en spricka, i gaffelbenet spelar det ingen som helst roll. Är det däremot en repa på pistongen (stanchion) som glider in i bussningen har det mycket stor betydelse. Avgörande härvid är om det är en luftgaffel eller en stålfjädergaffel. Är det en luftgaffel skulle jag glömma den direkt. Är det däremot en gaffel med stålfjäder och olja spelar det något mindre roll men det är ändå inte oproblematiskt. Köper du hojen bör du räkna med att oddsen talar för att du måste köpa en ny gaffel förr eller senare.

Det går i vilket fall att köpa en ny krona, styrrörs och innerbens-ensemble om den skulle visa sig paja har jag läst någonstans(TM)... Frågan är hur mycket billigare än en ny gaffel det blir. :P

Köp hojen men dra av för vad en ny eller fin beg. gaffel kostar. Sen kör du till det rasar och byter då. Rasar det inte så har du gjort en bra affär.

Tillbaka
Topp