Research inför världsrekordförsök

Jag kör mycket motorcykel, ibland i de hastigheter du tänker åka i nu. Jag tror att du ska prova att höja hastigheten stegvis i flera olika försök för att skaffa ännu mera erfarenhet. Naturligtvis med alla de bästa mc skydden och på en säker plats.

God idé, men jag känner att jag har erfarenheten. Hastigheten gör ingen direkt skillnad för själva utförandet. Och vanliga manuals har jag gjort i 20 år utan att dra över :)

God idé, men jag känner att jag har erfarenheten. Hastigheten gör ingen direkt skillnad för själva utförandet. Och vanliga manuals har jag gjort i 20 år utan att dra över :)
Det vore väldigt, väldigt konstigt om dubbla luftmotståndet (eller ännu mer) mot ditt nuvarande rekord inte skulle göra någon skillnad i utförandet. Och du har väl ingen erfarenhet av manualer i 150 blås, eller? Verkar dumt att inte ta sig tiden och prova att höja farten i rimliga inkrement. Verkar inte ett dugg roligt att drutta i backen i den farten, skinnställ eller ej.

Själv häpnar jag över vilka risker en del utsätter sig för utan att ens blinka. :oops: Är det inte värt lite eftertanke åtminstone för att slippa sitta i rullstol resten av livet, till exempel?

Ja, såna övningar slutar ju bara på ett sätt tillslut, man når gränsen för något som går galet?

Det vore väldigt, väldigt konstigt om dubbla luftmotståndet (eller ännu mer) mot ditt nuvarande rekord inte skulle göra någon skillnad i utförandet. Och du har väl ingen erfarenhet av manualer i 150 blås, eller? Verkar dumt att inte ta sig tiden och prova att höja farten i rimliga inkrement. Verkar inte ett dugg roligt att drutta i backen i den farten, skinnställ eller ej.

Själv häpnar jag över vilka risker en del utsätter sig för utan att ens blinka. :oops: Är det inte värt lite eftertanke åtminstone för att slippa sitta i rullstol resten av livet, till exempel?

Självklart kommer jag inte göra det i 150 blås direkt, men jag tror inte det ökade luftmotståndet kommer göra så stor skillnad då det kommer vara relativt konstant.

Häpnar över samma sak. Jag tycker inte jag är speciellt risktagande, brukar hålla mig på en nivå jag känner mig trygg med :)

Är inte ett dugg orolig eftersom jag inte ska göra det.
Jag tycker bara inte att det är 100% intuitivt att repets resa från handtaget, runt styrröret och vidare ut i intet är riskfri. Tydligen fungerar det för tysken så det blir väl bra. Kanske kan vara idé att motstå frestelsen att göra en ögla eller knut.

Är inte ett dugg orolig eftersom jag inte ska göra det.
Jag tycker bara inte att det är 100% intuitivt att repets resa från handtaget, runt styrröret och vidare ut i intet är riskfri. Tydligen fungerar det för tysken så det blir väl bra. Kanske kan vara idé att motstå frestelsen att göra en ögla eller knut.
Jag tänker att det känns safe om man bara klämmer repet med handen mot handtaget, utan någon form av ögla eller knut, men frågan är om man lyckas hålla kvar repet då. Får testa helt enkelt ?

Skulle det gå på röven är det väl inte skillnad mot att vurpa på en MC? Det görs ju varje dag, med hyfsade resultat.
200 knyck och sen på näsan på ett flygfält så klart att man kan bryta nåt men mest blir det väl kylgel på röven i några dagar.

Precis! Så länge det inte är några träd i närheten så är man nog rätt säker.

Ungefär när hade du tänkt att göra försöket( nu i höst eller blir det till våren)?
När det kommer till det rent praktiska utförandet har jag tyvärr inte mycket att tillägga till alla andra tips du har fått.
Hoppas att det går bra, kör förståndigt och ett stort lycka till!

Behöver du inte en rätt redig utförslöpa för att kunna hålla farten uppe? Luftbromsen i 150 km/h lär ju vara rätt brutal. Iofs måste det kanske vara så sjukt brant för att göra skillnad att det ändå inte är aktuellt.

Hoppas det går bra, blir alltid glad över dina upptåg! Lycka till!

En backe hade absolut varit roligare då man behåller farten längre, men vet inte hur stor skillnaden blir med luftmotståndet, precis som du säger.
Känner att prio ett får vara att det är säkert, och då blir en övergiven flygplats perfekt :)

Kul att någon gillart! :D

Ungefär när hade du tänkt att göra försöket( nu i höst eller blir det till våren)?
När det kommer till det rent praktiska utförandet har jag tyvärr inte mycket att tillägga till alla andra tips du har fått.
Hoppas att det går bra, kör förståndigt och ett stort lycka till!

Det blir nog nu i september :)

Om du nu redan har ett flygfält till ditt förfogande kanske du kan slå två flugor i en smäll.
Rekordet nedan verkar ju vara officiellt sanktionerat av Guiness.

Hmm. Det måste finnas någon platthetsklausul i det rekordet. Annars borde det inte vara något problem för någon att manuala flera kilometer nerför någon alpväg. Annars kan man ju känna sig duktig med att vara halvvägs till världsrekord. :cool:
Jo, det var precis vad jag tänkte också. Men jag hittade inget om det när jag snabbtittade på videon.
Men visst, platt tycker man ju att det ska vara för att det ska få kallas rekord.

Jo, det var precis vad jag tänkte också. Men jag hittade inget om det när jag snabbtittade på videon.
Men visst, platt tycker man ju att det ska vara för att det ska få kallas rekord.
japp skall va 1:1000 eller plattare

Om du nu redan har ett flygfält till ditt förfogande kanske du kan slå två flugor i en smäll.
Rekordet nedan verkar ju vara officiellt sanktionerat av Guiness.

Som H. nämner nedan så är det inte så svårt att göra en lång manual så länge man har en lång backe. Det kommer inte gå där jag ska göra iaf, eftersom det är platt :)

När snöret släpps i den farten blir nog inbromsningen ganska rejäl. Att en bil ska tajma den inbromsningen är ju inte praktiskt möjligt.

Man ska nog tänka lite på att det var materialets hållbarhet som efterfrågades i trådstarten. Själva praktiska genomförandet löser nog Matthias bättre än de flesta andra. Om man, som jag, börjar tycka att det är rejält otrevligt att cykla lvg nedför en backe när det börjar gå i 85 km/h har nog ganska lite att tillföra i det praktiska utförandet.

Blir spännande när föraren lägger in backen för att aktivera kameran i den farten! :)
Finns ofta en knapp för att aktivera kameran även när man kör framåt. Burkar göra det ibland när jag kör med korta smala släp då de är svåra att se i ytterbackspeglarna.

När snöret släpps i den farten blir nog inbromsningen ganska rejäl. Att en bil ska tajma den inbromsningen är ju inte praktiskt möjligt.

Man ska nog tänka lite på att det var materialets hållbarhet som efterfrågades i trådstarten. Själva praktiska genomförandet löser nog Matthias bättre än de flesta andra. Om man, som jag, börjar tycka att det är rejält otrevligt att cykla lvg nedför en backe när det börjar gå i 85 km/h har nog ganska lite att tillföra i det praktiska utförandet.

Håller med. Känns inte görbart. Jag får vara snabb upp på bakhjulet när jag släpper remmen helt enkelt ?

Hehe precis. Jag tror det kommer gå fint, så länge däcken håller ?

Skulle nog se till att gå igenom hjulen riktigt ordentligt innan, tänker mig att eventuell obalans osv som inte märks i normala hastigheter måste bli betydligt tydligare i 150km/h

kan det vara en så hög hastighet att man vill lägga på något på motsatt sida av ventilen för att balansera? Om jag inte minns fel så är det väl en den lvg-folk som haft för sig sånt?

Hallå, det är september nu! Ut och ”ryck i styret, tönt!” ?

Önskar dig all lycka och hoppas du sätter ett redigt rekord ????

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp