reservdelar 10 -delat dura ace

prefekten

Medlem
Hej!

Har en fundering kring att köpa en gammal hoj (ca 10 år gammal) med dura ace 10 delad drivlina.
Hur är tillgången till reservdelar till detta? Är det dömt att bli en dyr affär om man måste byta ut delar? I övrigt är det bra pris på cykeln.

Min erfarenhet av gamla prylar är att slitdelar (=kasett/kedja) finns till bra pris men begränsat utbud. Växlar/reglage mm lär du väl inte laga utan antingen så tickar det och går eller så får du byta.

Hur bra tillgång som helst och lär vara det under ytterligare i vart fall tio år. Allt 10-delat LVG Shimano/SRAM är kompatibelt, bara att blanda och ge.

Det beror väl på vad man menar med reservdelar. Kedjor och kassetter till 10-delat finns att köpa i alla butiker och kostar som de alltid gjort. För övrigt mer prisvärt att ersätta dessa slitdelar med Ultegra när det behövs.

Det tycks också finnas ganska stora restlager av klingor till DA7800 så det borde inte vara något större problem att få tag i en ny.

Om själva reglagen eller fram-/bakväxel går sönder har du ju ett problem som nog bara eBay kan lösa. Men jag skulle väl inte riktigt klassa de komponenterna som "reservdelar".

DA7800 är (enligt mig) en fantastiskt fin komponentgrupp.

När det kommer till kedjor verkar just DA 10-delat (CN-7901) vara på utgång, men åas finkar Ultegran (CN-6701) lika fint.

Hej. Startar om tråden. Trodde det satt 10 delat på cykeln då den info jag hittat på nätet angående årsmodell på ram angav 10delat. Men nu har jag fått svar av säljaren att det är 9-delat som sitter på. Är det helt tokigt köpa då. Är lite såld på ramen då det är lite av memorabilia för mig. Men kan kanske bli en dyr affär om jag ska uppgradera hela drivlinan?

Samma svar där. Kassetter och kedjor finns att få tag på. Shimano väntar med att uppgradera deras lägre grupper till senaste tekniken och det är inte många år sen Tiagra blev 10-delat. Så toppgrejer ska du inte räkna med, men du kommer att klara dig. Vill du ha/gillar ramen så kan du ju alltid uppgradera den när växelreglagen ger upp. Och det kan ju faktiskt dröja ett bra tag om de är i bra skick nu.

Hej igen. och tack för fler svar. Om det blir problem med reglage osv så kanske ett alternativ är att köpa en billigare ny 11-delad komponentgrupp och sätta dit. Typ 105. Hur funkar det i sådana fall med hjulen?

Mavic Cosmic Elite hjul sitter på. Nav framgår inte. Då får jag maila säljaren om det har betydelse om jag skulle uppgradera hela komponentgruppen.

som sagt, slitagedelar till 10-delat kommer finnas länge än (tom 9-delat finns ju ganska gott om alltjämt)

Är det Mavic, ska det inte vara ngra problem få på 11 del. Sitter en distans innanför kassetten när man kör 10-delat på mavic-nav. (om det inte av ngn outgrundlig anledning är annorlunda på de lite billigare hjulen)

Synd 7901 kedjan är på utgående, den rockar.

Senast ändrad:
Säljarens bild från ebay. Inte fått cykeln ännu.

Bilagor

• $_57.jpg
    $_57.jpg
    298.4 KB · Besök: 25
Den där veven är betydligt äldre än 10 år. Sorry.

Kör själv på 11 år gammal dura-ace (10-delad), inga problem med reservdelar. Men som sagt, tror inte det är originalvev om ramen inte är äldre än 10 år.

Senast ändrad:
Newton sa:
Den där veven är betydligt äldre än 10 år. Sorry.

Kör själv på 11 år gammal dura-ace (10-delad), inga problem med reservdelar. Men som sagt, tror inte det är originalvev om ramen inte är äldre än 10 år.

det är inte originalvev. Enligt originalspec ska det vara 10 delat. så det är nog bytt på vägen. ramen är från 05. Men gillar ramen och cyklar på dessa delar tills det slutar funka. En ev uppdatering till ny 105 senare om det skulle pajja. Eller delar på e-bay. blir nog bra. :)

Är det inte en 7700 vev för Octalink?
(typ 1 mind you - använd ALDRIG en typ 2 lagring till denna :-) )
(7700 var väl "top of the line" tom 2004?)

Senast ändrad:
prefekten sa:
emmer sa:
Är det inte en 7700 vev för Octalink?
(typ 1 mind you - använd ALDRIG en typ 2 lagring till denna :-) )
(7700 var väl "top of the line" tom 2004?)

Fattade noll av vad du skrev nyss :)

Vänta bara, du kommer att göra det när du börjar eBay-knarka i sökandet efter nästa fix av gamla grejer som du motiverar för dig själv och andra med "Men den var ju så billig, man vet aldrig när man hittar den till det där priset nästa gång!" när du just la ett bud som du lovade dig själv att aldrig lägga. Har jag hört alltså, inte så att jag någonsin skulle göra det själv...

Som sagts flera gånger i tråden - kör hårt till det rasar så får du överväga vad du ersätter det med. Det som är jobbigt med Dura-Ace är att kompatibilteten mellan olika generationer är aningen svajigare än andra grupper. Tour de France har nog vunnits med samtliga.

Jag tycker att det ser ut som ett DA 7400 vevparti. Fyrkants med andra ord. 7700 ser ju ut så här

Bilagor

• dt-swiss-shimano-dura-ace-7700-046.jpg
    dt-swiss-shimano-dura-ace-7700-046.jpg
    307.8 KB · Besök: 35
LesGrossman sa:
Jag tycker att det ser ut som ett DA 7400 vevparti. Fyrkants med andra ord. 7700 ser ju ut så här

OK- man kanske skulle slängt hit lite bilder innan jag köper hem grejjer :), men men, bara den rullar på som den ska så är planen att sätta dit ex ny 105 grupp på ramen när det blir ngt som strular. Var främst ramen jag budade för. Sedan att det hade varit lättare att köpa en ny cykel det må vara :) Men det är klart om jag uppgraderar med ny komponentgrupp så blir den nästan lika dyr som en ny giant tcr advanced med deras 105 kompakt-grupp. ca 15-16 tkr kostar väl en sådan.

Logik får aldrig styra inköp av cykeldelar (eller cyklar för den delen). Man handlar med hjärtat och lider med plånboken.

Grymt fin ram, indeed! Jag tycker det känns väldigt vettigt att uppgradera allteftersom. Försök då tänka på att det är rätt stor skillnad i prestanda på vissa delar, typ reglage och mindre på anda (typ bakväxel) medan vissa delar är rent av dumt att köpa dura ace (typ kassett som iof är lätt, men slits fort). Arts cyclery på Youtube har nån guide där!

prefekten sa:
LesGrossman sa:

OK- man kanske skulle slängt hit lite bilder innan jag köper hem grejjer :), men men, bara den rullar på som den ska så är planen att sätta dit ex ny 105 grupp på ramen när det blir ngt som strular. Var främst ramen jag budade för. Sedan att det hade varit lättare att köpa en ny cykel det må vara :) Men det är klart om jag uppgraderar med ny komponentgrupp så blir den nästan lika dyr som en ny giant tcr advanced med deras 105 kompakt-grupp. ca 15-16 tkr kostar väl en sådan.

Jag tycker absolut att du ska satsa på den! Kanonfin cykel och dessutom är det kul att ha något som inte alla andra har :)

Dock förbjuder jag dig att köpa en 105-grupp! Den är ju så jäv....fuuuuuul! Förstör vilken hoj som helst! Campa och Sram har snygga komponenter

LesGrossman sa:
prefekten sa:
LesGrossman sa:

Jag tycker absolut att du ska satsa på den! Kanonfin cykel och dessutom är det kul att ha något som inte alla andra har :)

Dock förbjuder jag dig att köpa en 105-grupp! Den är ju så jäv....fuuuuuul! Förstör vilken hoj som helst! Campa och Sram har snygga komponenter

?

Tillbaka
Topp