Restaureringsprojekt: Magura Durin MD100 Race

Atakua

Aktiv medlem
Om gaffeln

Jag har fått den Magura Durin MD100 Race som en del av en barncykel.

01-ursprunglig-vy.jpg

- Avsedd för 26-tumshjul med 9mm QR axel.
- Rakt 1⅛" styrrör.
- 100 mm slaglängd.
- Justerbar luftfjäder.
- Fäste för skivbroms.
- Justerbar rebound och remote compression lockout knapp.
- Vikt 1,5 kg, vilken anses vara ganska lätt.
- Helt vilt utseende sin med dubbelbåge. Det slår till och med Manitous reverse-arch-utseende.

Gaffeln såg okej från utsidan. Jag var dock helt medveten att den skulle kräva full service eller snarare full restaurering med osäkra chanser att lyckas.

Det finns varken serienummer eller datum som kunde hjälpa identifiera gaffelns exakta modellår. Magura tillverkade troligen gafflar mellan 2006 och 2014 innan det gav upp med dem.

De bussningar som sitter i ytterbenen tyder på att det är en äldre modell. Nyare modeller hade inte räfflor i bussningar för att underlätta olja att flyta.

Utmaningar med restaureringen

Den här gaffeln är lite udd eftersom den anses vara för ny för att räknas som "retro" men samtidigt är för gammal för att ha lättillgängliga reservdelar. Som ett bevis finns det ett stort arkiv med alla slags litteratur om retrogafflar, men det finns inte ett spår av Magura i det.

- Maguras egna oljor (Suspension Blood typ 2 för dämpare och typ 5 för nedre ben) är svårtillgängliga och rätt dyra att beställa från utomlands. Man får istället nöjas med vätskor med likadana smöregenskaper av andra tillverkare.
- Dito för dammtätningar. Men det går sannolikt att hitta ersättare i rätt storlek av tredjepartstillverkare såsom SKF.
- Läget är ännu värre för elastomerbrickor som används på både benen som bumpers och i luftkammaren som negativ fjäder. Man får improvisera med ersättningsbrickor helt enkelt.

Resurser och källor

Massa googlande och bläddrande ledde mig till några enstaka fynd:
- Magura Durin Service Manual
- Service video 1
- Service video 2
- Några 10-år gamla inlägg på webbforumen där man frågar och svarar på olika ämnen gällande Maguragafflar.

Lockoutreglage

Jag fick gaffeln med ett löst lockoutreglage. Jag kopplade det till gaffeln för att testa funktionen.

02-med-lockout-kopplat.jpg

Sedan förstod jag varför man inte använde det här reglaget. Det krävs gorillafingerstyrka för att kunna trycka på spaken och låsa gaffeln.
Det beror kanske delvis på gammalt hölje och ej-optimal vajerdragning som skapar friktion. Jag får väl försöka en gång till senare. Gaffeln fungerar helt fint utan lockouten, den kan väl vänta.

Isärtagning

Gaffeln är ganska enkelt konstruerad och behöver inga speciella verktyg för att tas isär. Maguras servicevideor och en PDF som jag lyckades hitta hjälpte till att förstå processen.

Nedre ben avdragna:

04-nedre-ben-avtagna.jpg

De vita plastdistanser som satt på båda kolvarna är hela. Däremot har både bumpers blivit till spröda giftiga kakor:

05-distans-och-bumper.jpg

Samma grymt öde drabbade fyra andra brickor som satt i luftfjäder (inga bilder än, tyvärr).

Vad finns kvar av skumringar i dammtätningar är lite mer än damm och svart pulver. Själva dammtätningar bör också bytas ut:

06-nedre-ben.jpg

Jag tog även bort dekaler från nedre ben eftersom de var slitna.

Läget inne i dem nedre benen efter rengöring är inte hopplöst:

07-inre-ror.jpg
08-inre-ror.jpg

Dämparna för compression och rebound är av enkla konstruktioner. Det är lätt att förstå hur de egentligen fungerar genom att titta på dem:

09-compression-dampare.jpg
10-compression-dampare.jpg

11-rebound-dampare.jpg

Det blåa compressionreglaget har en o-ring som håller den fastkopplat till compresiondämparen. Jag råkade riva den o-ringen sönder, eller kanske den var redan trasig. Jag köpte en uppsättning o-ringar i en närliggande hemmafixarbutik, och där fanns en lämplig ersättare.

12-o-ringar.jpg

To be continued

Nu sitter jag och väntar på posten med reservdelar till gaffeln. Jag hoppas att fortsätta tråden när de har kommit fram.

Bilagor

Senast ändrad:
Hade lite tid att ta isär luftkammaren och ta en bild.
Elastomererna är helt tillplattade och smulas:
IMG_20240831_084951253.jpg

Om man jämför mot en bild funnen i service-PDF:en ser man skillnaden på nya brickor:

1725088285653.png

De nya verkar vara cirka 25 mm höga var.
Dessutom har skaftet mindre diameter där brickorna sitter: 10mm och inte 12mm som jag tidigare trodde, vilket är god nyhet då jag inte behöver kämpa med och borra den beställda gummin.

Medan jag väntar på leveranser hittade jag ett dokument som beskriver oljemängder att hälla i Maguragafflar.
I dämparen skulle man ha 60 ml, vilket stämmer med min mätningar (jag fick ~57 ml gammal olja ut den).

Trots att påfyllningsnivån är fixerad till 110 mm i dokumentet, tänker jag experimentera med högre värden (alltså mindre volym dämparolja) i ett försök att minska luftfjädringseffekter som luften fångad på dämparsidan bidrar till.

1725518462142.png

Bilagor

Senast ändrad:
Jag har olja som bara står ifall du vill ha. Maguras dvs. Jag hade en Durin SL 80 för massa år sedan och köpte olja då så den är inte ny men det är väl inte samma problem med olja som med tex bromsvätska... finns i Hässelby Sthlm

Snyggt jobb med den gamla gaffeln! Hoppas det blir bra. Var hittade du ett bra utbud av o-ringar? Jag är nog på jakt efter några till en gammal specialized E100 gaffel som det är svårt att hitta reservdelar till.

Jag hittade även en tysk hantverkare som säljer elastomer till alla möjliga retrogafflar. T.ex. till Durin: https://www.retrobike.co.uk/threads...nt-models-made-in-germany.477075/post-3556555

Finns även en industriell tillverkare från vilken det verkar möjligt att beställa gummibrickor av olika dimensioner och hårdhet. Jag rapporterade tidigare om den in en annan tråd. https://se.misumi-ec.com/vona2/detail/110300272510/?HissuCode=AXNSK15-30

Men jag vill försöka lösa det med hemmagjorda polyuretanpuckor som jag redan har beställt material för.

Senast ändrad:
Om du är sugen har jag en Magura Menja 130mm från 2007 här. Vet inte om den kan tjäna som reservdelslager till viss del. Även olja borde finnas i skjuten.

Om du är sugen har jag en Magura Menja 130mm från 2007 här. Vet inte om den kan tjäna som reservdelslager till viss del. Även olja borde finnas i skjuten.
Det är inte sannolikt att många detaljer kan återanvändas mellan Menja och Durin, tyvärr. Särskilt om modellår ligger nära 2007/2008 då Magura ändrade inre komponenter. Från 2008:s manual:

1725567816688.png

1725567843722.png

Men det kan bli ett intressant restaureringsprojekt i och sig att återuppliva din Menja.

Senast ändrad:
Polyuretanröret är här! Det är lite hårdare än jag hoppades, men det går att skära av mindre cylinder.
Återstår att se hur jag borrar en större hål i den; behöver ø10 mm inre kanal.

IMG_20240912_142943779.jpg

Dags att skaffa mig en ny negativfjäder till gaffeln!
Efter ytterligare mätningar och funderingar bestämde jag att jag behövde tillverka en cylinder som är 36 mm lång, 25 mm i yttre diameter och har ett hål i 12 mm diameter. Polyuretanstången var 500 mm lång och hade 8 mm hål.

IMG_20240912_172222373.jpg

För att skära av cylindern använde jag en vass oljad kniv. Det var enkelt att genomföra och jag kunde försöka om och om igen då jag hade mycket material kvar.

Att förstora hålet visade sig bli svårare. Jag kunde inte borra ut större hål eftersom 1) borrbiten försökte gräva sig ner i hålet och jag kunde inte hålla borrmaskinen fast; 2) jag hade inte någon såpass stor borr.

Till slut försökte jag smälta en tunnel igenom polyuretan med glödhet metallstav och det gick bra.

Mjuknat bränt polyuretan är extremt klibbigt. Jag behövde rengöra ordentligt kanalen innan jag kunde låta någon del av gaffel att vidröra den.

På nästa bild ser ni nästan färdig elastomer samt polyuretansnorkråkor uttagna ur den.

IMG_20240912_175652054.jpg

Sedan skar jag av två tunna stötfångare ø25 mm, h8 mm ur samma stång. De skulle gå ner i benen.
Äntligen var det möjligt att återbygga luftfjädern.

IMG_20240912_204210365.jpg

Sedan kunde jag börja skruva ihop hela gaffeln.

Allt redo för ihopskruvning.

IMG_20240912_182850047.jpg

Trots att flera här på forumet var generösa att erbjuda mig äkta Maguraoljor som de hade kvar i gömmorna, bestämde jag mig att köra med de oljor som jag hade hemma.

IMG_20240912_194612823.jpg

För fler frågor om mytologi så finns ju den här tråden

Först rengjorde, skrapade och polerade jag säten för dammtätningar som mycket som jag kunde.
Det fanns en del oxidering.

ovre-bussningar.jpg

Jag saknade verktyg för tätningar i ø32 mm, så jag behövde improvisera med det som jag hade och försiktigt trycka in både nya SKF-dammtätningarna.

IMG_20240912_203629270.jpg

Sedan var det dags att stoppa in returkolven på vänster sida och luftfjäderskolven på höger sida.

IMG_20240912_211405705.jpg

Både kolvarna har sexkantiga ändar som måste gå in i insexkantiga hål på nedre benen.

1726215436042.png

Då hjälper huvudlampa att kika i hålet och se om allt sitter som det ska.

IMG_20240912_215522634.jpg

Senast ändrad:
Luftkappen skruvades på med en skiftnyckel eftersom jag inte kunde hitta 28 mm hylsa:

IMG_20240912_220329638.jpg

Någon Magurainjenjör tyckte tydligen mycket om att koppla delar med o-ringar. Både dämpningslocket och returvredet hålls på sina platser med o-ringar som kläms i slitsar.

Här ser vi en specialutformad ihålig bult med tre o-ringar och returvredet som stoppas in i den.

1726216417233.png
1726216482780.png

Här sitter den ihåliga bulten på sin plats, utan vredet som ska stoppas i hålet. När vredet är i hålet blir det faktiskt jättesvårt att dra det loss med fingrar, o-ringen verkar göra sitt jobb bra.

IMG_20240912_230930578.jpg

Kompressionsvredet sitter på den vita biten och hålls också med annan o-ring. Att koppla dem ihop är ett huvudvärk. Man måste trycka med all kraft ner på vredet och det är enkelt att förstöra o-ringen.

1726217844632.jpeg

Med kompressionsvredet på:

1726218054978.jpeg

Här är gaffeln färdig. Det återstår att bygga en cykel till den!

1726218115225.jpeg

Fungerar den bra? Går den mjukt och fint? :)
Det saknas numera en matchande färdigbyggd cykel att testa gaffeln på. Jag har en hög cykeldelar istället. Cykeln ska jag bygga snart om ett par veckor.

När jag testar rörelser med händer kan jag konstatera att:

1. Prestanda har inte blivit värre än före servicen.
2. Nya dammtätningar är något styva och behöver bearbetas lite innan de börjar glida fritt.
3. Jag har inte beskrivit mitt äventyr med glidbussningarna, men de känns okej nu.
4. Jag lär väl fortsätta experimentera med elastomerer för att finjustera den negativa fjädern.
5. Mitt val på dämpningsolja gav inga illa effekter.

Senast ändrad:
Mina funderingar runtom gaffeln efter första turer.

1. Den är lodrätt mjuk när de nedre benen är väl igång. Men se punkten om den negativa fjädern nedan.
2. Mid-stroke känsligheten har blivit bättre efter första timmar i bruk eftersom de nya dammtätningarna har slappnat av något. Det är som förväntat.
3. Det gick bra att ha lägre lufttryck (~1,8 bar) i luftkameran för att anpassa gaffelns statiska sag till åkarens låg vikt.
4. Trots detta är det för den nuvarande användaren svårt att belasta gaffeln så att den pålitligt når sag-punkten. Alltså är off-the-top känsligheten otillräckligt hög. Det beror på att en för styv elastomer nu sitter i gaffeln. Enligt mina beräkningar behöver jag sätta dit en negativ fjäder med motsvarande fjäderkonstant mellan 15 och 20 N/mm. Mjukare elastomerer är på väg, sedan fortsätter jag experimenten¹.
5. Medan jag servade nedre benen märkte jag att de övre glidbussningarna stack ut för 2 mm, så jag bankade dem in. Det var ett misstag! Bussningarna hade blivit såpass täta att jag inte ens kunde sätta in inre benen djupare än 3 cm i nedre benen. Jag behövde backa ut bussningarna innan jag kunde avsluta bygget. Ett knep som jag kom på (men såg också någonstans förut) för att kontrollera hur täta en bussning i ena benet var, var att prova och trä ett innerben i taget istället för att samtidigt sätta in både benen.

-----------
¹ Man ska vara tacksam att moderna luftgafflar har självbalanserande negativa luftkameror.

Senast ändrad:
Ikväll tog jag gaffeln isär igen. Plockade ut mitt första försök på negativ fjäder och ersatte den enda 35 mm-höga styva brickan med två 20 mm-höga mjuka brickor.

Eftersom de nya brickorna är såpass mjuka och töjbara behövde jag inte borra något större hål. Jag kunde enkelt trä den tjockare kolvsektionen genom dem.

Jag var skeptiskt men efter att hade skruvat allt ihop igen blev off-the-top-känslan mycket bättre. Jag har kunnat till och med öka lufttrycket med 10% utan att höja den kraft som krävs att sätta komprimeringsaktionen igång.

Intressant nog har axeln-till-kronan måttet inte ändrats alls. Jag förväntade mig att den skulle ha ökat med några millimeter eftersom den mjukare elastomeren borde ha komprimerats mer och därmed förlänga slaglängden. Men jag hade stoppat in brickor som var 5 mm längre, kanske kompenserade längden högre komprimeringen.

Nu undrar jag hur otroligt ännu mjukare Maguras egna elastomerer var för att tillåta sätta in sammanlagt cirka 100 mm brickor dit jag har bara 40 mm.

IMG_20241001_211112449.jpg

Senast ändrad:
Helt plötsligt har jag fått nya dekaler till gaffeln. Nu är det bara orka att tvätta av den, skala av gamla dekaler och klistra dem nya på.

IMG_20241017_082521787.jpg

Senast ändrad:
En sak besvärade mig fortfarande med gaffeln. De glidbussningar som satt inne in nedre ben verkade vara för täta. Detta kändes när man skulle ta av benen från stanchions. Det krävde att banka lätt på valven med näven för att övertyga dem yttre rören att glida av. Friktionen var mindre uppenbar om man komprimerade gaffeln med hela kroppsvikten. Men det syntes igen om jag ställde lufttrycket till mindre än 2 bar.

Efter att ha läst MTBR-forumtråden alldeles för länge, bestämde jag mig att försöka vidga bussningarna, alltså att burnisha dem. Det fanns dock ett problem: jag saknade verktyget för ändamålet. Det riktiga verktyget brukar kosta tusentals kronor. Okej, dags att tillverka min egen variant.

1738451309437.webp

Diametern på den nerslipade hylsan var 32,10 ± 0,02 mm och gaffelns övre ben mätte till 32,00 ± 0,02 mm. Så det var väldigt aggressivt mål (vanligtvis börjar man med 32,07 mm verktyg).

Jag insåg att den gängade stången var tunn och svag och att den kunde knäcka under processen och sedan hade jag råkat med en gaffel med en fastsittande hylsa djupt inne i benet. Men jag hade inte någon tjockare stång på mig, så jag måste klara mig med detta.

Sedan var det bara att:
1. Skruva isär gaffeln.
2. Sätt på ett falskt nav så att jag kunde hålla gaffelbenen med min fot.
3. Stoppa verktyget i varje ben, känna efter två övre och två nedre bussningar.
4. Vrida verktyget in i varje bussning och upprepa bearbeta dem tills det blir något lättare att vrida.

Mitt i processen:
1738451287915.webp

Jag behövde se till att muttrarna som satt på stången och som höll verktyget ihop inte lossnar under processen.
Det hjälpte att alltid vrida medurs så att kraftmomentet spänner muttrarna. Och förstås försökte jag att inte överbelasta stången.

Det tog mig cirka 10 minuter arbete för att avsluta med alla fyra bussningarna.

Ett experiment som bevisar att allt det här eländet har gett någon effekt kan ni se på GIF:en nedan.
Förut var friktionen högre, så att det yttre röret inte kunde rotera sig under delens egen vikt. Nu, om jag sätter det att ligga på ena eller både bussningar i vardera ben, kan det lätt börja röra sig när jag släpper greppet:

VID_20250201_223912940-ezgif.com-video-to-gif-converter-1.gif

Några slutsatser:
1. Kan jag rekommendera att utföra burnishing på täta bussningar med ett riktigt verktyg? Ja!
2. Men med ett hemmagjort verktyg som mitt? Absolut inte, är du galen?
3. Kommer detta att förbättra gaffelprestanda på stigen?? Fan om jag vet. Det återstår att se; det finns andra eventuella problem som kan bidra till hög friktion, såsom icke-parallela yttre och inre rör.

Senast ändrad:
Intressant Tråd ! Här har det att få små tips ! Jag ska ge mig på å öppna en xcr suntour 29" framgaffel just för att jag är nyfiken som fasen å de om de är nå som behöv bytas förutom rengöring så .

sen ska jag puts bort gammelnött färgen å lacka om i nån ljus färg istället jag kan int förstå varför många cyklar lackas så jäkla mörka märkligt .

Kul tråd igen här skall kikas .

Tillbaka
Topp