Resultat MTB fristil i Åsarna.

mankis skrev:
-------------------------------------------------------
> "Massstart i fri still"

Beror på att de använder tidtagningsystemet de har för längdskidåkning.

hmm.. fri stil, inte fri still. men annars var det ju rätt. det händer ju lite då och då att det står skidtermer i resultatlistorna.

Såg att det var en Lettisk landsvägsåkare som tog hem segern, Falupojkarna fick sig en lektion i spurtning kan jag tänka.

Några som körde och kan berätta om arrangemanget, var lite sugen på att köra men var tvungen att jobba den här helgen.

Nyss hemkommen från eländet, den tråkigaste banan jag kört. Skidgator och skoterspår, kanske 5 km singeltrack. Regnet kom efter drygt 2 timmar och gjorde det hela till en rätt lerig tillställning. Ni som hoppade över detta lopp i LL-cupen gjorde ett bra beslut.

/E

Jag körde...
...och det var den tuffaste MTB-bana jag kört (har kört Mörksuggan, MTB Vättern, Finnmarksturen, 08XC). Andra slingan förvärrades också av att vi hamnade mitt i en åskskur modell större. Syndafloden i form av gegga rann sedan på alla stigar och det blev seeegt. Min pulsklocka sade att jag avverkat totalt 1585 meter stigning efter loppet. Banan var dock mycket vacker och mestadels singletrack och skidspårsgator. Eliten (jag tillhör inte dem) klarade större del av slinga 2 innan de fick regnet på sig och banan höll sig torrare.
En rejäl genomkörare var det iaf!
Banan var bra utmärkt och man hade engagerat folk från en flyktingförläggning till diverse sysslor. Lite svårt ibland då man frågade efter banan, sportdryck etc... :-)
För att vara förstagångsarr så klarade de sig bra. Fast hade det varit 500-1000 deltagare (nu ca 200) så kan det hända att det blivit köer då spåren ofta var smala.

/Björn

Nu är du lite väl hård mot banan va Ecke.

Jag tyckte att det var ganska ok frånsett att min sadelstolpe inte höll, men det vet du ju.

Men lite mera stig kunde dom ju ha slängt in. Jag fick ju inte se andra loopen så jag kan ju inte uttala mig om det.

// Herman

håller dessvärre med Ecke, det var så långt från en MTB-bana man kunde komma. skidgatorna och skoterspåren var som att cykla på en enda lång ojämn gräsmatta, och när regnet kom var det som att cykla i ett långt dike... för övrigt funkade arrangemanget bra, bra bemötande av funktionärer och kontrollerna funkade bra också.

Det finns väl inte mycket annat än skidgator och skoterspår att lägga banan på. Om loppet ska överleva i LL-cupen behöver det till mer stig och byta ut lite skidgator mot en del grusvägar.
Arrangemanget i övrigt tycker jag också funkade bra, en liten ryggnummerlapp var föredömligt, men cykelskylten i ngn sorts papper (eller vad det nu var) var inte helt bra i regnet..
/E

Tänk va smaken är olika.. Första slingan började tråkigt, det kan jag hålla med om men efter ca 17-18 km så blev det en utslagsgivande bana med helt okej stigar tycker jag. Vilka klättringar sen ! skitjobbiga men ändå härligt långa och lagom branta. Det var ganska mycket skidgator men det var mer stig på andra slingan vilket väger upp.
Nä, jag är nöjd med arrangemanget men var blev alla motionärer av? Ca 200 startade på ett långlopp i cupen gör nog att detta lopp uteblir pga det. Synd i så fall för jag körde ju inte den sista milen men det vill jag göra nästa år.. Startade sjuk vilket var dumt för snart ska jag till vårdcentralen. Rossel, host, snorande....skönt med semester kombinerat med sjukdom :-(

Jag tyckte också den var fin! Helt klart den tuffaste banan i LL-cupen hitills. Verkligen härliga klättringar, kändes som om det gick mest upp och ner hela tiden. Sen att all grusväg, som normalt sett finns i LL-cupen, var ersatt med skidspår kan på sikt antagligen avskräcka motionärer.

Personligen tyckte jag bara att det var roligt och skönt att slippa en massa grusväg, jobbigare, men roligare.

Stigpartiet inför den branta nerförsbacken var underbart, både uppför och nedför, gärna mer sånt! Vilken nerförsbacke dessutom! Mitt i stod Wassberg och hejade på... :-)

Tråkigt på antalet startande. Vill de vara med längre måste de väl antagligen ändra på något. Jag hade trott att det skulle vara en massa starka skidåkar-motionärer som ställde upp.

Jo Öijer ja vet men jag vill få en klassificering på sjukdomen så jag vet vad jag ska sms:a ut till de som delade den 8h långa resan i minibussen. Ett häftigt latinskt namn på nån sjuka så det vet vad de har att vänta sig...Kan det vara "dalacarlica insanium" ? Du kan väl det här med infektioner i alla möjliga kroppsdelar...

att det är "så långt från en mtb-bana man kan komma" kan jag nog inte hålla med om. snarare tvärt om. vilka andra långlopp har lika mycket klättringar, ej asfalt och grusvägskörning osv. att skidgator finns med är väl inga konstigheter, samma sak med skoterspåren. så ser terrängen ut där uppe, och är inte det lite charmen med att åka iväg till andra orter och tävla?

Men visst går det att få in lite mera stig, och få bort lite skidgator från sista milen.

det här var ju första arrangemanget från åsarna ik, så visst finns det utrymme för förbättringar. jag kan hälsa alla från tävlingsledaren mfl att de tyckte det avr roligt i varje fall, och arrangemanget klarade sig bra ekonomiskt, trots lågt deltagarantal. På tal om det så tar det ju tid för alla lopp att etablera sig ioch få upp deltagarantalen. speciellt om de ligger lite avsides som åsarna. inte längre än till varberg för stockholmarna kanske, men som sagt, det är ju ingen etablerad tävling, än(?).

micke s.. skrev:
-------------------------------------------------------
> att det är "så långt från en mtb-bana man kan
> komma" kan jag nog inte hålla med om. snarare
> tvärt om. vilka andra långlopp har lika mycket
> klättringar, ej asfalt och grusvägskörning osv.

Sant, det håller jag med om. Men att köra mil efter mil på gräs är ganska långt från stigcykling, och det är i alla fall det som jag ser som utgångspunkten för ett MTB-lopp, givetvis ej långa asfalts- och grusvägssträckor.

> att skidgator finns med är väl inga
> konstigheter, samma sak med skoterspåren. så ser
> terrängen ut där uppe, och är inte det lite
> charmen med att åka iväg till andra orter och
> tävla?

Ja, det håller jag förstås med om, allt behöver inte se ut som det gör i Dalarna. Ni får väl cykla lite mer i spåren så att det blir stigar till nästa år ;)

> Men visst går det att få in lite mera stig, och
> få bort lite skidgator från sista milen.
>
> det här var ju första arrangemanget från
> åsarna ik, så visst finns det utrymme för
> förbättringar. jag kan hälsa alla från
> tävlingsledaren mfl att de tyckte det avr roligt
> i varje fall, och arrangemanget klarade sig bra
> ekonomiskt, trots lågt deltagarantal. På tal om
> det så tar det ju tid för alla lopp att etablera
> sig ioch få upp deltagarantalen. speciellt om de
> ligger lite avsides som åsarna. inte längre än
> till varberg för stockholmarna kanske, men som
> sagt, det är ju ingen etablerad tävling, än(?).

Det låter bra, det finns ju bra förutsättningar för ett riktigt bra arrangemang. Skönt att höra att det gick bra ekonomiskt, inte kul att åka på ett ekonimisk bakslag första gången man arrangerar en tävlign.

När jag åkte banan på tisdag var det solsken, hällregn och minusgrader kan göra den roligaste bana hemsk. Jag gillar ju norrländsk natur och väl lite färgad men jag gillar banan skarpt. Gaaanska utslagsgivande och rättvis bana, trodde aldrig klättringarna skulle ta slut. Lite mer sväng och nån kilometer-till-mål markering sen är man hemma ju.

Jag kan hålla med om att det va lite för mycket skidspår, de är ganska dryga att cykla på. Men jag lovar, det finns möjligheter att lägga banan med större del stig och fina partier. Detta året var det första och nu har vi fått åsarna att inse att MTB kan vara något att ta vara på (det var inte jätteenkelt att få en hel by som har skidor i generna sen århundraden att ställa upp och hjälpa till i början) Från att vi fick reda på att vi fick arrangera tävlingen, har vi till större delen varit underbemannade på de flesta positioner. Banan var därför en stor utmaning att lägga och många stigar är otroligt fina, dock så innebar det för mycket arbete med att röja sly på sidan av stigarna. Antalet vägvakter begränsade också andelen stig, p.g.a. att det skulle blivigt fler vägövergångar. Nu vill jag inte göra det här till någon stor ursäktssaga, för jag tycker ändå att vi lyckades med ett bra arrangemang! Hoppas inte för många blev avskräckta av skidspåren och inte minst alla backar...... ;)

Om det varit torrt på andra varvet skulle det säkert varit lite roligare. Som någon skrev så saknade jag också lite km-markeringar. Hade räckt med en varje mil och kanske 3 st sista milen. De flesta har ju iofs cykeldator men ibland hamnar man ju i nån slags koma.
Sista milen hade gärna fått innehålla 2-3 km som antingen varit hårdare stig eller grusväg istället för mjuk och studsig skidgata - om man får välja...
Första varvet var finast/roligast tycker jag. Fina stigar och en ganska bred början med vägar som möjliggör att ett ett potentiellt större startfält som hinner spridas ut lite innan det lite kruxigare börjar.

Ett liiiitet inlägg till i ämnet, även fast det i stort blir en upprepning av föregående, allt för att göra sin röst hörd? ;-)
Saknade också km-markeringar, hann inte montera över cykeldatorn på mtb:n och det blir lätt röstlöst när man inte har en aning om hur långt det är kvar (särskilt sista varvet som aldrig tycktes ta slut??!!!)
Hade nog också önskat lite mer teknisk cykling (mer stök och bök helt enkelt) men det är väl å andra sidan inte riktigt tanken i långloppscupen heller? Någon som har tips på andra lopp som är mer besvärlig singeltrack? I övrigt en grym utmaning att ta sig de 7,5 milen runt, backe upp och backe ner, en rejäl genomkörare, men kul! I övrigt, superbra ordnat! (lite beröm till arrangörerna!!!)
/Alexandra

Ja - det var ju mest upp och ner... Här är höjdkurvan från min Polar.

Bilagor

• asarnaMTBHojd.JPG
    asarnaMTBHojd.JPG
    39.2 KB · Besök: 36
Tillbaka
Topp