Retro mtb:s!!!
2003? Så ny? Min Cannondale F800 från 2003 känns 10 år nyare! Skivor o vettig gaffel tex....? Tack för svar!
Kneecap sa:Tjena!
2003
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kneecap sa:Tjena!
2003
DondaDan sa:Första "MTB", en grön crescent Action 18, tidigt 90-tal. Följdes av två Haro Impulse comp med 3x7 växlar och biopace framdrev (ovala). Sedan en hybrid, Univega Via montego. Stulen, fick ut en Univega Alpina 500. Hängde med till 2002, då en Crescent Oden införskaffades. LVG intresse väcktes 2008 men i år köptes en Merida Big Nine. Tyvärr
inga bilder på de första och de nyare är ju inte retro ännu..
DondaDan sa:Första "MTB", en grön crescent Action 18, tidigt 90-tal.
planetx sa:Kul o se fler titanretros. För team var väl titan?
Vad sätt de för övrigt gällande bromsar, vxl original på den? Lite förvånad att de satt cantibrygga bak , min parkpre är oxå från 1995 Men den var utan den bryggan.
tmalm sa:Absolut stål men har för mig att de körde True Temper.
True Temper XO tror jag det står på klistermärket. Köpte den som lös ram+ stål gaffel och den har blivit ombyggd några gånger. Gängat 1" styrrör och stål gaffel var original.
Har en likadan svart med modellen "PRO" som är mera original
Granman sa:.
En gammal mtb-polares väg genom livet:
Originalet från 1995. Dåtida superdupernyheter som spd, RockShox Mag21, och ALUMINIUM!! Så avantgarde att det t.o.m. står på ramen! Man sitter ju ändå rätt illa på dessa ramars geometri, och på slutet kunde inte ens små fnissiga roligheter som ringklocka och pakethållare i skogen kompensera den bökiga cyklingen så den pensionerades från skogen och blev vinterpendlare i några år. Men sen fick den en ny chans med ny, modernare framgaffel sänkt till 80mm slag. Geometrin blev ändå rätt...tja, uppfuckad. Mycket vikt på bakhjulet och rätt dålig respons i styrningen. Men inte gör man sig av med en gammal polare. På med bock, v-bromsar, nya hjul och feta däck, och nu är det den roligaste cykel jag har!
Trevlig helg!
.
Astraboy sa:Varför är det inga gamla GT i tråden? Hade själv först en Tequesta och senare en Pantera. Tequestan var min första mtb efter att ha gått från hembyggd BMX och tio-växlad "racer". Tror det måste varit runt -90 och i min värld var GT fräckast.
L-G sa:Min första Cannondale 1993, bortbytt 96 mot en M900....
Mvh
L-G
Bollox sa:Addera några av mina klenoder.
En Pace RC200 F1 Team (ingen serienummer, en one-off)
En Paramount som är byggd för att återskapa den Schwinn Team cykel som Tim Gould tävlade på under Plymouth Grundig WC i 1993
Samt en NOS Pace RC200 F1 ram som jag saktar samlar delar till
Hade också denna Fat Chance Yo Eddy för några år sedan.
O renoverade o nyligen sålde denna Roberts D.O.G.S B.O.L.X.
BITD (88-94) hade jag några splattermålade Kona Cindercones
Bollox sa:Addera några av mina klenoder.
detvanligavartaget sa:Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.
Den var nog inte dyr, för då hade mina föräldrar aldrig köpt den åt mig...
Jag har bildsökt på nätet, men hittar inte. Någon som har tips?
skier sa:Wheeler såg ut ungefär så, Alpinestars hade också väldigt mkt färger (men de kommer jag ihåg som rätt dyra).
Storebrush sa:Hallå! Är det någon som sitter på en stel framgaffel till den här:
Jag är egentligen bara intresserad av Project 2 (tror jag) och helst i samma färg!
Med vänlig hälsning,
J
skier sa:detvanligavartaget sa:Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.
Wheeler såg ut ungefär så, Alpinestars hade också väldigt mkt färger (men de kommer jag ihåg som rätt dyra).
Skogling sa:skier sa:detvanligavartaget sa:Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.
Wheeler såg ut ungefär så, Alpinestars hade också väldigt mkt färger (men de kommer jag ihåg som rätt dyra).
Den Wheelern är exakt likadan som min första MTB. ??
detvanligavartaget sa:skier sa:Wheeler såg ut ungefär så, Alpinestars hade också väldigt mkt färger (men de kommer jag ihåg som rätt dyra).
Tack för tipset. Det var mer skrika färger och annan logga. Får se ifall jag kan hitta någon bild.
olaake sa:Skogling sa:skier sa:detvanligavartaget sa:Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.
Samma för mig, första MTBn jag köpte.
detvanligavartaget sa:Den här är det! Hittade i ett album. Och bilden är från 1990.
Så är det någon som känner igen cykeln?
Skogling sa:olaake sa:Skogling sa:skier sa:detvanligavartaget sa:Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.
Samma för mig, första MTBn jag köpte.
3500 kr hos Cykelbjörk. ?