Retro mtb:s!!!

Jensen

Aktiv medlem
skier sa:
detvanligavartaget sa:
Hallå. Jag försöker komma på vilken min första MTB var. Skulle tro att jag fick den 1990, så kanske årsmodell 1989. 15 växlar (med manuella vred) och 3 skrikiga färger: någon slags röd/cerise/rosa, knappgul och grön. Typ målad lite snett liksom, den gröna var bara över baktriangeln. Snirklig logga för modell eller märke.

Den var nog inte dyr, för då hade mina föräldrar aldrig köpt den åt mig...

Jag har bildsökt på nätet, men hittar inte. Någon som har tips?
Wheeler såg ut ungefär så, Alpinestars hade också väldigt mkt färger (men de kommer jag ihåg som rätt dyra).
Tror en sådan alpinstar står här utanför i ett cykelställ.

Bladin

Medlem
Kul tråd.

Barometer sa:
En sån var min första mtb tror jag. Fast min var orange med lila gaffel. Typ så här.

1991haroextremeprofile.jpg

Efter den blev det heldämpat.

DeltaV2000Bike.jpg

Hänger en gammal Crescent Mjölner ram i garaget nu. Tanken är att det ska bli nått av den nångång.

L.and

Medlem
Hej,
Ledsen för trådkapning men gick igång på alla dessa godbitar.
Tänkte dra igång en renovering av ett gammalt övertaget lik och undrar om någon har en aning om vad detta kan vara för ngt. Inga loggor kvar, förutom en amerikansk flagga på ramen under sadeln (som förövrigt är eftermonterad).
IMG_20190401_210426.jpg

IMG_20190401_210433.jpg

//L

velovin

Aktiv medlem
L.and sa:
Hej,
Tänkte dra igång en renovering av ett gammalt övertaget lik och undrar om någon har en aning om vad detta kan vara för ngt. Inga loggor kvar, förutom en amerikansk flagga på ramen under sadeln (som förövrigt är eftermonterad).
//L
Vet inte vad det är för ram, men det ser ju ut att kunna bli ett roligt projekt. Lägg upp lite bättre bilder på detaljer på ramen så är det större chans att någon annan kan ge bättre hjälp.

Ett tips är att kolla hur mycket instick du har kvar på sadelstolpen, vore tråkigt att bryta av sadelröret.

gtbiexil

Aktiv medlem
L.and sa:
Hej,

//L
Min gissning är att det är en Marvil från tidigt 90-tal. Jag hade en med liknande flammig lackering (fast röd istället för gul). Av någon anledning hade dessa en USA-flagga påklistrad.

Örjan Lax

Aktiv medlem
gtbiexil sa:
L.and sa:
Hej,

//L
Min gissning är att det är en Marvil från tidigt 90-tal. Jag hade en med liknande flammig lackering (fast röd istället för gul). Av någon anledning hade dessa en USA-flagga påklistrad.
Jag hade en Radical Blue Thunder med Shimano stx från 1998 med exakt samma gula färg och samma USA-flaggdekal på sadelröret.

Theoneandonly

Ny medlem
Finns det någon som känner igen märket Grand Orient?
Min första mtb var en sådan, räddad från skroten och ihopskruvad av mig till någon slags skogscykel.

Ramen var av stål och helt i krom, snygg men tung..
Måste varit tillverkad i början av 90-talet

L.and

Medlem
Kul!
Kompisen hade en sådan marvil, kommer ihåg att min ful(l)dämpade gitane var mycket tuffare då (även om det var som att försöka cykla på en överkokt snabbnudel). Men väldigt lik lackering.

Ska kolla vad det är för komponenter, annars kommer jag bara bestämma mig för att det är en sådan tills någon motbevisar mig.

Ang. Sadelrör så finns det lite instick kvar, men det ser ut som det gör mest för att se om 26" hjul och 193 cm cyklist var en gångbar kombination överhuvudtaget innan jag börjar skruva...

Tack för hjälpen alla!

planetx

Aktiv medlem
Älskar fortfarande cannondales super v serie. 1998 jobbade jag i cykelaffär i Linköping där vi sålde just cannondale, frm, kona.. Vi hade en raven kommer jag ihåg. Dreggelfaktor

Har röjt ur stallet och börjat göra i ordning cykelförråd/verkstad. Blev tvungen att testa Lidl stället och hängde upp en gammal rackare jag hittade, måste vara 20 år sedan jag satt på den. Men nån annan i släkten verkar varit på den.

CyclePro Alien Comp, måste vara från 93 (+-1år). Full XT och rätt orginal och komplett. Fick den ny då som 13-14åring.
IMG_0160.jpg

Skulle behöva lite rengöring och säkert nått nytt lager...
Lite sugen på att renovera av nostalgiskäl.

Kneecap

Aktiv medlem
starground sa:
Dumpar in min gamla Litespeed Obed i den här trevliga tråden. Blev proffsigt stulen när vi flyttade till ny lägenhet utan balkong...
Tjena!

Dra på trissor. Bästa XTR-gruppen också!
Med eloxerade fälgar och SID hade den varit perfekt. Men även så där är det ju en fullträff i Solarplexus. Surt att den blev stulen.

weldion

Aktiv medlem
Skannad.jpeg

Fick nu i veckan hem en bild på min gamla Parkpre. Tror bilden är tagen 1998 och då hade jag precis fått hem cykeln.

Loka04

Aktiv medlem
Läste denna tråden och vart sugen på att kolla in min gamla GT från 96 tror jag.
Gick enbart på landsväg och grusväg sista 5-6 åren som aktiv cykel, till och med en VR :cool:
Mycket har blivit bytt genom åren. Sista säsongen den kördes köpte jag nya hjul och sen la jag av med cykel i 10 år :ROFLMAO:

Kanske blir ett sommarprojekt av denna cykel :)
20200613_105142.jpg

20200613_105149.jpg

20200613_105250.jpg

20200613_105244.jpg

J2000E

Aktiv medlem
Jag lider av grupp-OCD. Det vill säga att jag inte mår bra om någon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera år nu och har inte kunnat prestera bara därför. Idag fick jag äntligen hem ett set med NOS M737-vevar från samma årtal (1994) som resten av delarna (ramen är dock från 1989). Nu är livet som det ska igen!

Med LX ser den ut så här - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...

Faktum kvarstår - man är inte riktigt klok.

mcperand

Aktiv medlem
Jag har en tämligen unik ram (inklusive tillhörande prylar från tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tänka mig att donera till ett bra hem där jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte såld vidare utan att jag vet om det. Det är en Fat Chance Shock-a-Billy från förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som målades i lila och 20 som såldes till allmänheten och som målades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dämpare är i bra skick förutom vissa dekaler som är lite slitna då de ligger utanpå lacken, men dessa ska tydligen gå att beställa från USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma färgmönster är tyvärr borta.

Är du den som vill ta om hand och vårda min gamla cykel och få en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i så fall.
P7131093.JPG

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Jag har en tämligen unik ram (inklusive tillhörande prylar från tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tänka mig att donera till ett bra hem där jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte såld vidare utan att jag vet om det. Det är en Fat Chance Shock-a-Billy från förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som målades i lila och 20 som såldes till allmänheten och som målades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dämpare är i bra skick förutom vissa dekaler som är lite slitna då de ligger utanpå lacken, men dessa ska tydligen gå att beställa från USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma färgmönster är tyvärr borta.

Är du den som vill ta om hand och vårda min gamla cykel och få en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i så fall.Visa bilaga 445165
Den hade trivts bland Cannondale och Miyator i mitt garage 🙈fint objekt!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer