Retro mtb:s!!!

rödblå

Aktiv medlem
Har köpt ESI-handtag som kostar mer än den här reservdelscykeln. Tydligen gjorde Crescent snygga cyklar en gång i tiden. Jag har helt missat STX-RC gruppen. Denna är 8-växlad. Någon med erfarenhet av den? Snygg silver-finish i alla fall.
20210811_092436.jpg
20210811_092455.jpg
20210811_092615.jpg

TobbeV

Aktiv medlem
Har köpt ESI-handtag som kostar mer än den här reservdelscykeln. Tydligen gjorde Crescent snygga cyklar en gång i tiden. Jag har helt missat STX-RC gruppen. Denna är 8-växlad. Någon med erfarenhet av den? Snygg silver-finish i alla fall.Visa bilaga 505874Visa bilaga 505875Visa bilaga 505876
Min Univega HT från 1996 kom med STX-RC. Var växelreglage, bromsreglage, bromsar och framväxel. Bak var Deore LX. Har bytt det mesta på cykeln idag, men växelreglage, framväxel och bromshandtag lever kvar och fungerar prima ballerina. Själva bromsarna rök för att de var misshandlade och så sjukt tråkiga att ställa in. Är inte låsning med insex, utan snarare en v-broms med cantilever belägg.

kvitterk

Medlem
Har köpt ESI-handtag som kostar mer än den här reservdelscykeln. Tydligen gjorde Crescent snygga cyklar en gång i tiden. Jag har helt missat STX-RC gruppen. Denna är 8-växlad. Någon med erfarenhet av den? Snygg silver-finish i alla fall.
Vad roligt att se. Jag rustade upp min gamla mtb nedan i höstas och har kört den som gruscykel och vinterpendlare under förra vintern. Kommer nog gå som pendlare under denna vintern också. Tips på bra skärmar tas emot ;)

Tycker den har funkat strålande efter lite kärlek. Bromsarna är som sagt riktigt bökiga att justera in och växelreglagen krävde en rejäl rengöring och uppsmörjning, men funkat klanderfritt sen dess.

Tror att min är från 2001, ev +/- nåt år. Min har Crescentbrandad styrstam och barends och ett gröneloxerat styre, så kanske nåt år nyare än din.

PXL_20210726_184641720_.jpg

J2000E

Aktiv medlem
Känner att jag behöver länka min fråga som ligger här:

För det borde väl vara i den här tråden de retro-mtb-kunniga hänger?

jonte987

Aktiv medlem
Behöver fixa min gamla (2002) cykel och hittade en rd-m739 i en låda. Den ser betydligt äldre ut än original m750. Räknas den som vintage eller kan jag med gott samvete slita ut den också?

jonte987

Aktiv medlem
Tjena!

Om du menar slita på riktigt så skulle jag avråda till det, den är mer värd än en 750.
Ja, den går på trainern. Jag har ingen fin-retro. Det blev inte 100% bra så jag har beställt ett nytt öra och en rd-5120. Får bli 10s på den ett tag.
Jag tror cykelkungen (Crescent) måste ha lurat mig för det varkar vara en 8s och den kommer från en 27 växlad Oden. Den var också betydligt svårare att justera in än original.

Kneecap

Aktiv medlem
Ja, den går på trainern. Jag har ingen fin-retro. Det blev inte 100% bra så jag har beställt ett nytt öra och en rd-5120. Får bli 10s på den ett tag.
Jag tror cykelkungen (Crescent) måste ha lurat mig för det varkar vara en 8s och den kommer från en 27 växlad Oden. Den var också betydligt svårare att justera in än original.

Tjena!

Åtta och niodelade bakväxlar är fullt kompatibla med varandra så det ska inte spela någon roll.

Pillo-kun

Aktiv medlem
20210915_020320.jpg
Ramen inköpt här på köp å sälj för 500ing, Crescent Lodur 97, tror det e rätt årsmodell, gratis stålgaffel(tung som fasiken) från Cykelköket på Masthugget, full xt 96-98, ny hg71 kedja, nya 520 spd pedaler(319 spänn på xxl, WOW säger jag bara till priset) Maxxis ikon däck å conti slangar, oxå från xxl. samt oanvända första gen Crossmax hjul. Väger bra mycket minde än min Easton Whiskey pete med skivor.

det som bör fixas till är lacken på ramen å kanske en annan gaffel eller bara ny färg på den.

Senast ändrad:

jerkan

Medlem
Är det någon av er med Retrohojar som provat byta elastomererna till dessa?
Är det värt pengarna? De som sitter där är helt söndertorkade.

Hojen används bara under semestern och numera även av svärmor. :-)

John L

Medlem
Kan inte motstå att visa upp min pärla. Allt pekar på att det är en Roox Pro Issue från -95. I finfint skick när jag köpte den för bara 1500 kr. Har pimpat den lätt med ny sadel, pedaler, styre, kortare stam och däck. Vet egentligen ingenting om cykeln, annat än att förra ägaren tävlade på den på 90-talet. Vore kul att om någon på forumet känner till mer om märket och modellen!

Bilagor

• IMG_5373.jpg
    IMG_5373.jpg
    1.2 MB · Besök: 88

Dahl

Medlem
Är det någon av er med Retrohojar som provat byta elastomererna till dessa?
Är det värt pengarna? De som sitter där är helt söndertorkade.

Hojen används bara under semestern och numera även av svärmor. :-)

de är grymma kör dem i alla mina Judys,

mikal

Aktiv medlem
Alltså, den här tråden borde väl ha stängts efter den svarta Pace-cykeln, men eftersom den är kvar så passar jag på att be om lite hjälp:
Jag har en GT Karakoram-ram som väl inte är super-retro, men det som är lite roligt med den är att den är omonterad. Helt oanvänd alltså.
20210926_173054.jpg

Det som är lite tråkigt med den är att det finns en anledning till det. Den har någon gång fått en smäll på styrröret så att det har deformerats lite.
20210926_173117.jpg

Innan jag börjar vålda efter eget huvud undrar jag om det finns någon som har fixat något liknande någon gång? Något smart verktyg? Eller duger min idé med stålstång och våld?

Hemling

Medlem
Visa bilaga 514990
Innan jag börjar vålda efter eget huvud undrar jag om det finns någon som har fixat något liknande någon gång? Något smart verktyg? Eller duger min idé med stålstång och våld?
Jag hade nog testat med en kon och knacka ner i röret för att forma tillbaka, alternativt tagit något typ ett dorn rund spets och knack från insidan. Kan hjälpa att värma innan med för att göra materialet lite mer flexibelt. :)

Dahl

Medlem
Alltså, den här tråden borde väl ha stängts efter den svarta Pace-cykeln, men eftersom den är kvar så passar jag på att be om lite hjälp:
Jag har en GT Karakoram-ram som väl inte är super-retro, men det som är lite roligt med den är att den är omonterad. Helt oanvänd alltså.
Visa bilaga 514989
Det som är lite tråkigt med den är att det finns en anledning till det. Den har någon gång fått en smäll på styrröret så att det har deformerats lite.
Visa bilaga 514990
Pressa in ett stållager med en riktig tving

skallecalle

Ny medlem
Hallå! Jag tänkte fräscha upp en centurion dust fighter till en trevlig, inte alltför estetiskt otilltalande vinterpendlare. Om någon har info om den hojen tar jag gärna emot, det är svårt att hitta nåt på google. Gruppen som sitter på är exage 300LX, 200GS-cantilevers. Bromshandtag och ok i plast, så jag tänkte byta ut dem och undrar varför många sätter cantilevers istället för v-bromsar på cyklar? Är det för att det är mer "true" till tidseran? Hade för mig att v-bromsen var en bättre broms. Tacksam för tips och råd!

Hutnu

Aktiv medlem
Gruppen som sitter på är exage 300LX, 200GS-cantilevers. Bromshandtag och ok i plast, så jag tänkte byta ut dem och undrar varför många sätter cantilevers istället för v-bromsar på cyklar? Är det för att det är mer "true" till tidseran? Hade för mig att v-bromsen var en bättre broms. Tacksam för tips och råd!
Man kan inte köra samma bromshandtag till canti som till v-bromsar, så om man vill använda gamla handtagen eller kanske kör bockstyre, då är det vanligtvis canti som gäller. Och så kan canti ge mer plats åt riktigt feta däck som inte alla v-bromsar klarar.

L.and

Aktiv medlem
Jag fäller tyst tår
Det var en ganska högljudd tyst tår 😉
Jag värdesätter bruksvärdet, så det här är den formen den har just nu. När det är dags för cykelvasan åker ju såklart kore-stam och originalstyre fram från gömmorna (även om jag inte vågar lova att jag kommer byta tillbaka till originaldrivlinan som ligger och värmer sig i en låda...)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer